Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Słodkie brzydale: Mechano24

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    [2-drożne] Słodkie brzydale: Mechano24



    Wymiary zewnętrzne obudowy WxSxG : 290x174x263mm

    Obudowa ze sklejki brzozowej 18mm, przedni panel klejony na wierzchu:


    Panel tylny wpuszczony w obudowę. Boki góra i dół łączone na 45st:


    Strojenie bassrefleks na około 45Hz przy obj. niecałe 8l. Tunel BR wykonany z kawałka hdf przyklejonego na listewkach.


    Zwrotnica zmontowana na kawałku sklejki, zamocowana wkrętami na podkładce antywibracyjnej do do tylnej ściany obudowy (montaż przez otwór woofera).


    Zestaw charakterystyk i schemat.


    Pomiar zniekształceń (maksimum około 1.4% przy 2kHz/87dBspl/1m)
    Last edited by XMechanik; 10.04.2024, 18:16.

    #2
    No i patrz pan, takie kwadraciaki, a dyfrakcji prawie nie widać. Może do sypialni sobie zrobię? Fanem sklejki nie jestem, więc o wyglądzie się nie będę wypowiadał. Co to za głosniki?

    Skomentuj


      #3
      Też to zauważyłem. Nie raz bardziej wymyślna paczka sprawia więcej problemów niż prosta kanciasta z odpowiednio wypozycjonowanym tweeterem.
      BR lepiej było dać okrągły gdzieś bliżej środka, bo umieszczony w rogu będzie zbierał wszystkie śmieci z obudowy i promieniował je na zewnątrz.
      Last edited by Granat; 08.04.2024, 10:02.

      Skomentuj


        #4
        Tweeter w offsecie i bardzo wysoki podział poza odbicie dyfrakcji sporo pomaga. Oczywiście nie jest idealnie, co widać na pomiarach ale jak na kanciasta obudowę równowaga jest bardzo dobrym. Gdyby obniżyc podział na 2khz od razu byłaby maskara. Niestety przy wysokim podziale cierpią charakterystyki w pionie...

        Zawsze jest coś za coś.
        ​​​​

        Skomentuj


          #5
          Będzie trudniej, ale katastrofy nie ma. Zerknij chociażby na ten projekt http://www.troelsgravesen.dk/Discovery-81.htm
          Osobiście robiłem pomiary kopułki w skrzyni z tego projektu i byłem zdziwiony, że nieraz większe problemy z dyfrakcją są w bardziej wymyślnych kształtach.


          ale faktycznie kolega Mechanik przesadził z podziałem. Sporo niżej byłby lepszy.
          Last edited by Granat; 08.04.2024, 18:24.

          Skomentuj


            #6
            Rzeczy zazwyczaj dzieją się z jakiegoś powodu. Zapytajmy więc, Mechaniku dlaczego tak wysoko?
            Miłego.
            Irek.N.

            Skomentuj


              #7
              Granat, jak zaczniesz robić pomiary offaxis spinoramy, to będziemy mogli podyskutować o wpływie dyfrakcji na Twoich pomiarach. Do tego niestety będziesz musiał się raczej pożegnac z softem kamienia łupanego jakim jest SW.
              ​​​​

              Skomentuj


                #8
                Zamieszczone przez Micwoj Zobacz posta
                Co to za głosniki?
                Ot skleroza. Kluczową informację pominąłem.

                Skomentuj


                  #9
                  Zamieszczone przez Irek_N Zobacz posta
                  Rzeczy zazwyczaj dzieją się z jakiegoś powodu. Zapytajmy więc, Mechaniku dlaczego tak wysoko?
                  Miłego.
                  Irek.N.
                  Odpowiedź jest łatwa i niełatwa zarazem. Najprościej to ująć tak, że dla przyjętej częstotliwości podziału 3.7kHz uzyskuje się jednoczesną liniowość charakterystyk dBspl, In-rooom Response oraz Power Response (PR) a dla 2kHz wychodzi to znacznie gorzej.
                  Pytanie z jakiego konkretnie powodu 3.7kHz miałoby być lepsze od 2kHz? Poniżej podjąłem dość nieskładną próbę wyjaśnienia przyczyn tego zjawiska, jakby ktoś miał ochotę i cierpliwość żeby się zapoznać/skomentować to zapraszam.

                  Spójrzmy na charakterystyki kierunkowe systemu oraz przetworników w relacji do częstotliwości fp 2kHz i 3.7kHz


                  Dla częstotliwości znacznie mniejszych od fp kierunkowość kolumny DI(f) będzie kierunkowością woofera DIw(f), na wykresie zaznaczona kolorem oliwkowym. Analogicznie, dla częstotliwości znacznie większych of fp kierunkowość kolumny będzie pokrywała się z kierunkowością tweetera DIt(f), na wykresie to kolor jasnozielony.

                  Załóżmy że próbujemy fp=2kHz. Niecałą oktawę poniżej fp, tam gdzie kierunkowość systemu będzie już w przybliżeniu kierunkowością woofera, wynosi ona ok 5.5dB. Analogicznie odczytujemy kierunkowość około oktawy powyżej fp gdzie gdzie będzie się pokrywała z kierunkowością tweetera. Tam kierunkowość wynosi około 3dB. Różnica w kierunkowości 2.5dB.
                  Charakterystyki dBspl oraz PR związane są formułą:

                  PR(f)=dBspl(f)-DI(f)

                  Przyjmijmy, że udało nam się uzyskać stały spl w funkcji częstotliwości (dBspl(f)=const) więc PR(f)=const-DI(f)z czego wynika, że przekraczając fp zanotujemy wzrost PR(f) o 2.5dB po czym PR znów będzie spadać (gdyż kierunkowość tweetera rośnie). To zafalowanie PR(f) niepotrzebnie dostarczy energii akustycznej w zakresie częstotliwości w których słuch odznacza się dużą czułością.

                  Załóżmy teraz że próbujemy fp=3.7kHz. Analogicznie odczytujemy kierunkowość ok. oktawę poniżej i powyżej fp i w tym wypadku obie wartości są rzędu 6dB. Tutaj zafalowania na PR(f) mamy szansę uniknąć i poprowadzić charakterystyki z rozsądnym kompromisem (no i tak to ostatecznie poskładałem).
                  Last edited by XMechanik; 08.04.2024, 23:55.

                  Skomentuj


                    #10
                    Pogromco, nie bądź taki hop do przodu. Program SW trafnie rozpoznałeś, ale służy mi tylko do prezentacji wyników. Robiłem pomiary pod kątem ale ich nie zapisałem. Jak wyszły to już nie pamiętam. Podesłałem linka, tam chyba są pomiary pod kątem i z podziałem w okolicy 2kHz.
                    Ok, rozumiem co chciałeś osiągnąć Mechanik. Pytanie co byłoby lepsze w odbiorze.
                    Last edited by Granat; 09.04.2024, 09:37.

                    Skomentuj


                      #11
                      Pomiary Troelsa nie maja nic wspolnego z pomiarami spinoramy.

                      Skomentuj


                        #12
                        Zamieszczone przez XMechanik Zobacz posta


                        Pomiar zniekształceń (maksimum około 1.4% przy 2kHz/87dBspl/1m)
                        Posiłkując sie danymi z hificompass, o ile dobrze rozumuję, ten pik na 2kHz zniekszałceń pochodzi od woofera. Czy jest to słyszalne? Czy słuchałeś innych, roboczych wersji omijających ten pik? Poprawiać kierunkowość czy szukać mimima zniekszałceń- co lepsze?

                        https://hificompass.com/en/speakers/...ak-12w/4524g00
                        https://hificompass.com/en/speakers/...k-d2608/913000
                        Last edited by jjurek; 10.04.2024, 08:58.

                        Skomentuj


                          #13
                          Zamieszczone przez jjurek Zobacz posta

                          Posiłkując sie danymi z hificompass, o ile dobrze rozumuję, ten pik na 2kHz zniekszałceń pochodzi od woofera. Czy jest to słyszalne? Czy słuchałeś innych, roboczych wersji omijających ten pik? Poprawiać kierunkowość czy szukać mimima zniekszałceń- co lepsze?

                          https://hificompass.com/en/speakers/...ak-12w/4524g00
                          https://hificompass.com/en/speakers/...k-d2608/913000
                          Nie próbowałem niższych podziałów. Ale mam porównanie do konstrukcji trójdrożnej którą wykonałem całkiem niedawno: link. Tam nie ma piku THD i mam wrażenie, że jeśli jestem w stanie jakąś różnicę uchwycić, to przy bardzo wysokich poziomach.

                          Natomiast wydaje mi się, że dość wyraźnie (i raczej nieprzyjemnie) słychać wyskok na charakterystyce acoustic power response (PR), który często powstaje ponad częstotliwością podziału przy okazji linearyzacji spl. Jeśli na etapie projektowania nie wykona się serii pomiarów poza osią i nie załaduje się ich do odpowiedniego narzędzia to z istnienia tego wyskoku można nawet nie zdawać sobie sprawy. W przypadku 2-drożnym chodzi tu o okolice 3kHz gdzie słuch jest bardzo czuły.

                          Tak więc jakby mnie kto pytał to uważam, że lepiej poprawiać charakterystyki związane z kierunkowością (in-room response i acoustic power response) niż walczyć z THD. Tym bardziej jeśli mówimy o poziomach THD nie przekraczających 1.5%

                          Skomentuj

                          Czaruję...
                          X