Inspiracją do zbudowania tego układu był zasilacz pokazany przez borysa. Integracja dwóch układów na jednym PCB ma kilka zalet, dla mnie dwoma najważniejszymi plusami jest zaoszczędzone miejsce w obudowie oraz mniejsza plątanina kabli :)
Sam zasilacz jest dość prostą i klasyczną konstrukcja, koła nie wymyśliłem na nowo. Dodatkowe symetryczne wyjście +/- 24V znacznie ułatwia podpięcie innych elementów jak np. preamp. Niestety mało która aplikacja preampa ma możliwość zasilania z napięcia >35V (ograniczenie powodowane przez stabilizatory rodziny LM78xx, LM79xx czy LM3x7).
Zabezpieczenie głośników zostało zaprojektowane przez Irka. Schemat z którego skorzystałem jest czymś pomiędzy unizab1 a unizab2.
W skład zabezpieczenia wchodzą:
- zabezpieczenie DC
- opóźnione załączanie głośników
- szybkie odłączanie głośników
- zabezpieczenie termiczne, są dwa wejścia
- dwa wejścia na detektor zwarcia, tutaj wymagane jest odpowiednie wyjście na końcówce mocy
Schemat:

PCB:

Do prawidłowego działania zabezpieczenia termicznego wymagane są termistory NTC 100kOhm. Należy je umieścić na radiatorach na których są końcówki mocy. Montaż układu zaczynamy od zwór, są 3 i zostały oznaczone na PCB. Następnie rezystory, diody, złącza, małe kondensatory, tranzystory, przekaźnik, duże kondensatory. LEDy nie mają oznaczonej biegunowości, podpowiedź: gdy płytka leży w takiej pozycji jak na zdjęciu poniżej plusy LEDów są u dołu. Rezystancje R5 i R6 trzeba dobrać tak żeby przez LEDy płynął prąd ok 2 mA. Taki prąd wystarcza do "subtelnego" świecenia LEDów. Wartość 20 kOhm ze schematu powyżej sprawdza się dla transformatora o napięcia 2x30 VAC.

Na schemacie zaprezentowanym w zbiorowym zamówieniu pojawił się niestety błąd w podłączeniu zasilania do zabezpieczenia. Skutkuje to niedziałającym szybkim odłączaniem głośników po zaniku zasilania. Można to łatwo naprawić lutując rezystor R7 od spodu płytki, łączymy jedną końcówkę rezystora z zaciskiem AC1 gniazda ARK a drugą końcówkę podpinamy do anody diody D1.

Uwagi do układu i możliwe modyfikacje.
Jeśli ktoś nie potrzebuje pomocniczych napięć +/-24VDC nie musi lutować elementów R24, R25, D9, T2, C15 i R26, R27, D10, T3, C16. Możliwa jest również zmiana wartości pomocniczego napięcia, ja potrzebowałem +12 VDC. Wartość tego napięcia ustalają diody zenera D9 oraz D10. Jest też małe "ale", tranzystor pracujący w tym mało efektywnym układzie będzie się dość silnie nagrzewał. Maksymalnie co może wytracić bez radiatora to ok 2W.

Od napięcia diody D3 zależy próg zadziałania zabezpieczenia podnapięciowego. Wartość podana na schemacie, czyli 16V, jest dla trafa ok 2x30 VAC. Dla osób które będą stosowały ten zasilacz z trafami 2x45 VAC można napięcie tej diody zwiększyć o 15-20 Volt.
Schemat oraz wzór PCB został poprawiony i bardzo minimalnie różni się od tego co jest w zbiorowym zamówieniu. Zmianie uległy:
- podłączenie rezystora R7
- zsunięcie złącz ARK
- dodanie "+" przy LEDach
- drobna kosmetyka przy opisach
Poniższe pliki zawierają w/w poprawki.
Wzór pcb do prasowanki, warstwa opisowa oraz lista elementów:
Sam zasilacz jest dość prostą i klasyczną konstrukcja, koła nie wymyśliłem na nowo. Dodatkowe symetryczne wyjście +/- 24V znacznie ułatwia podpięcie innych elementów jak np. preamp. Niestety mało która aplikacja preampa ma możliwość zasilania z napięcia >35V (ograniczenie powodowane przez stabilizatory rodziny LM78xx, LM79xx czy LM3x7).
Zabezpieczenie głośników zostało zaprojektowane przez Irka. Schemat z którego skorzystałem jest czymś pomiędzy unizab1 a unizab2.
W skład zabezpieczenia wchodzą:
- zabezpieczenie DC
- opóźnione załączanie głośników
- szybkie odłączanie głośników
- zabezpieczenie termiczne, są dwa wejścia
- dwa wejścia na detektor zwarcia, tutaj wymagane jest odpowiednie wyjście na końcówce mocy
Schemat:

PCB:

Do prawidłowego działania zabezpieczenia termicznego wymagane są termistory NTC 100kOhm. Należy je umieścić na radiatorach na których są końcówki mocy. Montaż układu zaczynamy od zwór, są 3 i zostały oznaczone na PCB. Następnie rezystory, diody, złącza, małe kondensatory, tranzystory, przekaźnik, duże kondensatory. LEDy nie mają oznaczonej biegunowości, podpowiedź: gdy płytka leży w takiej pozycji jak na zdjęciu poniżej plusy LEDów są u dołu. Rezystancje R5 i R6 trzeba dobrać tak żeby przez LEDy płynął prąd ok 2 mA. Taki prąd wystarcza do "subtelnego" świecenia LEDów. Wartość 20 kOhm ze schematu powyżej sprawdza się dla transformatora o napięcia 2x30 VAC.

Na schemacie zaprezentowanym w zbiorowym zamówieniu pojawił się niestety błąd w podłączeniu zasilania do zabezpieczenia. Skutkuje to niedziałającym szybkim odłączaniem głośników po zaniku zasilania. Można to łatwo naprawić lutując rezystor R7 od spodu płytki, łączymy jedną końcówkę rezystora z zaciskiem AC1 gniazda ARK a drugą końcówkę podpinamy do anody diody D1.

Uwagi do układu i możliwe modyfikacje.
Jeśli ktoś nie potrzebuje pomocniczych napięć +/-24VDC nie musi lutować elementów R24, R25, D9, T2, C15 i R26, R27, D10, T3, C16. Możliwa jest również zmiana wartości pomocniczego napięcia, ja potrzebowałem +12 VDC. Wartość tego napięcia ustalają diody zenera D9 oraz D10. Jest też małe "ale", tranzystor pracujący w tym mało efektywnym układzie będzie się dość silnie nagrzewał. Maksymalnie co może wytracić bez radiatora to ok 2W.

Od napięcia diody D3 zależy próg zadziałania zabezpieczenia podnapięciowego. Wartość podana na schemacie, czyli 16V, jest dla trafa ok 2x30 VAC. Dla osób które będą stosowały ten zasilacz z trafami 2x45 VAC można napięcie tej diody zwiększyć o 15-20 Volt.
Schemat oraz wzór PCB został poprawiony i bardzo minimalnie różni się od tego co jest w zbiorowym zamówieniu. Zmianie uległy:
- podłączenie rezystora R7
- zsunięcie złącz ARK
- dodanie "+" przy LEDach
- drobna kosmetyka przy opisach
Poniższe pliki zawierają w/w poprawki.
Wzór pcb do prasowanki, warstwa opisowa oraz lista elementów:
Skomentuj