• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Własna konstrukcja lampowa - jak zacząć.

Rejestracja
Sty 21, 2010
Postów
60
Reakcji
0
Lokalizacja
Olimpów
Witajcie!
Postanowiłem podjąć się wyzwania z pomocą forumowiczów aby zaprojektować swój własny układ lampowy.
Miałby być to wzmacniacz o małej mocy bez stosowania pentody a jedynie triody w stopniu wzmacniającym
Docelowo mógłbym zastosować lampy ECC83 , ECC85 i ECC88 lub też ich rosyjskie odpowiedniki.
Np ECC83 jako stopień wejściowy ECC88 jako bufor i lampa wyjściowa - moc jaka mnie interesuje miała by wystarczać do zasilenia słuchawek bądź też głośników. Max 1 Watt
Dysponuje trafem głośnikowym TG2,5/47/666 więc mógłbym kupić drugie podobne lub zrobić wzmacniacz monofoniczny sumując sygnał przed przedwzmacniaczem za pomocą jakiegoś opampa . Był by to projekt konkursowy .
Trochę czytałem o lampach ale potrzebuje kogoś kto mnie nieco ukierunkuje gdyż część materiałów jest dla mnie niejasna. Oczywiście mógłbym skorzystać z gotowego schematu jednak tu się będzie liczyć raczej praca samodzielna.

Zaczynając ten temat chciałbym zapytać czy następujące typy lamp będą odpowiednie
6n2p -ew do układu przedwzmacniacza ecc88 lub odpowiednik jako bufor o niewielkim wzmocnieniu i 6n2p -ew jako koniec mocy .
Lub też 3 triody 6n2p -ew na każdym ze stopni.
Zasadnicza sprawa jest też czy nada się do tego trafo typu TG2,5/47 ?
Jako transformator zasilający planowo wykorzystał bym coś co dawało by mi 230V po wyprostowaniu i żarzenie 6,3V około 1,5A dla obwodów 3 lamp
Mógłbym też wykorzystać 2x6p2n-ew i 1x6p14p w końcówce mocy jednak tak ustawić punkt pracy aby pentoda pracowała na połowie mocy , np z 1 Watem i nie potrzebowała gigantycznych transformatorów które sporo kosztują. I to musi być tak zrobione aby to był wzmacniacz Hi-Fi a nie gitarowiec.

Mam na to trochę czasu , chciałbym dobrze projekt przemyśleć , ale samemu mi się to nie uda więc proszę was o ukierunkowanie , aby moja praca konkursowa nie była zerznięciem żywcem czyichś układów , gdyż nie to się liczy.

Pozdrawiam.
 
Zdecydowałem że lepiej będzie zrobić to na 6n2p-ew
i 2x 6n14p w trybie pentodowym i tak dobrać polaryzację siatki żeby moc nie przekraczała 1 W na kanał

Staram się zrozumieć pewne prawa rządzące tym , np nie wiem dlaczego anoda pentody na wyjściu jest prosto do transformatora ?
Tak jak na rysunku C
http://www.fonar.com.pl/audio/teoria/podstawy/wzm9/wzmreg2.gif
Czy do anody nie powinno być doprowadzone napięcie większe niż na siatkę ekranową?

[ Dodano: 2010-10-22, 22:40 ]
Więc właściwie teraz mam problem z tym dobieraniem punktu pracy.
Wiem już że rezystorem katodowym pentody mogę sobie regulować ile będę miał prądu na anodzie . Jednak boje się tych punktów pracy bo właściwie nie wiem co ja mam tam osiągnąć . Niby są jakieś wykresy ,
na których jest Napięcie anodowe , prąd anodowy i pod spodem napięcie ujemnie siatki . Domyślam się że to ma jakiś związek z maksymalnym prądem anodowym?

[ Dodano: 2010-10-22, 22:52 ]
Weźmy pod lupę ten układ
http://www.audioton.republika.pl/SE/SE-EL84-schem.gif

chciałbym przeanalizować elementy

domyślam się że R1 odpowiada za to aby prąd na siatce był odpowiedniej wielkości i wzmacniacz się nie wysterowywał.
R2 - tutaj nie wiem
R3,R4 , domyślam się że ma powstać określony spadek napięcia potrzebny do ustalenia punktu pracy
C1 - nie wiem
C2 - odcięcie składowej stałej.
R5 - rezystor na którym jest spadek napięcia do wartości potrzebnej dla anody Triody w przedwzmacniaczu
C3,C4,R11 - tu się tworzy jakiś filtr antywzbudzeniowy - nie wiem od czego zależą jego wartości powiedzmy że w swoim układzie zastosuje podobne.
R7 - jak wcześniej R1 , aby prąd z anody triody nie był za duży dla siatki pentody
R6 - jak wcześniej R2 - nie wiem
C5,C6 - nie wiem
R9 - rezystor katodowy , jego wartość decyduje o prądzie na anodzie
R8 - napięcie dla siatki ekranowej musi być mniejsze niż napięcie anodowe dlatego rezystor ze spadkiem
C8 - nie wiem
I tak np w tym układzie Anoda jest podpięta do trafa - może mi to ktoś wytłumaczyć dlaczego nie ma tam dojścia dla napięcia anodowego? Czy to ja coś przeoczyłem?

Sprzężeniem zajmę się na końcu.
De facto czytając dokumentację lamp szukałem tego współczynnika wzmocnienie mA/V
Tu też nie bardzo łapię - i szukam obecnie informacji jak od prądu będzie zależeć moc wyjściowa (użyteczna) lampy , co z kolei poprowadzi mnie do tego jak dobrać rezystor katodowy itd itd.
 
Jeśli zrobię pentodę na pełnej mocy to będę musiał wyłożyć więcej kasy w trafa głośnikowe bo tg2.5 nie odda mi czysto pasma .
 
Na temat prostych wzmacniaczy na lampach jest piekna ksiazka ''Proste konstrukcje lampowe audio'' Adam Tatus wydawnictwo BTC, nie wiem czy jest juz na rynku bo dostalem ja boczna droga.

Sa tam dosc szczegolowo opisane konstrukcje wzmacniaczy lampowych o mocy od pojedynczych wat do chyba kilkunastu. Dla lampofili lektura obowiazkowa.
 
Powrót
Góra