• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Wzmacniacz do zestawu aktywnego z procesorem sygnałowym ADAU1446 / ADAU1452

Rejestracja
Gru 30, 2012
Postów
30
Reakcji
6
Lokalizacja
Nowy Sącz
Witam,
Tematów o zestawach aktywnych z procesorem sygnałowym było tu już kilka, więc i ja dorzucę swój kamyczek do tego ogródka.
Chciałbym przedstawić pomysł na budowę toru wzmacniacza do zestawu aktywnego w tym przypadku 2-way, ale możliwości rozbudowy i konfiguracji są w zasadzie nieograniczone.
Wzmacniacz jest pozbawiony toru analogowego, sygnał analogowy pojawia się dopiero na zaciskach głośników.
Tor wygląda mniej więcej tak: sygnał SPDiF albo I2S na wejście ADAU1446, DSP realizuje przełączanie między SPDiF a I2S z WM8805 lub XMOSa/Amanero itp, regulację głośności, zwrotnicę 2-way (może być dowolnie rozbudowana), korekcję modów pomieszczenia na podstawie pomiarów z REW, korekcję charakterystyki z lekkim podbiciem niskich tonów (może być dowolna) i co tam właściwie przyjdzie o głowy, bo możliwości DSP są praktycznie nieograniczone. Z DSP sygnał I2S wchodzi na końcówki mocy na MA12070P.


Poniżej zdjęcie zestawu na stole:


Na zdjęciu widać w zasadzie wszystkie elementy toru.
W tej chwili wzmacniacz zasila kolumny ELAC CL-102i pozbawione oryginalnych zwrotnic.
Poniżej pomiary z REW, na fioletowo kolumny z oryginalną zwrotnicą (nie wygląda to dobrze), czerwona to już zwrotnica z DSP bez korekcji, na czarno po korekcji na tyle na ile się dało. W każdym razie z początkowych +/-15db zrobiło się +/-5db.



Tematem tym chciałbym rozpocząć dyskusję na temat procesorów sygnałowych Analog Devices serii ADAU oraz środowiska SigmaStudio, bo odrobinę tego brakuje.
Jeżeli będzie zainteresowanie, to chętnie rozwinę temat i poopisuję poszczególne algorytmy w DSP. Mam też mały projekcik na ADAU1452 o tym też mogę co nieco napisać.
 
Ostatnia edycja:
To jest ewidentnie kolor fioletowy, nie niebieski (nie mogłem na początku zrozumieć o co chodzi).
Mnie interesuje jak po zastosowaniu dsp wygląda zgranie czasowe i fazowe głośników. Także czy może się zdarzyć przypadek np. jakiegoś przepięcia, gdy na tweeter nie osłonięty pasywnym filtrem dostanie się duży impuls niskotonowy. Jak to jest zabezpieczone?
 
1. Poprawiłem na fioletowy.

2. Do zgrania fazowego i korekcji wykorzystałem gotowy algorytm:

https://wiki.analog.com/resources/to...maticspeakereq

Można to oczywiście zrobić na piechotę, ale jest przy tym znacznie więcej roboty. Różnica jest taka, że robiąc na piechotę korekcje wyliczamy w REW i potem projektujemy tor filtry, opóźnienia itp. , a automat robi to sam na podstawie cha-ki wyeksportowanej z REW do SigmaStudio.

3. Po uruchomieniu i zapisaniu projektu nie widzę możliwości błędu ze strony DSP, natomiast uszkodzenie samej końcówki mocy może spowodować uszkodzenie głośników. W fazie prób kondensator w torze tweetera jest jak najbardziej wskazany. Tor jest tak zrobiony, że po zwrotnicy w DSP poszczególne sygnały bass, tweeter itp. podawane są na inne wyjścia I2S. Nie ma tu możliwości, że się samo przestawi.
 
Ostatnia edycja:
Dzięki za odpowiedź. Pytam, bo mam monitory studyjne Aeon (jedne z lepszych tego typu monitorów) i jeśli chodzi o wyrównanie pasma to jest równe jak stół. Natomiast przestrzeń i dynamika poszczególnych zakresów jest moim zdaniem dużo gorsza niż w kolumnach pasywnych. Mam wrażenie (raczej nie będę w tym grzebał bo nie znam się wcale na elektronice), że przy niektórych częstotliwościach gra to bardziej dynamicznie niż przy innych. Tak jakby był jakieś zafalowania w zgraniu fazowym. Jeśli chodzi o słyszalność wszystkich instrumentów, wokalu... każdego fragmentu pasma jest ok. Nie mam jednak wrażenia spójności barw i przestrzeni jakie generują. Dlatego z pewna dozą nieufności podchodzę do filtracji elektronicznej. Może ten efekt jest po prostu dlatego, że Aeon to monitory dwudrożne (duży basowy głośnik musi zagrać więcej jak pół użytecznego muzycznie pasma ) a porównuje je z kolumnami pasywnymi trójdrożnymi.
 
Masz jakieś porównanie jak grają te końcówki mocy? Opcja ze zintegrowanym dac-iem znakomicie upraszcza sporo tematów. Tyle że przydałby się jakiś wtórnik, czy co, bo mało mocy do codziennego grania.
Podrzuć linki do sklepów do tych płytek. Ile wyjść ma ten ADAU, jest szansa zrobić 3 way?
Nie pokazałbyś po kolei jak robisz zwrotkę? Od pomiarów do implementacji filtrów..
 
1. Trochę na temat grania tych chipów jest na ASR, dla mnie mimo stosunkowo małej mocy są rewelacyjne mocowo i brzmieniowo.
https://www.audiosciencereview.com/f...-inside.23311/
2. Zestaw na zdjęciu to płytka edukacyjna z AVT nr 5442 z obsadzonym ADAU1446. Wzmacniacze robiłem sam na PCB znalezionym na easyEDA i zrobionych w JLCPCB
https://easyeda.com/onefabis/ma1070p
3. Gdybym miał teraz robić nie mając tego powyżej zrobiłbym wzmacniacz na gotowych modułach z Chin

https://pl.aliexpress.com/item/10050...martRedirect=y


i module z ADU1452:

https://pl.aliexpress.com/item/32848...a04c1783b4b3-0

Do programowania DSP potrzebny jest jeszcze interfejs np. taki:

https://pl.aliexpress.com/item/10050...9e6SBhB2EiwA5m

4. Co do zasobów procesora, to ADAU1446 ma 8 niezależnych portów wyjściowych I2S, ADAU1452 ma ich 4 przy czym 2 z nich mogą być skonfigurowane jako 8-channel TDM, 2 kolejne jako 4-channel TDM albo jako 4 stereofoniczne porty I2S. Więc zrobienie 3-way plus jeszcze coś nie stanowi problemu.
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra