napisal do mnie kolega z rada jakiego taniego suba kupic. jako ze nie trafila sie zadna okazja na allegro to zadzwonilem do UKAsza i pytam co ma na stanie. okazalo sie ze jest 12" CONRAD AUDIO ktory montowany byl w fabyrcznych subwooferach
jako ze zmierzonych parametrow UKA niemogl znalezc dalem pojemnosc skrzyni "na oko" 45-50 litrow. (raczej bardziej z doswiadczenia :P)
po zmierzeniu bagaznika i zwymiarowaniu paru scianek wyszlo 45.42 Litra
mialem takze na stanie najwiekszy tunel z polinka wiec go zastosowalem. strojenie wypadlo na o 40Hz wiec idealnie do samochodu
plik z wymiarami do pobrania (PDF)
http://pawel.lutuje.se/skrzynia_45_litrow_wymiary.PDF
http://rapidshare.com/files/15116281...ow_wymiary.PDF

plyty zakupione w NOMI bo koledze sie spieszylo. plyta laminowana dlatego zeby ograniczyc wsiakanie kleju w plyte. taki kolor poniewaz byl to odpad a jak wiadomo odpad=taniej
zeby zaoszczedzic na odpadach i na cieciu plyty u stolarza boki sa jako jedna plyta. kresle linie pod katem 65 stopni (lub poprostu odmierzam w/w wymiary) a nastepnie przecinam to na 2 czesci (z odpadem)

skladam calosc "na sucho" zeby upewnic sie czy wszystko pasuje zgodnie z zasada "3x przymierz zanim przykleisz"
zeby bylo szybciej to sub bedzie skrecany a nie tylko klejony.
scianki boczne beda cofniete aby ulatwic montaz calosci oraz ukryc laczenia materialu obiciowego
niemam nikogo do pomocy wiec musze sobie sam unieruchomic scianki

nawiercam wiekszym wiertlem zeby "lepek" sie schowal. w przypadku bardziej miekkich plyt niejest to konieczne poniewaz z rozpedu sruba sie odpowiednio schowa
zdecydowanie szybciej niz recznie :P


przymierzam przednia scianke zeby zachowac kat prosty
blokuje przednia scianke

pora na tylna scianke. ale zaraz... przeciez cos mi tu nie pasuje :???: plyty gorna i dolna sa dociete pod katem prostym a tylna scianka ma byc pochylona. tak wiec trzeba to jakos "naprawic" :P
mozemy sami sobie wyciac te plyty juz pod katem reczna pilarka z pochylona tarcza lub...
...troche wiecej nasmiecic :mrgreen:
podkladamy jakas sztywna deske jako podparcie i frezujemy ten kant plyty
teraz pora skleic nasza skrzynke. demontujemy kolejno scianki tak zeby pozostale byly trzymane przez 2 inne scianki. w ten sposob nic nam sie nie przemiesci

gora...
dol...
tyl...
tutaj widzimy wyciekajacy klej z laczonych plyt. oznacza to ze klej wypelnia cala przestrzen miedzy poszczegolnymi plytami i tym samym uszczelnia nam cala skrzynie tak wiec zwolennicy silikonow nauczcie sie kleic skrzynki :P
przyklejajac tyl lub przod nalezy pamietac zeby zawsze rownolegla scianka byla przykrecona, inaczej stracimy katy w skrzynce
odstwaiamy skrzynke na noc do wyschniecia
w miare mozliwosci usiwamy nadmiar kleju zeby nam nie przeszkadzal podczas dalszego szlifowania/frezowania oraz zeby nie bylo go czuc pod "kocykiem"
usuwamy nadmiar plyty frezarka lub zwyklym tarnikiem. tutaj akurat gladkosc niejest az tak wazna

pora na otwor pod glosnik. tak duzej srednicy otwor mozemy wykonac pry pomocy fabrycznego cyrkla
lub wyrzynarka
do wykonania mniejszego otworu pod tunel b-r konieczne bylo skostruowanie nowego cyrkla. otwor ma srednice 138-139mm (139mm to kompletny max zeby tunel sie zablokowal!)
skrzynia gotowa
pora zaczac oklejanie. zakupiony material byl ciety z beli o szerokosci 160cm wiec troche wiecej niz obwod suba (profil z boku)
odcialem pasek 75cm materialu. 60cm na suba, po 4cm na zawiniecie + margines bledu jakbym krzywo zaczal przyklejac :P
oklejanie zaczynam od dolnej scianki. smaruje POŁOWĘ scianki. dlaczego polowe? poniewaz tutaj bedzie laczenie :P
na obficie posmarowana scianke przykladam material. klej rozprowadzi sie na obu powierzchniach w miare rownomiernie
teraz zdejmuje ten material i czekam 10-15 min az wyschnie w dotyku
po wyschnieciu starannie ukladamy material bo niebedzie mozliwosci poprawy!
jako ze jest to klej kontaktowy to oczywiscie trzeba to teraz docisnac. wystarczy wlasnie reka wygladzic cala powierzchnie
pozostale scianki kleimy tak samo. tutaj widac jak ladnie klej sie nam rozprowadzil
no i wracamy do pierwszej scianki. przyklejamy wiekszosc zostawiajac pasek bez kleju.
nadmiar materialu nakladamy na juz naklejony kawalek. przykladamy prowadnice lub jakas deske na oba kawalki materialu. potem ostrym nozykiem je przecinamy. beda idealnie dopasowane
odrywamy zbedny kawalek juz przyklejonego materialu
smarujemy klejem wolny kawalek. przyklejony juz kocyk najlepiej zabezpieczyc papierowa tasma malarska
jak widac ja tasmy nie mialem i w kilku miejscach widac klej :???:
jak go nie dotkiesz to bedzie prawie nie widoczny. jednak trudno to zrobic kiedy musisz przycisnac material ;]
pora na boki. dla bezpieczenstwa zostawilismy nadmiar materialu. teraz trzeba go przyciac...

...w taki sposob. mozna to zrobic juz po przyklejeniu jednak na posmarowanym klejem materiale troche trudno wycinac narozniki :P
po skroceniu calosci pora na narozniki. przycinamy je tak samo jak material na dolnej sciance - 2 warstwy materialu, jedno ciecie...

w miedzyczasie mozemy wyciac material z otworow. zawsze latwiej manewrowac skrzynka bo bedzie za co zlapac
docinamy sobie kawalek ktory zaklei boki. lepiej robic to na skrzyni zeby idealnie pasowalo
jako ze mamy juz wszystko dociete i spasowane pora na klejenie.
smarujemy klejem wystajace plyty (poza boczna trapezowa scianka) i przykladmy material zeby rozprowadzic klej. tutaj jest bardzo wazny czas i nacisk. wlasnie na tych krawedziach najlatwoiej klej przechodzi...
tak wiec smarujemy, nie za mocno przyciskamy i dlugo czekamy zeby to pozadnie wyschlo
teraz mozemy wszystko pozaginac i przykleic.
przyklejony juz kocyk zabezpieczamy tasma malarska. mi sie taka skonczyla wiez uzylem "szarej pakowej" jednak ta tasma potrafi zostawic slady kleju...
smarujemy caly srodek pozadnie klejem...
...i zdejmujemy tasme. tym razem niema czekania az klej wyschnie - nie mielibysmy pola manewru z poprawkami. odrazu kladziemy kocyk na bok
po ulozeniu kawalka czekamy. co pare min trzeba bedzie "poglaskac" go zeby przyklel sie. bedzie odchodzil az klej nie wyschnie. po ok 20min juz powinno trzymac :P
powtarzamy ta operacje z drugiej strony, wycinamy otwor pod terminal, montujemy terminal, glosnik oraz tunel i mamy...
gotowego suba :cool:
udalo sie tez w rozsadnej cenie wyrwac wzmacniacz. AXTON C502. przyjemne brzmienie na przody i niezly "kop" na suba
calosc wyladowala w passacie B3 sedan.

jak to brzmi?
jako ze kolega okreslil sie "ma to dobrze łupać" to napewno jest zadowolony
ja jako juz troche osluchana osoba musialem dluzej go posluchac.
glosnik jak na taka cene i prosta budowe gra calkiem niezle. miesisty, mocny bas, wcale nie zamulony i o dziwo nawet dosc szybki jak na ten rodzaj glosnika. barwa troche monotonna ale i tak bije na glowe chinskie, kolorowe wynalazki z allegro lub tanie "markowe" glosniki.
wzmacniacz bardzo dobrze radzi sobie z jego napedem. teraz pora wygluszyc samochod i dorobic pozadne przodu zeby dorownaly subowi :P
koszta
plyta z docieciem 35zl
material obiciowy 22zl
kleje: 14,5zl butapren + 10zl vicol (wikol)
tunel 8,77zl
terminal 5zl
glosnik 100zl
wzmacniacz 300zl
robocizna - zgadnijcie :P
razem 500zl z przesylkami.
jakbym robil 2-3 skrzynie naraz to by koszt sie podzielil i by wyszlo ok 1/3 taniej za skrzynie
sub zostal zrobiony dla Damiana a przy okazji podziekowania dla UKA za glosnik i frezarke
mam nadzieje ze ten temat wyjasni poczatkujacym sposob budowania suba do samochodu i jego oklejania
jako ze zmierzonych parametrow UKA niemogl znalezc dalem pojemnosc skrzyni "na oko" 45-50 litrow. (raczej bardziej z doswiadczenia :P)
po zmierzeniu bagaznika i zwymiarowaniu paru scianek wyszlo 45.42 Litra
mialem takze na stanie najwiekszy tunel z polinka wiec go zastosowalem. strojenie wypadlo na o 40Hz wiec idealnie do samochodu
plik z wymiarami do pobrania (PDF)
http://pawel.lutuje.se/skrzynia_45_litrow_wymiary.PDF
http://rapidshare.com/files/15116281...ow_wymiary.PDF
plyty zakupione w NOMI bo koledze sie spieszylo. plyta laminowana dlatego zeby ograniczyc wsiakanie kleju w plyte. taki kolor poniewaz byl to odpad a jak wiadomo odpad=taniej


zeby zaoszczedzic na odpadach i na cieciu plyty u stolarza boki sa jako jedna plyta. kresle linie pod katem 65 stopni (lub poprostu odmierzam w/w wymiary) a nastepnie przecinam to na 2 czesci (z odpadem)


skladam calosc "na sucho" zeby upewnic sie czy wszystko pasuje zgodnie z zasada "3x przymierz zanim przykleisz"

zeby bylo szybciej to sub bedzie skrecany a nie tylko klejony.
scianki boczne beda cofniete aby ulatwic montaz calosci oraz ukryc laczenia materialu obiciowego

niemam nikogo do pomocy wiec musze sobie sam unieruchomic scianki


nawiercam wiekszym wiertlem zeby "lepek" sie schowal. w przypadku bardziej miekkich plyt niejest to konieczne poniewaz z rozpedu sruba sie odpowiednio schowa

zdecydowanie szybciej niz recznie :P



przymierzam przednia scianke zeby zachowac kat prosty

blokuje przednia scianke


pora na tylna scianke. ale zaraz... przeciez cos mi tu nie pasuje :???: plyty gorna i dolna sa dociete pod katem prostym a tylna scianka ma byc pochylona. tak wiec trzeba to jakos "naprawic" :P
mozemy sami sobie wyciac te plyty juz pod katem reczna pilarka z pochylona tarcza lub...

...troche wiecej nasmiecic :mrgreen:
podkladamy jakas sztywna deske jako podparcie i frezujemy ten kant plyty

teraz pora skleic nasza skrzynke. demontujemy kolejno scianki tak zeby pozostale byly trzymane przez 2 inne scianki. w ten sposob nic nam sie nie przemiesci


gora...

dol...

tyl...
tutaj widzimy wyciekajacy klej z laczonych plyt. oznacza to ze klej wypelnia cala przestrzen miedzy poszczegolnymi plytami i tym samym uszczelnia nam cala skrzynie tak wiec zwolennicy silikonow nauczcie sie kleic skrzynki :P

przyklejajac tyl lub przod nalezy pamietac zeby zawsze rownolegla scianka byla przykrecona, inaczej stracimy katy w skrzynce

odstwaiamy skrzynke na noc do wyschniecia
w miare mozliwosci usiwamy nadmiar kleju zeby nam nie przeszkadzal podczas dalszego szlifowania/frezowania oraz zeby nie bylo go czuc pod "kocykiem"

usuwamy nadmiar plyty frezarka lub zwyklym tarnikiem. tutaj akurat gladkosc niejest az tak wazna


pora na otwor pod glosnik. tak duzej srednicy otwor mozemy wykonac pry pomocy fabrycznego cyrkla
lub wyrzynarka



do wykonania mniejszego otworu pod tunel b-r konieczne bylo skostruowanie nowego cyrkla. otwor ma srednice 138-139mm (139mm to kompletny max zeby tunel sie zablokowal!)

skrzynia gotowa

pora zaczac oklejanie. zakupiony material byl ciety z beli o szerokosci 160cm wiec troche wiecej niz obwod suba (profil z boku)
odcialem pasek 75cm materialu. 60cm na suba, po 4cm na zawiniecie + margines bledu jakbym krzywo zaczal przyklejac :P

oklejanie zaczynam od dolnej scianki. smaruje POŁOWĘ scianki. dlaczego polowe? poniewaz tutaj bedzie laczenie :P

na obficie posmarowana scianke przykladam material. klej rozprowadzi sie na obu powierzchniach w miare rownomiernie

teraz zdejmuje ten material i czekam 10-15 min az wyschnie w dotyku

po wyschnieciu starannie ukladamy material bo niebedzie mozliwosci poprawy!
jako ze jest to klej kontaktowy to oczywiscie trzeba to teraz docisnac. wystarczy wlasnie reka wygladzic cala powierzchnie

pozostale scianki kleimy tak samo. tutaj widac jak ladnie klej sie nam rozprowadzil


no i wracamy do pierwszej scianki. przyklejamy wiekszosc zostawiajac pasek bez kleju.


nadmiar materialu nakladamy na juz naklejony kawalek. przykladamy prowadnice lub jakas deske na oba kawalki materialu. potem ostrym nozykiem je przecinamy. beda idealnie dopasowane


odrywamy zbedny kawalek juz przyklejonego materialu

smarujemy klejem wolny kawalek. przyklejony juz kocyk najlepiej zabezpieczyc papierowa tasma malarska

jak widac ja tasmy nie mialem i w kilku miejscach widac klej :???:
jak go nie dotkiesz to bedzie prawie nie widoczny. jednak trudno to zrobic kiedy musisz przycisnac material ;]

pora na boki. dla bezpieczenstwa zostawilismy nadmiar materialu. teraz trzeba go przyciac...


...w taki sposob. mozna to zrobic juz po przyklejeniu jednak na posmarowanym klejem materiale troche trudno wycinac narozniki :P


po skroceniu calosci pora na narozniki. przycinamy je tak samo jak material na dolnej sciance - 2 warstwy materialu, jedno ciecie...




w miedzyczasie mozemy wyciac material z otworow. zawsze latwiej manewrowac skrzynka bo bedzie za co zlapac

docinamy sobie kawalek ktory zaklei boki. lepiej robic to na skrzyni zeby idealnie pasowalo



jako ze mamy juz wszystko dociete i spasowane pora na klejenie.
smarujemy klejem wystajace plyty (poza boczna trapezowa scianka) i przykladmy material zeby rozprowadzic klej. tutaj jest bardzo wazny czas i nacisk. wlasnie na tych krawedziach najlatwoiej klej przechodzi...
tak wiec smarujemy, nie za mocno przyciskamy i dlugo czekamy zeby to pozadnie wyschlo

teraz mozemy wszystko pozaginac i przykleic.

przyklejony juz kocyk zabezpieczamy tasma malarska. mi sie taka skonczyla wiez uzylem "szarej pakowej" jednak ta tasma potrafi zostawic slady kleju...
smarujemy caly srodek pozadnie klejem...

...i zdejmujemy tasme. tym razem niema czekania az klej wyschnie - nie mielibysmy pola manewru z poprawkami. odrazu kladziemy kocyk na bok

po ulozeniu kawalka czekamy. co pare min trzeba bedzie "poglaskac" go zeby przyklel sie. bedzie odchodzil az klej nie wyschnie. po ok 20min juz powinno trzymac :P
powtarzamy ta operacje z drugiej strony, wycinamy otwor pod terminal, montujemy terminal, glosnik oraz tunel i mamy...

gotowego suba :cool:
udalo sie tez w rozsadnej cenie wyrwac wzmacniacz. AXTON C502. przyjemne brzmienie na przody i niezly "kop" na suba


calosc wyladowala w passacie B3 sedan.


jak to brzmi?
jako ze kolega okreslil sie "ma to dobrze łupać" to napewno jest zadowolony

ja jako juz troche osluchana osoba musialem dluzej go posluchac.
glosnik jak na taka cene i prosta budowe gra calkiem niezle. miesisty, mocny bas, wcale nie zamulony i o dziwo nawet dosc szybki jak na ten rodzaj glosnika. barwa troche monotonna ale i tak bije na glowe chinskie, kolorowe wynalazki z allegro lub tanie "markowe" glosniki.
wzmacniacz bardzo dobrze radzi sobie z jego napedem. teraz pora wygluszyc samochod i dorobic pozadne przodu zeby dorownaly subowi :P
koszta
plyta z docieciem 35zl
material obiciowy 22zl
kleje: 14,5zl butapren + 10zl vicol (wikol)
tunel 8,77zl
terminal 5zl
glosnik 100zl
wzmacniacz 300zl
robocizna - zgadnijcie :P
razem 500zl z przesylkami.
jakbym robil 2-3 skrzynie naraz to by koszt sie podzielil i by wyszlo ok 1/3 taniej za skrzynie
sub zostal zrobiony dla Damiana a przy okazji podziekowania dla UKA za glosnik i frezarke

mam nadzieje ze ten temat wyjasni poczatkujacym sposob budowania suba do samochodu i jego oklejania

Skomentuj