• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Vifa + Morel faza

Rejestracja
Maj 7, 2014
Postów
148
Reakcji
0
Lokalizacja
Katowice
Witam.



pisałem już w innym wątku o tym http://diyaudio.pl/showthread.php/20454-Faza-w-projektowaniu-zwrotnic/page9, również na stronie 8. Założyłem nowy wątek gdyż nie chce za bardzo smiecić w tamtym wątku. kolumny to duże monitory przynejmniej tak myślę. Obudowa w granicach 25litrów, ścianka przednia pochylona pod kątem ok8st.
Jestem w trakcie wymieny wysokotonowca z vifa dx25tg na morel supremo piccolo, niskośredniotonowy to vifa m18wo.
Mam problem ze zgraniem fazowym powyżej fp, np fp ok 2300Hz, zgodność fazy jest natomiast na częstotliwości ok 4 zacyna sie rozjeżdzać tak ze przeszkadza to tweeterowi. Kolega LkLukasz dał podpowiedź by zmienić cewka 1,5, co miałem zamiar też sprawdZić o raz kondensator na wysokim na 4.7uF. Tak zrobiłem i jest jakby lepiej średnica się polepszyła. obecnie cewka na niskim to ok 1,53mH i C=6,8uF, na wysokim C=4,7 i L= 0,33mH. dodatnie równolegle kondensatora ma wyoki 0,47uF, wyrażnie pogarsza lokalizację na scenie, na słuch wyggląda ok, dzisiaj porobie pomiary to wstawie tu co z tego wyszło. .
 
Takie przypadki gdy w miejscu podziału jest w miarę ok a 1-2kHz dalej się już rozjeżdża są dość trudne w rozgryzieniu. Należy przebudować filtrację tak aby w problematycznym zakresie filtr działał inaczej. Możesz spróbować :
- zmienić rząd filtru np z na kopułce przejść z 2 na 3 rząd. W wielu przypadkach można tak skonstruować filtr 3ciego rzędu że będzie działał jak filtr 2 go rzędu. Taki manewr może mieć sens przy założeniu że 2gi rząd był odpowiedni pod względem stopnia filtracji oraz zgrania fazowego w miejscu podziału. Wówczas odtwarzając jego działanie ale za pomocą filtru 3go rzędu jest szansa na to, że okolice podziału zostaną bez zmian a ulegnie zmiana na częstotliwościach poniżej i powyżej podziału. Moze też być na odwrót, wyjdzie kompletna kupa lub tak gdzie było dobrze będzie źle a tam gdzie było źle będzie dobrze.
- analogicznie spróbować przerobić filtr LP nisko-średnio tonowego, zmienić rząd. Jeżeli stosowałeś np pułapki rezonansowe to zmienić ich rodzaj np z równoległej przejść na pułapkę LC / LRC skonstruowanej na cewce filtru LP (czyli dość popularne dokładanie małego konda do cewki filtru zamiast budowania dodatkowego specjalnego obwodu RLC).
- pozostać przy obecnej koncepcji ale zmienić wartości elementów, jeżeli np stosowałeś strome fitlry 2 rzedu , przejdź na łagodniejsze, jeżeli łagodne to przejdź na stromsze i zobacz co sie stanie.
- zmień częstotliwość podziału , to w powiązaniu z powyższym, czyli dzieliłeś np na 2,5kHz stromiej, to podziel na 3kHz i łagodniej.
- możesz zmienić trochę topologię filtru LP, np w filtrze 2 rzędu dodanie niewielkiego (0.5-2..3 ohm) rezystora szeregowo z kondensatorem zwierającym do masy, daje dość znaczne zmiany ch-ki i tym samym fazy. Z ch-ki zniknie wyraźne załamanie, zostanie jakby przydepnięta na średnich tonach. Jednoczesna korekcja wartością cewki i do tego dopasowanie filtracji tweetera tak aby pasował to zmodyfikowanej ch-ki basu (czyli filtr o mniejszym kondensatorze i większej cewce).
- i najprostsze i zarazem najtrudniejsze, zmień pochylenie ścianki. Najtrudniejsze gdy obudowa jest gotowa bo to trochę kłopot ;).
 
Witam ponoiwnie jak obiecałem wstawiam wyniki pomiaru, szlak mnie trafi z tą okilicą 4kHz, upierdliwy ten woofer. w okolicach podziału faza się dośc ładnie zgrywa potem znowu kaszana, coś z filtrem na wooferze trzeba zrobić. juz probowałem 3 rząd 4 rząd, probowałem też wstawić pułapkę rezonansową, nie bardzo to wyszło, ale nic w temacie nie pomagało.







Yoshi dzięki za wiele wskazówek które moge okazać się zbawienne. jeżeli chodzi o dodanie rezystora do kondensatora w LP, to chodzi o kondensator w filtrze 2 rzędu???, myślę że to może załatwić sprawę. jutro lub w weekend pobawię się i zobaczymy co wyjdzie.
Co do pochylenia ścianki do już gorzej obudowy zrobione. przy odsłuchu jest dośc fajnie, więc moze pomiar też robiony z innego ułożenia mikrofonu względem kolumny, niż słuchacza.. Mikrofon ma ustawiony w odległości ok 90cm, na wysokości troszeczke wyżej od osi tweetera. To odpowiada mniej więcej wysokości odsłuchu. Pozostaje mi zabawa z filtrami.
 
Ostatnia edycja:
A mi te twoje pomiary niezbyt pasują. Strasznie są poszarpane na wysokich częstotliwościach, może przez to wykres fazy być oszukany. Jak wygląda twoje stanowisko pomiarowe. Jak jest zamocowany mikrofon i jakiego używasz. Na screenach widać że nie używasz "time zero locked" więc wykresy fazy nie są dobrze zsynchronizowane.

Pokaż jeszcze pomiary Raw Response lekko wygładzone.
 
Ostatnia edycja:
na wykresach z fazą mam zaznaczoną opcję time locked 0, wraz z uwzględnieniem parametru. mikrofon wm61 zamocowany w rurce aluminiowej o długości ok 50cm, zamocowanej na statywie, na podąłodze koc. Z pomiarów zdaję sobie sprawe że nie są idealne, ale dziennie "przemeblowywać pokój głowny w domu to trochę hardcore. Mi chodzi głwonie o zgranie fazowe, nie płaską charakterystykę.

Z funkcją time locked mioże zastosować również w pomiarach spl, wydaje mi się że faza jest dobrze zmieniona, gdyż przy odsłuchu cięzko zlokalizować np w wokalach głoski syczące, meski głos idzie ładnie ze środka natomiast kobiecy w momencie podnoszenia częstotliwości traci się zdolność lokalizacji źródła.

RAW wyglądają co tu będe mówił poszarpanie, pewnie dużo odbić. Wieczorem wrzucę pomiar RAW. jeśli już poruszyłem ten temat, to czy przypadkiem wzmacniacz mikrofonowy nie jest na zbyt małym wzmocnieni uprzez co trzeba głośniej puścić sygnał pomiarowy a to z kolei wzmacnia odbicia.
 
wiem o tym, sprawdzałem w pomiarach z i bez wzmacniacza mikrofonowego, pomiar wychodzi tak samo. Jutro może uda się poświęcić więcej czasu i pobawię się z większym wytłumieniem w pokoju
 
Najlepiej jak do pomiarów zrobisz jak najwięcej miejsca wokół kolumny i mikrofonu.
 
to czy przypadkiem wzmacniacz mikrofonowy nie jest na zbyt małym wzmocnieni uprzez co trzeba głośniej puścić sygnał pomiarowy a to z kolei wzmacnia odbicia.
Ustalenie poziomów głośności i zapisu jest bardzo ważne.

Do pomiarów w holmie nie potrzebujesz wzmacniacza mikrofonowego.
To nie zależy od programu tylko czułości karty dźwiękowej i rodzaju wejścia

- - - - - aktualizacja - - - - -

wiem o tym, sprawdzałem w pomiarach z i bez wzmacniacza mikrofonowego, pomiar wychodzi tak samo
Albo ten przewwzmacniacz potrzebujesz albo nie. Coś tu mi nie gra, może spróbuj na niższym poziomie głośności. Jaka odległošć jedt między mikrofonem a głośnikami.
 
Ostatnia edycja:
Do pomiarów w holmie nie potrzebujesz wzmacniacza mikrofonowego.

No tak, a pewnie ten mikrofon podepnie sobie pod wejście liniowe i czarodziejsko będzie mu działać?

Karta musi mieć przedwzmacniacz mikrofony (wejście mikrofonowe). Niektóre karty mają tylko wejścia liniowe i wtedy potrzebny jest zewnętrzny przedwzmacniacz.
 
Ostatnia edycja:
pisząc, że pomiar ze wzmacniaczem i bez wychodzi tak samo oznaczało że karta wejście miała ustawione na liniowe jak było podpiete ze wzmacniaczem, wej mikrofonowe jak bez wzmacniacza, charakterystyka wyglądała tak samo.
 
Więc może jest tak samo przesterowane. Dla mnie tak to wygląda. I jaka jest ta odległość między mikrofonen i głośnikami.
 
Wysokie są na pewno przesterowane. Pobaw się ustawieniami karty. Jeżeli robisz pomiar ze wzmacniaczem to ustaw sobie min. 2V na wyjściu.
 
Więc może jest tak samo przesterowane. Dla mnie tak to wygląda. I jaka jest ta odległość między mikrofonen i głośnikami.

odległośc ok 90cm, hm przesterowane, ze wzmacniaczem może tak, bez wzmacniacza już wątpie bo przy troszkę mniejszej czułości program krzyczy że sygnał jest poniżej -70dB. Pomiar pomiarami, wątek założyłem mając nadzieję ze ktoś miał podobny problem z fazą i podpowie jak rozwiązał problem tak jak Yoshi opisał. Konkretne rady co do mojego zapytania. Co do pomiarów to musze poświęcić więcej czasu i wymysleć coś by umożliwiało zrobienie ich z znacznie mniejszymi odbiciami.
 
Ale ustawienia systemu pomiarowego są tak samo ważne jak wszystkie rady odnośnie projektu zwrotnicy. Jak możesz wrzuć pomiara woffera i tweetera bez filtracji.

- - - - - aktualizacja - - - - -

Jeżeli robisz pomiar ze wzmacniaczem to ustaw sobie min. 2V na wyjściu.
Jeśli oczywiście masz czym zmierzyć te 2v.

- - - - - aktualizacja - - - - -

odległośc ok 90cm, hm przesterowane, ze wzmacniaczem może tak, bez wzmacniacza już wątpie bo przy troszkę mniejszej czułości program krzyczy że sygnał jest poniżej -70dB.
To zwiększ trochę poziom na wzmacniaczu, tj. powyżej.
 
mam czym zmierzyć, ustawie sobie te 2v. pomiar bez zwrotki pewnie, że mogę wrzucić,
wysokotonowcowi dać jakiś kond czy nie będzie mu to robiło różnicy???
 
Wyłącz ten pomiar fazy
Pomiary wygladz do 12dB/oct wszystkie i pokaz wtedy

Generalnie zwrotnica wyglada dobrze poza ta niezgodnoscia przy 4 kilo
Ja bym użył większego konda na wysokotonke i na woofer

Zwieksz L-pad na wysokim tonie bo jest za głośna

- - - - - aktualizacja - - - - -

Punkt podziału dla zwrotnicy II rzedu powinien wypadac przy -6dB
Ja bym zwiększył cewke na tweeterze jeszce 0,39-0,56 moze nawet
 
Powrót
Góra