• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Wymiana instalacji elektrycznej w mieszkaniu.

  • Autor wątku Autor wątku gi
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia

gi

Rejestracja
Lis 17, 2004
Postów
1,123
Reakcji
0
Lokalizacja
Olsztyn
Hej,

Planuje zlecić wymianę instalacji elektrycznej w mieszkaniu.

Tutaj pojawia się pytania:

1) Co (jakie elementy) dać do skrzynki by mieć "komplet", również pod względem audio ?

2) Miedź 3x2.5mm wszędzie czy tylko od skrzynki do "1 gniazdka w pokoju" ? Cena w sumie nie gra tutaj roli bo będzie to niewielka różnica, raczej podłączenie w puszce może być potem uciążliwe ?

3) Jakiej firmy przewody zastosować ? Czy nie ma różnicy ?

4) Jakiej firmy elementy do skrzynki zastosować ? Czy nie ma różnicy ?

5) Oddzielny obwód na audio ? Jest sens ?

6) Gniazdka/włączniki jakiej firmy ? Czy to tylko kwestia wyglądu ?

Coś innego wziąć pod uwagę przy tej "operacji" ?

Dzięki,
Rafał
 
Ostatnia edycja:
1. WLZ dzielisz na obwody gniazdek i oswietlenie (ogolnie) + dodatkowo osobny obwod na lazienke.
Zakladasz 2 roznicowki, 1 na wszystkie pomieszczenia z wyjatkiem lazienki, i druga na lazienke
2. Przekroje przewodw trzeba dobrac na podstawie zabezpieczenia przedlicznikowego, a dalej zabezpieczenia nadpradowe do przekrojów przewodów. Pozniej trzeba porobic pomiary najwazniejsze to rezystancja uziemienia, impedancja petli zwarcia, pomiar rezystancji izolacji, zmierzyc faktyczny prad zadzialania RCD
3. Raczej nie ma roznicy
4. Legrand, tanio i dobrze
5. Jest sens tylko i wylacznie jesli masz zasilanie 3 fazowe, wtedy ciagniesz osobna faze do audio, z drugiej strony i tak ktos w poblizu na tej fazie moze miec podlaczone jakies przetwornice i nici z czystszego pradu.
6. Wedle uznania
 
Ostatnia edycja:
1. WLZ dzielisz na obwody gniazdek i oswietlenie (ogolnie) + dodatkowo osobny obwod na lazienke.
Zakladasz 2 roznicowki, 1 na wszystkie pomieszczenia z wyjatkiem lazienki, i druga na lazienke
2. Przekroje przewodw trzeba dobrac na podstawie zabezpieczenia przedlicznikowego, a dalej zabezpieczenia nadpradowe do przekrojów przewodów. Pozniej trzeba porobic pomiary najwazniejsze to rezystancja uziemienia, impedancja petli zwarcia, pomiar rezystancji izolacji, zmierzyc faktyczny prad zadzialania RCD
3. Raczej nie ma roznicy
4. Legrand, tanio i dobrze
5. Jest sens tylko i wylacznie jesli masz zasilanie 3 fazowe, wtedy ciagniesz osobna faze do audio, z drugiej strony i tak ktos w poblizu na tej fazie moze miec podlaczone jakies przetwornice i nici z czystszego pradu.
6. Wedle uznania

Dzięki wielkie za odpowiedź :)

Jak ktoś ma coś do dodania to śmiało :)
 
Witam
Stare czy nowe budownictwo
Najpierw sprawdź jakie masz zabezpieczenie na wejściu do lokalu

1 Jak bym WLZ podzielił na oświetlenie, gniazda pokoi, osobny obwód na łazienkę i kuchnie ( lodówka, mikrofala, piekarnik, płyta grzejna)czasami nawet dwa obwody potrzebne na kuchnie ( osobiście mam podzielone na oświetlenie, każdy pokój,łazienka i kuchnia dwa obwody, plus dodatkowy obwód na sprzęt)
2 Tak jak kolega wyżej wspomniał przekroje dobierz na podstawie zabezpieczenia przedlicznikowego, tak w skrócie
- oświetlenie 3 lub 4 lub 5x1,5 mm2 w zależności jak sterowane będzie oświetlenie (włączniki krzyżowe, schodowe itp.)
- gniazda 3x2,5 mm2
- jak zabezpieczenie przed licznikiem pozwala (może masz 3 fazy) a planujesz jakieś kombo do kuchni (piekarnik, mikrofala, grill w jednym) to 3 lub 5x4,0 m2 ( średnio takie combo potrzebuje 3,2-4,0 kW )
Pomiary i sprawdzenie jak kolega wyżej wspomniał
3 Nie kupuj tylko najtańszych w jakiś promocjach marketowych (można się nieźle oszukać, izolacja, grubość daje wiele do życzenia)
4 Legrand, Simon, Berker, zależy czy dostaniesz wszystkie rodzaje, kolory, cena
5 Można się pokusić o zrobienie oddzielnego zasilania (sam sobie zrobiłem, mam zapięte cały z sprzęt z telewizorem, routerem i innymi pierdołami), raczej nic nie daje ale czemu nie jak się robi coś od podstaw
6 Co się podoba i na co nas stać. Czasami można fajne końcówki serii wyrwać z hurtowni.

Wymieniasz instalacje, znaczy rozwalasz tynki i pewnie szykuje się remont. Można pomyśleć o wrzuceniu okablowania pod sprzęt audio, rtv, jakiegoś koncentryka (telewizja internet)
 
Ja dołożyłbym różnicówkę na kuchnię. Jeśli będziesz miał kuchnię elektryczną to warto poprowadzić oddzielne okablowanie do niej.
Jeśli przy schodzeniu do włączników warto poprowadzić 3 przewody a nie tylko 2, wtedy będzie ewentualnie możliwość zastosowania dopuszkowych sterowników, ściemniaczy itp, które potrzebują zasilania.
Warto założyć głębsze puszki 7cm, aby w razie czego było gdzie te sterowniki upychać :)
 
Jeśli zasilanie bedzie 3F to faktycznie osobny obwod dla zasilenia tego gniazdka wskazany, ale najpierw trzeba wiedziec co mamy przed licznikiem, a jesli nie masz dostepu do skrzynki to na umowie z ZE jest wpisana wartosc przydzialu kW.
 
Jeśli zasilanie bedzie 3F to faktycznie osobny obwod dla zasilenia tego gniazdka wskazany, ale najpierw trzeba wiedziec co mamy przed licznikiem, a jesli nie masz dostepu do skrzynki to na umowie z ZE jest wpisana wartosc przydzialu kW.

Jak to sprawdzić w skrzynce ? Liczniki były wymieniane i są nowe, ale czy to 3F ?:


Budownictwo to "wielka płyta" 4 piętra.

Informacja
Z tego co wyczytałem licznik jest jednofazowy (L1Fk).
 
Ostatnia edycja:
6) Gniazdka/włączniki jakiej firmy ? Czy to tylko kwestia wyglądu ?

Zwróć uwagę na produkty Berker. Sam niedawno wymieniałem instalację w mieszkaniu. Seria Berker B kwadrat cenowo wychodzi bardzo fajnie, a produkt bardzo solidny.
 
Wyłączniki/gniazda simona raczej omijaj, są takie sobie od czasu do czasu się rozlatują, ostatnio odkryłem przy okazji remontu, że gdzieś po 7 latach w mieszkaniu plastiki są już kruche. Lepiej daj Legranda, zresztą jak sobie w sklepie pomacasz i rozbierzesz to zobaczysz różnicę jakościową, nawet lepiej są zaprojektowane pod kątem ergonomii instalowania.
 
Skoro instalacja jest 1 fazowa to serio nie ma sensu ciagniecia kabli do audio, bo i tak bedzie to rownolegle polaczone ze wszystkimi innymi odbiornikami w domu.
Plyta grzejna raczej tez odpada na instalacji 1 fazowej.
 
Mam ten sam problem. Jak chciałem zakonczyc umowe w gazowni to pierwsze co to pytali dlaczego i o nazwe ulicy. Problem w tym, że jakbym dal płyte grzejną tak jak wiele osób z pobliskich bloków to drugiego dnia byłbym zpowrotem w gazowni po nową umowę :cool: Albo by mi wyłączało bezpieczniki lub też jak niektórym, w całym pionie lub w bloku/ wtedy dodatkowy koszt za przyjazd pana elektryka w celu wlączenia głownego bezpiecznika :D Pozostaje więc kupić nową gazówkę bo żonie stara "Ewa" nie pasuje do reszty kuchni...
 
Dobra płyta gazowa nie jest zła.. nic się nie rozłącza jak tylko podniesiesz patelnię.. wentylatorki się nie załączają, cewki nie piszczą i wiadomo, że jest tam gorąco..

Niestety nowe budynki to już całkiem 0% szans na gaz w mieszkaniu..
 
Ja się do indukcji piorunem przyzwyczaiłem. To jednak zupełnie inna moc przenoszona na zawartość garnka. Jak jadę do rodziców i mam coś zrobić na gazie, to tylko mruczy pod nosem 'co tak długo"
 
gość kupił indukcje i oddał bo zona miała rozrusznik serca a on nie chciał nowej żony
 
Dzięki wszystkim za odpowiedzi :)

Dobra płyta gazowa nie jest zła.. nic się nie rozłącza jak tylko podniesiesz patelnię.. wentylatorki się nie załączają, cewki nie piszczą i wiadomo, że jest tam gorąco..

Niestety nowe budynki to już całkiem 0% szans na gaz w mieszkaniu..

Przy wymianie, będzie znowu gazowa u mnie ... i sobie chwalę.

Używałem właściwie wszystkich typów i w mojej opinii "użytkowo" gazowa jest najlepsza do normalnego gotowania. Jedyny minus gazówki to cięższe mycie, niż gładkiego blatu szkła ;)
 
Powrót
Góra