Witajcie
Kolumny, które chciałbym przedstawić wg założenia miały charakteryzować się dużą głośnością oraz mocnym, nisko-tonowym uderzeniem tak by dolne pasmo odtwarzały bez wspomagania subwoofera, a ciśnienie akustyczne było na poziomie wyższym niż oferują Feniksy Tonsila (86dB) cos około 89-90 dB.
Przetworniki
Wysokotonowy. Wybór padł na polskiego przedstawiciela tej grupy z firmy Tonsil. Gdwk 9/80, bo o nim tutaj mowa, jest konstrukcja już lekko leciwą ale dźwięk którym się charakteryzuje przypadł mi do gustu. Nie jest ostry, nie wierci dziury w głowie określiłbym go jako płaski i stonowany. Dysponuje on SPL'em na poziomie 90dB
Średniotonowy. Odtwarzanie średniego pasma zostało powierzone czeskiej Tesli Arp 150-00/08. Przetwornik ten jest niesamowicie „krzykliwy” i wybijający się swoim przetwarzanym pasmem znacznie nad 2xArn226 które razem również mają 91dB. Uważam, że bo otrzymaniu małego tłumika doskonale wypełnia swoje zadanie i współgra z pozostałymi przetwornikami. /tak bylo kiedy teraz mnie doslownie dobija i pewnie go wymienie/
Niskotonowy. Sekcja nisko tonowa to para czeskich Arn 226-07/4 połączonych szeregowo tak by uzyskać założone 8Ohm kolumny. Przetworniki nadające się zarówno do obudowy zamkniętej i b-r. Na samym początku pokazał, że za tą kasę otrzymać można przyzwoity poziom ale im bardziej się wygrzewały tym bardziej zaskakiwały swoją grą-„schodziły” co raz niżej./po roku uzytkowania ich polece ten przetwornik kazdemu-za te cene jest swietny/
Obudowa
Obudowa została wykonana z płyty wiórowej o grubości 18 mm. Obudowa podzielona jest na dwie części 60 l. netto (czyli po odjęciu głośników, portów b-r, zwrotnicy i wzmocnień) dla sekcji niskotonowej i około 25 l. dla sekcji średnio-wysokotonowej w pełni wypełnionej gąbką i watoliną. Same płyty boczne przed skręceniem zostały potraktowane równolegle położonym wikolem oraz akrylem tak by uzyskać pełną szczelność. Do skręcenie płyt zostały użyte wkręty do gipsu, których nie żałowałem (1 kg na dwie sztuki). Dla pewności wewnętrzne krawędzie zalane zostały ponownie wikolem. Za wzmocnienie służy płyta dzieląca przestrzeń sekcji oraz dwie wręgi 4x5cm. Tego typu wzmocnienie w zupełności wystarczy. Ścięcia, które widać na kolumnie pokrytej już fornirem uzyskałem dzięki przykręceniu do frontu kolumny drugiej płyty (16mm) której krawędzie zostały ścięte pod kątem 40 st. Fornir, który użyłem to buk 1,5 mm grubości(nie trzeba bawić się w dokładne szlifowanie powierzchni bo przy tej grubości małe niedociągnięcia będą niewidoczne) w płatach po 10 cm szerokości, którego łączenie i obrabianie ręczne opanowałem perfekcyjnie :) co widać na fotkach. Fornir połączony z kolumna za pomocą kleju kontaktowego firmy Henkel w którym liczy się nie czas klejenia ale nacisk na łączone części (klej polecam z czystym sumieniem). I na koniec parę danych końcowych. Wymiar wys/sze/gł 1100/295/390 mm, waga końcowa 37 kg/szt. :). Świadomie zrezygnowałem z kolców gdyż takie rozwiązanie nie podoba mi się i nie ma miejsca na miękkiej podłodze sosnowej(odpowiadam od razu na pytanie czemu brak kolców).
„zamknięta”
W planach konstrukcyjnych, zakładałem iż będzie to konstrukcja zamknięta, która kosztem natężenia dźwięku da mi wspaniale kontrolowany bas o krótkim impulsie. Pomyliłem się i albo jestem głuchy albo niskie pasmo było ledwo słyszalne w pełni zagłuszone przez średnie oraz wysokie tony.
W głównej mierze przysłużył się do tego „krzykliwy” Arp, któremu wtórował Gdwk. Nawet po zdławieniu o 3 dB zdecydowanie blokowały słyszalność niskiego pasma. Musiałem coś z tym zrobić przecież nie będą tak „grały” moje „dzieci”. Postanowiłem tym razem zasymulować arn'y w 60 l. ale w obudowie wentylowanej b-r.
zamknięta vs otwarta
F3 dla zamkniętej to 50Hz natomiast dla otwartej f3 jest na poziomie 42Hz. Co uzyskałem. Niższe zejście przy większej głośności tracąc liniową charakterystykę obudowy zamkniętej której szczerze mówiąc nie słyszę natomiast różnicę w słyszalności niskich tonów już tak. Lekkie podbicie 2dB przy 70Hz jest niezauważalne.
B-r posiada gorszą charakterystykę odpowiedzi impulsowej ale w obudowie b-r która zrobiłem, przy 35Hz nie przekracza 9ms, a ten wynik jest akceptowalny. Z reszta bas jest szybki i nie zdążyło się by została utracona kontrola nad nim.
„otwarta b-r”
Po dodaniu portów b-r strojonych na 35Hz uzyskałem większą głośność zestawu, niższe zejście przy większym SPL nie tracąc na kontroli którą oferuje obudowa zamknięta.
W testach na żywo zamkniętej i otwartej zdecydowanie lepiej wypada ta druga.
Następne dwa tygodnie spędziłem na zabawie z wytłumieniem. Zdecydowanie polecam tłumienie następujące: tył gąbka 4 cm, dół i góra 1cm, po bokach b.mało watoliny.
Podział/przewody
Ze względu na to, że na budowę miałem ograniczone fundusze zdecydowałem się na zakup gotowej zwrotnicy z firmy janbo model J3-A. Podział jest na poziomie 600/4500Hz przy tłumieniu 6/12/6/12 dB/okt.
Do połączenia terminalu z zwrotnicą posłużył mi przewód z miedzi beztlenowej 4mm. Ten sam łączy połączone szeregowo arn-226 ze zwrotnicą. Natomiast do połączenia pozostałych przetworników zostały użyte przewody z miedzi beztlenowej 1,2mm.
Koszta (z pamięci wiec mogą być rozbieżności)
Przetworniki wraz z przesyłką 327,-
Płyta wiórowa 18mm ok. 80,-
Wkręty śruby papier ścierny 30,-
Klej do forniru 36,-
Pędzle 10,-
Lakier 26,-
Fornir 80,-
Przewody 30,-
Terminale 10,-
Zwrotnice 150,-
Porty b-r 24,-
RAZEM..........................803,-
Podsumowanie
Czy było warto?? Jasne. Miałem oczekiwania względem tych kolumn, a one zaskoczyły mnie i dały mi znacznie więcej. Strasznie dużo pracy w nie włożyłem (2 miesiące po pracy codziennie).

Kolumny, które chciałbym przedstawić wg założenia miały charakteryzować się dużą głośnością oraz mocnym, nisko-tonowym uderzeniem tak by dolne pasmo odtwarzały bez wspomagania subwoofera, a ciśnienie akustyczne było na poziomie wyższym niż oferują Feniksy Tonsila (86dB) cos około 89-90 dB.
Przetworniki
Wysokotonowy. Wybór padł na polskiego przedstawiciela tej grupy z firmy Tonsil. Gdwk 9/80, bo o nim tutaj mowa, jest konstrukcja już lekko leciwą ale dźwięk którym się charakteryzuje przypadł mi do gustu. Nie jest ostry, nie wierci dziury w głowie określiłbym go jako płaski i stonowany. Dysponuje on SPL'em na poziomie 90dB
Średniotonowy. Odtwarzanie średniego pasma zostało powierzone czeskiej Tesli Arp 150-00/08. Przetwornik ten jest niesamowicie „krzykliwy” i wybijający się swoim przetwarzanym pasmem znacznie nad 2xArn226 które razem również mają 91dB. Uważam, że bo otrzymaniu małego tłumika doskonale wypełnia swoje zadanie i współgra z pozostałymi przetwornikami. /tak bylo kiedy teraz mnie doslownie dobija i pewnie go wymienie/
Niskotonowy. Sekcja nisko tonowa to para czeskich Arn 226-07/4 połączonych szeregowo tak by uzyskać założone 8Ohm kolumny. Przetworniki nadające się zarówno do obudowy zamkniętej i b-r. Na samym początku pokazał, że za tą kasę otrzymać można przyzwoity poziom ale im bardziej się wygrzewały tym bardziej zaskakiwały swoją grą-„schodziły” co raz niżej./po roku uzytkowania ich polece ten przetwornik kazdemu-za te cene jest swietny/
Obudowa
Obudowa została wykonana z płyty wiórowej o grubości 18 mm. Obudowa podzielona jest na dwie części 60 l. netto (czyli po odjęciu głośników, portów b-r, zwrotnicy i wzmocnień) dla sekcji niskotonowej i około 25 l. dla sekcji średnio-wysokotonowej w pełni wypełnionej gąbką i watoliną. Same płyty boczne przed skręceniem zostały potraktowane równolegle położonym wikolem oraz akrylem tak by uzyskać pełną szczelność. Do skręcenie płyt zostały użyte wkręty do gipsu, których nie żałowałem (1 kg na dwie sztuki). Dla pewności wewnętrzne krawędzie zalane zostały ponownie wikolem. Za wzmocnienie służy płyta dzieląca przestrzeń sekcji oraz dwie wręgi 4x5cm. Tego typu wzmocnienie w zupełności wystarczy. Ścięcia, które widać na kolumnie pokrytej już fornirem uzyskałem dzięki przykręceniu do frontu kolumny drugiej płyty (16mm) której krawędzie zostały ścięte pod kątem 40 st. Fornir, który użyłem to buk 1,5 mm grubości(nie trzeba bawić się w dokładne szlifowanie powierzchni bo przy tej grubości małe niedociągnięcia będą niewidoczne) w płatach po 10 cm szerokości, którego łączenie i obrabianie ręczne opanowałem perfekcyjnie :) co widać na fotkach. Fornir połączony z kolumna za pomocą kleju kontaktowego firmy Henkel w którym liczy się nie czas klejenia ale nacisk na łączone części (klej polecam z czystym sumieniem). I na koniec parę danych końcowych. Wymiar wys/sze/gł 1100/295/390 mm, waga końcowa 37 kg/szt. :). Świadomie zrezygnowałem z kolców gdyż takie rozwiązanie nie podoba mi się i nie ma miejsca na miękkiej podłodze sosnowej(odpowiadam od razu na pytanie czemu brak kolców).
„zamknięta”
W planach konstrukcyjnych, zakładałem iż będzie to konstrukcja zamknięta, która kosztem natężenia dźwięku da mi wspaniale kontrolowany bas o krótkim impulsie. Pomyliłem się i albo jestem głuchy albo niskie pasmo było ledwo słyszalne w pełni zagłuszone przez średnie oraz wysokie tony.
W głównej mierze przysłużył się do tego „krzykliwy” Arp, któremu wtórował Gdwk. Nawet po zdławieniu o 3 dB zdecydowanie blokowały słyszalność niskiego pasma. Musiałem coś z tym zrobić przecież nie będą tak „grały” moje „dzieci”. Postanowiłem tym razem zasymulować arn'y w 60 l. ale w obudowie wentylowanej b-r.
zamknięta vs otwarta
F3 dla zamkniętej to 50Hz natomiast dla otwartej f3 jest na poziomie 42Hz. Co uzyskałem. Niższe zejście przy większej głośności tracąc liniową charakterystykę obudowy zamkniętej której szczerze mówiąc nie słyszę natomiast różnicę w słyszalności niskich tonów już tak. Lekkie podbicie 2dB przy 70Hz jest niezauważalne.
B-r posiada gorszą charakterystykę odpowiedzi impulsowej ale w obudowie b-r która zrobiłem, przy 35Hz nie przekracza 9ms, a ten wynik jest akceptowalny. Z reszta bas jest szybki i nie zdążyło się by została utracona kontrola nad nim.
„otwarta b-r”
Po dodaniu portów b-r strojonych na 35Hz uzyskałem większą głośność zestawu, niższe zejście przy większym SPL nie tracąc na kontroli którą oferuje obudowa zamknięta.
W testach na żywo zamkniętej i otwartej zdecydowanie lepiej wypada ta druga.
Następne dwa tygodnie spędziłem na zabawie z wytłumieniem. Zdecydowanie polecam tłumienie następujące: tył gąbka 4 cm, dół i góra 1cm, po bokach b.mało watoliny.
Podział/przewody
Ze względu na to, że na budowę miałem ograniczone fundusze zdecydowałem się na zakup gotowej zwrotnicy z firmy janbo model J3-A. Podział jest na poziomie 600/4500Hz przy tłumieniu 6/12/6/12 dB/okt.
Do połączenia terminalu z zwrotnicą posłużył mi przewód z miedzi beztlenowej 4mm. Ten sam łączy połączone szeregowo arn-226 ze zwrotnicą. Natomiast do połączenia pozostałych przetworników zostały użyte przewody z miedzi beztlenowej 1,2mm.
Koszta (z pamięci wiec mogą być rozbieżności)
Przetworniki wraz z przesyłką 327,-
Płyta wiórowa 18mm ok. 80,-
Wkręty śruby papier ścierny 30,-
Klej do forniru 36,-
Pędzle 10,-
Lakier 26,-
Fornir 80,-
Przewody 30,-
Terminale 10,-
Zwrotnice 150,-
Porty b-r 24,-
RAZEM..........................803,-
Podsumowanie
Czy było warto?? Jasne. Miałem oczekiwania względem tych kolumn, a one zaskoczyły mnie i dały mi znacznie więcej. Strasznie dużo pracy w nie włożyłem (2 miesiące po pracy codziennie).




Skomentuj