hi 
Jakis czas temu napisalem, ze chce zrobic uklad stand-by. Ma to byc prosty i tani uklad.
Tak zeby kazdy mogl sobie to polutowac i zaprogramowac pod wybrany przycisk pilota RC5.
Tak jak pisalem, "modulek" jest bardzo prosty w budowie, zawiera w sobie elementy, ktore sa latwo dostepne w naszych sklepach, nie powinno byc z nimi problemu.

Na plytce stand-by sa dwa bezpieczniki. Jeden od zasilania trafa ukladu, drugi od obwodu przekaznika.
Przekaznik jest na 5V tak wiec nie bylo problemu z doborem napiec, nie musialem z niczym kombinowac poniewaz mikrokontroler tez jest na 5V.
Poczatkowo uklad ten byl na uC atmega8 lecz pozniej stwierdzilem ze instalowanie tak "sporego" uC nie ma sensu i w efekcie koncowym wybor padl na ATtiny13 (tani, latwo dostepny, jakies ~4,5zł)
Przekaznik sterowany jest poprzez tranzystor NPN ktorego bramka jest podpieta (rezystor 4,7K) pod nozke PB3 uC. Diody sygnalizujace podpiete sa pod nozki PB0 oraz PB2 (poprzez odpowiednio dobrane rezystory).
Odbiornik podczerwieni podpiety jest pod nozke PB1. Natomiast switch, ktory odpowiada za zmiane stanu przekaznika oraz za wejscie w tryb programowania jest podpiety pod PB4. Dodatkowo uC ma podciagniety pin resetu poprzez rezystor 4,7 do VCC, mogloby byc bez tego ale nie chcialem zostawic tzw. "wiszącego resetu".
Pin "switcha" podciagniety jest rezystorem podciagajacym (220R) do VCC, bez niego uklad troche wariuje (w ten sposob otrzymujemy solidna logiczna 1 na porcie uC). Zdaje sobie sprawe z tego ze mozna uzyc wewnetrznego rezystora podciagajacego, lecz on ma zbyt duza wartosc i nie sprawdza sie on do konca, tak jest o wiele solidniej i stabilniej. Standardowo, rownolegle do cewki przekaznika wpieta jest dioda zabezpieczajaca oraz dodatkowo maly kondensator. Zasilacz to latwo dostepne trafo TS2/16, mostek prostowniczy, stabilizator L7805 oraz kondensatory.

Tak jak pisalem. Z elementami nie bedzie problemu, sa one latwo dostepne.
Lista elementow:
TR1 - Trafo TS2/16
B1 - mostek prostowniczy, okrągły 1,5A
C1, - 1000uF/16V
C2 - 470uF/16V
C3 - 4,7uF/16V
C4, C5 - 100n
D1 - Dioda 1N400x
F1, F2 - gniazda bezpiecznika (na standardowy, szklany, rurkowy bezpiecznik)
T1 - BC546B
IC1 - L7805
IC2 - mikrokontroler Atmel ATtiny13 (dodatkowo podstawki DIL8, kupic sobie z 4 na zapas ;p)
PK1 - przekaźnik HONGFA JQC-3FF, napiecie cewki 5V, prąd styków 10A
R1 - 100R
R2, R3 - 4,7K
R4, R5 - u mnie ~300R (dobrać odpowiednio dla diody, napięcie przy nozce 5V, starać się aby prąd pobierany z jednej nozki uC nie przekraczał 20mA [producent niby podaje wiecej ale ja bym nie ryzykowal, dla wiekszosci ledow prad do 20mA jest wystarczajacy])
R6 - 220R
X1, X2, X3 - gniazdo ARK2 raster 5mm
X4, X5 - gniazdo ARK3 raster 5mm
Odbiornik podczerwieni TSOP1736 (GND, +5V, DATA odpowiednio zaznaczone na obrazku)
Switch moze byc dowolny typu "reset", ledy dobrac wedlug uznania (moze byc jeden led ze wspolna katoda, potem oczywiscie dobrac odp. rezystory).
Bezpiecznik dla trafa moze byc 1A szybki, dla ukladu przekaznika w sumie zalezy od jego obciazenia, na poczatek mozna dac sobie 1A.

Kosztow nie podaje, jak ktos chce to sobie sprawdzi. Mozna zamknac sie w 20zł :)
Aaa, przy programowaniu - fuse bity w konfiguracji domyślnej.
Zasada działania, filmik: http://www.youtube.com/watch?v=mcCQsEH4bak
paczka z plikiem .hex (wsadem) do uC, kod zrodlowy programu, plytka, spis elementow, schemat: http://files.tomekk.org
Pozdrawiam
Mam nadzieje ze komus sie przyda, plytka prototypowa poszla juz do suba kolegi.
P.S
Mam nadzieje ze nic nie pominalem, jak cos to pytac/pisac.

Jakis czas temu napisalem, ze chce zrobic uklad stand-by. Ma to byc prosty i tani uklad.
Tak zeby kazdy mogl sobie to polutowac i zaprogramowac pod wybrany przycisk pilota RC5.
Tak jak pisalem, "modulek" jest bardzo prosty w budowie, zawiera w sobie elementy, ktore sa latwo dostepne w naszych sklepach, nie powinno byc z nimi problemu.

Na plytce stand-by sa dwa bezpieczniki. Jeden od zasilania trafa ukladu, drugi od obwodu przekaznika.
Przekaznik jest na 5V tak wiec nie bylo problemu z doborem napiec, nie musialem z niczym kombinowac poniewaz mikrokontroler tez jest na 5V.
Poczatkowo uklad ten byl na uC atmega8 lecz pozniej stwierdzilem ze instalowanie tak "sporego" uC nie ma sensu i w efekcie koncowym wybor padl na ATtiny13 (tani, latwo dostepny, jakies ~4,5zł)
Przekaznik sterowany jest poprzez tranzystor NPN ktorego bramka jest podpieta (rezystor 4,7K) pod nozke PB3 uC. Diody sygnalizujace podpiete sa pod nozki PB0 oraz PB2 (poprzez odpowiednio dobrane rezystory).
Odbiornik podczerwieni podpiety jest pod nozke PB1. Natomiast switch, ktory odpowiada za zmiane stanu przekaznika oraz za wejscie w tryb programowania jest podpiety pod PB4. Dodatkowo uC ma podciagniety pin resetu poprzez rezystor 4,7 do VCC, mogloby byc bez tego ale nie chcialem zostawic tzw. "wiszącego resetu".
Pin "switcha" podciagniety jest rezystorem podciagajacym (220R) do VCC, bez niego uklad troche wariuje (w ten sposob otrzymujemy solidna logiczna 1 na porcie uC). Zdaje sobie sprawe z tego ze mozna uzyc wewnetrznego rezystora podciagajacego, lecz on ma zbyt duza wartosc i nie sprawdza sie on do konca, tak jest o wiele solidniej i stabilniej. Standardowo, rownolegle do cewki przekaznika wpieta jest dioda zabezpieczajaca oraz dodatkowo maly kondensator. Zasilacz to latwo dostepne trafo TS2/16, mostek prostowniczy, stabilizator L7805 oraz kondensatory.

Tak jak pisalem. Z elementami nie bedzie problemu, sa one latwo dostepne.
Lista elementow:
TR1 - Trafo TS2/16
B1 - mostek prostowniczy, okrągły 1,5A
C1, - 1000uF/16V
C2 - 470uF/16V
C3 - 4,7uF/16V
C4, C5 - 100n
D1 - Dioda 1N400x
F1, F2 - gniazda bezpiecznika (na standardowy, szklany, rurkowy bezpiecznik)
T1 - BC546B
IC1 - L7805
IC2 - mikrokontroler Atmel ATtiny13 (dodatkowo podstawki DIL8, kupic sobie z 4 na zapas ;p)
PK1 - przekaźnik HONGFA JQC-3FF, napiecie cewki 5V, prąd styków 10A
R1 - 100R
R2, R3 - 4,7K
R4, R5 - u mnie ~300R (dobrać odpowiednio dla diody, napięcie przy nozce 5V, starać się aby prąd pobierany z jednej nozki uC nie przekraczał 20mA [producent niby podaje wiecej ale ja bym nie ryzykowal, dla wiekszosci ledow prad do 20mA jest wystarczajacy])
R6 - 220R
X1, X2, X3 - gniazdo ARK2 raster 5mm
X4, X5 - gniazdo ARK3 raster 5mm
Odbiornik podczerwieni TSOP1736 (GND, +5V, DATA odpowiednio zaznaczone na obrazku)
Switch moze byc dowolny typu "reset", ledy dobrac wedlug uznania (moze byc jeden led ze wspolna katoda, potem oczywiscie dobrac odp. rezystory).
Bezpiecznik dla trafa moze byc 1A szybki, dla ukladu przekaznika w sumie zalezy od jego obciazenia, na poczatek mozna dac sobie 1A.

Kosztow nie podaje, jak ktos chce to sobie sprawdzi. Mozna zamknac sie w 20zł :)
Aaa, przy programowaniu - fuse bity w konfiguracji domyślnej.
Zasada działania, filmik: http://www.youtube.com/watch?v=mcCQsEH4bak
paczka z plikiem .hex (wsadem) do uC, kod zrodlowy programu, plytka, spis elementow, schemat: http://files.tomekk.org
Pozdrawiam

Mam nadzieje ze komus sie przyda, plytka prototypowa poszla juz do suba kolegi.
P.S
Mam nadzieje ze nic nie pominalem, jak cos to pytac/pisac.
Skomentuj