Tak się składa, że w zeszły weekend odwiedziłem Muzeum Peugeota w Sochaux. Miejsce to dość niezwykłe, ponieważ zawiera cały przekrój produktów jakie zostały wyprodukowane przez firmę Peugeot. Od narzędzi datowanych na początek XiX wieku, poprzez młynki do kawy, pierwsze bicykle, motocykle, radia aż po samochody. Pod ręką był tylko smartphone i niestety dość oszczędne oświetlenie wnętrza. Jakość zdjęć niestety nie powala.

Nie wiem czy wiecie ale Peugeot jest trzecią firmą na świecie, która zbudowała silnik spalinowy! Od tego momentu uniezależnili się od dostaw z zewnątrz.


Pierwsze samochody przypominały dorożki, którym zabrano napęd konny. Bieżnik w stanie idealnym

Zwróćcie uwagę na jedną ciekawą rzecz, te pojazdy mają kierownicę raz po lewej a raz po prawej stronie. Dopiero po kilkunastu latach istnienia motoryzacji producenci stwierdzili, że w przypadku ruchu prawostronnego lepiej jest umieścić kierownicę po lewej stronie.


Po paru latach pojawiły się pierwsze akumulatory, a w światłach pojawiły się żarówki.


Zabawka od Bugatti w muzeum Peugeota? Był to prezent od Ettore Bugatti dla dziecka Pana Peugeota. Napęd? Elektryczny

Auto powstało na początku lat 20 ubiegłego wieku, mniej jak 100 sztuk zbudowano.


Warsztat z lat 30 XX wieku. Odnoszę wrażenie, że od tamtego czasu nie wiele się zmieniło

Nawet ludzik Michelin jest w "formie"


Limuzyna z przed niemal 100 lat, z pierwszym Dieslem od Peugeota. Rozmiar tego samochodu robi wrażenie, współczesne sedany to maleństwa.


Jak myślicie ile 100 letnie auto może palić? Otóż może palić bardzo mało, jedyne 5 l/100 km.


601 Roadster, najpiękniejsze auto w muzeum.

Jak poprawić aerodynamikę? Otóż należy zabudować światła w grill chłodnicy


Jak już wspomniałem na początku, Peugeot to nie tylko samochody. Kilka szosówek znanych z dróg Tour de France również można było spotkać w muzeum.
Moja ulubiona część każdego motoryzacyjnego muzeum, tu czuć zapach benzyny wysokooktanowej...i odrobinę diesla


B grupowa 205 T16, wspaniała maszyna. Jean Todt i jego zespół stworzyli rewelacyjny samochód, który dawał radę...



... nawet na piaskach rajdu Paryż-Dakar




Doświadczenia zebrane przy budowie 205 T16 zostały wykorzystane przy budowie 405 T16, który wygrał w 1988 i 1989 wyścig na szczyt Pikes Peak. Na Youtubie można znaleźć film z tego przejazdu, polecam



306 Maxi, parę lat temu można było spotkać ten samochód podczas Rajdu Polski.



206 WRC, kto nie jeździł takim w CMR04?



V10, 80 stopni, 3,5 litra pojemności, 670 KM. Ten silnik trafił do 905 Le Mans



Wspomniałem o dieslu, oto i on. V12, 100 stopni, 5,5 litra pojemności, 700 KM i 1200 Nm. Widzicie zwężkę przy turbo? Wygląda na to, że w tym silniku jest więcej potencjału

Ten silnik trafił do 908 HDi FAP Le Mans.


907, czemu to auto nigdy nie wyszło z fazy prototypu? Brakło odwagi do eksploracji tego segmentu rynku?



A tą taksówkę poznajecie?
