• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

ukierunkowanie tweeterow w samochodzie

Pawel S.

Administrator
Członek ekipy
Rejestracja
Cze 24, 2004
Postów
24,608
Reakcji
128
Lokalizacja
Koszalin/Warszawa
wiem ze bylo juz kiedys o tym ale niemoge znalezc...

zabieram sie za zabudowe glosnikow wysokotonowych u kolegi w 206-ce i zastanawiam sie jak skierowac glosniki?? czy ich centra maja sie przecinac na srodku pojazdu czy naja byc skierowane bezposrednio na sluchacza?? dodam ze samochod jest 2 osobowy...
 
No więc głosniki wysokotnowe powinny być skierowane na ucho słuchacza (chyba najlepiej jakby to był kierowca, on zawsze będzie jeździł tym samochodem) Najlepiej też jakby były na wysokości uszu.
 
sa dwie szkoły:
1. glosniki kierujemy na kierowce, ale wtedy dla pasazera brzmienie juz nie jest jakies super
2 glosnhiki kierujemy symetrycznie. z mojego doswiadczenia wynika, ze jesli glosniki zamontujemy w okolicach klamek, ewentualnie w oslonie lusterka i lekko skierujemy na zewnatrz to baza stereo bedzie bardzo dobra i dla kierowcy i dla pasazera!

montaz w slupkach raczej ogranicza pole dzwiekowe tylko do kierowcy
 
wlasnie dlatego tez sie nad tym zastanawiam...

glosniki beda zamontowane w obudowie lusterka (te trojkaty)
najlepiej brzmi jak skieruje glosnik na sluchacza (kazda strona na jednego sluchacza) ale myslalem tez zeby skrzyzowac centra pomiedzy fotelami to wtedy obie strony beda teoretycznie symetrycznie. roznica jest slyszalna ale nawet jezeli glosniki leza swobodnie tak jak to ma teraz miejsce to stereofonia jest slyszalna bardzo dobrze...
 
najlepiej jak są na wysokości ludzkiego przeciętnej budowy człowieka najlepiej w słupkach..
skierowane są symetrycznie tak aby przecięły się po środku samochodu na wysokości ucha, wtedy masz opcje dla kierowcy i pasażera..
nie możesz przecież wszystkiego ustawić pod kierowcę.. o chyba że reszta cię nie obchodzi..
 
kad napisał:
najlepiej jak są na wysokości ludzkiego przeciętnej budowy człowieka najlepiej w słupkach..
taka opcja przeszlaby tylko w dostawczaku - a w masterze moze na najblizszy sezon cos zamontuje :wink:

kad napisał:
nie możesz przecież wszystkiego ustawić pod kierowcę.. o chyba że reszta cię nie obchodzi..
wiem bo czasami tez jezdze jako pasazer i chcialbym roznie dobrze posluchac (bo jest z czego)
 
Pawel S., ja Ci proponuje zrobic testy odsluchowe w samochodzie. jak zamontujesz midbasy, to dopiero wtedy zastanawiaj sie nad wysokotonowkami. przyklej na probe tasma dwustronna w roznych miejscach i porownoj. tylko pamietaj ze powinienes porownywac tylko scene muzycza, przestrzan, brzmienie mniej, bo bedzie sie zmieniac wraz z umiejscowieniem glosnika. ale brzmienie mozesz poprawic pozniej zwrotnica, a przestrzennosc to juz mniej
 
opcja sugerowana przez niektórych producentów głośników i sprawdzona doświadczalnie: tweetery kieruj na uszy pasażera i kierowcy wg zasady: prawy tweeter na kierowcę, lewy na pasażera, przy tym ustawieniu tweeter znajdujący się bliżej kierowcy czy pasażera nie dominuje aż tak bardzo i jak już ktoś wspomniał scena stereo będzie wyraźniejsza. mimo wszystko polecam poeksperymentowanie z ustawieniami. pozdrawiam
 
Powrót
Góra