Przedstawiam Wam moja najnowszą konstrukcję - fronty kina domowego na przetwornikach Dayton z serii Reference. Poniższa konstrukcja frontów jest dedykowana do kina domowego w konfiguracji 5.1, aczkolwiek zależało mi aby konstrukcja radziła sobie samodzielnie w konfiguracji stereo – do tradycyjnego odsłuchu muzyki. Projekt wykonany na prośbę kolegi.
Na forum postanowiłem zaprezentować i szerzej opisać projekt samych frontów ponieważ stanowią one trzon kina domowego, a także odpowiadają za stereo. Dodatkowym czynnikiem przemawiającym za tym była ilość zdjęć wykonanych podczas ich tworzenia.
Niestety z różnych powodów, inne elementy zestawu zostały w mniejszym stopniu udokumentowane, dlatego dodam je tylko jako dodatek.
Projekt został zaczerpnięty z zagranicznego forum HTGuide.com
(dokumentacja dla zainteresowanych LINK)
Założenia:
Zestaw kina domowego 5.1, który wystarczy na lata. W kwestii wizualnej – prosta klasyczna forma skrzynek o czarnym wykończeniu + zastosowanie czarnych przetworników.
Przetworniki:
2x Dayton RS 225, 2x Dayton RS 150, Dayton RS 28A

Obudowa:
Wysokość: 135cm
Objętość brutto ~ 100L
Obudowa została wykonana z MDF-u o grubości 18mm, front podwójny 36mm. W sekcji niskotonowej zastosowałem wzmocnienia (MDF 18mm) w formie kratownic. Sekcja średnio-wysokotonowa w komorze z wkładkami fazującymi narożniki 45*. Obudowa klejona etapowo przy użyciu kleju białego Pattex Express Wood i ścisków. Każdy etap klejenia był przypieczętowany 24h schnięciem kleju w ściskach. Materiał, a także gotowe obudowy były sezonowane na różnych etapach konstrukcyjnych.




Wnętrze obudowy zostało wyłożone dokładnie matą bitumiczną z filcem BOLL. Zastosowane okablowanie to 2x2,5mm OFC 5N Jantzen Audio.




Po zaklejeniu, obudowa została oklejona dodatkowo 3mm HDF-em przy użyciu ww. kleju i ścisków, a także zachowaniu okresu schnięcia (24h) dla każde ściany.

Po oklejeniu HDF-em nadeszła pora na fornirowanie. Zastosowałem dobrze znany fornir modyfikowany Apricot Black (klejony na klej kontaktowy Pattex Classic). Efektem docelowym miało być uzyskanie możliwie czarnego odcieniu forniru poprzez zastosowanie chemii barwiącej. Po mimo świadomości, że będę stosował chemię barwiącą która może „zatrzeć” usłojenie – fornir został położony z zachowaniem przejścia usłojenia na bocznych i górnej ściance. Fronty zostały położone w lustrzanym odbiciu. Powód takiego zabiegu był prosty: ostrożność w przypadku niepełnego efektu barwienia na czarno. ( Pierwsze wykończenie tego typu i niepewność efektu )




Po ukończeniu fornirowania przyszedł czas na umieszczenie przetworników w obudowach i wygrzanie ich, a także dłuższe sezonowanie ich przed finalnym wykończeniem w czerni. Czas ten był również potrzebny do wyboru odpowiedniej chemii barwiącej i przeprowadzenia testów na próbkach… Wybór padł na czarną bejcę Nitro firmy Sopur.

Obudowy zostały pokryte 2 warstwami bejcy, a następnie 2 warstwami lakieru akrylowego w wersji półmat. Przed położeniem 1 warstwy bejcy kolumny zostały delikatnie przetarte wilgotną szmatką, a następnie przeszlifowane - (w celu zniwelowania efektu "wstających włosów forniru" po użyciu właściwej chemii.) Każdy warstwa chemii została zostawiona na minimum 24 godziny. Międzyszlif wykonywany ręcznie papierem o gradacji 400. Szlif końcowy papierem o gradacji 1200.
Dla dopełnienia wyglądu kolumny stoją na podstawach granitowych wykonanych z 30mm granitu "Star Galaxy" z chromowanymi kolcami.
Wrażenia odsłuchowe:
Jeżeli liczycie na długi opis brzmienia - to przepraszam ale przy tym zestawie napiszę tylko, że mi brakowało jednej rzeczy do szczęścia podczas obcowania z tym zestawem - dobrego projektora Full HD. :)
Zdjęcia ukończonych frontów:






Dodatkowe komponenty zestawu:
Subwofer na Dayton RSS315HF-4 12" Reference HF. Obudowa ~ 70L. Wzmacniacz Hypex DS 4.0 400W@4ohm




Głośnik centralny:

Testy w warsztacie i dedykowane miejsce zestawu


No to tyle... a teraz pora strugać coś nowego
Na forum postanowiłem zaprezentować i szerzej opisać projekt samych frontów ponieważ stanowią one trzon kina domowego, a także odpowiadają za stereo. Dodatkowym czynnikiem przemawiającym za tym była ilość zdjęć wykonanych podczas ich tworzenia.
Niestety z różnych powodów, inne elementy zestawu zostały w mniejszym stopniu udokumentowane, dlatego dodam je tylko jako dodatek.
Projekt został zaczerpnięty z zagranicznego forum HTGuide.com
(dokumentacja dla zainteresowanych LINK)
Założenia:
Zestaw kina domowego 5.1, który wystarczy na lata. W kwestii wizualnej – prosta klasyczna forma skrzynek o czarnym wykończeniu + zastosowanie czarnych przetworników.
Przetworniki:
2x Dayton RS 225, 2x Dayton RS 150, Dayton RS 28A

Obudowa:
Wysokość: 135cm
Objętość brutto ~ 100L
Obudowa została wykonana z MDF-u o grubości 18mm, front podwójny 36mm. W sekcji niskotonowej zastosowałem wzmocnienia (MDF 18mm) w formie kratownic. Sekcja średnio-wysokotonowa w komorze z wkładkami fazującymi narożniki 45*. Obudowa klejona etapowo przy użyciu kleju białego Pattex Express Wood i ścisków. Każdy etap klejenia był przypieczętowany 24h schnięciem kleju w ściskach. Materiał, a także gotowe obudowy były sezonowane na różnych etapach konstrukcyjnych.




Wnętrze obudowy zostało wyłożone dokładnie matą bitumiczną z filcem BOLL. Zastosowane okablowanie to 2x2,5mm OFC 5N Jantzen Audio.




Po zaklejeniu, obudowa została oklejona dodatkowo 3mm HDF-em przy użyciu ww. kleju i ścisków, a także zachowaniu okresu schnięcia (24h) dla każde ściany.

Po oklejeniu HDF-em nadeszła pora na fornirowanie. Zastosowałem dobrze znany fornir modyfikowany Apricot Black (klejony na klej kontaktowy Pattex Classic). Efektem docelowym miało być uzyskanie możliwie czarnego odcieniu forniru poprzez zastosowanie chemii barwiącej. Po mimo świadomości, że będę stosował chemię barwiącą która może „zatrzeć” usłojenie – fornir został położony z zachowaniem przejścia usłojenia na bocznych i górnej ściance. Fronty zostały położone w lustrzanym odbiciu. Powód takiego zabiegu był prosty: ostrożność w przypadku niepełnego efektu barwienia na czarno. ( Pierwsze wykończenie tego typu i niepewność efektu )




Po ukończeniu fornirowania przyszedł czas na umieszczenie przetworników w obudowach i wygrzanie ich, a także dłuższe sezonowanie ich przed finalnym wykończeniem w czerni. Czas ten był również potrzebny do wyboru odpowiedniej chemii barwiącej i przeprowadzenia testów na próbkach… Wybór padł na czarną bejcę Nitro firmy Sopur.

Obudowy zostały pokryte 2 warstwami bejcy, a następnie 2 warstwami lakieru akrylowego w wersji półmat. Przed położeniem 1 warstwy bejcy kolumny zostały delikatnie przetarte wilgotną szmatką, a następnie przeszlifowane - (w celu zniwelowania efektu "wstających włosów forniru" po użyciu właściwej chemii.) Każdy warstwa chemii została zostawiona na minimum 24 godziny. Międzyszlif wykonywany ręcznie papierem o gradacji 400. Szlif końcowy papierem o gradacji 1200.
Dla dopełnienia wyglądu kolumny stoją na podstawach granitowych wykonanych z 30mm granitu "Star Galaxy" z chromowanymi kolcami.
Wrażenia odsłuchowe:
Jeżeli liczycie na długi opis brzmienia - to przepraszam ale przy tym zestawie napiszę tylko, że mi brakowało jednej rzeczy do szczęścia podczas obcowania z tym zestawem - dobrego projektora Full HD. :)
Zdjęcia ukończonych frontów:






Dodatkowe komponenty zestawu:
Subwofer na Dayton RSS315HF-4 12" Reference HF. Obudowa ~ 70L. Wzmacniacz Hypex DS 4.0 400W@4ohm




Głośnik centralny:

Testy w warsztacie i dedykowane miejsce zestawu


No to tyle... a teraz pora strugać coś nowego

Skomentuj