• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Vifa NE180W-08 + Dayton RS28A-4 + WG 148 R - projekt by marian & DIY Spot

marian

Moderator
Członek ekipy
Rejestracja
Sty 6, 2007
Postów
6,427
Reakcji
273
Lokalizacja
Bydgoszcz


Cześć, przedstawiam projekt kolumn 2way na głośnikach Vifa NE180W-08 oraz Dayton RS28A-4, który to został rozpoczęty w lutym, ale dopiero na tegorocznym spocie został "ukończony" i kolumny otrzymały nowe zwrotnice.



Obudowy wykonane z MDF-u 18mm, oklejone HDF-em 3mm aby zniwelować klawiszowanie.
Komora 21L.
Port bas reflex HP 900018, przycięty na 17cm, co daje strojenie na 45Hz.
Zalecam własne eksperymenty z długością portu.




Wymiary formatek:

MDF 18mm

Front, tył: 4x 938 - 169mm
Góra, dół: 4x 264 - 169mm
Boki: 4x 974 - 264mm
Wzmocnienie: 2x 228 - 169mm
Przegrody: 4x 300 - 169mm

HDF 3mm

Front, tył: 4x 990 - 210mm
Góra, dół: 4x 275 - 210mm

Obudowę sklejamy na boku.
HDF-em oklejamy front, tył, górę i dół.

Wytłumienie:
Na górę, tył oraz dół poroso 2cm.
Na górą i dół dodatkowo dajemy wełnę owczą lub watolinę.
Proponuję własne eksperymenty.
Komorę na dole można wypełnić piaskiem aby dociążyć kolumnę.


Pomiary i zwrotnica:



Kolumny muszą być pochylone do tyłu aby uzyskać zgranie fazowe. 2cm podkładka pod front lub kolce, z przodu dłuższe o 2cm.




Podziękowania dla Lusztiego za nowe pomiary i pomoc przy zwrotnicy.

Podsumowanie dźwiękowe, subiektywnie:

Kolumny moim zdaniem najlepiej czują się w muzyce Jazzowej i pochodnych.
Vifa gra lekko, nie schodzi nisko, nie można oczekiwać od niej "wygaru", jest bardziej nastawiona na średnicę... co nie oznacza że nie gra basem. Gra, ale spokojnie.
Dodatkowo Dayton również gra łagodnie i nie sypie piachem jak reszta aluminiaków w podobnej cenie.
WG potęguje wyrazistość średnich tonów, co fanom szerokopasmówek może się spodobać.

Ogólnie, lekko z naciskiem na środek pasma.
 
Ostatnia edycja:
Dla mnie bardzo miła odmiana od wielu projektów, które pojawiły się na forum. Wreszcie ktoś sięgnął po filtry niskiego rzędu i falowód. Takie połączenie zapewnia bardzo dobre zestrojenie fazowe i czasowe, dodatkowo uzyskujemy prawdziwe brzmienie instrumentów i wokali. Gratuluję projektu i liczę na kilka dodatkowych słów o brzmieniu.

PS. Może byłaby szansa na projekt 2,5 lub nawet 3 drożny z filtrami pierwszego rzędu na górze i pierwszego lub drugiego rzędu na dole, dodatkowo w pełni wyrównany czasowo?
 
Może marian podrzuć jakieś info jak dołączyć WG do przetwornika.
 
Dla mnie bardzo miła odmiana od wielu projektów, które pojawiły się na forum. Wreszcie ktoś sięgnął po filtry niskiego rzędu i falowód. Takie połączenie zapewnia bardzo dobre zestrojenie fazowe i czasowe, dodatkowo uzyskujemy prawdziwe brzmienie instrumentów i wokali. Gratuluję projektu i liczę na kilka dodatkowych słów o brzmieniu.

PS. Może byłaby szansa na projekt 2,5 lub nawet 3 drożny z filtrami pierwszego rzędu na górze i pierwszego lub drugiego rzędu na dole, dodatkowo w pełni wyrównany czasowo?

Proszę.
2,5 drogi, wersja z filtracją II rzędu LR2 i szerokim zgraniem fazowym:
https://diyaudio.pl/showthread.php/...-by-pawel_luk1?p=543462&viewfull=1#post543462

3 drogi z filtracją LR2 i szerokim zgraniem fazowym:
https://diyaudio.pl/showthread.php/...amp-pawel_luk1?p=520175&viewfull=1#post520175

Projekt Fat Boy MLTL - Oversize 2 Way Scan-Speak-22W-4534G00, D2604-833000 z waveguidem i filtracją niskimi rzędami
https://diyaudio.pl/showthread.php/...534G00-D2604-833000-projekt-by-Pogromca-mitow

Jeszcze jeden projekt w waveguidem: Projekt AVS 2018 - Vifa XT19 (waveguide Visaton WG 148 R) + Monacor SPH-165KEP
https://diyaudio.pl/showthread.php/...8-R)-Monacor-SPH-165KEP-by-tomekk_-amp-LuSzTi
 
Ostatnia edycja:
Wreszcie ktoś sięgnął po filtry niskiego rzędu i falowód.
Słabo Kolega przegląda forum. Chciałem skromnie wskazać moją konstrukcję wykonaną w 2016 roku.

https://diyaudio.pl/showthread.php/...ć-układ-dwudrożny-na-modyfikowanych-Tonsilach

Możliwe, że była to pierwsza konstrukcja w falowodem zaprezentowana na forum.

Takie połączenie zapewnia bardzo dobre zestrojenie fazowe i czasowe, dodatkowo uzyskujemy prawdziwe brzmienie instrumentów i wokali.
Moja konstrukcja zagrała bardzo dobrze pomimo prostej, wręcz prymitywnej zwrotnicy i tanich głośników. Świadczy o tym pomiar tam pokazany:

5e7ed95d3c32b535cdf2aa5e1bdfad78_1462101307.jpg


Mogliby Koledzy w miarę możliwości również przedstawiać pomiar charakterystyki fazowej swoich kolumn. Pozwalałoby to ocenić wierność odtwarzania fazy przez kolumnę.

Fajnie, że Marianowi udało się zrobić prostszą zwrotnicę, bo to co wstępnie zaprezentował to była jakaś masakra.
 
Mogliby Koledzy w miarę możliwości również przedstawiać pomiar charakterystyki fazowej swoich kolumn. Pozwalałoby to ocenić wierność odtwarzania fazy przez kolumnę.

Na chwile obecna nie istnieją żadne, wiarygodne badania, które wskazywałyby, że wierność odtwarzania fazy przez kolumny głośnikowe, to kluczowy element w reprodukcji dźwięku.
 
Dość mocne słowa nazywając mariana pierwszą zwrotkę cyt. "masakra" w odniesieniu do tego co pokazałeś... Tyś chłopie słyszał poprawnie grający zestaw? Mniemam, że nie...
Pomijam, że porównujemy głośniki Tonsila z topową Vifa i Daytonem ;)
 
Może marian podrzuć jakieś info jak dołączyć WG do przetwornika.

Otwory na froncie Daytona troszkę się mijają z otworami w WG.



Więc, kładziemy Daytona na WG w ten sposób:



...centrując go i nawiercamy otwory.
Między WG a Daytona dajemy podkładkę z cienkiej pianki i przykręcamy śrubami:





- - - - - aktualizacja - - - - -

Coś jeszcze zmieniałeś w zwrotnicy czy została taka sama jak na spocie?

Troszkę się bawiłem, ale przy I rzędzie za dużo nie ma gdzie manipulować.
Kilka elementów zmieniłem na próbę, cewkę na basie, rezystor na wysokich... ale i tak na końcu zostawiłem jak było, ponieważ po odsłuchu w innym pomieszczeniu kolumny zagrały lepiej niż w moim, więc manipulacja przy zwrotnicy podczas odsłuchu w moim pokoju mijała się z celem.
Mój pokój po zmianie absorberów "gra" inaczej i będę coś z tym robił bo nie jestem do końca zadowolony.
 
Fajnie, że Marianowi udało się zrobić prostszą zwrotnicę, bo to co wstępnie zaprezentował to była jakaś masakra.

Po pierwsze, to Luszti ją projektował a reszta uczestników spotu (nie wszyscy, bo to było w niedzielę) słuchała i wyrażała swoją opinię.
Modyfikacja i kolejny odsłuch.
Tak to wyglądało.

Po drugie, nie pamiętam co wklejałem i gdzie, ale jeśli jakiś pomiar wrzuciłem, to był on nie do użytku ze względu na problem sprzętowy.
Więc zwrotnica nie była do końca poprawna.
Luszti ponownie mnie uświadomił na spocie że z moim sprzętem jest coś nie tak.

Ale przy pomocy jego pomiarów sam tez coś wymodziłem.
Raczej nie uznał bym tego jako "masakra", patrząc na Twój pomiar.



I specjalnie nie pokazuję w odwrotnej polaryzacji wysokotonówki, choć lejek jest "książkowy", bo on nie świadczy o tym czy zgranie fazowe jest.
A w tym przypadku wystarczy lekko pobawić się pochyleniem kolumny i już mamy zgranie fazowe.

Moja wypowiedź nie jest po to aby się kłócić kto ma tu rację, ale prawda jest taka, ze tam gdzie trzeba dać bardziej strome filtry lub pułapki, to się je daje.
Proszę, zwrotnica ze spotu bez pułapek:



Widać różnicę?
Bo słychać na pewno.
 
Ostatnia edycja:
Marian chodziło mi o tą zwrotnicę:

https://diyaudio.pl/i/4416/thumbs/dc3bd1835e5ccac69ddccb9712353e15_1596560831.jpg

Nie wnikałem w kształt charakterystyki amplitudy, tylko masakra dotyczyła ilości zastosowanych elementów i rzędów filtrów. Budowałeś prosty układ dwudrożny na 2 głośnikach, na dodatek z falowodem, a zastosowałeś taką ilość elementów, ze można nimi by obdzielić kolumnę trójdrożną.
Jak widać można było uzyskać dobre rezultaty na prostszych filtrach.

Troszkę się bawiłem, ale przy I rzędzie za dużo nie ma gdzie manipulować.
Nie wiem jakie miałeś założenia do swojej koncepcji, ale raczej nie zakładałeś użycia prostych filtrów skoro początkowo stworzyłeś tak skomplikowaną zwrotnicę.
Ja w swojej konstrukcji przyjąłem od początku sztywne założenie użycia tylko pojedynczego elementu w filtrze, więc miałem znacznie bardziej utrudnione zadanie, bo mogłem manipulować tylko jego wartością w niewielkim zakresie i korygować resztę na drodze mechanicznej układem głośników i kształtem falowodu, a pomimo tego uzyskałem moim zdaniem bardzo dobrą charakterystykę fazową kolumny, która mieści się w zakresie +50 - 50 stopni. A o tym właśnie pisał Kolega:
Takie połączenie zapewnia bardzo dobre zestrojenie fazowe i czasowe, dodatkowo uzyskujemy prawdziwe brzmienie instrumentów i wokali.
 
Jak widać można było uzyskać dobre rezultaty na prostszych filtrach.

Tak, ale z pochyloną ścianką.

Nie wiem jakie miałeś założenia do swojej koncepcji, ale raczej nie zakładałeś użycia prostych filtrów skoro początkowo stworzyłeś tak skomplikowaną zwrotnicę.

Nie było żadnych założeń, po prostu był pomiar robiony na prostych kolumnach, bo takie sobie wymyśliłem i tyle.
Aby uzyskać jako takie zgranie fazowe trzeba było dać bardziej strome filtry.
To wszystko i nie doszukujmy się tu jakiejś filozofii.

Luszti spojrzał na kolumnę, powiedział że musi być pochylona, zmierzył ile i wykonał pomiary na tak pochylonych kolumnach.
Okazało się że od startu pasuje (zgranie fazowe) zwrotnica I rzędu.
 
I rząd to jest od strony elektrycznej. Od strony akustycznej, to tak czy siak wychodzi LR2 :p



Ludzie się podniecają, tym że widzą jeden element szeregowy w zwrotnicy i wydaje im się, że to jest 1-szy rząd.
Od strony elektrycznej tak, ale liczy się to co jest od strony akustycznej, to co wychodzie realnie z głośnika.
A tu nie ma żadnej magii. Aby zgrać ze sobą poprawnie dwa głośniki trzeba zmusić ich przebiegi SPL do filtracji LR2 lub LR4.
No i ze względu na ch-ki głośników filtracja od strony elektrycznej będzie wyglądała tak a nie inaczej.

Patrząc na samą topologię filtru nie można na 100% stwierdzić, jaka jest filtracja od strony akustycznej.
Coś co wygląda na III rząd od strony elektrycznej może być filtrem LR2 lub LR4 od strony akustycznej.
I na odwrót, I rząd od strony elektrycznej okazuje się filtrem LR4 od strony SPL-u.
 
Ostatnia edycja:
Planuje również użycia WG Visatona 148 i rozważam również Daytona w zestawie z tym ,że wersje tekstylną DAYTON AUDIO RST28F-4 ,Czy spasuje do tego WG?
 
Planuje również użycia WG Visatona 148 i rozważam również Daytona w zestawie z tym ,że wersje tekstylną DAYTON AUDIO RST28F-4 ,Czy spasuje do tego WG?

Kształt frontu tych głośników jest taki sam i samo przymocowanie WG Visatona nie stanowi problemu. Problemem jest kopułka tekstylna, która ma zupełnie inny kształt od kopułki aluminiowej. Kopulka tekstylna jest bardziej wypukła od metalowej, przez co może to spowodować zniekształcenia fazowe po wyjściu z WG. Do tego takie kopułki dość szybko osiągają swoje mody, co również pogarsza prace w falowodzie. Efektem tego może być znaczna dziura w pasmie wysokotonowym. Idealna membrana do pracy w falowodach jest płaska i sztywna.
 
Ma jeszcze jedno pytanie ,czy się różnią te wersję między sobą
DAYTON AUDIO RST28A-4
DAYTON RS28A-4

i czy to WG z tematu podejdzie do wersji aluminiowej tej tańszej ?:)
 
Niestety większość ludzi w Ameryce którzy mieli trochę do czynienia z oryginalną serią RS z Ushera, twierdzi iż nowe RST są gorsze od oryginalnej serii. Niestety nie wiem kto jest obecnie producentem wysokotowych dla Dayton Audio, najprawdopodobniej ktoś w Chinach lub Indiach sądząc po cenie. Vance Dickason zrobił review tej serii https://audioxpress.com/article/tes...s-from-dayton-audio-rst28a-4-and-the-rst28f-4
Gdybym miał możliwość kupna starego Daytona z Ushera, to nawet bym się nie zastanawiał.
​​​​​​
 
Powrót
Góra