• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

TL-18" czyli dużo wiatru w dużym pokoju

Rejestracja
Lip 15, 2011
Postów
662
Reakcji
158
Lokalizacja
Jaworzno
Cześć,

Nie planuje ktoś z Was czasem budowę dużego suba do salonu? Taki kinowy coby narobił sporego zamieszania. ;)
Przymierzam się pomału do zbudowania czegoś takiego na dwóch 18":



Jest to mój prywatny projekt, w razie chęci mogę udostępnić.
Istnieje duża szansa że nie będzie to typowy kinowy zamulacz pod warunkiem zastosowania głośnika z niskim Qts.
 
Ostatnia edycja:
Slimak, to sensowne wyjscie, kiedy chce sie upchac mozliwie dlugi tunel w malej obudowie. Taki sub moze dzialac bardzo spoko, pod warunkiem, ze nie walisz tam welny, tylko sama gabke.
 
Granat, jak zaprojektowałeś TL-kę nie wiedząc jeszcze jaki głośnik tam wsadzisz?
 
Ja planuję tam wsadzić 18NXB1601 albo 18SW115, ale wiem że nie każdy (jeśli w ogóle chciałby budować takie monstrum) ma dostęp do tych głośników.
Podam symulację dla dwóch dość skrajnych przypadków głośnika o bardzo niskim Qts 0.28 i stosunkowo wysokim 0.39.

Widać jaka jest tendencja gdy wkładany 'wolniejszy' głośnik. 18PS100 potrzebowałby myślę szerszego tunelu czyli jeszcze większej obudowy.
Symulacja przeprowadzona dla dwóch szt. w półprzestrzeni.
 
Ostatnia edycja:
No troszkę zamieszałem :)
Planuję 2 suby na jednym głośniku i dla dwóch jest właśnie ta symulacja.
 
Trochę to potrwa bo to dla mnie poboczny temat. Ale wrzuciłem już teraz z ciekawości jaka będzie reakcja. Może ktoś jeszcze się skusi. ;)
 
Jak dla mnie za bardzo poplątany po mojemu 3 załamania to max. a i iście w wysokość zajmuje stosunkowo mniej przestrzeni...
 
Ostatnia edycja:
Dzięki temu że ma więcej krótkich segmentów, rozłożenie rezonansów o wysokiej częstotliwości powinno być jeszcze gęstsze i bardziej przypadkowe co akurat wpłynie na plus jak się jeszcze dodatkowo umieści trochę wytłumienia.
 
Dzięki temu że ma więcej krótkich segmentów, rozłożenie rezonansów o wysokiej częstotliwości powinno być jeszcze gęstsze i bardziej przypadkowe co akurat wpłynie na plus jak się jeszcze dodatkowo umieści trochę wytłumienia.
Niestety to tylko pobozne zyczenie :( tez mi sie tak kiedys wydawalo. Najlepsze rezultaty zawsze osiagalem w najprostszym modelu obudowy. Dla glosnikow o tak niskiej dobroci musisz zaprojektowac obudowe, ktorej glownym rezonansem nie bedzie rezonans cwiercfalowy, ale rezonans masy slupa powietrza w obudowie ( jak w pmc atl ). Aby osiagnac jak najbardziej rowne pasmo, trzeba idealnie wstrzelic sie w optymalny offset. Jaki? trzeba do tego dojsc samemu, wcale nie jest powiedziane, ze najlepszy bedzie 1/5 czy 1/3. Do takich testow najlepsza jest taki wariant obudowy http://www.mh-audio.nl/gif/TMLdrawing.gif przednia scianke mozna zrobic o duzo wiekszej wysokosci, co pozwala na plynne przesuwanie offsetu glosnika, dzieki czemu mozliwe jest znalezienie najlepszego miejsca. Taka obudowa jest rowniez najbardziej efektywna, to swietne rozwiazanie do wyciskania z TL jak najwiekszej ilosci basu, przy mozliwie duzej wytrzymalosci mocowej. Oczywiscie nie wolno do tunelu wlozyc welny. Musi byc tylko gabka. Dodanie welny, ktora zaslepi kanal momentalnie obnizy sprawnosc rezonansu. Minusem tej obudowy sa jej propocje dla zastosowan subwooferowych. Rowniez utrzymanie duzej sztywnosci scianek bedzie wymagalo sporo pracy.

Takie zawijance dzialaja tylko w zakresie wyzszych czestotliwosci i to tez nie zawsze. Ale do tego trzeba dojsc praktyka, a nie teoria na stronkach WWW. W teorii wiele pomyslow dziala super, a pozniej okazuje sie, ze juz to tak rozowo nie wyglada :)
 
Miałem na myśli częstotliwości porównywalne długością fali z długością poszczególnych segmentów. Wiadomo że w kwestii basu praktycznie nic to nie zmieni.
Offset został wstępnie oszacowany, trzeba tylko przetestować :)
Specjalnie zrobiłem trochę za szeroki tunel żeby było co tłumić.

a jakie znaczenie mają te częstotliwości skoro będą wycięte bo to sub ?
teoretyczne ;)
A co do minusu dla basu to napisałem zdanie wyżej.
Poza tym, takie wymiary jak sugerujecie są bardzo niepraktyczne i to jest główny powód 'ślimaka'.
 
Ostatnia edycja:
My się chyba nie rozumiemy :/ Skup się bardziej na tym co pisze PM.
Zrobiłeś labirynt TL pod suba a traktujesz go jak do konstrukcji 2W

Miałem na myśli częstotliwości porównywalne długością fali z długością poszczególnych segmentów. Wiadomo że w kwestii basu praktycznie nic to nie zmieni.
a co ja napisałem? Jeśli to sub to będzie cięty poniżej 100Hz a poszczególne segmenty to (strzelam bo wymiarów nie podałeś) ~50cm = fala stojąca ~350Hz

Offset został wstępnie oszacowany, trzeba tylko przetestować
Na cholerę Ci projektować offset w subie ? :blink: jeśli już to jest to jak PM napisał kwestia do rozwiązania silnie praktyczna.


A co do minusu dla basu to napisałem zdanie wyżej.
Które to? My też swoje napisaliśmy :)

W tak dużym labiryncie energia niskich Hz jest wytrącana na każdym zakręcie...
Po wielu doświadczeniach stwierdziłem że nie jestem (w przypadku subów) fanem TL'ek działających jak OZ ( bo można po prostu zrobić OZ i taka kolumna będzie połowę mniej miejsca zajmować)

Powiem krótko; nie możesz teraz pochlebnie nic napisać o swoim projekcie jeżeli bezpośrednio nie skonfrontowałeś jej działania z tunelem o kształcie takim jak np. zapodał PM.


takie wymiary jak sugerujecie są bardzo niepraktyczne i to jest główny powód 'ślimaka'.
Powiedzmy że to subiektywne odczucie gdyż ja uważam, że to właśnie lepiej wygląda ładny wąski słupek niż taka pralka w salonie.

- - - - - aktualizacja - - - - -

Jeszcze jedno:
Istnieje duża szansa że nie będzie to typowy kinowy zamulacz pod warunkiem zastosowania głośnika z niskim Qts.
wytłumacz mi to, bo ja myślałem że to właśnie wyższe Qts da lepszą kontrolę niskiego basu...
 
My się chyba nie rozumiemy :/ Skup się bardziej na tym co pisze PM.
No chyba nie ;) Ta część była do PM.

Kolego ir0nhide, według mnie za bardzo teoretyzujesz. Jest tak jak pisze PM, ale w obudowie ślimako-podobnej. Offset jest potrzebny bo chcę zrobić subwoofer a nie buczydło. Grubo przesadzasz z tymi stratami na zakrętach.


wytłumacz mi to, bo ja myślałem że to właśnie wyższe Qts da lepszą kontrolę niskiego basu...
Ależ skąd. Niskie Qts daje lepsze tłumienie drgań własnych, a więc lepszy impuls. W tym przypadku bierze się głównie z niższej dobroci elektrycznej, która wynika z lepszego stosunku wskaźnika Bl^2/Re do masy membrany. Prosto mówiąc, głośnik z silnym napędem i lekką membraną daje lepszą kontrolę w układach rezonansowych.
Przy wysokim Qts basu faktycznie może być więcej, ale więcej nie znaczy lepiej.
 
Ostatnia edycja:
Kolego ir0nhide, według mnie za bardzo teoretyzujesz.
O masz teraz to mi zabiłeś ćwieka, bo to miała być moja kwestia... :bored:
Zrobiłem więcej jak kilkanaście TL w życiu na różnych głośnikach, i żadna w konstrukcji suba nie grała tak jak powinna w tunelach więcej jak 2 razy łamanych, tłumionych itd... (Sam osobiście ostatecznie zatrzymam się chyba na 12" 3 metrowej rurze podwieszonej pod sufitem...)


Offset jest potrzebny bo chcę zrobić subwoofer a nie buczydło.
:) Wytłumacz mi proszę więc co to jest offset w praktyce?
 
Ostatnia edycja:
Jesli mialbym wybor, to nie uzylbym glosnika o skrajnie niskiej dobroci, szczegolnie jesli sa to glosniki estradowe. Takie rozwiazanie w nieumiejetnie zaprojektowanej TL, moze miec po prostu mala efektywnosc na basie. Niby nic szczegolnego przy zasilaniu aktywnym, ale jednak jest.
Co do impulsu i dobroci, to znaczenie bedzie miala dobroc obudowy z glosnikiem, a nie samego glosnika. Teoretycznie glosnik z dobrocia 0.5 w odgrodzie bedzie mial idealny impuls, jedyne co czego mozna przyczepic, to przerzuty po wygaszeniu impulsu. Zeby je szybko wyhamowac, trzeba silnego napedu, szczegolnie przy duzych i ciezkich membranach. Nalezy tez pamietac o tym jak naprawde nisko chcemy zejsc z basem i nie zapominac o tym, ze w przyrodzie fale o czestotliwosci np 20hz, aby zostaly wygenerowane musza miec czas na wzbudzenie. Tutaj pojawia sie popularny mit o braku szybkosci niektorych rozwiazan glosnikowych, w zakresie niskiego basu. Niski bas jest po prostu wolny i nic sie na to nie poradzi, potrzebuje czasu. Jak ktos chce miec wykop i energie to duze suby na estradowych glosnikach to swietne rozwiazanie. Ale jakbym chcial miec niski bas do hadesu z niskimi znieksztalceniami, to bym wolal zrobic 4 subwoofery na 25cm subbasach. Dzieki takiej opcji mialbym wieksza kontrole nad modami pomieszczenia, z ktorymi nie da sie walczyc nawet najlepszym glosnikiem niskotonowym na swiecie jesli jest on tylko jeden w pomieszczeniu. Im wiecej zrodel niskich czestotliwosci w pomieszczeniu, tym pasmo rowniejsze i mniejsze znieksztalcenia.

Co kto woli :)
 
Przy wysokim Qts basu faktycznie może być więcej, ale więcej nie znaczy lepiej.
Pamiętaj że w TL bardzo ważnym pkt. jest też wytrzymałość mocowa...

- - - - - aktualizacja - - - - -

Dzieki takiej opcji mialbym wieksza kontrole nad modami pomieszczenia, z ktorymi nie da sie walczyc nawet najlepszym glosnikiem niskotonowym na swiecie jesli jest on tylko jeden w pomieszczeniu. Im wiecej zrodel niskich czestotliwosci w pomieszczeniu, tym pasmo rowniejsze i mniejsze znieksztalcenia.

Co kto woli
święta prawda :) Tylko jeden minus - koszty x4 też :)
 
O masz teraz to mi zabiłeś ćwieka, bo to miała być moja kwestia...
Zrobiłem więcej jak kilkanaście TL w życiu na różnych głośnikach, i żadna w konstrukcji suba nie grała tak jak powinna w tunelach więcej jak 2 razy łamanych, tłumionych itd... (Sam osobiście ostatecznie zatrzymam się chyba na 12" 3 metrowej rurze podwieszonej pod sufitem...)
Wybacz jeśli Cię uraziłem. Trudno było się oprzeć wrażeniu po tym jak napisałeś jakie to wielkie straty wystąpią na kilku zakrętach w dodatku bez wytłumienia. Jakby to był tasuk to by można było podyskutować nad ich wpływem. W tym przypadku znacznie większe znaczenie mają inne kwestie.


Wytłumacz mi proszę więc co to jest offset w praktyce?
To głośnik umieszczony w pewnej odległości od teoretycznego wlotu falowodu. A myślałeś że co? :)
Jeśli umieszczę głośnik w 1/4f długości fali od wlotu to fala bezpośrednia f z głośnika i ta odbita będą się w pewnym stopniu znosić. W jakim stopniu to zależy od budowy tunelu.


No więc właśnie PM, ja dlatego wolę nieco niższą efektywność, a lepszą kontrolę i mniejszą budę. Zawsze można dostawić kolejną pralkę jak będzie mało :) Co do ilości głośników itd. generalnie się zgadzam, ale nie zamierzam o tym dyskutować w tym temacie, ponieważ tu chodzi o eksperyment, a nie instalację w jakimś konkretnym pomieszczeniu.
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra