• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

UniAMP by Irek - pierwsze testy i odsłuchy :)

zdaje mi sie trafilem na wadliwego mpsa42, po wymianie wzmacniacz sie wlacza normalnie, ale brumi, mialem tez zjawisko grzejacego sie radiatora i/albo jednego elektrolitu filtrujacego, teraz koncowka gra z brumem, co dziwne transformator brzeczy przy wlaczonej koncowce, a druga normalnie dziala

---------- Post dodany o 12:01 ---------- Poprzedni post o 10:44 ----------

chyba znalazlem pobodny watek, tylko u mnie uni gral cala noc, i zaczal szelescic jeden kanal, to poprawilem luty i szelest znikl a pojawily sie znieksztalcenia - tak jak w topicu ponizej na obu kanalach a T17 wymienilem bo byl walniety chociaz miernik nie stwierdzil przebicia

---------- Post dodany o 12:02 ---------- Poprzedni post o 12:01 ----------

http://diyaudio.pl/showthread.php/14406-Zwarcie-w-uniampie/page2
 
Mam pytanie - jak zwiększyć trochę czułość wejścia wzmacniacza?
 
Ostatnia edycja:
Mam pytanie - jak zwiększyć trochę czułość wejścia wzmacniacza?

Wzmocnienie wzmacniacza ustala stosunek R19 i R22 (dla kanału lewego) i jeśli się nie mylę wynosi ono k=1+(R22/R19). Zamiana tych rezystorów zmieniłaby wzmocnienie ale nie wiadomo jak ze stabilnością i poprawną pracą wzmacniacza. Zawsze możesz dać przedwzmacniacz na wejściu
 
nie wie ktos dlaczego moglo mi sie uszkodzic kilka sztuk T17? na wlaczonym wzmacniaczu zmierzylem kolektor-masa: 49,5V emiter-masa: -28V poza tym jak tylko podlacze obciazenie to trafo zaczyna brumic(?) a gra gorzej niz zle, nie ma mocy i znieksztalca cale pasmo
 
Te napięcia moim zdaniem powinny być równe. Jeśli nie są, to obstawiam, że dodatnie napięcie zasilające jest różne od ujemnego, co może oznaczać, że jedna z szyn zasilania jest mocno przeciążona. Brzęczenie transformatora również na to wskazuje. Zmierz napięcia zasilające i napięcie na wyjściu wzmacniacza na początek. Poza tym zmierzone przez Ciebie napięcia powinny być raczej zbliżone do 0 w momencie kiedy nie działa zabezpieczenie. U Ciebie wygląda to tak jakby zabezpieczenie się załączało, ale jednocześnie nie eliminowało problemu, bo ujemna szyna wygląda na przeciążoną.
 
tak, na drugiej koncowce(sprawnej) mam 38,2V i -38,2V w tym samym miejscu; obie dzialaly na jednym transformatorze i mostku, a co do obciazenia to chyba musialo by cos swiecic przy takim spadku a radiator tez zimny (wczesniej wymienilem elektrolit w filtrze bo sie goracy robil) a na wyjsciu mam 1,6V, buczenie i brak mocy; przypomnialo mi sie tez ze ktoras z DZ byla uszkodzona, wymienilem na sprawna
 
Działały, ale jak rozumiem teraz obie nie są razem podłączone. Niekoniecznie coś musi od razu świecić. Zauważ, że gdyby np. uzwojenie transformatora sieciowego było niemal zwarte, to na niepożądanym obciążeniu wcale nie musi wydzielać się ogromna moc jeśli jego rezystancja jest stosunkowo mała w porównaniu z rezystancją uzwojenia, a jednocześnie grzeje się (i brzęczy) sam transformator. Taki o dużych gabarytach błyskawicznie się nie spali. Zmierz napięcia na szynach zasilania. To powinno nam sporo powiedzieć.
 
na bezpiecznikach jest prawidlowo +-49V, udalo mi sie pozbyc znieksztalcen - naderwana noga kondensatora C2, zostal problem braku mocy i zabezpieczenia

---------- Post dodany o 12:54 ---------- Poprzedni post o 12:17 ----------

moc juz tez jest, brumia oba kanaly, wzmacniacz sie wlacza odrazu i nie wylacza po zaniku zasilania chociaz t17 wymienilem i znieksztalcenia na obu kanalach gdzies w polowie potencjometru
 
Od kiedy złożyłem UNI minęło kilkanaście miesięcy - po "uwaleniu" rezystorów R13/71 (zastąpiłem potem zworą) pojawił się pewien problem. Przy załączaniu/wyłączaniu głośnik unosi się do góry -->

ps. w tle warczy pralka, to nie z głośnika ;) .
 
Jak głośnik unosi się do góry, to znaczy, że na wyjściu jest napięcie stałe.
AIRPOWER - zmierz napięcie na DZ1.
 
Sprawdzałem. Wzmak gra normalnie i nie ma stałego - chyba, że w momencie załączania pojawia się na chwilkę.
 
I jednocześnie w punkcie +ON masz 49,5V względem masy, a na -ON -28V względem masy? Zmierz napięcie BE na T17.
 
po "uwaleniu" rezystorów R13/71 (zastąpiłem potem zworą) pojawił się pewien problem. Przy załączaniu/wyłączaniu głośnik unosi się do góry -->

Tylko jeden ma byc zwora, ja robie zwore na R71. Te rezystory nie maja wplywu na to co sie u ciebie dzieje. Raczej moze byc odwrotna sytuacja ze z nimi i przy przeplywie stalego pradu od/do wejscia glosnik moze sie unosic.
 
Mam problem ze swoją końcówką. Mianowicie palą mi się tranzystory końcowe z jednego kanału i C4793. Wzmacniacz grał ze 2-3 tygodnie bezproblemowo, do tego jestem drugim właścicielem. Mogło to mieć coś wspólnego z wymianą radiatora na większy. Jeden z tranzystorów chyba był źle dociśnięty. Tak czy siak teraz wymieniam je i znowu to samo. Co się mogło stać?
 
Powrót
Góra