• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Tryptyk jako ustrój akustyczny.

Rejestracja
Lis 12, 2006
Postów
2,476
Reakcji
0
Lokalizacja
Międzyrzecz
Czy ktoś już robił takie próby z tryptykami? Bo jak domniemam taki pomysł nie tylko mnie chodzi po głowie :) Jeżeli ktoś próbował to niech opiszę jakie są efekty, czy płótno jest odpowiednio przepuszczalne aby materiał znajdujący się pod nim działał w sposób należyty, jakiego materiału używał itd.

Pozdrawiam :)
 
20120130600.jpg20120130599.jpg

Witam,
jeśli dobrze "rozumuję" Twój post to na zdjęciach jest materiał tzw. "na flagi". Ma fajną strukturę coś na kształt gęstej siatki/firanki. W firmach reklamowych drukują na tym flagi dla np. kibóców klubów piłkarskich, etc.. Jest na tyle gęsty aby można było na nim drukowac i na tyle żadki aby przepuszczał dzwięki.Myslę, że sprawdzał by się ustrojach Aku

Pozdrawiam
 
I pod płótno wsadzić gąbkę czopową, jakąś wełnę itp.

Dysponuje książka "Podręcznik Akustyki" F. Alton Everest, gdzie zawarte są informacje o adaptacji akustycznej pomieszczeń a także o przykładowych ustrojach akustycznych.

Autor proponuje ( w przypadku panelu naściennego ) z prostych rozwiązań coś takiego:




Musiałbyś sprawdzić jaka jest wysokość ramy.... ale wątpię żeby była "odpowiednio gruba".
 
A mi się bardzo podobaly ustroje ze sklejki w pokoju PMC na Audioszole. Tam częstotliwość pochłaniana jest zależna od wymiaru szczelin tudzież otworów. Kilka takich ustrojów obok siebie, fajnie pomalowanych np ala Marilyn Monroe Warhola mogło by fajnie wyglądać na ścianie.
 
Jestem w trakcie wyboru wzoru takowego tryptyku... jeśli ktoś sprawdzi wcześniej ode mnie to niech da znać :) PS oprócz tryptyku który będzie mam już piankę piramidkę.
 
Te tryptyki z aukcji tu pokazanej mają grubość zaledwie 1,6cm także troszkę za mało moim skromnym zdaniem ...

Pozdrawiam
 
Zastanawiałem się nad czymś takim już od dawna, ale do dzieła wezmę się dopiero po przeprowadzce (bliżej nie określony czas).
Jak się rozglądałem za odpowiednim materiałem do tego typu nadruków, to najrozsądniejsza jest agrowłóknina, na którą nanosimy druk metodą sitodruku.
Punktów w których nanoszą sitodruk jest sporo w polsce (w wiekszych miastach nie jeden).
Zaletą agrowłókniny jest paro i dźwiękoprzepuszczalność w bardzo dużym stopniu.
Natomiast sitodruk jest najlepszą metodą do nanoszenia ze względu na szeroki zakres farb jaki może zostać wykorzystany - nie chodzi mi tu o barwy, a fakt że nie zalepią por w agrowłókninie, a barwy będą bardzo ładne (problem - cena?)

W środek akuwełna o porządanej grubości, no i całość standardowo w stelażu jak to juz było niejednokrotnie na forum przedstawiane.
 
czy ja dobrze rozumiem, w tej książce jest proponowane położenie włókna na ścianę i postawienie sklejki przed nią?
jaki to ma sens skoro sklejka odbije dźwięk?

BTW tak cienka sklejka przecież może zacząć drgać
 
DSCF5620.JPG

Tutaj widać ustroje z pokoju PMC na audishow, jak widać część jest ze sklejki, z odpowiednimi szczelinami, rozmiar szczeliny zależy jest od częstotliwości na jaką ma działać ustrój. Zasada podoba do działania mikrofonu piszczałkowego.
 
Te z okrągłymi otworami to absorbery porowate, sa tam również zwykłe kawałki materiału pochłaniającego wysokie tony zawiniętej w ozdobny materiał (te gładkie), dyfuzory i byc może pułpaki basowe o nieznanej mi nazwie (te z różnej długości szczelinami). Jest tam, więc kilka rodzajów ustrojów akustycznych razem działających w bardzo szerokim paśmie. Porowate tej wielkości co na zdjęciu pewnie nie sa wstanie chwycić modó pokoju, ale 100-200Hz jak najbardziej.

Warto zapoznać się z ta stroną: http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp
Dużo daje przy tworzeniu własnych wersji idealnie dopasowanych do indywidualnych potrzeb danego pokoju.
 
macie jakiś sposób na pomiar modów pomieszczenia? no bo można w zasadzie z długości ścian, a jak jest w rzeczywistości?
 
Widac je na pomiarze np. Holmimpulse.

Wysłane z mojego GT-N7000 za pomocą Tapatalk
 
czy ja dobrze rozumiem, w tej książce jest proponowane położenie włókna na ścianę i postawienie sklejki przed nią?
jaki to ma sens skoro sklejka odbije dźwięk?

BTW tak cienka sklejka przecież może zacząć drgać
tutaj raczej chodzi o cos w rodzaju kamertonu tylko odwrotne w dzialaniu, tzn o tlumienie konkretnyego przedzialu czestotliwosci

Tutaj widać ustroje z pokoju PMC na audishow, jak widać część jest ze sklejki, z odpowiednimi szczelinami, rozmiar szczeliny zależy jest od częstotliwości na jaką ma działać ustrój.
a ktore czestotliwosci trzeba tlumic? ;)
 
a ktore czestotliwosci trzeba tlumic?

Co kto lubi...ale oczywiście największy problem to niskie tony, trzeba pomierzyć pokój. W pokoju PMC były też strojone pułapki basowe, walec ze sklejki a w środku walec z gąbki, w zależności od tego ile wyciągnęło się ten walec z gąbki taką częstotliwość tłumiło.
Można też tłumić wszystkie inne częstotliwości, ale wtedy możemy stracić "magiczną scenę", która często wynika właśnie z odbić...na tym między innymi polega magia dipoli.
 
tutaj raczej chodzi o cos w rodzaju kamertonu tylko odwrotne w dzialaniu, tzn o tlumienie konkretnyego przedzialu czestotliwosci
Głównie chodzi o niskie częstotliwości. Sklejka o odpowiedniej grubości odbije wszystko z wysokich i średnich, a dopiero odpowiednio długie fale mają na tyle dużo "poweru" by przejśc jak przez masło przez sklejkę i zostać w części pochłonięte przez wełnę mineralną przyklejona na ścianie. Najniższe częstotliowści pochłania się efektywniej przy innym ulokowaniu wełny. Słownie można to wytłumaczyć w ten sposób: membrana 6mm następnie kilka centymetrów pustej przestrzeni, później wełna mineralna 5centymetrowa i na koniec tuż przy ścianie kilka do kilkunastu centymetrów (Zalezy n ajaką częśtotliwośc stroimy absorber) pustej przestrzeni. Oczywiście absorber musi by idealnie szczelny by działał jak należy.

Po wprawieniu w ruch sklelki absorbera, który jest dostrojony do konkretnego, małego przedziału częstotliwości, energia fali zostaje zaabsorbowana dzięki ruchowi membrany. Takie ustroje nazywają się absorberami membranowymi i mają zastosowanie przy niwelowaniu modów pomieszczeń, ponieważ potrafią działać przy bardzo niskim strojeniu. Mówimy tu o niskim basie w okolicach nawet 40-50Hz! Problemem jest ich zalecana długość przy tak niskich modach.
 
Powrót
Góra