Razem z kolegą Kaprint przedstawiamy projekt dużego monitora, inspirowanego konstrukcjami retro.
Kilka fotek:
I fotki z tegorocznego spotu naszego forum:
Pomysł na projekt zrodził się podczas Audio Video Show 2019, gdzie mieliśmy okazję się spotkać i chwilę porozmawiać. Początkowo projekt miał zostać zaprezentowany przy okazji Audio Video Show 2020, ale każdy z nas wie co się działo i dzieje. Na samym początku moją idea było aby projekt bazował na głośnikach Scan Speak z serii Discovery, ale suma sumarum wyszło ciut inaczej :)
Założeniem jakie mi przyświecało to 10 cali na dole w obudowie zamkniętej oraz kopułka średniotonowa. Takie podejście spowodowało trudności w poszukiwaniach głośników - głośnik niskotonowy musiał umieć dobrze grać względnie wysoko, do ok 800-1000 Hz aby udało się go zgrać ze średniotonową kopułką. Ostatecznie wybór padł na następujące zestawienie:
Głośniki:
- kopułka wysokotonowa BlieSMa T34A-4 - ówczesna nowość z aluminiową membraną, zbierająca ciekawe opinie,
- kopułka średniotonowa Scan Speak D7608/920010 - jedna z nielicznych kopułek 75 mm z przystępną ceną, duchowy spadkobierca znanej Vify D75MX,
- głośnik niskotonowy Seas A26RE4 - 10 cali z bardzo lekkim układem drgającym oraz dość rachitycznym magnesem, często wykorzystywany w konstrukcjach dwudrożnych ala Dynaco A25.
Pomiary głośników w docelowej obudowie:
Obudowa:
Pierwszy koncept obudowy narysowałem ja:
Dalej wymiarami i projektem obudowy zajmował się już Kaprint, choć z moimi uwagami:
Obudowa wykonana z płyty o grubości 22 mm, w środku sporo wzmocnień oraz oddzielne komory dla średniaka oraz wysokotonówki. Front z płyty 28 mm, podfrezowania na głośniki z uwzględnieniem filcu na froncie o grubości 3 mm. Wewnętrzne wzmocnienia z płyty o grubości 19 mm.
Wytłumienie:
- w komorze średniaka - filc 3 mm na tylnej ściance oraz wełna owcza, luźno ułożona wokół głośnika z pozostawioną wolną przestrzenią zaraz za nim,
- w komorze basu - poroso 15 mm na tylnej, bocznych i górnej ściance oraz wełna owcza (np. Monacor 2 x 63 x 33 x 3 cm) ułożone luźno na górze oraz na spodzie, po jednym opakowaniu na kolumnę.
Zwrotnica:
Zwrotnica została wykonana dla miejsca odsłuchowego oraz ustawienia kolumny wg załączonego rysunku:
Z racji, że projekt jest "ala retro" to i posadowienie kolumn na niskich, pochylonych standach musiało mieć miejsce :)
Schemat oraz rozmieszczenie elementów na formatkach, które przygotował Kaprint:
Sumowanie się głośników:
Zdjęcie zmontowanej zwrotnicy:
Spis elementów:
L1 - Cewka rdzeniowa (szpulowa) 5,100mH 0,240ohm dr.1,40mm śr.55 dł.46mm - 2 sztuki
L2 - Cewka rdzeniowa (szpulowa) 17,000mH 1,50ohm dr.0,70mm śr.45 dł.46mm - 2 sztuki
L3 - Cewka taśmowa Cross Coli 1,2mH - 0,40ohm - 16AWG śr. 69mm wys. 27mm - 2 sztuki
L4 - Cewka powietrzna 1,500mH 0,650ohm dr. 1,00mm śr. 40 dł. 25mm - 2 sztuki
L5 - Cewka rdzeniowa (walcowa) 12,0mH - 1,60ohm – 0,7mm - 2 sztuki
L6 - Cewka powietrzna 0,680mH 0,30ohm dr. 1,20mm śr.48 dł. 20mm - 2 sztuki
L7 - Cewka powietrzna 0,750mH 0,420ohm dr. 1,00mm śr.48 dł. 15mm - 2 sztuki
L8 - Cewka powietrzna 1,000mH 0,850ohm dr. 0,70mm śr.34 dł. 15mm - 2 sztuki
C1 - Jantzen Cross Cap - kondensator - 39 uF 400VDC 5% MKP - 2 sztuki
C2 - Kondensator Jantzen Elektrolityczny (NP) 330 uF 100VDC 10% - 4 sztuki
C3 - Jantzen Cross Cap - kondensator - 0,15 uF 400VDC 5% MKP - 2 sztuki
C4 - Kondensator Mundorf MCap EVO OIL 10 uF / 3% / 450 V - 2 sztuki
C5 - Kondensator Jantzen Elektrolityczny (NP) 27 uF 100VDC 10% - 2 sztuki
C6 - Kondensator Mundorf MCap EVO OIL 1,5 uF / 3% / 450 V - 2 sztuki
C6' - Kondensator Mundorf MCap EVO OIL 0,33 uF / 3% / 450 V - 2 sztuki
C7 - Jantzen Premium ELKO - kondensator - 68 uF 70VDC 5% ELE.BP - 2 sztuki
C8 - Jantzen Cross Cap - kondensator - 0,22 uF 400VDC 5% MKP - 2 sztuki
R1 - Rezystor ceramiczny 50W – 47 Ohm ( 47R ) - 5% - 2 sztuki
R2 - Rezystor Ty-Ohm Superes 4,7 Ohm ( 4R7 ) 10W - Audio Grade - 2 sztuki
R3 - Rezystor Ty-Ohm Superes 8,2 Ohm ( 8R2 ) 5W - Audio Grade - 2 sztuki
R4 - Rezystor ceramiczny 10W - 10ohm ( 10R ) - 5% - 2 sztuki
R5 - Rezystor Ty-Ohm Superes 22 Ohm ( 22R ) 10W - Audio Grade - 2 sztuki
R5' - Rezystor Ty-Ohm Superes 33 Ohm ( 33R ) 10W - Audio Grade - 2 sztuki
R6 - Rezystor ceramiczny 10W – 8,2 Ohm ( 8R2 ) - 5% - 2 sztuki
R7 - Rezystor ceramiczny 5W – 9,1 Ohm ( 9R1 ) - 5% - 2 sztuki
Projekt standów:
Konieczny aby ustawić kolumny tak jak zaprojektowana została zwrotnica.
Dokumentacja do pobrania w formatach PDF, DWG i DXF:
Zawiera rysunki techniczne obudowy, spis elementów, wykrój filcu na front -> Retro Monitor.zip
Kilka słów od Kaprinta:
Kilka osób słuchało tych kolumn na spocie, więc na pewno ktoś o graniu się wypowie :)
Kilka fotek:
I fotki z tegorocznego spotu naszego forum:
Pomysł na projekt zrodził się podczas Audio Video Show 2019, gdzie mieliśmy okazję się spotkać i chwilę porozmawiać. Początkowo projekt miał zostać zaprezentowany przy okazji Audio Video Show 2020, ale każdy z nas wie co się działo i dzieje. Na samym początku moją idea było aby projekt bazował na głośnikach Scan Speak z serii Discovery, ale suma sumarum wyszło ciut inaczej :)
Założeniem jakie mi przyświecało to 10 cali na dole w obudowie zamkniętej oraz kopułka średniotonowa. Takie podejście spowodowało trudności w poszukiwaniach głośników - głośnik niskotonowy musiał umieć dobrze grać względnie wysoko, do ok 800-1000 Hz aby udało się go zgrać ze średniotonową kopułką. Ostatecznie wybór padł na następujące zestawienie:
Głośniki:
- kopułka wysokotonowa BlieSMa T34A-4 - ówczesna nowość z aluminiową membraną, zbierająca ciekawe opinie,
- kopułka średniotonowa Scan Speak D7608/920010 - jedna z nielicznych kopułek 75 mm z przystępną ceną, duchowy spadkobierca znanej Vify D75MX,
- głośnik niskotonowy Seas A26RE4 - 10 cali z bardzo lekkim układem drgającym oraz dość rachitycznym magnesem, często wykorzystywany w konstrukcjach dwudrożnych ala Dynaco A25.
Pomiary głośników w docelowej obudowie:
Obudowa:
Pierwszy koncept obudowy narysowałem ja:
Dalej wymiarami i projektem obudowy zajmował się już Kaprint, choć z moimi uwagami:
Obudowa wykonana z płyty o grubości 22 mm, w środku sporo wzmocnień oraz oddzielne komory dla średniaka oraz wysokotonówki. Front z płyty 28 mm, podfrezowania na głośniki z uwzględnieniem filcu na froncie o grubości 3 mm. Wewnętrzne wzmocnienia z płyty o grubości 19 mm.
Wytłumienie:
- w komorze średniaka - filc 3 mm na tylnej ściance oraz wełna owcza, luźno ułożona wokół głośnika z pozostawioną wolną przestrzenią zaraz za nim,
- w komorze basu - poroso 15 mm na tylnej, bocznych i górnej ściance oraz wełna owcza (np. Monacor 2 x 63 x 33 x 3 cm) ułożone luźno na górze oraz na spodzie, po jednym opakowaniu na kolumnę.
Zwrotnica:
Zwrotnica została wykonana dla miejsca odsłuchowego oraz ustawienia kolumny wg załączonego rysunku:
Z racji, że projekt jest "ala retro" to i posadowienie kolumn na niskich, pochylonych standach musiało mieć miejsce :)
Schemat oraz rozmieszczenie elementów na formatkach, które przygotował Kaprint:
Sumowanie się głośników:
Zdjęcie zmontowanej zwrotnicy:
Spis elementów:
L1 - Cewka rdzeniowa (szpulowa) 5,100mH 0,240ohm dr.1,40mm śr.55 dł.46mm - 2 sztuki
L2 - Cewka rdzeniowa (szpulowa) 17,000mH 1,50ohm dr.0,70mm śr.45 dł.46mm - 2 sztuki
L3 - Cewka taśmowa Cross Coli 1,2mH - 0,40ohm - 16AWG śr. 69mm wys. 27mm - 2 sztuki
L4 - Cewka powietrzna 1,500mH 0,650ohm dr. 1,00mm śr. 40 dł. 25mm - 2 sztuki
L5 - Cewka rdzeniowa (walcowa) 12,0mH - 1,60ohm – 0,7mm - 2 sztuki
L6 - Cewka powietrzna 0,680mH 0,30ohm dr. 1,20mm śr.48 dł. 20mm - 2 sztuki
L7 - Cewka powietrzna 0,750mH 0,420ohm dr. 1,00mm śr.48 dł. 15mm - 2 sztuki
L8 - Cewka powietrzna 1,000mH 0,850ohm dr. 0,70mm śr.34 dł. 15mm - 2 sztuki
C1 - Jantzen Cross Cap - kondensator - 39 uF 400VDC 5% MKP - 2 sztuki
C2 - Kondensator Jantzen Elektrolityczny (NP) 330 uF 100VDC 10% - 4 sztuki
C3 - Jantzen Cross Cap - kondensator - 0,15 uF 400VDC 5% MKP - 2 sztuki
C4 - Kondensator Mundorf MCap EVO OIL 10 uF / 3% / 450 V - 2 sztuki
C5 - Kondensator Jantzen Elektrolityczny (NP) 27 uF 100VDC 10% - 2 sztuki
C6 - Kondensator Mundorf MCap EVO OIL 1,5 uF / 3% / 450 V - 2 sztuki
C6' - Kondensator Mundorf MCap EVO OIL 0,33 uF / 3% / 450 V - 2 sztuki
C7 - Jantzen Premium ELKO - kondensator - 68 uF 70VDC 5% ELE.BP - 2 sztuki
C8 - Jantzen Cross Cap - kondensator - 0,22 uF 400VDC 5% MKP - 2 sztuki
R1 - Rezystor ceramiczny 50W – 47 Ohm ( 47R ) - 5% - 2 sztuki
R2 - Rezystor Ty-Ohm Superes 4,7 Ohm ( 4R7 ) 10W - Audio Grade - 2 sztuki
R3 - Rezystor Ty-Ohm Superes 8,2 Ohm ( 8R2 ) 5W - Audio Grade - 2 sztuki
R4 - Rezystor ceramiczny 10W - 10ohm ( 10R ) - 5% - 2 sztuki
R5 - Rezystor Ty-Ohm Superes 22 Ohm ( 22R ) 10W - Audio Grade - 2 sztuki
R5' - Rezystor Ty-Ohm Superes 33 Ohm ( 33R ) 10W - Audio Grade - 2 sztuki
R6 - Rezystor ceramiczny 10W – 8,2 Ohm ( 8R2 ) - 5% - 2 sztuki
R7 - Rezystor ceramiczny 5W – 9,1 Ohm ( 9R1 ) - 5% - 2 sztuki
Projekt standów:
Konieczny aby ustawić kolumny tak jak zaprojektowana została zwrotnica.
Dokumentacja do pobrania w formatach PDF, DWG i DXF:
Zawiera rysunki techniczne obudowy, spis elementów, wykrój filcu na front -> Retro Monitor.zip
Kilka słów od Kaprinta:
Pomysł zrodził się niedługo po AVS 2019 i miał być nowym, otwartym projektem na AVS 2020. LuSzTi zaproponował mi po sprecyzowaniu przeze mnie oczekiwań koncepcję dużego monitora w klasycznym stylu z szerokim frontem.
Założenia projektowe:
• duże, trzydrożne, klasyczne monitory z dużym, kopułkowym głośnikiem średniotonoym i 10 calowym niskotonowym do obudowy zamkniętej, który można dość wysoko ciąć.
• filtrowanie możliwe niskich rzędów, Qtc ~ 0.7;
• szeroka, pochylona o 6 stopni przednia ścianka z głośnikami „wtopionymi” w filc, ze sfazowanymi krawędziami w celu ograniczenia dyfrakcji
• możliwie mała kompresja i wyrównana charakterystyka przy cichym słuchaniu –
• użycie głośników z lekkimi membranami i cewkami;
• odsłuch z odległości 2,5 - 3 m w 20 m²;
• koszt przetworników bez zwrotnic 4 – 5 tyś.;
• przeznaczone głównie do szerokiego spektrum muzyki jazzowej, symfonicznej, akustycznej i elektrycznej. Od instrumentów solowych, wokalu, do dużych składów orkiestrowych.
• neutralne i swobodne i przestrzenne granie z niskim możliwie basem i niemęczącą górą oraz koniecznie z namacalnym kobiecym wokalem – męskim również :)
Założenia trochę wykluczające się przy tym pułapie cenowym ale spróbować można.
Kandydatów na głośniki niskotonowe, spełniających założenie nie było zbyt wielu – Scan-Speak 26W/8534G00 z serii Discovery i Seas A26RE4 (h1411-08) z serii Prestige
wybór padł na Seasa ze względu na naturalnie opadającą charakterystykę, brak rezonansów membrany i niski ciężar membrany.
Kopułkowe głośniki średniotonowe to już rzadkość we współczesnych kolumnach dlatego wybór dużej kopułki z niskim rezonansem również nie był łatwym zadaniem i ostatecznie wybór padł na niedocenianą Vifę – D75MX41-08, obecnie Scan-Speak D7608/920010
Z głośnikami wysokotonowymi, to z kolei ciężki wybór ze względu na ich mnogość i po selekcji zostały dwa: złoty Audax- TW025A28 i Scan Speak Discovery D2608/913000
tzw. HDS Tweeter. Ostatecznie po podsumowaniu kosztów i zakupach w dobrej cenie pozostałych głośników wybór padł na mało jeszcze aplikowaną Bliesmę T34A.
Argumentem przemawiającym za nią była duża i bardzo lekka membrana, szeroki zakres pracy, niskie zniekształcenia i bardzo dobre charakterystyki kątowe.
Przy takich ambitnych założeniach nie można było zapomnieć o konstrukcji obudowy, która
została wyposażona w dość rozbudowaną kratownicę i komorę dla tweetera.
Nie zapomnieliśmy również o projekcie dedykowanych, stalowych standów, wzorowanych na JBL.
Obudowy wykonał perfekcyjnie forumowy kolega Seba007, a podstawki po wielu poszukiwaniach i kilu nieudanych podejściach również perfekcyjnie wykonał znaleziony na OLX Marek z Tolkmicka (kontakt do uzyskania na priva).
Na koniec mogę powiedzieć, że po ustaleniu ilości i rozmieszczenia wytłumienia, zmniejszeniu o kilka litrów wielkości obudowy z ok. 63 do 58 l netto założenia projektowe zostały osiągnięte w stopniu bardzo satysfakcjonującym.
Założenia projektowe:
• duże, trzydrożne, klasyczne monitory z dużym, kopułkowym głośnikiem średniotonoym i 10 calowym niskotonowym do obudowy zamkniętej, który można dość wysoko ciąć.
• filtrowanie możliwe niskich rzędów, Qtc ~ 0.7;
• szeroka, pochylona o 6 stopni przednia ścianka z głośnikami „wtopionymi” w filc, ze sfazowanymi krawędziami w celu ograniczenia dyfrakcji
• możliwie mała kompresja i wyrównana charakterystyka przy cichym słuchaniu –
• użycie głośników z lekkimi membranami i cewkami;
• odsłuch z odległości 2,5 - 3 m w 20 m²;
• koszt przetworników bez zwrotnic 4 – 5 tyś.;
• przeznaczone głównie do szerokiego spektrum muzyki jazzowej, symfonicznej, akustycznej i elektrycznej. Od instrumentów solowych, wokalu, do dużych składów orkiestrowych.
• neutralne i swobodne i przestrzenne granie z niskim możliwie basem i niemęczącą górą oraz koniecznie z namacalnym kobiecym wokalem – męskim również :)
Założenia trochę wykluczające się przy tym pułapie cenowym ale spróbować można.
Kandydatów na głośniki niskotonowe, spełniających założenie nie było zbyt wielu – Scan-Speak 26W/8534G00 z serii Discovery i Seas A26RE4 (h1411-08) z serii Prestige
wybór padł na Seasa ze względu na naturalnie opadającą charakterystykę, brak rezonansów membrany i niski ciężar membrany.
Kopułkowe głośniki średniotonowe to już rzadkość we współczesnych kolumnach dlatego wybór dużej kopułki z niskim rezonansem również nie był łatwym zadaniem i ostatecznie wybór padł na niedocenianą Vifę – D75MX41-08, obecnie Scan-Speak D7608/920010
Z głośnikami wysokotonowymi, to z kolei ciężki wybór ze względu na ich mnogość i po selekcji zostały dwa: złoty Audax- TW025A28 i Scan Speak Discovery D2608/913000
tzw. HDS Tweeter. Ostatecznie po podsumowaniu kosztów i zakupach w dobrej cenie pozostałych głośników wybór padł na mało jeszcze aplikowaną Bliesmę T34A.
Argumentem przemawiającym za nią była duża i bardzo lekka membrana, szeroki zakres pracy, niskie zniekształcenia i bardzo dobre charakterystyki kątowe.
Przy takich ambitnych założeniach nie można było zapomnieć o konstrukcji obudowy, która
została wyposażona w dość rozbudowaną kratownicę i komorę dla tweetera.
Nie zapomnieliśmy również o projekcie dedykowanych, stalowych standów, wzorowanych na JBL.
Obudowy wykonał perfekcyjnie forumowy kolega Seba007, a podstawki po wielu poszukiwaniach i kilu nieudanych podejściach również perfekcyjnie wykonał znaleziony na OLX Marek z Tolkmicka (kontakt do uzyskania na priva).
Na koniec mogę powiedzieć, że po ustaleniu ilości i rozmieszczenia wytłumienia, zmniejszeniu o kilka litrów wielkości obudowy z ok. 63 do 58 l netto założenia projektowe zostały osiągnięte w stopniu bardzo satysfakcjonującym.
Skomentuj