• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Volvo 850 kombi - Poprawa nagłośnienia

Rejestracja
Sie 15, 2016
Postów
11
Reakcji
0
Lokalizacja
Polska
Siema,

Coraz bardziej doskwiera mi kiepskie nagłośnienie w moim volvo 850 w kombi. Jest bardzo mało basu, wręcz go nie ma. Nie wymagam dużo z racji że głównie słucham progresywnego rocka z lat 70, 80-tych gdzie basu było niewiele. Drugim problemem jest wrażenie suchego dźwięku przednich głośników bez głębii. Chciałbym uzyskać w odczuciu "ciepłe brzmienie", miłe dla ucha. Ciężko mi to wyrazić, bo jestem jeszcze mocno początkujący i dopiero zaczynam zabawę z audio. :biggrin:

Powiedzmy, że chcę się zbliżyć do grania z Bose, żeby było trochę efektu łał, jak dla amatora. :rolleyes:
Chciałbym zamknąć się w budżecie 1000zł, spodziewając się mat, wzmaka i radia, co może pewnie nie wystarczyć. Wzmaka jak już, to polowałbym na używkę. Problem z tym wszystkim że nie wiem na co polować. :(

Chciałem Was spytać o radę co można było by na to poradzić. Starałem się wyciągnąć wnioski ze starych tematów, ale niektóre są już tak stare, że zaproponowane przez was wzmacniacze, radia czy głośniki mogą być już nie do zdobycia.

W wozie od zakupu, były chińskie głośniki. Z przodu charczące i wymagające dość dużej mocy (150W). Zostały wymienione na Hertze DSK 130.3 120W w zestawie z twitterami i zwrotnicami. Górny zakres gra już w miarę, dolnego dalej brak.
Na tyle były jakieś pioniery jeszcze mniejsze niż z przodu. Zostały wymienione na oryginalne z plastikowymi stożkami z wycięciem z tyłu. Głośnik już nie grał w powietrzu i bas delikatnie zaznaczył swoją obecność, ale dalej z przodu prawie go nie czuć.

Zamontowany zestaw od Hertza


A tak wygląda z tyłu ori głóśnik (zdjęcia z internetów)


Radio to też jakaś chińszczyzna. Blaupunkt London 120, o którym znalazłem bardzo słabe opinie.


1) Pytanie do Was. Czy ta "suchość" i "brak głębii" dźwięku jest winą tego radia? Spodziewam się że to radio samo w sobie może niezbyt dobrze grać, ale czy jak bym dorzucił porządny zewnętrzny wzmacniacz, to radio przestaje mieć znaczenie?
2) Co da lepszy efekt? Czy kupować radio czy szukać wzmacniacza?
3) Spodziewam się że pierwsze co mi doradzicie, to oczywiście porządne wytłumienie drzwi i wtedy dopiero szukać poprawy. Zastanawia mnie jednak, czy będzie mieć to większy wpływ na tą "suchość" dźwięku czy na poprawę basu?

Tak jak pisałem wcześniej, nie potrzebuje dużo basu. Chciałbym się ograniczyć do głośników w tylnich drzwiach. Słyszałem jak grają w oryginalnym zestawie z oryginalnym wzmacniaczem i ilość basu dla mnie wystarczała. W moim wozie oryginalnie były 4 głośniki na stronę. W podszybiu twitter, w przednich drzwiach głośnik dwudrożny zintegrowany 13cm, z tyłu zintegrowany nieco większy oraz w tylnym słupku też twitter. Do dzisiaj z przodu mam twitter w podszybiu i woofer w drzwiach Hertza, w tylnich drzwiach ori, a w słupkach brak. :biggrin:
 
Ostatnia edycja:
Przede wszystkim Blaupunkt jest niemiecką firmą, która produkuje poza granicami Niemiec...
Ja bym na razie pozostawił to radio.
Jak zwykle - wygłuszenie przednich drzwi, tył pozostaw nie podłączony.
Dlaczego?
Bo zrobiony i zasilony zgodnie ze sztuką przód jest w stanie zadowolić wszystkich. Tak z przodu jak i z tyłu siedzących.
Blaupunkt London 120 ma kiepski wzmacniacz i on jest głównym winowajcą psioczenia na jakość dźwięku. Mała moc, duże zniekształcenia już przy oddawaniu 15W na kanał, a przy 20W generuje 10%THD...
Niestety, nie ma typowego wyjścia RCA przedwzmacniacza. Ma natomiast wyjście z kostki Line Out Left oraz Line Out Right - można przy odrobinie skupienia i zręczności zamontować typowe gniazda RCA. Jest też obok masa Line Out GND.
Link do manuala Blaupunkt London 120:
https://www.blaupunkt.com/fileadmin...ERVICEDOKU_ZIEL/BA/GB/1011200200001_BA_GB.pdf
Kostki opisane są pod koniec instrukcji na str. 29.
Poszukaj wzmaka 4-kanałowego. Tak, aby w mostku 4 ohm był w stanie dostarczyć 150/200W do zasilenia niewymagającego suba w bagażniku.
Bo z głośników 130mm, nawet po wygłuszeniu nie "wydusisz" zbyt wiele... a przynajmniej nie w kwocie kilku stówek ;)

Tak jak się spodziewałeś - opcja 3, ale z subem w bagażniku.
Wytłumisz drzwi, zasilisz te Hertz'e odpowiednią mocą i małe "kowadełko" w bagażniku powinno poprawić jakość brzmienia.
 
Jak zwykle - wygłuszenie przednich drzwi, tył pozostaw nie podłączony.

O takim rozwiązaniu nie myślałem. Dość dużo zyskam na kasie, więc będzie można kupić lepsze podzespoły.

Coś konkretniej masz na myśli? Jest mnóstwo wzmacniaczy, ale nie wiem co na dzień dzisiejszy by się sprawdziło za rozsądną cenę. Wiele sprzętów jest mocno wiekowych.
Co do mat to kiedyś zastanawiałem się nad StP Silver.
Nie mam też pojęcia co do suba.
 
Poszukaj np audisona. Dobre i sprawdzone wzmaki do tego zazwyczaj maja aktywną zwrotkę.
 
Ostatnia edycja:
Millenium Power 4 mogę polecić. Bardzo fajny i mały wzmacniacz. Używałem takiego do napędzania przodu i suba na MDS-08
 
Daleko żeby jechać. Bardziej na Allegro szukam, gdzie mam gwarantowany zwrot w razie czego. Przeglądałem ale nic za bardzo się nie rzuciło w oczy za przystępną cenę. Myślałem już nawet o dwukanałówce, żeby zobaczyć jak zaczną grać te Hertze z przodu.

Tak czy siak będę musiał wyrzeźbić z kostki radia iso złącze rca. Czy remote podłącza się pod masę line out, bo mam zamiar kupić gotowiec?

 
Sprawa ruszyła do przodu.

Udało się kupić wzmacniacz Alpine MRP-F200. Nie jest mocny, ale zależało mi, żeby włożyć go pod siedzenie pasażera.
Po zakupie od razu zrobiłem test w domu, czy wszystkie kanały, pokrętła i przełączniki działają. Wszystko działało jak należy. :)

6d39ace83ceda957b97ce55d84a98e98_1567928757.jpg


Nie spodziewałem się, że tak szybko kupię wzmacniacz i jeszcze nie miałem przewodów. Kupiłem zestaw do 1kW od Renegade z przewodem zasilającym 20mm[SUP]2[/SUP]. Wiem że przewód o wiele za gruby do jednostki o mocy 250W, ale przynajmniej nie będzie mnie to blokować przy upgradzie końcówy.

3e5187622cf73e928f7c906f7cf2c2b1_1567928757.jpg


Kupiłem też tą genialną przelotkę z kostki ISO na RCA, żeby podłączyć to moje chińskie, pod przykrywką niemieckiej firmy, radio. Wyprowadzenia na kanały tylne nie będą działać, bo producent stwierdził, że tych pinów nikt nie będzie potrzebował i ich nie podłączył. :glare:

Potem przyszedł czas na przeciągnięcie przewodu zasilającego, czyli w sumie najtrudniejsza część. Miałem sporo problemów, żeby przepchnąć przewód między komorą silnika, a wnętrzem wozu. Ciężko mi sobie to wyobrazić w jakimś nowszym aucie. Na szczęście miałem niezajęty kanał, wyprowadzony przez producenta, do którego akurat mieścił się przewód 20mm[SUP]2[/SUP]. :)

077f2e550bd3636eb77a9fad35d4f26f_1567928758.jpg


Po przepchaniu zaczęło się wielkie szukanie pod kokpitem kierowcy, gdzie ten przewód mógł wyjść. Po wielokrotnych szpagatach, cudem uchwyciłem go na zdjęciu.

93737e24d1deeab69d96e221bdb93b06_1567928758.jpg


e7f0ba4f26a031547005457e7df453a4_1567928758.jpg


Po ustaniu euforii zakończenia najtrudniejszego etapu z sukcesem, zacząłem przeciągać przewód za radiem, pod schowkiem na rękawiczki, przez kanały transmisyjne pod progiem drzwi pasażera, aż pod fotel kierowcy. Poszło o wiele łatwiej niż mi się wydawało.

Przewód zasilający był już gotowy, teraz przyszedł czas na szukanie masy. Najlepszym miejscem okazała się śruba fotelu pasażera. Wiedząc już wszystko, uznałem że przewody sygnałowe pójdą tą samą drogą co siłowe, pod progiem drzwi pasażera. Mówiąc o sygnałowych myślę o przewodach RCA-RCA od radia do wzmacniacza i głośnikowych od wzmacniacza do głośników przednich. Teraz przyszedł czas na zarabianie tych grubych przewodów, żeby podpiąć się pod akumulator, wzmacniacz i śrubę fotela pasażera.

e521289ff0601280c28b56ba60893b2d_1567928759.jpg


Końcówki zostały mocno zagniecione na imadle i zalutowane, było trochę z tym roboty.

82d1791b5a211850255c1aadb56ab3ca_1567928761.jpg


b62cd04a9f793da777586f1f5c09d2a6_1567928761.jpg


Trzy końcówki zrobiłem w domu, a ostatnia musiała być zrobiona w aucie. Wziąłem imadło do auta i zagniotłem ją już bez lutowania, wyjątkowo dobrze siedziała, więc nawet nie było by potrzeby lutować. :biggrin:

Jak już miałem gotowe końcówki, zostały one ładnie podpięte. Przewód masowy ładnie się chowa pod plastikiem mocowania fotela, przewód zasilający jest estetycznie zwinięty za akumulatorem i schowany pod obudową filtra powietrza.

74d7384842a7aa8aaafcf4abcd756e28_1567928760.jpg


99708855ec75be6bccd5c925496384ea_1567928760.jpg


b0ed18e3a167b79169a59a34aed09e2f_1567928763.jpg


Jak to zostało ogarnięte przyszedł czas na podłączenie końcówy i sprawdzeniu czy wszystko działa. Przygody jak zwykle musiały się trafić, na szczęście był to tylko spalony bezpiecznik przewodu zasilającego z powodu przypadkowego zwarcia przez ze mnie :glare:. Na szczęście, nic się nie stało i po wymianie bezpiecznika wszystko zaczęło grać :)

b4fe6d1dae3f1587f567f3e8c276d8fc_1567928758.jpg


Następnie zacząłem ogarniać i układać te wszystkie przewody żeby zmieściły się pod schowkiem na rękawiczki i pod progiem. :)

bcc7252b25c059a7922e189af39fe689_1567928762.jpg


5a2b407244c6496b3bf3c742e9b23cc2_1567928761.jpg


6631fa387dc82436b234cd1fed7d0f65_1567928762.jpg


I to by było na tyle z montażu. Przyszedł czas na odsłuchy.
Okazało się, że syczki walą niemiłosiernie, krew się z uszu leje. Widocznie twiterry mają lepszą sprawność i po dostarczeniu im większej mocy ze wzmacniaczy, zaczęły "lepiej" działać. Wyciągnąłem zwrotnicę, sądząc że może ona też jest problemem. Teoretycznie ta piękna zwrotnica od Hertza powinna mieć cięcie 12dB, ale okazało się że ma tylko 6dB, bo jest pierwszego rzędu a do tego szeregowa. Nic dziwnego jak komplet takich zwrotnic można kupić na Alledrogo za 25zł :flapper:

36f5309ffeb661773473903e895022e6_1567935404.jpg


Poczytałem trochę, dlaczego robi się zwrotnicę szeregowo. Okazało się jak zwykle, koszty produkcji. Przy takim układzie trzeba włożyć kondesator 2x większy, ale cewkę 2x mniejszą. Wadą tego rozwiązania jest loteria przy do strojeniu do zestawu głośników, jak dla mnie, deklasyfikacja.

Na razie jeżdżę jak jest, ale zamierzam dodać oporniki na twiiterze, żeby go nieco ściszyć. Kręcenie treblem w cale nie rozwiązuje problemu, a po mocnej korekcji, dość konkretnie psuje dźwięk.

Z plusów, pojawił się bas, ale też nie mogę przesadzać bo drzwi zaczynają "chodzić". Tak, tak wytłumienie. Ale na razie chcę się pobawić z czymś co zawsze mogę wyciągnąć z auta.

Co dalej?

Przez to że ta zwrotnica okazała się tak kiepskiej jakości, planuję wywalić ją i zrobić bi-amp. Woofery i twitery będą napędzane oddzielne, a żeby móc tym sterować, zamierzam kupić radio Kenwooda BT-305

Ma DSP, 3 wyjścia RCA i kompesacje czasów, czyli w sumie wszystko czego potrzeba do car-audio. Zobaczymy co to będzie warte.

C. D. N.
 
Ostatnia edycja:
Miejsce w którym podłączyłeś masę powinieneś był oczyścić "do gołego". Po podłączeniu ewentualnie zabezpieczasz choćby najtańszym sprayem. Poza tym jak wybrałeś miejsce przyłączenia? Mierzyłeś opór w tym miejscu? Nie zawsze wygodne fabryczne miejsce jest odpowiednie by zasilać wzmacniacz.
 
Powrót
Góra