• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Wybór wooferów do d'appolito

Tak, to ciekawe, ze nie widzialem tutaj jeszcze zadnej konstrukcji z wyrownaniem czasowym, ktora mialaby zwrotnice wyzszego rzedu.
Nie twierdze, ze nie ma sensu robic wyrownania przy wyzszych rzedach, tylko przypominam, ze nikt tego nie robi, poniewaz te filtry dzialaja dostatecznie dobrze bez wyrownania czasowego.

A skąd ! Jeżeli głośniki wymagają wyrównania czasowego, czyli po prostu w zakładanym miejscu podziału ich fazy się różnia, to niezależnie od zastosowanych filtrów, jeżeli bedą to filtry jednakowego rzędu to nadal bedą wymagały korekcji czasowej. Po prostu błąd wynikajacy z niejednakowych faz będzie mniej odczuwalny aniżeli przy nizszych rzedach bo stromość filgracji zapewnia węższe pasmo wspólne.

W praktyce jednak mozę być tak jak piszesz. Jednak nie bedzie to wynikać z owych właścicowści fitlrów wyższego rzedu a raczej tego, że zastosowane fitlry wyższego rzędu DP i GP nie są fitlrami jednakowymi ! Jak masz fitlr 1 rzedu to masz teoretycznie 1 element do regulacji cewkę dla DP i konda dla GP. Tu sie nie da tego spieprzyc anie też nie da sie tym nic wykombinować jak jest źle. Mając fitlr 4 rzedu masz na każdą strone po 2 cewki i 2 kondy, czyli 4 elementy którymi możesz wymodelować ch-kę w sposób jaki ci pasuje. A modelowanie ch-ki równoznaczne jest z modelowaniem przebiegu fazy. Jednak te fitlry mogą być wtedy wzajemnie rózne, czyli podstawiajać im czystą rezystancje , przebieg ch-ki fitlracji będzie bardzo daleki od np zakładanych butterworthów 4 rzedu.

Z uwagni na powyzszy fakt pewne teorie trzeba traktować z przymrużeniem oka jako ściśle uniwersyteckie gdybania na ten temat. Bo świat rzeczywisty je brutalnie zweryfikuje tym, że głośniki w miejscu podziału nie muszą mieć jednakowych faz, nie muszą mieć idealnych charakterystyk, oraz obarczone są efektami jak baffle step czy dyfrakcje z obudowy. W praktyce moze byc tak, że albo będziemy mieć dobrą fitlrację, zgrane głośniki , równa ch-kę i być dalekim swoim filtrem od koncepcji d'appolito, albo możemy podążać konstrukcją filtru za jego koncepcja, zastosujemy filtry 3 rzędu buitterwortha i będziemy mieć kichę na ch-ce.
 
Pomysl Josepha zakladal poprawe charek kierunkowych typowego zestawu WT. Gosc wpadl na prosty pomysl dodania drugiego woofera i w poczatkowych badaniach sugerowal uzycie 3 rzedu. Jak slusznie zostalo napisane nie kazdy zestaw glosnikow bedzie sie do tego nadawal. Pozniej Joseph stwierdzil, ze mozna rowniez zastosowac wyzsze rzedy filtracji. Te rzeczy pojawialy sie w wielu artykulach o D'appolito.

Jasne, ze nie ma co sie napinac na okreslona teorie, szczegolnie wtedy jak glosniki, ktore posiadamy niezupelnie odnajda sie w zalozonej koncepcji. Dlatego wlasnie w praktyce rzadko stosuje sie wyrownanie czasowego przy glosnikach, ktore dobrze czuja sie na wyzszych filtrach, szczegolnie w konfiguracjach MT. Nie widzialem na forum zadnej takiej konstrukcji, tak samo jak nie widzialem konstrukcji 1 rzedu z wyrownaniem czasowym ( moze, ktos gdzies kiedys dawno cos takiego robil ).

Czy ktorys z projektow Zapha ma faktyczne wyrownanie czasowe? Nie, bo do glosnikow jakie stosuje i zwrotnic nie ma takiej potrzeby.
 
Tak sobie myślę, że spełniając tylko i wyłacznie jeden warunek tej koncepcji czyli czestotliwość podziału, która jest bardzo niska z uwagi na geometrię głośników, to ch-ki kierunkowe takiego zestawu, niezaleznie od zastosowanych filtrów bedą rewelacyjne ;). Jak komuś się chce to niech zrobi dla eksperymentu podział na 1.5-2kHz i zmierzy ch-ki kierunkowe. Moim zdaniem poprawianie takich ch-k dodatkowymi patentami byłoby sztuką dla sztuki.
 
Alez ja ten artykul mam na dysku :) jak i inne. Zapytanie o glosniki Zapha dotyczylo kolumn MT, w ktorych prawie nikt nie stosuje wyrownania czasowego, bo niewiele by ono zmienilo ale slusznie piszesz, ze dodanie wofera na MTM, szczegolnie w plaszczyznie pionowej daje znaczna poprawe.
 
Tak sobie myślę, że spełniając tylko i wyłacznie jeden warunek tej koncepcji czyli czestotliwość podziału, która jest bardzo niska z uwagi na geometrię głośników, to ch-ki kierunkowe takiego zestawu, niezaleznie od zastosowanych filtrów bedą rewelacyjne ;). Jak komuś się chce to niech zrobi dla eksperymentu podział na 1.5-2kHz i zmierzy ch-ki kierunkowe. Moim zdaniem poprawianie takich ch-k dodatkowymi patentami byłoby sztuką dla sztuki.

Temat jednak się znalazł na forum, chętnie sprawdzę mtm, miałem już kiedyś głośniki o takim ułożeniu i byłem dość zadowolony. Ostatnio na forum była mowa o TANG BAND 28-847SD a że mam 4 sztuki 14scx chętnie bym podłubał jak już naskładam gotowe konstrukcje. Jeśli by wypaliło można myśleć o czymś lepszym .
 
Temat jednak się znalazł na forum, chętnie sprawdzę mtm, miałem już kiedyś głośniki o takim ułożeniu i byłem dość zadowolony. Ostatnio na forum była mowa o TANG BAND 28-847SD a że mam 4 sztuki 14scx chętnie bym podłubał jak już naskładam gotowe konstrukcje. Jeśli by wypaliło można myśleć o czymś lepszym .

A nie braknie efektywności temu TB?
http://audiotransducers.com/pl/ponizej90mm/321-tang-band-28-847sd.html
zobacz zakładkę pomiary.
 
pozwolicie, że podepnę się tutaj. Co sądzicie o mtm na monacor 2x spm 165/8 1 x dtm104/8?
Jeszcze jedno ten dtm 104/8 to mi dziwnie przypomina arv firmy tvm tesla?
Zasugerowałem się tą konstrukcjom: http://www.eluxson.se/content/41-hogtalarbygge-floh-im-ohr, w ogóle co o niej sądzicie? Ktoś to kiedyś przerabiał?
Gdzie te głośniki klasy budżetowej spisują się dobrze. Ja myślałem o mtm obudowa zamknięta?
z góry dziękuję za odpowiedź. Adam
 
Nie brakuje. Połączyłem go z Tang Band W4-1320SIF aby sprawdzić jak się zgrywają no i wyszła zwrotka bez rezystorów :)
http://audiotransducers.com/pl/szerokopasmowe/276-tang-band-w4-1320sif.html
W trzech drogach ten i tak "głośny" średniak będzie mocno tłumiony więc TB 28-847SD także.
Przy okazji TANG BAND W4-1320SIF ma u mnie 100% rekomendację. Genialny średniak! Niska wytrzymałość mocowa ale z 8" w okolicach 400Hz śmiało można łączyć.
 
o to myślę że dobra wiadomość, ale to jeszcze troch zejdzie z tym, ja pewnie skorzystam z robieniem pomiarów a komuś może się przyda
 
Nie brakuje. Połączyłem go z Tang Band W4-1320SIF aby sprawdzić jak się zgrywają no i wyszła zwrotka bez rezystorów
http://audiotransducers.com/pl/szero...4-1320sif.html
W trzech drogach ten i tak "głośny" średniak będzie mocno tłumiony więc TB 28-847SD także.
Przy okazji TANG BAND W4-1320SIF ma u mnie 100% rekomendację. Genialny średniak! Niska wytrzymałość mocowa ale z 8" w okolicach 400Hz śmiało można łączyć.
Zgadzam się
I polecam rowniez mniejszego brata
 
Bo tak wyszło z symulacji. Charakterystyka mocowa w pionie jest najbardziej płaska pod warunkiem że wysokotonowy jest w waveguide.
 
Ja raczej waveguide nie będę miał, mam trochę stx 14scx to mogę się pobawić w wolnej chwili, mało kto się tym zainteresuje jak trzeba będzie coś takiego dorabiać do wysokotonowki
 
Powrót
Góra