• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Wartość dZ lspCad

Z boku tak, to może właśnie wyglądać, że dzielimy włos na czworo.
My chcemy mieć po prostu jak najlepszy dźwięk w aucie, żeby jak najbardziej przypominał dźwięk z domu.
Takie hobby dla "dużych chłopców". Jak każde inne....
Cóż począć...., przekleństwo... :p
 
Na pewno nie jest to główny klucz do sukcesu, tylko jeden z wielu.
Jak w kolumnie domowej - głośniki, aplikacja, strojenie. Wszystko jest równie ważne.

Źródło i wzmacniacz też oczywiście ma znaczenie.
 
PM musisz koniecznie usiąść w aucie w którym można regulować opóźnienie czasowe poszczególnych głośników. Osobiście kręcę sobie alpine cda-9835r i uwielbiam czasami poczuć różnicę i zaburzyć równowagę. Dosłownie czujesz wówczas jakbyś wyszedł z pomieszczenia odsłuchowego za róg, na korytarz... A jeżeli masz poprawnie ustawione centrum w miejscu odsłuchu to samym obrotem czy pochyleniem głowy tego aż tak bardzo zmiany nie odczujesz. A to, że pasażer ma już całkiem inne wrażenia...? No cóż, bez czasówek i tak nie miał by idealnie. Śmiem twierdzić, że 95% naszych pasażerów i tak ma to w poważaniu... Czasami gdy w trakcie odsłuchu zmienię ustawienie, tak by wypadało właśnie dla siedzącego w drugim fotelu to i tak nie słyszą różnicy, więc :flapper:
 
Kontynuując ten wątek, postanowiłem wreszcie sprawdzić na żywca pewien pomysł, który od dawna tlił się w mojej głowie.


Jest to najprawdopodobniej pierwszy i jedyny jak na razie w naszym pięknym kraju, zmierzony Revers Null w aucie. :biggrin:


Źródło: Kenwood KMM-303BT z wyciągnietym sygnałem optycznym, podłączony do procesora Alpine H700
Sprzęt pomiarowy: laptop z Artą, karta M-Audio Transit, mikrofon Behringer B5, preamp MPA-102
Metoda pomiaru: jednokanałowa, sygnał testowy: PN pink
Tweetery i woofery podłączone w bi-ampingu do wzmacniacza 4-ro kanałowego.

Zrobiłem animację, jak wygląda poprawne ustawianie czasówek taką metodą.
Dla wybranej i ustalonej wcześniej filtracji dla woofera i tweetera zmieniałem delay na kanale tweetera, co 0,05 ms (taki krok ma H700)



No i jeszcze sprawdzenie reversa, przez odwrócenie polaryzacji tweetera



Podziękowania dla Kondraxa, który znalazł pewien tutorial i zmusił mnie w ten sposób, do tego abym w dzisiejszy chłodny, grudniowy dzień zatargał do auta te wszystkie klamoty.

Zaciekawiła mnie bardzo ta metoda, mógłbyś dokładniej opisać ustawienia arty? Jiga celowo nie użyłeś, czy zapomniałeś dopisać go do "sprzętu pomiarowego" ?

W pierwszy dzień świąt zamiast do rodziny poleciałem do garażu :D
Robiłem pomiar za pomocą jiga, i tu właśnie nie wiem czy słusznie....
Ustawienia arty


Zmierzony rewers na 0.5ms


Wygląda to zbyt dobrze w porównaniu z twoimi pomiarami i pewnie znowu coś źle zrobiłem.
Dodam, że kręcąc gałą rewers się zmienia.
0.3ms

0.4ms
 
Ostatnia edycja:
JIG-a zapomniałem dopisać....
Jakbyś miał zmierzone ch-ki TW i WF to można by coś więcej powiedzieć, np. czy suma z obu stron punktu podziału jest nad ch-kami cząstkowymi.
No i wygładzanie masz 1/3 a ja 1/12.
I ja to mierzyłem metodą jednokanałową (przycisk FR1), a nie Impulse Response. Użyłem do pomiaru sygnału "PN pink".
Tą metodą, na żywo widać co się dzieje na wykresie, dzięki temu łatwiej jest ocenić zmiany.
Ważne jest aby mikrofon, podczas kolejnych pomiarów, był cały czas w tym samym miejscu. Podobnie zresztą jak w pomiarach głośników w HA.
 
Jak będę miał czas, to jutro to zobaczę. Próbowałem metodą FR1, ale wykres był tragiczny, bo nie wiedziałem, że ustawienia zmienić muszę na octave smoothing i dlatego robiłem przez impuls respone. Nie wiem jak mam dodać trzy charki, gdy próbuje przez opcje overaly--? set as overaly zapisać mogę tylko jedną..... Siedzę już z tym godzinę, jak mnie ta arta wkurza ;)
 
Witajcie po długiej przerwie. Niestety z powodów zdrowotnych musiałem porzucić temat CA na kilka miesięcy.
Ogólnie połowa mojej wiedzy uleciała, trzeba poczytać co nie co.
pawel_luk1 Pomiaru revers nulla Twoim sposobem nie robiłem jeszcze. Na pewno w najbliższych dniach postaram się to zrobić.

Natomiast nurtuje mnie pewna sprawa. Skoro każdy rząd przesuwa faze o 90* , to jeśli mam TW i WF cięty 3 rzędem, to po mimo odwrócenia biegunów głośnika, fazy i tak będą przesunięte, zgadza się ?
 
Ostatnia edycja:
Trochę się pobawiłem... Doszedłem do wniosku, że ten tweeter musi mieć trzeci rząd i woofer również. Gdy próbowałem zrobić 2 rząd to fazy były strasznie rozjechane i nic nie dało się z tym zrobić.
U ciebie również widzę, że masz trzeci, chyba, że coś się zmieniło ? :)
 
Trochę się pobawiłem... Doszedłem do wniosku, że ten tweeter musi mieć trzeci rząd i woofer również. Gdy próbowałem zrobić 2 rząd to fazy były strasznie rozjechane i nic nie dało się z tym zrobić.
U ciebie również widzę, że masz trzeci, chyba, że coś się zmieniło ? :)
Pokaż screeny.

U Pawła co 2 tydzień inaczej [emoji6][emoji23]

Ma 2 na 1 plus EQ

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
 







Na procku też nie moge zrobić tak by było dobrze,.

Majster to jest symulacja. Ty zrób pomiar online PN pink noise w arta. Wyrównaj czasowo głośniki i wtedy baw się flitrami i odwracaj polaryzacje i patrz czy się revers robi.
Filtry w procku elektryczne pamiętaj nie są równe akustycznym, więc w arta używaj wzorca.
 
Trochę się pobawiłem... Doszedłem do wniosku, że ten tweeter musi mieć trzeci rząd i woofer również. Gdy próbowałem zrobić 2 rząd to fazy były strasznie rozjechane i nic nie dało się z tym zrobić.
U ciebie również widzę, że masz trzeci, chyba, że coś się zmieniło ? :)

Chłopaki to samochód. Nie wczuwajcie się aż tak w te fazy, bo raz że to pomiar z bardzo dużą ilością odbić, a dwa, te fazy to "minimum phase", obliczone na podstawie tego skaszanionego SPL-u.
Coś tam one pokazują, bardziej kierunek w którym trzeba iść, a nie trzymać się ich kurczowo w celu dokładnego zgrania fazowego jak w kolumnie domowej.

Pozostaje metoda prób i błędów, słuch i doświadczenie. W sumie ta metoda na strojenie on-line z mikrofonem i kręcenie filtrami, aż ch-ki się zsumują jest chyba najlepsza z tego wszystkiego...
 
Powrót
Góra