• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Zasilanie wzmacniacza, złącza.

  • Autor wątku Autor wątku IGI
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia

IGI

Rejestracja
Lut 20, 2005
Postów
29
Reakcji
0
Lokalizacja
Elbląg
Witam.
Posiadam w domu wzmaka samochodowego, którego planuję wykorzystać do zasilania mojego suba. Wzmak ma niby 400 w jest spory i ciężki (5 kilo) i nawet nie pusty w środku ;). Jest to staroć, z przed 10 lat pewnie ( u mnie leżał 5 lat w piwnicy), firma GBC nie ma nic na jego temat na internecie, z tego co tylko pamiętam to bez problemu zasilał wszystko co się do niego podłączyło ;).

Konstrukcja 2/3 kanałowa, filtry do suba, itp. Sama końcówka z tego co wiem może dać 2x90 W @ 4 ohm w sinusie - jest to konstrukcja na dwóch parach B817+D1047 na kanał (rotel stosuje u siebie takie końcówki), czy przetwornica jest w stanie tyle wydolić to już nie wiem, ale teoretycznie moc wzmaka powinna wynosić 180 W w sinusie przy 4 ohm.

Przechodząc do sedna sprawy:
Złącza zasilania i głośnikowe są dostosowane pod nieduże widełki i za bardzo nie można pod nie podłączyć grubszych kabli. Niestety producent chyba nie wziął pod uwagę wytrzymałości prądowej złącza i te od zasilania są już nadtopione. Postanowiłem je wymienić na coś solidniejszego - tylko pytanie - na co ?
Co będzie w stanie przenieść bez problemu powiedzmy te 30A ? Nadadzą się gniazda głośnikowe "banan" i do nich miedziane widełki ? Co stosujecie w swoich konstrukcjach audio ?

Pozdrawiam
 
Ostatnia edycja:
Ja bym zastosował takie zaciski z kółkiem na końcu z tytanu energetycznego do kabli a do wzmacniacza kostkę taką na 230V o taka :
HTML:
http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://images4.fotosik.pl/72/f5cf80b95ae2db71.jpg&imgrefurl=http://www.swistak.pl/a3420171,Laczowka-kostka-do-instalacji-elektrycznych.html&usg=__BU_lrisZob-4613Drr8PPF3lJ8I=&h=768&w=1024&sz=66&hl=pl&start=0&zoom=1&tbnid=1DmwTxgL3L6hwM:&tbnh=129&tbnw=164&prev=/images%3Fq%3Dkostka%2Belektryczna%26um%3D1%26hl%3Dpl%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:pl:official%26biw%3D1440%26bih%3D708%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=125&vpy=111&dur=1633&hovh=194&hovw=259&tx=182&ty=109&ei=joAkTb_oPMPp4gb69NSEAg&oei=joAkTb_oPMPp4gb69NSEAg&esq=1&page=1&ndsp=29&ved=1t:429,r:0,s:0[
 
co do problemu styków to rzeczywiście kostki wydają się najtańszą opcją

ale tu troche zamieszales
Konstrukcja 2/3 kanałowa, filtry do suba, itp. Sama końcówka z tego co wiem może dać 2x90 W @ 4 ohm w sinusie - jest to konstrukcja na dwóch parach B817+D1047 na kanał (rotel stosuje u siebie takie końcówki), czy przetwornica jest w stanie tyle wydolić to już nie wiem, ale teoretycznie moc wzmaka powinna wynosić 180 W w sinusie przy 4 ohm.

jesli ma możliwość pracy w mostku to powinien mieć 300-360w w mostku przy 4 ohm
 
Tzn on ma tak naprawdę 4 kanały, ale jeden na stałe zmostkowany, a pozostałe dwa można mostkować ze sobą - stąd praca jako 2 albo 3 kanałowiec. Więc teoretycznie powinien dać przy 4 ohm 2x90 watt albo 1x90 watt + 2x45 watt. Tych "podwójnych" kanałów już chyba nie można ze sobą mostkować niestety, przynajmniej nie ma takiej rozpiski.

A wyżej powinienem dodać słowo "sumarycznie" wynosić 180 watt ;)

Pozdrawiam

EDIT Na innym forum (elektroda) jeden użytkownik poinformował mnie że wzmaki na takiej końcówce jak u mnie mają 4x75 W RMS, albo w mostku 2x150W. Więc całkiem nieźle ;).

U rotela mają 2x90 w sinusie, ale znalazłem że w teście HIFI choice zmierzono moc rotela na takiej końcówce i osiągnął 2x145W przy 4 ohm więc wszystko się zgadza.

Zamówiłem już okablowanie, jutro zaczynam rzeźbić suba - zobaczymy co z tego wyjdzie.
Zamówiłem też głośniki na przód Macrom M3S.61 tylko nie wiem czy dawać je pod ten wzmacniacz czy może bezpośrednio z radioodtwarzacza...

A tak wygląda ta "bestia" w środku ;)
 
Ostatnia edycja:
podlaczyc pod wzmacniacz
a takie zlacza glosnikowe i zasilajace mozna kupic w elektronicznym
przynajmniej na volumenie widzialem
 
Ja bym tam jednak dał kostkę elektryczna, na 100% wytrzyma prąd, i za 5zł będziesz miał gotowe ;)
 
Wyżej jest link ;)

---------- Post dodany o 12:17 ---------- Poprzedni post o 12:14 ----------

O ile się nie mylę takie kostki mają wytrzymałość 25A, więc spokojnie wystarczy. Nawet jak Wzmak pobiera 30A chwilowo to kostka bez problemu wytrzyma. Ale kable przydałoby się zarobić takimi końcówkami :
HTML:
http://www.favore.pl/154031_koncowka-oczkowa-izolowana-z-energotytanu-2-5-6.html
No może trzeba będzie dobrać inny rozmiar ;)
 
Witam ponownie. Niestety wzmak z tego tematu uległ wczoraj spaleniu i to w cale nie był mocno obciążony. Poleciały już standardowo 2x 2sd1065 w stopniu przetwornicy. Początek jest zawsze ten sam - wzmacniacz gra ale zaczyna się strasznie grzać, po czym następuje pyk i jarają się te trany. Dodam że to już druga taka awaria, wcześniej naprawiłem go wymieniając w stopniu przetwornicy na tym kanale te przepalone trany, wymieniłem też układy scalone lm 339n i pc494c i profilaktycznie tranzystory sterujące (chyba) d1062,2sc2655 i 2sa1020. Obecnie po podstawieniu zamiast spalonych 2sd1065 jakichś zamienników bd wzmak się uruchamia ale te podstawione trany grzeją się tak że nie da się ich dotknąć po kilku sekundach :).

I teraz pytanie dla elektroników bo ja jestem cienki strasznie - co powoduje że te trany zaczynają się grzać a następnie jarać. Co musiałbym wymienić żeby znowu nie wymieniać wszystkiego łącznie z scalakami. Czy na to że wzmacniacz się zjarał wpływ mogła mieć duża wilgotność powietrza ? Auto stało nie jeżdżone kilka miesięcy w garażu w którym była mega wilgotność, wcześniej działał ok przed przerwą, odpaliłem go ostatnio i od razu zaczął się grzać - niestety zareagowałem za późno i zdążył się zjarać ;).
 
Powrót
Góra