Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Aktywnie zDeSPerowane 3-way by LuSzTi

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #21
    fajny projekcik, powodzenia

    Skomentuj


      #22
      Ja tam czekam na pomiary z komory :) Aktywnej czesci nawet nie komentuje, nie znam sie kompletnie na tej cyfrowej bajce, dlatego z tym wieksza ciekawoscia bede zagladac :)

      Skomentuj


        #23
        Zamieszczone przez LuSzTi Zobacz posta
        Czy na SPDIF muszą być trafka separujące? I czy polecasz jakiś odbiornik toslink?
        Trafa nie są wymagane ale raczej zalecane, szczególnie między pcm a wm żeby kompa odizolować :)
        Ja kupuje padnięte karty dźwiękowe na allegro albo giełdzie są tam małe TORX179PL
        http://pdf1.alldatasheet.com/datashe...TORX179PL.html

        Zamieszczone przez LuSzTi Zobacz posta
        Ale na Allegro jest PCM2705
        No to bierz jak jest :)


        Zamieszczone przez mbar Zobacz posta
        Zastanów się jeszcze nad SRC4192 do resamplowania 44,1 na 48kHz. To DSP i tak wewnętrznie chodzi na 48k, a jak sądzę jego algorytm resamplingu raczej nie podskoczy do SRC4192
        Bez sensu jest chyba stosowanie SCR jeśli będzie tylko 44.1/48 bo te fs są obsługiwane przez proca. Może być jednak konieczne przygotowanie dwóch wersji programu dla 48 i 441 i może trzeba będzie go przeładowywać po zmianie fs ale nie wczytywałem się aż tak dokładnie w dokumentacje. Jeśli tak by trzeba robić to SCR upraszczał by sprawę resamplował by wszystko do 48k a proc chodził by z własnym zegarem.
        SCR był by konieczny jeśli układ miał by odbierać inne niż 441 i 48 częstotliwości próbkowania.
        Zakładam że jako zegar będziesz wykorzystywał MCLK generowany przez odbiornik spdif ? Bo jeśli DSP ma mieć własny zegar to SCR jest konieczny.

        Zamieszczone przez LuSzTi Zobacz posta
        Można by jeszcze dorzucić DF1706 lub DF1704. Ciekawe co Raven na to powie..
        To tylko filtr cyfrowy i miało by to sens jak być stosował jakiś zewnętrzny DAC, ale większość nowych kostek ma już świetne filtry w budowane.
        Zamieszczone przez mbar Zobacz posta
        a jak sądzę jego algorytm resamplingu raczej nie podskoczy do SRC4192
        Z tego co widzę ADAU1701 nie ma wbudowanego SRC. Większe kostki mają i jest to AD1896.

        Skomentuj


          #24
          Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
          Trafa nie są wymagane ale raczej zalecane, szczególnie między pcm a wm żeby kompa odizolować
          Masz może jakieś dostępne modele? Szukałem w TME, ale nie mogłem nic takiego znaleźć. A może jakieś inne źródło.

          Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
          Bez sensu jest chyba stosowanie SCR jeśli będzie tylko 44.1/48 bo te fs są obsługiwane przez proca. Może być jednak konieczne przygotowanie dwóch wersji programu dla 48 i 441 i może trzeba będzie go przeładowywać po zmianie fs ale nie wczytywałem się aż tak dokładnie w dokumentacje. Jeśli tak by trzeba robić to SCR upraszczał by sprawę resamplował by wszystko do 48k a proc chodził by z własnym zegarem.
          SCR był by konieczny jeśli układ miał by odbierać inne niż 441 i 48 częstotliwości próbkowania.
          Zakładam że jako zegar będziesz wykorzystywał MCLK generowany przez odbiornik spdif ? Bo jeśli DSP ma mieć własny zegar to SCR jest konieczny.
          Szczerze powiem, że nie wgryzałem się jeszcze w ten temat. Z tego co widzę, to WM ma kwarc i wyjście CLKOUT. Rozumiem, że WM sam sobie dobiera częstotliwość względem tego co przyjdzie na wejscie po spdif. Wg tego co mu przyjdzie ustawia sobie zegar i wystawia go na CLKOUT. ADAU1701 ma wejscie zegarowe ze swoim PLL i dostaje częstotliwość pracy. Z tym, że w opisie wejść cyfrowych I2S nie pojawia się nigdzie częstotliwość 44,1kHz. Pojawiają się 48, 96 i 192. Nie znalazłem też nic o zmianach programu pod dwa zegary. Dodam coś jeszcze...mam ichniejszą płytkę startową. Na tej płytce jest kwarc 12.288MHz, co podzielone przez 256 daje nam fs=48kHz. I teraz jak zmieniam w locie środowisku graficznym fs z 48 na 41 i na odwrót to wszystko działa - co prawda z wbudowanymi adc, ale działa. Trochę mi raven zarzuciłeś zagwozdkę...nie myślałem jeszcze nic o tym. Mógłbyś tak po krótce opisać jak to z tymi zegarami jest?

          Dodam jeszcze, że zacząłem symulować TL'kę dla Ushera 8955a. W tym miejscu chciałbym podziękować Pogromcy za to, że umieścił tutorial jak się do tego zabrać. Na dniach wrzucę wyniki moich symulacji.

          ---------- Post dodany o 15:12 ---------- Poprzedni post o 00:34 ----------

          Obiecane symulacje głośnika Usher 8955a w TL. Dla wszystkich symulacji początek tunelu to 2Sd głośnika, ujście tunelu 0.9Sd głośnika. Symulacje dla długości tunelu: 180cm, 210cm, 240cm oraz dla offsetu: 0, 1/5, 1/4, 1/3 długości tunelu - razem 12 symulacji.
          Ciekawi mnie jak to ma się do praktyki, czyli tunelu z tłumieniem, co się zmieni, gdzie opadnie a gdzie wzrośnie.
          Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

          Skomentuj


            #25
            Zamieszczone przez LuSzTi Zobacz posta
            rochę mi raven zarzuciłeś zagwozdkę...nie myślałem jeszcze nic o tym. Mógłbyś tak po krótce opisać jak to z tymi zegarami jest?
            Problem zegarów to główny problem w DSP.
            Dopóki masz jeden zegar którym:
            - próbkujesz ADC
            - wykonujesz operacje
            - odtwarzasz sygnał analogowy w DAC
            to wszystko jest OK. Gra i buczy.

            Ale jak podłączysz teraz sygnał cyfrowy z np. odtwarzacza CD to sygnał ten został odtworzony w takt jakiegoś lokalnego zegara. Jest on przesyłany spdif i i odzyskiwany w odbiorniku. Ten zegara może się mieć nijak do lokalnego zegara który masz na płytce.
            Jęsli teraz podasz ten sygnał na proceseor to co jakiś czas będziesz gubić próbki w najlepszym wypadku.
            Rozwiązań problemu jest wiele najprostsze 2 to:
            - uruchomienie wszystkiego na zegarze który odzyskał odbiornik spdif.
            - wykonanie operacji zmiany częstotliwości próbkowania czyli interpolacja tego co przyszło a potem ponowne próbkowanie jej wyniku z lokalnym zegarem.

            Oba rozwiązania mają wady i zalety.
            Dzięki wolfsonowi rozwiązanie 1 jest najprostsze i najtańsze, zapewni też niezłą jakość sygnału zegarowego.
            Normalny odbiornik spdfi wykorzystuje pętle PLL do odzyskania zegara. Wadą tej metody jest brak tłumienia jittera powstałego w nadajniku jak i medium transmisyjnym. W tym zastosowaniu jest jeszcze jedna wada. Typowo jak obornik nic nie odbiera to nie generuje zegara a więc nie działa DSP.
            Wolfson pakuje to co przyszło do pamięci FIFO. Zegar jest generowany z kwarcu. WM Obserwuje stan pamięci FIFO i zmniejsza lub zmniejsza częstotliwość zegara aby nie do puścić do przepełnienia lub całkowitego opróżnienia pamięci FIFO. Jest to 3 metoda synchronizacji.
            Przy okazji generuje poprawny sygnał zegarowy nawet jak nic nie odbiera zapewniając pracę DSP.

            Rozwiązanie drugie można zastosować w sposób dwojaki :)
            SCR można umieścić przed procesorem lub za nim i liczyć wszystko w takim tępię jak przyszło. Ostanie rozwiązanie było by preferowane jak byś stosował jakiś wypasiony DAC wtedy zegar można umieść zaraz przy nim i zminimalizować jitter do minimum (który mógł by w takim wypasionym DAC-u wyznaczać jego rozdzielczość)
            SCR ma jednak wady. Jeśli na wejściu SCR jest jitter to nie zniknie on magicznie :) zostanie "zamieniony" na błędy amplitudy których nie da się już usunąć.

            Skomentuj


              #26
              Luszti, przydalaby sie jeszcze analiza wytrzymalosci mocowej. Poza tym tak sobie pomyslalem, ze w przypadku budowanie suba czy basu do 3 drog warto trzymac sie "klasyki". Jesli cos sprawdzalo sie w IMF, Kef, Fried i dzis sprawdza sie w PMC czy AOS to moze warto isc w te strone. Przeanalizowalem parametry tego Ushera i wychodzi na to, ze sa niemal blizniacze ze Scanem 22W-8857T, a wlasnie do tego glosnika zaprojektowany jest "dol" w AOS 80 TL http://www.aos-lautsprecher.de/pdf/c...tion/S80TL.pdf

              Ciekawostka jest fakt, ze wszystkie z projektow TL swoja pojemnosc tunelu maja bardzo zblizona do parametru VAS uzytych glosnikow. Ten dodatek 100,42 i 80 wydaje sie byc pojemnoscia obudowy. Wylamuje sie tu tylko woofer ATC specjalnie zaprojektowany pod projekt AOS i pojemnosc tunelu jest nieznacznie wieksza od VAS glosnika.

              Mozesz sprobowac przesymulowac model AOS 80 TL, wymiary tunelu sa podane.

              Skomentuj


                #27
                Zamieszczone przez LuSzTi Zobacz posta
                Masz może jakieś dostępne modele? Szukałem w TME, ale nie mogłem nic takiego znaleźć. A może jakieś inne źródło.
                Tu mam złą wiadomość farnell, digikey okazja na allergo lub AS :P W AVT też coś niby mają tylko za każdym razem jak ich pytam to okazuje się że jednak nie mają :) Nieźle działają trafa LAN z płyt głównych

                Skomentuj


                  #28
                  Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
                  W tym zastosowaniu jest jeszcze jedna wada. Typowo jak obornik nic nie odbiera to nie generuje zegara a więc nie działa DSP.
                  No i to jest mega problem, bo w końcu no do podłączenia radia czy też np starszego telewizora będę wykorzystywał ADC na pokładzie procka, więc WM nie będzie miał sygnału, więc nie będzie także generował sygnału zegarowego.

                  Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
                  SCR można umieścić przed procesorem lub za nim i liczyć wszystko w takim tępię jak przyszło. Ostanie rozwiązanie było by preferowane jak byś stosował jakiś wypasiony DAC wtedy zegar można umieść zaraz przy nim i zminimalizować jitter do minimum (który mógł by w takim wypasionym DAC-u wyznaczać jego rozdzielczość)
                  U mnie jako DAC będą pracować przetworniki z procka. Na ich wyjściu będą filtry aktywne (wg dokumentacji). Więc SRC mógłby pójść pomiędzy Wolfsona a DSP. DSP może generować wspólny zegar dla siebie i Wolfsona, można także zastosować oddzielne kwarce dla DSP i dla WM. Nie byłoby konieczności kombinowania z programem, wszystko działałoby na 48kHz. Problemem jest dostępność takiego Sample Rate Convertera, gdzie to cholerstwo zakupić?

                  Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
                  Tu mam złą wiadomość farnell, digikey okazja na allergo lub AS :P W AVT też coś niby mają tylko za każdym razem jak ich pytam to okazuje się że jednak nie mają Nieźle działają trafa LAN z płyt głównych
                  Coś z tego się nada? TME

                  Pogromco...podziałam z tą wytrzymałością i wrzucę.

                  Co do tuneli AOS...to jakoś mi się nie podobają... nie wiem czemu. Mam wrażenie, że te zakrętasy i ślimaki mają jednak wpływ na działania TL i wcale nie jest to dobry wpływ. Po wstępnych obliczeniach wyszło mi, ze ich tunel ma ok 170-180cm. Zastanawiająca jest ta duża komora za głośnikiem. Poza powierzchnia wylotu tunelu nijak się ma powierzchni przekroju tunelu zaraz przed tym wylotem. Wylot jest większy prawie 2 razy. Kłóci się to trochę z tym co wiem o TL. Poza tym cholera wie czym oni to tlumią...a jak dobrze wiesz od tego dużo zależy. PMC też potrafi robić krótkie tunele, ale mają jakąś magiczną gąbkę, bo ich tunele szybko tracą na efektywności w górę częstotliwości, mi nigdy nie udało sie czegoś takiego osiągnąć. No i ten nieszczęsny kick. Musi być energia na basie...warunek konieczny :razz:
                  Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

                  Skomentuj


                    #29
                    Zamieszczone przez LuSzTi Zobacz posta
                    Problemem jest dostępność takiego Sample Rate Convertera, gdzie to cholerstwo zakupić?
                    SRC4192 w tym roku kupiłem na allegro. Poza tym jest w Farnellu :)

                    Skomentuj


                      #30
                      Rozumiem Twoje rozterki, ale do konca moge sie z nimi zgodzic :) Komora jest tak uksztaltowana, ze wzgledu na pasmo sredniotonowe i tak troche "przypadkiem" tworzy sie ta pojemnosc za glosnikiem. AOS ma bardzo ciekawy projekt z jeszcze wiekszym Scanem i nieduza obudowa. http://www.aos-lautsprecher.de/pdf/c...n/TL50KPDF.pdf tutaj jest projekt modulu basowego. Jak widac nie ma tutaj zadnej komory. Gdyby wyprostowac ten tunel, to wychodzi typowy Taper. Natomiast w tych duzych modelach, ktore maja wieksza pojemnosc mozna spodziewac sie dodatkowego zysku jaki daje nam taka komora. Jesli jej pojemnosc jest dobrana do pojemnosci tunelu ( zazwyczaj pojemnosc komory wypada na 1/3 calej pojemnosci obudowy, a 2/3 to pojemnosc tunelu ) to zyskujemy na wlasciwosciach dolnoprzepustowych. Tworzy sie filtr, ktory oslabia wyzsze pasmo o 6db, nie jest to malo i moze pozwolic na zmniejszenie potrzebnego tlumienia dla typowego tunelu bez komory. Co do materialu czym tlumia to moge jedynie pokazac linka z budowy najwiekszego modelu AOS 100 http://www.aos-lautsprecher.de/deuts...UCTGalerie.htm jak widac sa to maty z filcu i gabka czopowa. Nawiasem mowiac ta ostatnia konstrukcja robi wrazenie, obudowa zrobiona jest z granitu, poza przednia scianka. W takim zestawieniu to juz chyba solidne dipole moga przebic jakosc basu taka TL...

                      Nie wiem jak graja te kolumny AOS ale wiem, ze ich konstruktor pracowal z liniami od lat 80' i trudno powiedziec zeby nie byly one dopracowane. Tym bardziej, ze "ojciec TL" John Wright ( konstruktor linii trasmisyjnych IMF i TDL ) tez maczal w nich w swoje palce. Wiec skoro maja krotkie tunele i takie, a nie inne ksztalty to widocznie tak ma byc :) W topowych PMC jest dokladnie to samo ( BB5, MB2, ale tez LB1, AB,1 AB2). No i nie mozna nie napisac o obecnych Fried, http://www.friedproducts.com/reference.html tutaj podwojna TL, dla basu i srednich. Zerknij na logo firmy

                      Skomentuj


                        #31
                        Mam obudowę testową, spróbuje w niej zrobić TL'ke na wzór AOS. Ciekawi mnie jeszcze jedno - otóż w mniejszym modelu (TL42) i w większym (TL100) widać na planach trójkątną przegrodę na wyjściu tunelu, co by mogło tłumaczyć tak duży prostokątny otwór. W TL80 tej przegrody nie ma, ale wylot jest duży. Wydaje mi się, że ta trójkątna przegroda tam powinna być.

                        Raven - co powiesz a SRC od Analoga? AD1896 zdaje się być dostępny u jednego ze sprzedawców z Allegro.
                        Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

                        Skomentuj


                          #32
                          Tez mi sie wydaje, ze powinna byc, to chyba blad w projekcie. Powierzchnia przekroju tunelu na jego koncu jest znacznie mniejsza od powierzchni otworu na wyjsciu. Wiec to by sie nie zgadzalo.

                          Skomentuj


                            #33
                            Poszperałem na Allegro co do SRC.

                            Mogę kupić AD1896 od Analgo Devices za 40zł lub CS8421 oc Cirrusa za 44zł. SRC4192 od Texasa niestety nie ma. Którą z tych dwóch pierwszych kostek będzie lepsza?
                            Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

                            Skomentuj


                              #34
                              Bierz AD, skoro procka też masz od AD :)

                              Skomentuj


                                #35
                                Zamieszczone przez LuSzTi Zobacz posta
                                lub CS8421 oc Cirrusa za 44zł
                                To nowszy układ i wygląda na lepszy. Nie sadzę jednak żeby różnica mogła być słyszalna przy normalnym osłuchu :)

                                Skomentuj


                                  #36
                                  Kupię CS'a, będzie wielka czwórca w torze audio, PCM od TI (BB), SPDIF od Wolfsona, SRC od Cirrusa i DSP od Analoga :razz:
                                  Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

                                  Skomentuj


                                    #37
                                    No to opampy musisz dać od Nationala :)

                                    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

                                    Skomentuj


                                      #38
                                      TL by AOS w wydaniu bu LuSzTi :razz: Nie są to idealne wymiary AOS, musiałem trochę wszystko przewymiarować do obudowy, którą posiadam. Pomiar w domu a więc pomiary bliskiego pola i sumowanie matematyczne, w polu dalekim zwarcie na pewno byłoby mniejsze.


                                      Jak gra...fajnie, szybko, energicznie, nisko (choć w moim pokoju raczej nie może rozwinąć skrzydeł). Na pewno, nie jest to ostatnia próba. Powstaną też inne tunele. Ale teraz muszę kupić jeszcze filc, zwykłą gąbkę i pojechać na komorę. Pomierzyć ten tunel w różnych wersjach wytłumienia, później inne wersje obudowy. Na wykresie widać, że raczej nie jest to tunel do 2-way - książkowe wręcz zwarcie akustyczne (oczywiście z poprawką na sposób pomiaru). Tunel też dość mocno emituje...zobaczę co się będzie działo bo większym wytłumieniu.
                                      Generalnie nie jest źle.
                                      Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

                                      Skomentuj


                                        #39
                                        Good job! Już w br ten usher gra bardzo kulturalnie, w linii musi być miód malinka :)

                                        Skomentuj


                                          #40
                                          Oo, to mnie zaskoczyles Luszti :) Niezla paka. Poczekam na dalsze testy z tlumieniem, bo napewno trzeba bedzie to dopracowac. Jest jakis wyrazny kop? Czy dalej bida?

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X