W tej chwil po za brakiem welny owczej mam wszystko zrobione zgdonie z projektem.
.właczam jedna plyte wydaje się ze wysokich tonów jest wyatarczajaco dużo, na inne plycie znów jest ich za mało,kwestia pewnie realizacji nagrań.
No i tu nie przeskoczysz, bo jak masz już na czym słuchać to się okazuje że gusta realizatorów są różne, a jeszcze w czasie się to zmieniało... Trzeba mieć 4 różne zestawy do różnej muzyki Albo dokupić korektor. Albo kręcić DSP. Albo dać sobie spokój i przyjąć że tak ma być i już :)
właczam jedna plyte wydaje się ze wysokich tonów jest wyatarczajaco dużo, na inne plycie znów jest ich za mało,kwestia pewnie realizacji nagrań.
To jest problem niebagatelny. Muzyka nagrana w różny sposób. Od niemal płasko i bez kompresji, muzyki klasycznej, po muzykę gdzie bas jest wywalony w kosmos. Nie tylko preferencje nagrywającego ale i technika nagrań zmieniła się. Słuchając nagrań, da się określić ze sporą dokładnością z jakich lat pochodzą. Słychać niedoskonałą technologię starszych nagrań, ale i partaninę w wielu współczesnych. Na lepszym sprzęcie słychać dokładnie, że np. wokalista jest nagrany odzienie i siedzi w budce o określonych wymiarach, muzycy w oddzielnym pomieszczeniu o innej sygnaturze pogłosu. Czasem to mało akceptowalnie - taki brzmieniowy frankenstein.
To, jakie kolumny chcemy zbudować i jak je nastroić powinno być uwarunkowane, jakiego typu, jak głośno i jak nagranej muzyki będziemy najczęściej na nich słuchać.
Mam takie kolumny, które są zestrojone idealnie pod muzykę klasyczną. Za to przy niektórych kawałkach muzyki popularnej basu jest za dużo. Jeśli się chce słuchać różnej muzyki, to fajnie mieć przynajmniej dwa zestawy kolumn o innym strojeniu. Do tego omnipolarne, do starego jazzu nagranego w trybie pseudostereo (typu każdy instrument tylko w jednym kanale).
Wszystko jasne .
sprobuje dodac tylko jeszcze watoline i zobaczyny efekt.
a i jeszcze sprpbuje na chwilę rozlączyc uklad korekcji glosnika wysokotonowego .
Jak dobrze rozumiem ,kierunek prób ?
Nic z tego nie rozumiem ,zmienilem rezystor 8.2 na 4.7
Pojawiło się wiecej wysokich tonów ,usuniecie korekcji impedancji nie przyniosło oczekiwanego rezultatu.
i teraz włączylem.Jolla Jolka i wydaje mi się ,że orginalna zwrotnica gra lepiej czyściej Za to Michał Bajor brzmi lepiej w kolumnie po zmianie rezystora .
to moĵ pierwszy projekt i nie wiem w czym jest problem.
Ściągnij może, albo zapytaj kogoś z forum by podesłał ci pliki, tak właściwie to impedancji i wsadź w program do symulacji filtrów. XSim czy Vituix pokaże ci jak zmienia kształt krzywej filtra zależnie od tego jaki rezystor użyjesz. Jak napisał Adams77, materiał brzmieniem różni się od siebie i niestety nie zawsze uda się zestroić zwrotkę by grała dobrze ze wszystkim. Oprócz tego można by dodać przełącznik który łączy rezystory równolegle, zmniejszając sumę wartości. W ten sposób masz dwa tuningi, zależnie czego słuchasz. Według mnie najprostsze wyjście z sytuacji.
Znalazlem już przelaczniki do tego typu przelacznik od Altusów
myśle o takiej opcji , wtedy bym zrobil skok o 1 i 3 ohm.
.czyli byloby zamiaat 8.2 zok 7 i 5 ohm.
Wygluszenie zostawie w orginale ,brzmi dla mnie dobrze. Screenshot_20221206_090501_Samsung Internet.jpg
Nic z tego nie rozumiem ,zmienilem rezystor 8.2 na 4.7
Pojawiło się wiecej wysokich tonów ,usuniecie korekcji impedancji nie przyniosło oczekiwanego rezultatu.
i teraz włączylem.Jolla Jolka i wydaje mi się ,że orginalna zwrotnica gra lepiej czyściej Za to Michał Bajor brzmi lepiej w kolumnie po zmianie rezystora .
to moĵ pierwszy projekt i nie wiem w czym jest problem.
Musiałbyś sprawdzić. Taka duża zmiana rezystora (o 4R) zmienia już sposób w jaki działa filtr wysokotonowego. Zmiana nie polega na podniesieniu całego wykresu równo (tak działa pierwszy rezystor), ale bardziej podniesie na dole i na górze zakresu wysokotonówki, środek zmieni się mniej. Zmienia to kształt wykresu.
Myślę ,czy tego nie zostawić w orginale i wrazie potrzeby regulować brzmienie korekcją we wzmacniaczu.
Przelacznik zmniejszajacy rezystor 8.2 ohm na 7ohm i 6 ohm.moge przecież z tylu dorobić.
A ha czy w takim razie rozłaczenie korekcji impedancji ,lub zmiana wartości tego rezystora 8.2 to najlepszy sposob na poprawe wysokich tonów ?
bass już zaakceptowalem ,bedzie poroso i watoilna jedna warstwa .
Mam jeszcze pytanie ,czy usuniecie korekcji impedancji i ewentualna zmiana wartosci rezystora 8.2 ohm to najlepsza droga do lekkiego zwiekszenia wysokich tońów ,bez pogorszenia charakterystyki brzmienia ?
i jeszcze jedno pytanie jakie najlepiej użyć nóżki pod kolumny ?
Nic z tego nie rozumiem ,zmienilem rezystor 8.2 na 4.7
Pojawiło się wiecej wysokich tonów ,usuniecie korekcji impedancji nie przyniosło oczekiwanego rezultatu.
i teraz włączylem.Jolla Jolka i wydaje mi się ,że orginalna zwrotnica gra lepiej czyściej Za to Michał Bajor brzmi lepiej w kolumnie po zmianie rezystora .
to moĵ pierwszy projekt i nie wiem w czym jest problem.
Zmiana nie polega na podniesieniu całego wykresu równo (tak działa pierwszy rezystor), ale bardziej podniesie na dole i na górze zakresu wysokotonówki,
Ani jeden ani drugi rezystor nie podnosi równo całego wykresu.
Aby podnieść go równo, trzeba manipulować dwoma rezystorami.
Można na ślepo, ale przy pomocy pomiarów jest łatwiej.
Ani jeden ani drugi rezystor nie podnosi równo całego wykresu.
Aby podnieść go równo, trzeba manipulować dwoma rezystorami.
Można na ślepo, ale przy pomocy pomiarów jest łatwiej.
3.9 i 8.2.
Na słuch to na pewno nie zrobisz tak aby podniosło się równo.
Ale jeśli bardzo chcesz, to ja bym robił tak, że zmieniał bym wartości w jednym jak i w drugim rezystorze na raz, o minimalną wartość jaką można zmienić.
Ale, jeśli Ty rozkręcasz kolumny, wyciągasz zwrotnicę z obudowy, przelutowujesz i potem wkładasz ją z powrotem i skręcasz, to tak możesz robić próby tygodniami.
3.9 i 8.2.
Na słuch to na pewno nie zrobisz tak aby podniosło się równo.
Ale jeśli bardzo chcesz, to ja bym robił tak, że zmieniał bym wartości w jednym jak i w drugim rezystorze na raz, o minimalną wartość jaką można zmienić.
Ale, jeśli Ty rozkręcasz kolumny, wyciągasz zwrotnicę z obudowy, przelutowujesz i potem wkładasz ją z powrotem i skręcasz, to tak możesz robić próby tygodniami.
Spróbuje lekko sie pobawic tym rezyatorami ,faktycznie wyjmę zwrotnice na zewnątrz .
mam jeszcze jedno pytanie co dokladnie daje rozłaczenie korekcji impedancji .
Wiem napewno że musze się sporo nauczyć ,bo budowq kolumn to trudny temat :-)
Jeszcze raz na apokojnie podszedłem do tematu rozłaczenia korekcji impedancji i wydaje się ,że tonów wysokich jest teraż wystarczajaco dużo.
Wcześniej sprawdzilem w jednej kolumnie dla porownania i wydawalo się ,że nie ma większeĵ różnicy .
Zbliża się powoli czas malowania obudowy :-)
Skomentuj