Na starcie zapoznaj się z tematem projektu w budowie:
https://diyaudio.pl/forum/praktyczni...ego#post658015





[url=https://diyaudio.pl/i/15531/f1862769b7834033cd52b44aa8411830_1664979667.jpg]
[/url

Tutaj skupie się wyłącznie na konkretach, niezbędnych do ukończenia projektu.
Wymiary zewnętrzne obudowy: szerokość 200 mm, wysokość 440 mm i głębokość 300 mm. Materiał obudowy to typowe 18 mm. Obudowę wykonałem zacinając formatki na 45 stopni. Jeśli budujesz obudowę metoda łączenia płyt do czoła, dokładne wymiary elementów trzeba skorygować o grubość płyty, która nie zawsze wynosi dokładne 18 mm. Można użyć innej grubości po przekalkulowaniu wymiarów. Nie wykonujcie otworów i frezów pod głośniki oraz port BR, póki nie macie głośników w rękach. Trzeba je zmierzyć, bo bywają rozrzuty.
Ścianka frontowa posiada ścięcie bocznych krawędzi pod kątem 45 stopni, można też zrobić zaokrąglenie za pomocą frezu, a jeśli nie możesz zrobić ani ścięcia, ani zaokrąglenia, to trudno.
Wewnętrzna ścianka wzmacniająca posiada otwory, których średnica jest taka sama, jak średnica otworów pod midwoofery. Dlatego warto wykonać w niej otwory przy frezowaniu otworów pod głośnik, dzięki czemu nie trzeba zmieniać ustawień cyrkla frezarki.
Na wewnętrzne ścianki obudowy przykleiłem maty bitumiczne z filcem. Do ich klejenia (mimo że posiadają swój klej) użyłem kleju akrylowego do wykładzin np. Osakryl. Świetnie się sprawdza przy klejeniu w obudowach gąbek, owaty, mat etc. zachowując przy tym elastyczność. Klej nakładam okrągłym pędzlem, ze skróconą rękojeścią. Pozostałe wytłumienie to kawałki gąbki lub owaty skręcone w rulon i umieszczone za midwooferami. W tym zakresie można sobie przetestować własne patenty na wytłumienie.
Port bas refleks 68 mm 160 mm. Index 051-0016 HP 900024A
Zwrotnica (szeregowa) jest jeszcze uproszczona względem pierwszych wariantów testowych. Nie zawiera ona kondensatorów elektrolitycznych oraz cewek rdzeniowych. Mimo że jest to dość tani projekt, to warto dopłacić do cewki powietrznej na midbasie. Ci bardziej oszczędni mogą kupić cewkę rdzeniową. Kondensator C1 i C2 może być również MKT, co pozwoli zaoszczędzić kilka zł. Rezystor R1 powinien być 10 Watowy. Cewka L2 bezwzględnie powietrzna o jak najniższej rezystancji. Jako punkty lutownicze lubię stosować prosty i tani sposób w postaci drutu miedzianego przykręcanego do formatki.


Wykaz części zwrotnicy, bez kondensatorów:
000-0828 Cewka ind. 0,068mH +/-5% 0,10Ω dr.1,00mm śr.33 dł.8mm
000-1896 Cewka ind. 0,560mH +/-3% 0,220Ω dr.1,40mm śr.49 dł.30mm
002-0760 Rezystor 2,70Ω 10W 5% drut.cer. SQP Ty-Ohm wym.48/10/10 końc.Cu/Sn 0,8/31
002-0619 Rezystor ceramiczny Ty-Ohm 6,8ohm / 6R8 / 5W
Głośnik wysokotonowy podłączamy w odwrotnej polaryzacji!



Zwrotnica zmieści się na niedużym kawałku cienkiego mdf czy sklejki. Użyłem standardowych terminali Kod produktu: 012-0170. Oczywiście można zamontować jakiś inny, duży terminal wg uznania. Ogólnie dostęp do środka jest dość ciasny, dlatego polecam założyć port BR na samym końcu.


https://diyaudio.pl/forum/praktyczni...ego#post658015








Tutaj skupie się wyłącznie na konkretach, niezbędnych do ukończenia projektu.
Wymiary zewnętrzne obudowy: szerokość 200 mm, wysokość 440 mm i głębokość 300 mm. Materiał obudowy to typowe 18 mm. Obudowę wykonałem zacinając formatki na 45 stopni. Jeśli budujesz obudowę metoda łączenia płyt do czoła, dokładne wymiary elementów trzeba skorygować o grubość płyty, która nie zawsze wynosi dokładne 18 mm. Można użyć innej grubości po przekalkulowaniu wymiarów. Nie wykonujcie otworów i frezów pod głośniki oraz port BR, póki nie macie głośników w rękach. Trzeba je zmierzyć, bo bywają rozrzuty.
Ścianka frontowa posiada ścięcie bocznych krawędzi pod kątem 45 stopni, można też zrobić zaokrąglenie za pomocą frezu, a jeśli nie możesz zrobić ani ścięcia, ani zaokrąglenia, to trudno.
Wewnętrzna ścianka wzmacniająca posiada otwory, których średnica jest taka sama, jak średnica otworów pod midwoofery. Dlatego warto wykonać w niej otwory przy frezowaniu otworów pod głośnik, dzięki czemu nie trzeba zmieniać ustawień cyrkla frezarki.
Na wewnętrzne ścianki obudowy przykleiłem maty bitumiczne z filcem. Do ich klejenia (mimo że posiadają swój klej) użyłem kleju akrylowego do wykładzin np. Osakryl. Świetnie się sprawdza przy klejeniu w obudowach gąbek, owaty, mat etc. zachowując przy tym elastyczność. Klej nakładam okrągłym pędzlem, ze skróconą rękojeścią. Pozostałe wytłumienie to kawałki gąbki lub owaty skręcone w rulon i umieszczone za midwooferami. W tym zakresie można sobie przetestować własne patenty na wytłumienie.
Port bas refleks 68 mm 160 mm. Index 051-0016 HP 900024A
Zwrotnica (szeregowa) jest jeszcze uproszczona względem pierwszych wariantów testowych. Nie zawiera ona kondensatorów elektrolitycznych oraz cewek rdzeniowych. Mimo że jest to dość tani projekt, to warto dopłacić do cewki powietrznej na midbasie. Ci bardziej oszczędni mogą kupić cewkę rdzeniową. Kondensator C1 i C2 może być również MKT, co pozwoli zaoszczędzić kilka zł. Rezystor R1 powinien być 10 Watowy. Cewka L2 bezwzględnie powietrzna o jak najniższej rezystancji. Jako punkty lutownicze lubię stosować prosty i tani sposób w postaci drutu miedzianego przykręcanego do formatki.


Wykaz części zwrotnicy, bez kondensatorów:
000-0828 Cewka ind. 0,068mH +/-5% 0,10Ω dr.1,00mm śr.33 dł.8mm
000-1896 Cewka ind. 0,560mH +/-3% 0,220Ω dr.1,40mm śr.49 dł.30mm
002-0760 Rezystor 2,70Ω 10W 5% drut.cer. SQP Ty-Ohm wym.48/10/10 końc.Cu/Sn 0,8/31
002-0619 Rezystor ceramiczny Ty-Ohm 6,8ohm / 6R8 / 5W
Głośnik wysokotonowy podłączamy w odwrotnej polaryzacji!



Zwrotnica zmieści się na niedużym kawałku cienkiego mdf czy sklejki. Użyłem standardowych terminali Kod produktu: 012-0170. Oczywiście można zamontować jakiś inny, duży terminal wg uznania. Ogólnie dostęp do środka jest dość ciasny, dlatego polecam założyć port BR na samym końcu.



Skomentuj