Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Satori 2,5 drogi: 2xMW19P-8 + TW29RN - projekt by pawel_luk1

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #21
    Zamieszczone przez wiesiek9990 Zobacz posta
    Trochę przeliczeń przy pomiarach z 1 metra na wysokości wysokotonówki
    Nie trzeba robic takich obliczen. Wystarczy pomiar referencyjny i odleglosci glosnikow na froncie.


    Zamieszczone przez wiesiek9990 Zobacz posta
    czy nie prościej zrobić pomiary każdego głośnika OA z tej samej odległości od ścianki (1metr) ?
    Nie jest prościej, a do tego jest większa niedokładność.

    Skomentuj


      #22
      Proszę moderację o przeniesienie tematu do działu "w trakcie budowy".
      Będą jeszcze grube zmiany w zwrotnicy :)
      "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
      JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

      Skomentuj


        #23
        Taka sytuacja [emoji2]


        Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
        Wszędzie był, wszytko widział, na wszystkim się zna...
        Wulgarny, przemądrzały to właśnie ja.

        Skomentuj


          #24
          Zamieszczone przez sylvester
          O nie, i jeszcze lampa, I'll kill you! :)
          Tylko testy były. Lampa i Beryle użytkownika Yasica.

          Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
          Wszędzie był, wszytko widział, na wszystkim się zna...
          Wulgarny, przemądrzały to właśnie ja.

          Skomentuj


            #25
            I był jeszcze Sansui A 911dg :)

            Skomentuj


              #26
              Czy MW19P ma taki sam charakter grania co jego większy "brat" WO24P (miękkie granie)

              Skomentuj


                #27
                Jest bardziej twardy od WO24, ale nie aż tak twardy jak Revelatory czy Iluminatory Scan-Speaka.
                Pewną miękkość i zaokrąglenie jednak posiada, co akurat mi bardzo odpowiada, bo nie lubię totalnie twardych wooferów.
                Mimo wszystko zróżnicowania na dole mu nie brakuje. Można spokojnie śledzić linie basu czy kontrabasu w nagraniu. Werble też brzmią całkiem przekonująco, typowo dla twardego papieru.
                Last edited by pawel_luk1; 21.10.2018, 10:14.
                "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
                JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

                Skomentuj


                  #28
                  Postanowiłem zrobić małe porządki w tym temacie, bo za dużo tu było "namieszane"...
                  Jak ktoś tu wcześniej zaglądał, to wie że były inne wersje, jak ktoś nie zaglądał wcześniej to nic nie stracił. :)

                  Tak więc, skoro moderacja uznała, że jednak nie warto tego tematu przenosić do działu "w trakcie budowy", więc po wykonaniu lepszych pomiarów i kilku miesiącach odsłuchów wrzucam ostatnią wersję zwrotnicy.

                  Schemat



                  Wykresy


                  Jak widać czułość kolumn wynosi ok. 90-91dB/2,83V, ch-ka mieście się w przedziale +-2dB (w przedziale 100Hz - 10kHz), a górka przy 12 kHz, jest wręcz wskazana dla tweetera TW29RN :)
                  Punkt podziału 2,15kHz.
                  Impedancja 4 ohm (min. wynosi 3,0 ohmy przy 160 Hz)

                  Sposób tłumienia obudowy


                  I tu ważne jest, aby spodzie obudowy, pod portem BR, umieścić 4 warstwy wełny MDM-4 (lub innej), bo to tłumi rezonans pionowy powstający wewn. obudowy na częstotliwości 120 Hz.
                  Rezonans ten ujawnia się zarówno na pomiarze impedancji jak i pomiarze bliskiego pola SPL-u wychodzącego z portu BR.


                  Zestawienie elementów
                  Cewki
                  L Nr Polink Opis Ilość J.m.
                  L1 0,27 mH 000-1019 Cewka ind. 0,270mH +/-3% 0,410Ω dr.0,70mm śr.26 dł.15mm 2 szt.
                  L2 0,82 mH 000-1858 Cewka ind. 0,820mH +/-3% 1,350Ω dr.0,50mm śr.31 dł.8mm 2 szt.
                  L3 1,1 mH 000-0019 Cewka ind. 1,100mH +/-3% 0,258Ω dr.1,60mm śr.63 dł.30mm 2 szt.
                  L4 0,3 mH 000-1163 Cewka ind. 0,300mH +/-3% 0,157Ω dr.1,40mm śr.43 dł.30mm 2 szt.
                  L5 3,3 mH 000-2438 Cewka ind. 3,300mH +/-3% 0,205Ω dr.1,60mm Fe 0,132kg. śr.41 dł.70mm 2 szt.
                  lub lepiej c-coil
                  000-6140 Cewka ind. 3,5mH +/-5% 0,09Ω +/-10% 500W / 8Ω drut 1,2 rdz.10 śr.71 h.25mm 2 szt.
                  ale odwinięta na 3,3mH, metodą opisaną tutaj: http://www.troelsgravesen.dk/Low-DCR-coils.htm

                  Kondesatory C
                  C1 6,8 uF 001-0258 Kon. 6,80uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-22/ 36mm. poziomy 2 szt.
                  C2 12 uF 001-0266 Kon. 12,00uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-26/ 44mm. poziomy 2 szt.
                  C3 68 uF 001-6068 Kon. 68,00uF 100VDC 10% ELE. NP MDL śr-13 / 32mm. poziomy 2 szt.
                  C4 10 uF 001-0264 Kon. 10,00uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-26/ 36mm. poziomy 2 szt.
                  C5 3,9 uF 001-0246 Kon. 3,90uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-17 / 36mm. poziomy 2 szt.
                  C6 8,2 uF 001-0262 Kon. 8,20uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-24/ 36mm. poziomy 2 szt.
                  C7 33 uF 001-6056 Kon. 33,00uF 100VDC 10% ELE. NP MDL śr-13 / 27mm. poziomy 2 szt.

                  Rezystory R
                  R1 0,56 ohm 002-0394 Rez. 0,56Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące 2 szt.
                  lub
                  R1 1,5 ohm 002-0415 Rez. 1,50Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące 2 szt.
                  R2 2,4 ohm 002-0430 Rez. 2,40Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące 2 szt.
                  R3 5,1 ohm 002-0319 Rez. 5,10Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący 2 szt.
                  R4 4,3 ohm 002-0313 Rez. 4,30Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący 2 szt.
                  R5 4,7 ohm 002-0316 Rez. 4,70Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący 2 szt.
                  R6 1,5 ohm 002-0301 Rez. 3,00Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący 2 szt.

                  Pozostałe akcesoria
                  012-0370 Listwa połączeniowa - 28 pozłacanych punktów lutow. dł.270 wys.20mm 2 szt.
                  014-0370 Formatka do montażu zwrotnic głoś. - sklejka grub.10mm, wym.220/140mm. 2 szt.
                  051-0014 Portt bass/reflex HP 900027 wew. 68 dł.120mm. Czarny polipropylen 2 szt.

                  Materiały tłumiące
                  Mata bitumiczna standard 50x50 cm 6 szt.
                  Mata filcowa akustyczna, gr 10 mm 1,5 m2
                  Mata tłumiąca acoustilux (Monacor MDM-4) 1,2 m2


                  Port bass reflex pozostał, taki jak w pierwszym poście, czyli 68x120 skrócony do 80mm. Inaczej bas nie chce grać, tak jak lubię.
                  Oczywiście zalecam własne eksperymenty z długością portu i dobranie go pod własne preferencje.

                  Ilość wysokich tonów można regulować rezystorem R1.
                  R1 = 0R56 daje bardziej płaską ch-kę w zakresie 1kHz - 10 kHz. Dla R1 = 1R5 obniżamy wysokie tony ok. 1,2 dB.



                  Do zmiany R1 najlepiej zamontować przełącznik dwupozycyjny w terminalu głośnikowym, np. tak:
                  "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
                  JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

                  Skomentuj


                    #29
                    Zamieszczone przez kondrax Zobacz posta
                    Tylko testy były. Lampa i Beryle użytkownika Yasica.
                    Jakie konkluzje z testów beryli? Pytam, bo 'przymierzam' się do 2-drożnych monitorów na takich samych przetwornikach (TW29RN + MW19P-8), ale opcją (nie muszę dodawać, że droższą :-( ) są również beryle. Nie miałem okazji porównać osobiście, ale czy w Twojej opinii warto? I ewentualnie pod jakimi warunkami warto.

                    Paweł

                    Skomentuj


                      #30
                      Wg mnie nie warto....
                      To już lepiej dać Scana D3004/660000

                      Ale musisz wziąć poprawkę, że ja jestem fanek kopułek tekstylnych.
                      Aha, fanem szpilki R3004 również nie jestem.... 😐
                      "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
                      JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

                      Skomentuj


                        #31
                        Zamieszczone przez Payek Zobacz posta
                        Jakie konkluzje z testów beryli?
                        Mogę dorzucić to co napisałem na temat beryla SB po pracy z nimi przy jednym z projektów:
                        Zamieszczone przez LuSzTi Zobacz posta
                        Na razie dość mocno zawiedziony jestem berylem Satori. Do mojego Scana berylowego to mu jednak brakuje, mniej więcej tyle ile wynosi różnica w cenie.
                        Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

                        Skomentuj


                          #32
                          Pawle - każdy twój projekt czytam i oglądam z wypiekami na twarzy. Lubuje się w klasycznej formie a jak jeszcze obudowa jest pochylona to już w ogóle cud, miód i orzeszki. Gratuluje świetnego projektu. Beryl czaruje niesamowicie ale też szmatka satori daje radę (mam u siebie w swoim 2 way). Rozumiem Pawle, że kolumny trafiły do nowego właściciela?

                          Skomentuj


                            #33
                            Nie, kolumny nadal grają u mnie, ale na zupełnie innej zwrotnicy, którą zrobiłem z nudów w oczekiwaniu na obudowy do 3-way...
                            Zrobiłem w ramach eksperymentu zwrotnicę na filtracji LR2 dla górnego woofera/tweetera, z wykorzystaniem tzw. filtra all-pass, przesuwającego tylko fazę.

                            https://diyaudio.pl/showthread.php/2...l=1#post541764



                            I zrobiło się zupełnie inne granie... sporo lepsze...
                            "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
                            JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

                            Skomentuj


                              #34
                              Wniosek warto eksperymentować. Jeśli mogę dopytać masz punkt odniesienia między 16 a 19 MW? Bass dalej jest taki charakterystyczny dla SB? Tzn jak to mój przyjaciel określił "Sypialniane plumkanie? A co uległo zmianie jeśli chodzi o charakterystykę? Sam jestem na etapie 2 WAY na Satori. :)

                              Skomentuj


                                #35
                                No cóż, MW19 czy MW16 nie są tak twarde jak Revelatory, ale nie każdemu bas z Revelatorów musi się podobać...
                                Z drugiej strony znam bardziej miękkie woofery, np. MFC od SB. Sporo zależy też od wzmaka, mocny i dobry tranzystor zawsze zrobi swoje.

                                Pytasz o różnicę pomiędzy filtracją LR2 a LR4? Już o tym pisałem:
                                https://diyaudio.pl/showthread.php/2...l=1#post541810

                                Może trochę pojechałem po tym LR4, bo to dość często stosowana filtracja i jest wiele dobrych konstrukcji gdzie to się sprawdza, ale jeśli będę robił coś w przyszłości dla siebie, do za wszelką cenę będę szedł w filtrację LR2.
                                Zresztą mogę się założyć, że w przypadku tego projektu 5 na 10 osób powiedziałby, że LR4 gra lepiej, a drugie 5, że LR2 :P :biggrin:
                                "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
                                JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

                                Skomentuj


                                  #36
                                  Przy okazji planowanego remontu salonu mam szansę na nie za duże podłogówki, a że parafrazując trzech brodaczy z Texasu też Goin' 50 to chciałbym zbudować je sam. Ten projekt bardzo mi się podoba, ale że w realu słyszała go pewnie tylko garstka osób to:
                                  1. jak on "się ma" do popularnych fabrycznych kolumn w podobnym budżecie (np. KEF Q750 lub System Audio Saxo 40)? Oczywiście pytam o subiektywne wrażenia i nie chodzi mi o te dwa konkretne modela a ogólniejsze porównanie do sklepowych kolumn w budżecie 4-5k pln.
                                  2. czy kolumny są bardzo "czułe" na odległość od ścian? U mnie mają zagrać w salono - kuchni ok. 25m2 (7,5m x 3,3m) stojąc na krótszej ścianie (3,3m) w odległości max. 30 cm od ścian bocznych i 50 cm od ściany tylnej. Czy w takim układzie nie będzie za dużo niskich? Jako, że to niestety nie pokój odsłuchowy to możliwości adaptacji akustycznej, są jak u większości ;-)

                                  Pozdrawiam,
                                  Paweł

                                  Skomentuj


                                    #37
                                    Jeśli zachowasz odległość od ściany przynajmniej te 30 cm to nie powinno być tragedii. Zresztą sama zabawa w ustawianiu. Zawsze można zmodyfikować projekt i dać port z przodu. Satori to jest już naprawdę wysoki poziom brzmienia. Nie wiem czy jest sens zestawiać to z kolumnami fabrycznymi. DIY zawsze będą o krok do przodu :). Jak jest dobrze zrobiony projekt (a ten na pewno jest) to raczej się nie zastanawiaj tylko rób.

                                    Skomentuj


                                      #38
                                      Zamieszczone przez Payek Zobacz posta
                                      Przy okazji planowanego remontu salonu mam szansę na nie za duże podłogówki, a że parafrazując trzech brodaczy z Texasu też Goin' 50 to chciałbym zbudować je sam. Ten projekt bardzo mi się podoba, ale że w realu słyszała go pewnie tylko garstka osób to:
                                      1. jak on "się ma" do popularnych fabrycznych kolumn w podobnym budżecie (np. KEF Q750 lub System Audio Saxo 40)? Oczywiście pytam o subiektywne wrażenia i nie chodzi mi o te dwa konkretne modela a ogólniejsze porównanie do sklepowych kolumn w budżecie 4-5k pln.
                                      2. czy kolumny są bardzo "czułe" na odległość od ścian? U mnie mają zagrać w salono - kuchni ok. 25m2 (7,5m x 3,3m) stojąc na krótszej ścianie (3,3m) w odległości max. 30 cm od ścian bocznych i 50 cm od ściany tylnej. Czy w takim układzie nie będzie za dużo niskich? Jako, że to niestety nie pokój odsłuchowy to możliwości adaptacji akustycznej, są jak u większości ;-)

                                      Pozdrawiam,
                                      Paweł
                                      Możesz do mnie podjechać na odsłuch. Mieszkam w Kiełczowie k. Wrocława. Wyślij info na PW, to się dogadamy w szczegółach.
                                      Przy okazji odsłuchasz na najnowszej wersji zwrotnicy z filtracją LR2.
                                      "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
                                      JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

                                      Skomentuj


                                        #39
                                        Super! Śliczne dzięki, bardzo chętnie skorzystam, a głupio mi było Cię pytać - wieczorem odezwę się na PW.
                                        Paweł

                                        Skomentuj


                                          #40
                                          No to wrzucam dla potomnych wersję z filtracją 2-gimi rzędami.

                                          Filtracja LR2, podziały: ok. 700 Hz i 2100 Hz.
                                          Czułość, bez zmian w stosunku do LR4: 90-91 dB/2,83V
                                          Impedancja 4 Ω, min. 3,2 Ω przy 170 Hz.

                                          Schemat


                                          Obwód L5/C5, L6/C6 to tzw. filtr "all-pas", który można określić mianem "pasywnej czasówki". Ten mostek LC przesuwa fazę mocniej niż zwykłe filtry, ale nie wprowadza pasmowego tłumienia, stąd nazwa "all-pass".
                                          Coś więcej pisałem o tym tutaj: https://diyaudio.pl/showthread.php/2...l=1#post541764


                                          Zestawienie elementów zwrotnicy

                                          Inductors L
                                          L1 470 μH 0,57 Ω 0,7 mm
                                          LP1 820 μH 1,35 Ω 0,5 mm
                                          L2 1 mH 0,3 Ω 1,4 mm
                                          L3 300 μH 0,18 Ω 1,2 mm
                                          L4 3,3 mH 0,38 Ω 1,2 mm
                                          L5 330 μH 0,445 Ω 0,7 mm
                                          L6 330 μH 0,445 Ω 0,7 mm

                                          Capacitors C
                                          C1 6,8 μF polypropylen
                                          CP1 68 μF elektrolit bi-polar
                                          CP2 4,7 μF polypropylen
                                          C2 6,8 μF polypropylen
                                          C3 12 μF polypropylen
                                          C4 27 μF polypropylen
                                          C5 10 μF polypropylen
                                          C6 10 μF polypropylen
                                          C7 1 μF polypropylen

                                          Resistors R
                                          R1 1,2 Ω 10 W lub 2,0 Ω 2,7 Ω
                                          RP1 5,1 Ω 5 W
                                          RP2 6,8 Ω 5 W
                                          R2 820 mΩ 5 W
                                          R3 1,5 Ω 5 W
                                          R4 10 Ω 5 W
                                          R5 1,5 Ω 5 W
                                          R6 5,1 Ω 5 W



                                          Symulacje: SPL, elektryczne i fazy z 2,0 m


                                          Pomiary gotowej zwrotnicy:



                                          niebieski: suma woofera dolnego i górnego
                                          czerwony: tweeter
                                          czarny: suma

                                          Sprawdzenie reversa z odległości 2,0 m


                                          Przebieg impedancji


                                          Opcje tłumienia tweetera


                                          czarny R1 = 1R2, czerwony R1 = 2R0, niebieski R1 = 2R7

                                          Ja słucham z R1 = 2R0 :)


                                          Zdjęcia zwrotnicy


                                          Jak widać, nie jestem "ideowo zacietrzewiony" w temacie kondensatorów. Największe szaleństwo to niebieskie Jantzeny w filtrze wysokotonowego.
                                          Reszta - z tego co było pod ręką.
                                          Last edited by pawel_luk1; 26.09.2020, 19:15.
                                          "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
                                          JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X