Jako, że chciałbym przedstawić szerszemu gronu userów ten ciekawy wzmacniacz zakładam temat właśnie tutaj. Dodam, że nie mam na celu chwalenie się (nie ma czym), tylko zebranie do kupy wszystkich materiałów pomocnych do budowy tego wzmacniacza.
Wzmacniacz wykonany z chęci poskładania czegoś prostego, na tranzystorach i z wykorzystaniem zasilania oraz obudowy które już mam. Po przeszukiwaniu internetu w poszukiwaniu schematów znalazłem ten temat: http://www.audiosterezo.pl/prosty-ry...ona_33909.html Wytrawiłem płytki i przystąpiłem do dzieła.
Całość wygląda tak:

W bezpośrednim porównaniu do LM3876 jest więcej niskich tonów (a może to efekt zwiększonej filtracji na płytce?), średnie tony mają ładniejszą barwę, a wysokie są zdecydowanie bardziej szczegółowe. Wzmacniacz działa bez problemów mimo wysokiego napięcia zasilania (38V zamiast 30V). Po 1,5 godz grania osiąga temperaturę ok 45-50st. Przy takim zasilaniu tranzystory T3 i T4 bardzo się nagrzewają, dlatego powinny zostać wyposażone w porządne radiatorki.
Należy również pamiętać, że w przeciwieństwie do Uniampa nie ma tu zabezpieczeń termicznych, przeciwzwarciowych i przed DC na wyjściu.
Materiały informacyjne:
Schemat

Lista elementów:
C1 - 1nF mkt
c2 - 1uF mkt/mkp
c3 - 1 uF mkt/mkp
c4- 100uF, 10V elektrolit
c5 - 150nF mkt
c6 - 150nF mkt
c7 - 100pF ceramiczny
c8 - 100pF cermaiczny
c9 - 1uF mkt/mkp
c10 - 680nF mkt
c12 - 680 nF mkt
c11 - 10.000 (przy dobrym zasilaczu wystarcza 1000uF), 40V/50V
c13 - 10.000 (przy dobrym zasilaczu wystarcza 1000uF), 40V/50V
R1 - 1K
R2 - 100k
R3 - 2,7K
R4 - 150R
R5 - 470K
R6 - 470K
R7 - 2,2M
R8 - 2,2M
R9 - 2,2M
R10 - 2,2M
R11 - 4,7K
R12 - 5,6K
R13 - 560R
R14 - 560R
R15 - 47R
R16 - 47R
R17 - 1K
R18 - 220R
R19 - 0,22R - 3-5w
R20 - 0,22R - 3-5W
P1 - 2,5k potencjometr montażowy, regulujemy nim offset na wyjściu (najlepiej by wynosił <0,1V)
P2 - 250 R potencjometr montażowy (regulujemy nim prąd spoczynkowy, najlepiej by spadek napięcia na rezystorach emiterowych R19/R20 wynosił 22mV)
T1 - BC550C
T2 - BC560C
T3 - BD140
T4 - BD139
T5 - BD139
T6 - BDV65B lub BDV65C (różnią sie wytrzymałością mocowa)
T7 - BDV64B lub BDV64C (różnia sie wytrzymaloscia mocowa)
PCb autorstwa marusmk:

http://www.audiostereo.pl/index.php?...tach_id=173322
http://www.audiostereo.pl/index.php?...tach_id=173321
Moja modyfikacja pcb - połączono zasilanie stopnia napieciowego i koncowego, czyli rezystory R14 i R16 i analogicznie R15 i R13:

Zmontowana końcówka mocy:

Widok od strony elementów:

Opis oryginału:
http://diy.atakama.pl/wzmacniacz_elektor/
Na koniec chciałbym podziękować: raven1985 za cierpliwość w odpowiadaniu na moje pytania, dolphin123 za to, że namawiał mnie do wymiany Lmów na coś lepszego, marusmk za udostępnienie projektu pcb i wszystkim innym, wobec których mam dług wdzięczności.
Wzmacniacz wykonany z chęci poskładania czegoś prostego, na tranzystorach i z wykorzystaniem zasilania oraz obudowy które już mam. Po przeszukiwaniu internetu w poszukiwaniu schematów znalazłem ten temat: http://www.audiosterezo.pl/prosty-ry...ona_33909.html Wytrawiłem płytki i przystąpiłem do dzieła.
Całość wygląda tak:



W bezpośrednim porównaniu do LM3876 jest więcej niskich tonów (a może to efekt zwiększonej filtracji na płytce?), średnie tony mają ładniejszą barwę, a wysokie są zdecydowanie bardziej szczegółowe. Wzmacniacz działa bez problemów mimo wysokiego napięcia zasilania (38V zamiast 30V). Po 1,5 godz grania osiąga temperaturę ok 45-50st. Przy takim zasilaniu tranzystory T3 i T4 bardzo się nagrzewają, dlatego powinny zostać wyposażone w porządne radiatorki.
Należy również pamiętać, że w przeciwieństwie do Uniampa nie ma tu zabezpieczeń termicznych, przeciwzwarciowych i przed DC na wyjściu.
Materiały informacyjne:
Schemat

Lista elementów:
C1 - 1nF mkt
c2 - 1uF mkt/mkp
c3 - 1 uF mkt/mkp
c4- 100uF, 10V elektrolit
c5 - 150nF mkt
c6 - 150nF mkt
c7 - 100pF ceramiczny
c8 - 100pF cermaiczny
c9 - 1uF mkt/mkp
c10 - 680nF mkt
c12 - 680 nF mkt
c11 - 10.000 (przy dobrym zasilaczu wystarcza 1000uF), 40V/50V
c13 - 10.000 (przy dobrym zasilaczu wystarcza 1000uF), 40V/50V
R1 - 1K
R2 - 100k
R3 - 2,7K
R4 - 150R
R5 - 470K
R6 - 470K
R7 - 2,2M
R8 - 2,2M
R9 - 2,2M
R10 - 2,2M
R11 - 4,7K
R12 - 5,6K
R13 - 560R
R14 - 560R
R15 - 47R
R16 - 47R
R17 - 1K
R18 - 220R
R19 - 0,22R - 3-5w
R20 - 0,22R - 3-5W
P1 - 2,5k potencjometr montażowy, regulujemy nim offset na wyjściu (najlepiej by wynosił <0,1V)
P2 - 250 R potencjometr montażowy (regulujemy nim prąd spoczynkowy, najlepiej by spadek napięcia na rezystorach emiterowych R19/R20 wynosił 22mV)
T1 - BC550C
T2 - BC560C
T3 - BD140
T4 - BD139
T5 - BD139
T6 - BDV65B lub BDV65C (różnią sie wytrzymałością mocowa)
T7 - BDV64B lub BDV64C (różnia sie wytrzymaloscia mocowa)
PCb autorstwa marusmk:

http://www.audiostereo.pl/index.php?...tach_id=173322
http://www.audiostereo.pl/index.php?...tach_id=173321
Moja modyfikacja pcb - połączono zasilanie stopnia napieciowego i koncowego, czyli rezystory R14 i R16 i analogicznie R15 i R13:

Zmontowana końcówka mocy:

Widok od strony elementów:

Opis oryginału:
http://diy.atakama.pl/wzmacniacz_elektor/
Na koniec chciałbym podziękować: raven1985 za cierpliwość w odpowiadaniu na moje pytania, dolphin123 za to, że namawiał mnie do wymiany Lmów na coś lepszego, marusmk za udostępnienie projektu pcb i wszystkim innym, wobec których mam dług wdzięczności.
Skomentuj