Nie wiem jakie konstrukcje na filtrach szeregowych mierzyles, wiec trudno mi sie w tej kwesti wypowiedziec. Pewny jest fakt, ze nawet sporo konstrukcji komercyjnych, z szeregowymi zwrotnicami bylo robionych wlasnie na zywca, bez symulacji, co w wiekszosci przypadkow konczy sie katastrofa. Wyjatkiem sa wybitne glosniki, ktore posiadaja takie cechy, ktore umozliwiaja zastosowanie bardzo prostych rozwiazan filtracji i to moze zadzialac majac sporo czasu i elementow do zabawy w ciuciu babke. Natomiast nie jest prawda, ze w zwrotnicach szeregowych nie da sie skutecznie ksztaltowac zboczy filtracji i to, ze kazdy element zwrotnicy jest zalezny od innych w galezi. Prawda jest natomiast to, ze nie kazde glosniki jest sens pakowac do zwrotnicy szeregowej, bo prosciej i lepiej jest je filtrowac za pomoca zwrotnicy rownoleglej. Tutaj konstruktor musi podjac decyzje, jaka droga ma sens, a jaka nie.
Mysle, ze dobrym przykladem poprawnie zaprojektowanych systemow ze zwrotnicami szeregowymi mozna znalezc w archiwum Tonnego
http://www.humblehomemadehifi.com/archive.html
Co do Zapha, to jego pomiary znieksztalcen sa jak najbardziej wporzadku, szczegolnie ze nie raz zaznaczal, ze porownywanie pomiarow THD nalezy wylacznie robic w kontekscie jego strony, a nie jego pomiarow do innych zrodel. Raczej jest to kwestia pomiaru rozlozenia znieksztalcen harmonicznych, niz ich dokladnego pomiaru w skali procentowej. Do tego Zaph zaznaczal, ze niektore jego pomiary posiadaja blednie wskazane pasmo fundamentalne - to o czym piszesz, ale jest to wynik niewalsciwej pracy programu SoundEasy, ktorego wowczas uzywal. Technika jego pomiaru nie odbiega od tego, co mozna znalezc na innych stronach lecz mimo to, nie nalezy tych pomiarow ze soba bezposrednio porownywac. Tweetery sa mierzone w odgrodzie pomiarowej, z odleglosci kilkudziesieciu cm. Nie ma tu zadnej dziwnej metody, HiFi Compass mierzy podobnie, rowniez nie podaje fundamentalnej, tylko harmoniczne i chyba nie zaryzykujesz stwierdzenia, ze pomiary sa bledne?
Nas, amatorow w pomiarach THD interesuje wlasnie ten rozklad harmonicznych. Gdzie rosna, gdzie sa najnizsze, i do tego mozemy dopracowac filtracje, tak aby osiagnac niskie znieksztalcenia THD. Jednak znieksztalcenia THD to tylko jakis procent calosci dzwieku i min, na ktore mozna sie wladowac jest znacznie wiecej, szczegolnie jesli nasze pomiary nie posiadaja wlasciwej ilosci informacji o promieniowaniu glosnikow w docelowej obudowie. Wez pod uwage rowniez to, ze stosujac swoja metode projektrowania filtrow, dzialasz w oparciu o pomiar z jednego punktu i pod jednym katem z kazdego z glosnikow w zestawie. Nie widzisz, co sie dzieje poza osia, jak zmienia sie DI, jaki jest Power Response, bo nie masz tych danych w czasie projektowania. Nawet jesli pozniej przestawisz i ponownie zmierzysz, to nie bedziesz mial obrazu calosci, bo nawet chcac cos poprawic, nie widzisz, co sie dzieje z charka na osi.
Patrzac na Twoje ostatnie projekty ( ktore oczywiscie nie wszystkie sa w 100% Twoim projektem, bo przeciesz robisz rowniez mase projektow klientow, ktorzy wcale nie musza miec pojecia, jak dobrze zaprojektowac glosniki pod katem dyfrakcji ) widac, ze beda one mialy problemy z promieniowaniem poza osia odsluchu i ciekawi mnie jak rozwiazales te problem?. Niestety z promiarow jakie prezentujesz tego nie widac, ale mam nadzieje, ze zdajesz sobie z tego sprawe.