Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Dylemat 2.0 czy 2.1?

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Dylemat 2.0 czy 2.1?

    Cześć

    Czas złożyc drugą konstrukcje:) Pierwsza to Vifa TC20 + TVM XW-165. Jestem z niej zadowolony jednak stwierdziłem że pora pójść krok dalej.
    Wybór padł na Seas 27TDFC i Dayton RS180. Zestawienie to wygląda ciekawie, kopułka o klasę lepsza, bas powinien schodzić niżej.
    Zastanawiam się jednak czy nie lepiej zrobić 2.1:
    - 27TDFC/G + RS150/ 8 litrów zamknięta (-3dB/85Hz)
    - Sub na MDS08/ 22 litry BR + panel Irka

    Jakie widzę zalety 2 rozwiązania:
    - bas powinien być niższy
    - w przyszłości sprawdzi się w kinie
    - monitorki wyjdą małe na delikatnych standach więc łatwiej ustawić (studenckie mieszkania itp.:)

    Pytania:
    - czy warto robić 2.1 na takich głośnikach
    - czy jest sens robić tego RS150 w zamknietej 7-9 litrów (zależy mi aby był mała), czy zgra się z subem?
    - czy 40W tego RS150 to nie za mało do takiego zestawu?
    - może lepiej dać RS180 w zamknietej 10-12 litrów (-3dB/75Hz)?

    Wybrałem Daytony i Seas'y ze względu na niską cenę i dostępność w Polinku (ten RS150 powinien być dostępny na początku września:)
    Problem z zaprojektowaniem zwrotek odpada ponieważ stosuję zwrotnice cyfrową i biamping:)

    Z góry dzięki za rady
    Pozdrawiam
    Krzysiek

    #2
    Jeżeli sam piszesz ze przyda sie w kinie a masz troszke pieniązków na to, to czemu by nie zrobic suba, kazdy poleca tego MDS, mi równierz, tak prawde mowiąc musisz stwierdzic jaki dzwiek jest dla Ciebie lepszy czy 2.1 czy 2.0, zobacz jak dobrze został oceniony DAYTON na Zaph Audio http://zaphaudio.com/6.5test/ oni biorą pod uwage wszystko, bas tez wiec mysle ze do sluchania tylko muzyki a nie dzwiękow kina to spokojnie 2.0 a do kina jak piszesz 2.1....moze zdecyduj sie na zrobienie najpierw lepszego 2.0 a potem dorobisz suba...pozdrawiam

    [ Dodano: 2008-07-15, 20:33 ]
    P.S. Co do 40W zalezy od jakiego wzmacha te 40W :mrgreen: :razz: no i jezeli robisz 2.0 to raczej nie CL bo zejscia nie bedziesz miał, moim zdaniem kazde diy ma sens jezeli chcesz je zrobic, zrobisz i jestes zadowolony :wink:

    Skomentuj


      #3
      Jeżeli 2.0 to oczywiście RS180 BR około 20 litrów.
      Kusi mnie jednak 2.1 na RS150 bo mam wrażenie że ogólny efekt również w muzyce może być dużo lepszy, jednak to tylko moje domysły dlatego pytam tych co są lepiej obeznani w zestawieniach małe monitory + sub.

      Skomentuj


        #4
        Czytajac nawet rozne fora obcojęzyczne dowiesz sie ze zestroic sub z satem jest ciezko, drugą rzeczą jest rozstawienie, jezeli dasz 15cm Daytonki w CL to one bedą marnie grac moim zdaniem, zejscia zero i wtedy bas masz praktycznie z jednego miejsca i tu własnie role gra ustawienie subwooferka, tak aby bylo dobrze słychac "wszedzie" co innego masz w 2.0 bo tam 2basy graja, a przeciesz 18cm membrana jest w stanie niezle namieszac w pokoiku :wink: Powiedz jaki ten pokoik jest i czym napędzisz moze :?:

        Skomentuj


          #5
          krzysiek21, imho 2 monitory na 18cm dadzą więcej basu niż jeden sub na 20cm.
          Jeśli już robić suba to moim zdaniem minimum 10", w jakim pomieszczeniu ma to grac?

          Skomentuj


            #6
            Pomieszczenie....jak już pisałem student:) więc aktualnie 15m^2 ale kto wie za rok może więcej:)

            Nie zależy mi aby basu było bardzo dużo, zależy mi aby był niższy niż można wyciągnąć z tych 18cm. Przyznam szczerze że moje dylematy powstały kiedy posłuchałem dużych kolumn Quadral Shogun i stwierdziłem że duży głośnik (tu akurat 10") to fajna rzecz. Pomimo że basu nie było dużo więcej w porównaniu do moich XW-165 czuć było, że jest niższy i taki mięsisty:)

            Napęd to (biamping):
            - wysokie LM3886
            - niskie LM4780 równolegle

            Wiem, że 10" byłaby lepsza ale jednak buda musiałaby być większa a tego MDS'a można dać w zasadzie już w 20-22 i teoretycznie zejście powinno być do 36Hz

            Skomentuj


              #7
              krzysiek21, jak zależy Ci na zejściu to może Mivoc XAV-210? Potrafi zejść niżej od MDS08

              Skomentuj


                #8
                krzysiek21: to ze z XW masz kiepski bas to nie znaczy ze wszystkie 18cm graja slabym basem... a znam tez wiele 25cm (np stare tonsile), ktore sa gorsze niz dobra 16cm...

                Skomentuj


                  #9
                  Widzę że większość radzi zrobić 2.0 na 18'stkach....koszty też dużo niższe więc chyba tak zrobię.
                  Ciekawi mnie tylko czy taki zestaw tzn. 15cm w zamkniętej + sub powiedzmy od 90Hz ma szanse jakoś zagrać?
                  Czy jednak kolumny powinny grać zdecydowanie niżej, a sub jako wzmocnienie i lekkie obniżenie basu?

                  Skomentuj


                    #10
                    krzysiek21,

                    Przepraszam, że się wtrącam ale zaciekawiło mnie bardzo co napisałeś:
                    Problem z zaprojektowaniem zwrotek odpada ponieważ stosuję zwrotnice cyfrową i biamping:)
                    Możesz napisać coś więcej na ten temat. Chodzi mi o to jak dokładniej jest zrealizowana ta zwrotnica. Czy to po prostu PCet z odpowiednią kartą muzyczną + soft, czy może dedykowane urządzenie, a może coś własnej konstrukcji?

                    Skomentuj


                      #11
                      Zamieszczone przez krzysiek21
                      Widzę że większość radzi zrobić 2.0 na 18'stkach....koszty też dużo niższe więc chyba tak zrobię.
                      Ciekawi mnie tylko czy taki zestaw tzn. 15cm w zamkniętej + sub powiedzmy od 90Hz ma szanse jakoś zagrać?
                      Czy jednak kolumny powinny grać zdecydowanie niżej, a sub jako wzmocnienie i lekkie obniżenie basu?

                      kolumny nie muszą schodzić specjalnie nisko jeśli jest sub
                      myślę że 60-100hz na kolumny i resztę uzupełniasz subem właśnie

                      Skomentuj


                        #12
                        Ciekawi mnie tylko czy taki zestaw tzn. 15cm w zamkniętej + sub powiedzmy od 90Hz ma szanse jakoś zagrać?
                        ma szanse, tylko ze wtedy jestesmy uzaleznieni bardziej od miejsca odsluchu, a pomijam juz klopoty z samym ustawieniem suba. Moim zdaniem gra przy dwoch kolumnach jak najbardziej niewarta swieczki, bo bas mozna dostac bez przeszkod z kolumn...

                        Skomentuj


                          #13
                          przeborek
                          Obecnie za zwrotkę robi Audigy2 + kx'y. Dokładnie to cały dźwięk niepochodzący z foobar'a przechodzi przez DSP i w kx jest zwrotnica 4 rzędu (niestety wtedy mamy tylko 16 bitów ze względu na DSP). Wszytko co odtwarzam z foobar'a idzie przez plugin foo_dsp_xover i tam mamy już zwrotkę nawet 10 rzędu (wtedy pomijam DSP więc teoretycznie mam 24 bity, osobiście nie słyszę różnicy:)
                          W przyszłości rozważam zastosowanie Behringer'a DCX2496.

                          Dodam jeszcze, że do tego wszystkiego stosuję DCR (Digital Room Correction). Skłonił mnie do tego fakt, że kiedy pomierzyłem charakterystykę moich kolumn przy normalnych warunkach odsłuchu to delikatnie sie przeraziłem tzn. górki i dołki niektóre nawet 6-10dB.
                          Przy projektowaniu zwrotek walczymy o pojedyncze decybele a jak widać rzeczywistość jest dość brutalna, pomieszczenie w którym słuchamy to podstawa.

                          Skomentuj


                            #14
                            Dziękuje za odpowiedź. Poczytałem sobie trochę na temat tego pluginu. W sumie fajny pomysł, ma tylko te dwie wady, że zawsze do słuchania trzeba włączać komputer i kolumny stanowią jakby jedną całość z komputerem, nie można np. pożyczyć/sprzedać.

                            A co do tego DCR, to rozumiem, że zbadałeś sobie charakterystyke kolumn, wygenerowałeś odpowiedni filtr który ma ją poprawić i wplotłeś ten filtr gdzieś pomiędzy zwrotnicą, a wyjściem? Ten filtr realizujesz też za pomocą jakiegoś pluginu, czy też sterowniki udostępniają taką możliwość? A może po prostu sama zwrotnica jakby uwzględnia ten filtr?

                            Skomentuj


                              #15
                              Zamieszczone przez przeborek
                              ...ma tylko te dwie wady, że zawsze do słuchania trzeba włączać komputer i kolumny stanowią jakby jedną całość z komputerem, nie można np. pożyczyć/sprzedać.
                              Pierwszej wady na razie nie da sie uniknąć ale gdyby był Behringer to problemu nie ma.
                              Co do drugiej wady to w moich pierwszych kolumnach mam też normalną zwrotkę, dopiero później je przerobiłem pod biamping, więc są uniwersalne:) Drugą konstrukcje na razie zrobię bez zwrotki ... zawsze 100zł w kieszeni:)

                              Zamieszczone przez przeborek
                              A co do tego DCR, to rozumiem, że zbadałeś sobie charakterystyke kolumn, wygenerowałeś odpowiedni filtr który ma ją poprawić i wplotłeś ten filtr gdzieś pomiędzy zwrotnicą, a wyjściem? Ten filtr realizujesz też za pomocą jakiegoś pluginu, czy też sterowniki udostępniają taką możliwość? A może po prostu sama zwrotnica jakby uwzględnia ten filtr?
                              Cała technologia jest opisana tutaj:) - DRC
                              Dokładnie tak jak napisałeś tzn. nagrywam sygnał testowy przy pomocy mikrofonu (sweep od 10-21000Hz), później generuje filtr i stosuje plugin foo_convolve, który nakłada go na wyjście z foobar'a. O ile wiem w kx'ach nie ma takiego pluginu bo ten filtr jest dość długi (nie tylko wygładza charakterystykę ale również teoretycznie zmniejsza wszelkie odbicia i dudnienia dlatego ma np. 1s) i procesor DSP w Audigy jest do tego za słaby.
                              Jeżeli chodzi o stosowanie zwrotki i filtra jednocześnie to o ile wiem jest do tego bardzo dobry porgram pod Linuxa - BruteFIR. Tam w zasadzie można zrobić wszystko ... ale nie znam się na Linuxie, a foobar mi wystarcza:)

                              Myślę, że z czasem DRC będzie robiło się popularne bo według mnie poprawa dźwięku jest nieporównywalnie większa niż po zastosowaniu kabla za 1000zł , a ostatnio mój brat kupił nawet średniej klasy amplituner Yamach'y do którego dokładają mikrofon i jest coś w rodzaju DRC (oczywiście bardzo banalne:), które poprawia charakterystykę kolumn.

                              Skomentuj

                              Czaruję...
                              X