• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Wartość dZ lspCad

Rejestracja
Paź 8, 2017
Postów
30
Reakcji
0
Lokalizacja
Sopot
Witam.
Od jakiegoś czasu próbuje zaprojektować zwrotkę do auta lecz stanąłem na poprawnym zgraniu fazowym. Problem pojawia się gdy wpisuje wartość dZ, która wynosi 121mm. Jak widać faza jest pocięta.
43c3fbf422ec46b355f7522f1febeb7a_1510223447.jpg

Gdy wartości dZ nie podaje, to faza przebiega normalnie.

Dlaczego tak się dzieje? Pomiary robiłem wedłóg poradnika Pogromcy Mitów metodą dwukanałową z opcją minium phaze.
Wcześniej zrobiłem zwrotnice do małej kolumny i tam takich "cyrków" nie miałem.
Jak by ktoś miał jakiś pomysł, to niech napisze ;)
 
Ostatnia edycja:
Witam.
Od jakiegoś czasu próbuje zaprojektować zwrotkę do auta lecz stanąłem na poprawnym zgraniu fazowym. Problem pojawia się gdy wpisuje wartość dZ, która wynosi 121mm. Jak widać faza jest pocięta.

Dlaczego tak się dzieje? Pomiary robiłem według poradnika Pogromcy Mitów metodą dwukanałową z opcją minium phaze.
Wcześniej zrobiłem zwrotnice do małej kolumny i tam takich "cyrków" nie miałem.
Jak by ktoś miał jakiś pomysł, to niech napisze ;)

Wszystko jest OK. Auto, to nie kolumna, gdzie dZ między tweeterem a wooferem lub średniakiem jest na poziomie 20 - 30 mm.
Tu już masz 121 mm. Żadna zwrotnicą pasywną tego nie skorygujesz. Bez bi-ampingu i radia/procesora z czasówkami na poszczególne kanały, nigdy nie dograsz tego poprawnie...
Wałkowałem to wielokrotnie.
 
Z bi-ampingiem i czasówkami nie ma problemu.
Rozumiem, że mam wartość dZ zostawić w spokoju i zwrotka będzie zrobiona tak jakby już odległości zostały wyrównane czasówkami? Mam nadzieje, że wiesz o co mi chodzi.
Tweeter jest bliżej to według obliczeń muszę go opóźnić o 0.4ms względem woofera i dodatkowo jeszcze lewą strone o 1.4ms. Czyli czasy powinny być
tweeter lewy 1.8ms
woofer lewy 1.4 ms
tweeter prawy 0.4ms
woofer prawy- nie opóźniamy ?
 
Gdy nie korzystam z minimum phase, to nic nie da się odczytać fazy z wykresu.

Może od początku pokarze jak dziś robiłem pomiar.
Zastosowałem się do instrukcji, którą podał Pogromca kilka postów wyżej.

Pomiar samych przetworników bez zwrotki
Najpierw zrobiłem pomiar tweetera, Kursor przed impulsem- set- max -get i ustawiłem bramke.

82d8071d70e76e0ca22af4d0c9f4a93e_1510324300.jpg


e1814800f880e3d1a493ac0d8973c528_1510324301.jpg


Po wygenerowaniu pliku, robie pomiar woofera nie zmieniając ustawień bramki

7c50384e91a13c36e5003b081fc8efe4_1510324302.jpg


Wygenerowane pliki wrzucam do lspcada wraz z impedancją.

Po zaprojektowaniu zwrotki, symulacja wygląda tak.
19fbb651ea2158ef8dcded5c9acbd38b_1510324898.jpg
b3b015af24c2efe46bfae2133d9faf68_1510324898.jpg


Nie zmieniając ustawień mikrofonu, robie pomiar gotowej zwrotki z taką samą bramką w ten sam sposób.
Wrzucam do lspcada i mam coś takiego.

68399e101b40e60f3f48c602d6541a3e_1510325417.jpg
d99783cf8108c1674eda4c6756da40de_1510325417.jpg


Spl nawet się zgadza, ale rewers nule i faza nie
Pytanie dlaczego ? bo ja już nie mam pomysłu.
 
Program nie zna rzeczywistych koordynantow źródeł dźwięku. Sama różnica opóźnienia jest przez program analizowana jako różnica odlelgosci na osi Z. Czyli program zaklada, ze głośnik jeden głośnik znajduje się za drugim w jakiejś odległości np jak w glosniku wspolosiowym. Natomiast w samochodzie każde zrodlo dźwięku ma inne współrzędne xyz i stad różnice fazy. Poza tym samebroznia odległości źródeł jest duża, a w punkcie podziału, długość fal dźwięku jest stosunkowo krotka. Dlatego jest takie "przenoszenie fazy.
 
Z bi-ampingiem i czasĂłwkami nie ma problemu.
Rozumiem, że mam wartość dZ zostawić w spokoju i zwrotka będzie zrobiona tak jakby już odległości zostały wyrównane czasówkami? Mam nadzieje, że wiesz o co mi chodzi.
Tweeter jest bliżej to według obliczeń muszę go opóźnić o 0.4ms względem woofera i dodatkowo jeszcze lewą strone o 1.4ms. Czyli czasy powinny być
tweeter lewy 1.8ms
woofer lewy 1.4 ms
tweeter prawy 0.4ms
woofer prawy- nie opóźniamy ?

Tak, dokładnie wiem o co Ci chodzi. Mam w aucie procesor Alpine H700, bi-amping, tweetery pasywnie a woofery aktywnie. :)

Nie zmierzysz w aucie tak cudownego reversa jak w domu. Z real phase też się nie da skorzystać.
Wszystko przez wszechobecne odbicia w aucie.

To, że dla głośników w przeciwfazie wykres masz poniżej sumy głośników połączonych w fazie, to już można uznać za sukces.

Ja robię tak, że do symulacji w aucie używam minimum phase po wygładzeniu przebiegów do 1/3. Może to nie jest przebieg w 100% zgodny z fazą realną, ale lepsze to niż real phase, z której i tak nie da się skorzystać.
Na tej podstawie projektuję zwrotnicę, a reszta to już niestety na słuch, leżenie krzyżem, modły, szaman itd. :biggrin:
A reversa nawet nie mierzę, bo w aucie nie ma to sensu.

Jeśli masz radio/procka z czasówkami, to użyj w lspCADzie do symulacji procki Behringer DCX2496 na każdy kanał. Wpisz do głośników zmierzone dZ a na procku "nabij" opóźnienia i zobaczysz, że te "pokaszanione fazy" delay na procku wyprostuje.

A gra ta zwrotka w ogóle? Bo tak patrząc na wykres, to coś już powinno brzędkolić... ;)
 
To wszystko to symulacje z wykorzystaniem minimum phase....

Wysłane z mojego SM-G388F przy użyciu Tapatalka
 
Program nie zna rzeczywistych koordynantow źródeł dźwięku. Sama różnica opóźnienia jest przez program analizowana jako różnica odlelgosci na osi Z. Czyli program zaklada, ze głośnik jeden głośnik znajduje się za drugim w jakiejś odległości np jak w glosniku wspolosiowym. Natomiast w samochodzie każde zrodlo dźwięku ma inne współrzędne xyz i stad różnice fazy. Poza tym samebroznia odległości źródeł jest duża, a w punkcie podziału, długość fal dźwięku jest stosunkowo krotka. Dlatego jest takie "przenoszenie fazy.
Tak, Pogromco, wszystko to prawda.
Jednak ilość odbic w aucie jest tak duża, ze skutecznie uniemożliwia pomiar real phase. Patrząc na Impulse Response z auta, to nawet nie wiadomo gdzie bramkę założyć, bo już pierwsze odbicie nakłada się na odpowiedź bezpośrednią.
Ja w końcu doszedłem do wniosku, żeby tych pomiarów w ogóle nie bramkowac, i tak otrzymany SPL exportowac z zaznaczona opcją minimum phase, a potem do symulacji używać go z mocnym wygladzaniem.
I w praktyce na takich pomiarach udawało mi się z reguły zaprojektować dobrze grajace zwrotnice pasywne lub dobrać filtry aktywne do wbicia do DSP.
Potem oczywiście trzeba zrobić korekty na słuch, ale w HA też trzeba.
No i jest jeszcze jedno - pomiar PreDelay pomaga w ustawieniu "czasowek". :)

Wysłane z mojego SM-G388F przy użyciu Tapatalka
 
Jednak ilość odbic w aucie jest tak duża, ze skutecznie uniemożliwia pomiar real phase. Patrząc na Impulse Response z auta, to nawet nie wiadomo gdzie bramkę założyć, bo już pierwsze odbicie nakłada się na odpowiedź bezpośrednią.
Ja w końcu doszedłem do wniosku, żeby tych pomiarów w ogóle nie bramkowac, i tak otrzymany SPL exportowac z zaznaczona opcją minimum phase, a potem do symulacji używać go z mocnym wygladzaniem.

Nie ma zadnej roznicy miedzy minimum phase, a usuwaniem delay. Obie rzeczy dzialaja zasadniczo tak samo, przy czym minimum phase moze dawac mniejsza dokladnosc, o czym pisalem w innym temacie. Jesli Twoje pomiary z minimum phase wygladaja inaczej niz pomiar z usunietym delay, to znaczy ze robisz cos zle. Bramkowanie odbic to juz temat zupelnie inny ale zasada bramkowania jest dokladnie taka sama dla minimum phase i predelay.
 
Ciężko mi się połapać w tym co piszecie :)

Zrobiłem pomiar prawej strony używając identycznej zwrotki jak dla lewej.
Tak wygląda sprawa...

33621bb0b66d3c478796e24b2bd4864a_1510415243.jpg
7f4164494cd82f2dba9f09fdf2478427_1510415243.jpg


Punkt podziału znacząco się przysuną, co pokryło się z symulacją, która cała bardzo źle wygląda...

d5f0e55b1806b056c09c71f5c42004c8_1510416401.jpg
2dfcb322b17aaa5bf8ed34ccc2f6b3ac_1510416410.jpg
2d1e33e26848d896772171ff1b6d3db5_1510416426.jpg


Czy w takim przypadku mogę zrobić zwrotki asymetryczne ? Nawet coś tam już wystrugałem tylko różnice są dosyć duże.

Strona Lewa schemat
9cbc8fdfd3177315eecf13fe8bb695ef_1510415244.jpg


Strona prawa schemat.
252072744ecb292d72ef0d630dd33461_1510416864.jpg


Symulacja

baf555e0a41efc0c0206ae09a0c673e6_1510416800.jpg
019870f94645a4237ebce882707924f2_1510416813.jpg
a775360d1d4594f3db733ee4b0036679_1510416850.jpg


Faza przebiega równiej na większej długości, ogólnie lepiej wygląda. :)
Czy gra, jeszcze sprawidzć nie mogę, bo elementów brak, ale jak potwierdzicie, że tak może być to zamówię .
 
Ostatnia edycja:
Dochodzisz do tego samego co ja i kilku moich kolegów - zwrotnice asymetryczne :)
Jaki to tweeter i jaki woofer?

Wysłane z mojego SM-G388F przy użyciu Tapatalka
 
woofer to TEC LS 165
a tweeter scan d3004/602010
Tylko, że o zwrotkach asymetrycznych bardzo mało się mówi zwłaszcza na pewnym forum, czy to jest tajemnica jakaś ? :D
 
Na SCA nie ma z kim rozmawiać na ten temat....
No to możemy sobie podyskutować. Mam ten sam tweeter i miałem kiedys ten woofer.
Jak dorwe lapka to poszukam mojej ostatniej wersji zwrotki.

Wysłane z mojego SM-G388F przy użyciu Tapatalka
 
Skoro w aucie siedzisz asymetrycznie, to i zwrotnica może byc asymetryczna, szczególnie ze centra głośników maja taki rozrzut.
 
Mając radio/procka z czasowkami można poszaleć z centrami akustycznymi. :) Wtedy zwrotki niekoniecznie muszą być asymetryczne.

Wysłane z mojego SM-G388F przy użyciu Tapatalka
 
Powrót
Góra