• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Wzmacniacz na LM3886

scythe1123 napisał:
brencik napisał:
Yoshi_80 napisał:
A niby co takiego? Ze mam wzmacniacz jak w telewizorze albo miniwiezy? :mrgreen:

No widzisz ale ten telewizorowy wzmacniacz jest lepszy od wzmacniacza Onkyo

E ja nic takiego nie pisałem :mrgreen:

Wzmacniacz jest oczywiście źródłem napięciowym ale na pewno nie idealnym i to też trzeba brać pod uwagę (np przysiadanie napięcia zasilania) .
Ograniczenie prądowe tej kostki zawieszone jest wysoko bo tak musi być aby wzmacniacz miał jakąkolwiek moc.
Ograniczenie termiczne nie działa na prąd chwilowy ale na prąd średni a to jest duza różnica. Dlatego prąd maksymany jest wysoki a prąd wynikający z ograniczenia termicznego niski bo typowy sposób użytkowania wzmacniacza nie wymusza przepływu stałego prądu o dużej wartości ale raczej krótkich chwilowych pików o dużych wartościach.
 
lupuss napisał:
to ja się pytam co się dzieje w tym przedziale od 1 do 1.5-2x prąd znamionowy? Ten nadmiar to krasnoludki produkują?
Jaki nadmiar? SKoro ma 60W to ma 60W, wiekszy potencjalny prad pobrany z wyjscia zwieksza moc.
 
Widzę że się Wam podoba mój wzmacniacz. Dziękuję za taką mnogość opinii i rad na temat jego budowy.

Dla małointeligentncyh : to wyżej to ironia...
 
Przydał by się jakiś ładny panel przedni jeszcze :)

Co do całej dyskusji kilka danych ze wzmacniacza może rozjaśni wam całą sytuację.
Wzmacniacz ma 2 pary toshib na wy. zasilanie toroid 200VA 2*30V noratel-a, kondensatory w zasilaczu 2*15000uF.
Napięcie nasycenia końcówki jest stałe wynosi 2.5V i wyznaczone jest przez clip limiter.
wzmacniacz nie obciążony:
napięcie zasilania 2*45V (prąd pobierany w spoczynku to 250mA)
obciążenie 8 om:
napięcie zasilania spada do 40V moc wynosi ok. 85W
obciążenie 4om:
napięcie zasilania spada do 35V moc wynosi ok. 130W
obciążenie 2om:
napięcie zasilania spada do 30V moc wynosi ok. 190W
Pomiary wykonane przy wysterowaniu wzmacniacza sinusem 1kHz.
 
Yoshi_80, popraw to jak możesz widocznie za mało usunąłem

i usuń ten post :| nie wiem jak wygasające wstawić
 
norman,
mi w takiej dwuczęściowej obudowie jak na zdjeciach miesci sie 2x200W RMS + potek na dallsasie z buforem. Łączna długośći kabli zasilających i sygnałowych jest wtedy ekstremalnie krótka. Następna wersja obudowy będzie planowana pod jedną "płytę główną" na której będzie wszystko prócz trafa ;) jak jestes zainteresowany to na prv. pisz. Na fotkach niepomalowana jeszcze, będzie czarny metalik ;)

 
Panowie żeby nie tworzyć tysięcznego tematu o lm 3886
moje pytanie jest o PCB jest ich wiele ale który byście najbardziej polecili bo większość to amatorskie płytki...
 
scythe1123 napisał:
Panowie żeby nie tworzyć tysięcznego tematu o lm 3886
moje pytanie jest o PCB jest ich wiele ale który byście najbardziej polecili bo większość to amatorskie płytki...

kit avt-2180 to chyba najbardziej odporna i pewna wersja
 
właśnie czyszczę PCB AVT podane w pdfie z opisu by przygotować do druku i zauważyłem że na pcb avt jest 2 nóżka połączona z masą a nóżka 11 jest tak samo podłączona jak mute gdzie w nocie lm3886 są podane jako "not connect" może mi ktoś wytłumaczyć czemu tak jest?
 
tu jest wyczyszczone pcb nie odwrócone

zastanawia mnie czemu nie zrobili lustrzanego odbicia, tylko każdy jest trochę inny
może samemu odbić jedną połówkę i mieć symetryczną płytkę?
dorobiłem opcję "mute" przerywając ścieżkę w jednym miejscu i w tym miejscu dojdzie wtedy przełącznik od MUTE
 
Zwróć uwagę na sposób prowadzenia masy to dojdziesz do wniosku że tak jest b. dobrze. Mute można oczywiście dorobić a te wyprowadzenia N/C nic nie robią ;)
 
Dorobiłem mute i troszeczkę zwiększyłem przerwy między ścieżkami bo są bardzo blisko siebie, jeszcze dodatkowo krawędzie się podtrawią przy wytrawianiu płytki.

będę chciał zrobić sobie diodę sygnalizującą włączenie wzmacniacza
można ją normalnie podłączyć pod tak wysokie napięcie (35V) używając odpowiedniego rezystora?
 
Oczywiście możesz LED do 35V podpiąć przez rezystor, ale musisz wiedzieć jaki jest nominalny prąd diody którą chcesz zastosować. Najlepiej przyjąć jakieś 10mA a zamiast rezystora dać PR, ustawić go na obliczoną wartość lub nieco większą. Jeżeli bedzie świeciła zbyt słabo można kilka mA jej podnieść PR'kiem.

Dla 35V będzie optymalny PR w granicach 3k3 co da ci minimalny prąd właśnie około 10mA ;)
 
scythe1123 napisał:
Dorobiłem mute i troszeczkę zwiększyłem przerwy między ścieżkami bo są bardzo blisko siebie, jeszcze dodatkowo krawędzie się podtrawią przy wytrawianiu płytki.

Ja bym jeszcze zwiekszyl odstepy, tam na plytce jest kilka elementow i nie potrzeba duzych pol zeby wszystko polutowac, a zawsze mniejsze prawdopodobienstwo zwarcia :), latwiej tez pozniej calosc ocynować
 
ja posiadam na dysku kilka projektow plytek pod lm3886 z checia sie podziele jest pojedyncza plytka jak i stereo na jednej plytce tylko nie wiem jak dodac zalaczniki jakby co pisac na PW to ktos je zalaczy
 
to co tam widzisz to pcb z jeszcze nie powiększonymi odstępami, jak sobie to wydrukowałem to niektóre ścieżki są na prawdę cienkie

tak w ogóle zawalam temat swoimi problemami

czy autor tematu wyraża zgodę abym tu umieszczał swoje poczynania z tym układem? :)
 
scythe1123 napisał:
(..)

tak w ogóle zawalam temat swoimi problemami

czy autor tematu wyraża zgodę abym tu umieszczał swoje poczynania z tym układem? :)

W zasadzie temat miał dotyczyć budowy mojego wzmaka na LM i ewentualna dyskusja miała wokół niego oscylować, ale się to "nieco" rozlazło...

Moderem nie jestem więc zabronić Ci nie mogę bo nie mam żadnego wpływu co tu klepniesz. Niektóre posty powyżej i tak zburzyły moje wstępne założenia co do tego tematu....ech...
 
Powrót
Góra