Niebardzo rozumiem po co ta cała "dyskusja"... Powinna się ona skończyć po postach Yoshiego i Irka. Po ich przeczytaniu mało kto będzie miał ochotę kopiować Nextony (no chyba, że ich słuchał i mu się podobały). Czy nazwiemy zwrotnicę złą - Yoshi czy stwierdzimy, że zestaw gra ostro, ale każda zwrotnica ma prawo bytu, wszak gusta są różne - opinia Irka nie ma większego znaczenia. Kształtuje to w ten sam negatywny sposób opinie publiczną na owe kolumny :P. Imo temat do zamknięcia, bo prowadzi jedynie do kłótni i wytykania sobie ewentualnych błędów...
Ogłoszenie
Collapse
No announcement yet.
Porozmawiajmy o zwrotnicach....
Collapse
X
-
Oj panowie spokojnie, czekajcie zawołam wszystkich .. ok teraz możecie się bić.
takero, bez ciosów gołoty, rozmawiamy o zwrotnicach a nie o języku polskim. Może piku być nawet analfabetą ale nie ma to nic do rzeczy w przypadku rozmowy o zwrotnicach.
Przebieg impedancji jest dość ważny ale nie determinował bym go jako najważniejszego. Impedancja i tak musi się zmieniać bo zasada działania filtrów na tym polega. Można ją zlinearyzować z całym zakresie za pomoca odpowiednich korektorów, to by ułatwiło prace wzmacniaczowi (szczególnie lampowemu) ale nie miałoby znaczącego wpływu na dzwięk.
Osobna kwestią jest jednak to, że z impedancji mozna czasem sporo wyczytać nt całej konstrukcji np sposob strojenia portu BR, wykonanie zwrotnic, impedancje głośników. Jeżeli minimum nie jest na krytycznym poziomie to od biedy na reszte można przymknać oko. Moim zdaniem nie można popadać w przesadę i robić np z 4 ohmowej kopułki na siłę 8 ohmową dodajac szeregowo opornik tylko po to żeby było 8 ohm. Jeżeli takie rozwizanie jest optymalne to ok, ale jeżeli klasyczny L-pad wypada lepiej brzmieniowo to chyba lepiej wybrać tę opcję niż trzymać sie kurczowo tych 8 ohmów. Jak ktoś chce mieć 8 ohm to kupuje głośniki o odpowiedniej impedancji a nie podchodzi do sprawy od dupy strony.
Ja akurat słyszałem monitorki STX'a i dla mnie one nie grały, po prostu wydobywała się z nich sieczka. Nie jestem odosobniony w tym wrażeniu bo i seweryn był ze mna wtedy i też szybko wyparowal z pokoju bo sie tego słuchać nie dało. Można zawsze zwalać na akutykę pomieszczenia itd ale bez przesady, inne sprzety w identycznych pokojach potrafiły zagrać dobrze, szczególnie, że moje zastrzeżenia w brzmieniu STX'a nie tyczyły sie basu z którym zawsze sa problemy na AS ale ze srednimi i wysokimi tonami gdzie juz 99% sprzetów problemów nie ma (zwiazanych z akustyką pomieszczenia).
Ta zwrotnica tylko potwierdziła moje spostrzeżenia, czyli jeszcze nie ogłuchłem. Czasem można błędnie ocenić poprawnie skonstruowaną kolumne ale tym razem tak nie było, dźwięk koresponduje ze źle zaprojektowanym filtrem i chyba niestety dość kiepskimi głosnikami. Jeżeli filtry wygladają jak wygladają to konstruktor albo raczkuje w temacie robienia zwrotnic i kurczowo próbował uzyskać jakiś efekt końcowy (zgrać fazę i miec równą ch-ke) kosztem zdroworozsądkowego podejscia do projektowania (bo filtr kopułki jest zwalony) albo te głosniki sa tak kiepskie ze ich wzajemne zestawienie nie daje sie dobrze zaaplikować, chociaż to wątpie co z każdego guano można co nieco wyciagnąć.
3 droznej konstrukcji nie słuchałem i też dopiero teraz obejżałem schemat no i jest on mocno przekombinowany, ilość poprawiaczy ch-ki jest imponująca. Typowy filtr 3 rzedu + tłumik to jest na tyle duzo elementów, że można wymodelować dowolnie ch-kę kopułki, dodawanie do tego jeszcze kolejnego filtra jest już przesadą, ktoś szedł zupełnie na łatwizne. Na zasadzie, że jak sie nie da czegoś tam zrobić to dołóżmy jeszcze coś aby działało. Zamiast przysiąść i zacząć projekt od nowa z innym podejściem zamiast drążyć nietrafioną koncepcję.
Chyba warto podyskutować i wytknąć błedy producentowi, przecież to nie jest konstrukcja żadnego z nas, nikt z tego forum nie ucierpi a obrona stx'a jest zupełnie bezsensowna bo jaki można mieć w tym interes, chyba nikomu stx nie płaci za to zeby robić im dobrą markę na forum.. chociaż kto wie :lol:
Skomentuj
-
panowie no wreszcie trochę gorącej dyskusji. Z tak szczerej wymiany poglądów można się czegoś nauczyć. Ogólnie forum jest dosyć drętwe, bo nawet odpowiedzi na pytania w postach są bardzo enigmatyczne a to szczególnie początkującym nie pomaga. Zaczynając myśleć o nowych kolumnach chciałem popełnić jak najmniej błędów, dlatego zgłębiłem niejedno forum. Wstępnie zdecydowałem się na GDN18-130-8-AKX i GDWK10-250-8-AKX, ale po obejrzeniu charakterystyk impedancji wybrałem GDWK10-200-8-AKX (bardziej równa), oraz z ciekawości po przeczytaniu dyskusji z Irkiem o jego zwrotnicach (mała ilość basu). Ponieważ bardzo cenię Irka za jego rzeczowe wypowiedzi, musiałem to sprawdzić. Zrobiłem zwrotnice wg projektu z "Gotowe projekty zwrotnic głośnikowych " no i nie specjalnie byłem zadowolony z brzmienia. Niby średnica szczegółowa, ale wysokie nie bardzo i dół też jakiś płaski. Dopiero po zrobieniu zwrotnicy z http://img166.imageshack.us/i/stxgdn...wk1025au0.gif/ kolumny zaczęły brzmieć jak należy (albo jak mi się podoba). Różnica jest kolosalna. Różnice w zwrotnicach niezbyt duże, przede wszystkim inny podział , a taka zmiana. Na nic charakterystyki jak brzmienie ci nie pasuje.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Yoshi_80Przebieg impedancji jest dość ważny ale nie determinował bym go jako najważniejszego. Impedancja i tak musi się zmieniać bo zasada działania filtrów na tym polega. Można ją zlinearyzować z całym zakresie za pomoca odpowiednich korektorów, to by ułatwiło prace wzmacniaczowi (szczególnie lampowemu) ale nie miałoby znaczącego wpływu na dzwięk.
Osobna kwestią jest jednak to, że z impedancji mozna czasem sporo wyczytać nt całej konstrukcji np sposob strojenia portu BR, wykonanie zwrotnic, impedancje głośników. Jeżeli minimum nie jest na krytycznym poziomie to od biedy na reszte można przymknać oko. Moim zdaniem nie można popadać w przesadę i robić np z 4 ohmowej kopułki na siłę 8 ohmową dodajac szeregowo opornik tylko po to żeby było 8 ohm. Jeżeli takie rozwizanie jest optymalne to ok, ale jeżeli klasyczny L-pad wypada lepiej brzmieniowo to chyba lepiej wybrać tę opcję niż trzymać sie kurczowo tych 8 ohmów. Jak ktoś chce mieć 8 ohm to kupuje głośniki o odpowiedniej impedancji a nie podchodzi do sprawy od dupy strony.
Zamieszczone przez Yoshi_803 droznej konstrukcji nie słuchałem i też dopiero teraz obejżałem schemat no i jest on mocno przekombinowany, ilość poprawiaczy ch-ki jest imponująca. Typowy filtr 3 rzedu + tłumik to jest na tyle duzo elementów, że można wymodelować dowolnie ch-kę kopułki, dodawanie do tego jeszcze kolejnego filtra jest już przesadą, ktoś szedł zupełnie na łatwizne. Na zasadzie, że jak sie nie da czegoś tam zrobić to dołóżmy jeszcze coś aby działało. Zamiast przysiąść i zacząć projekt od nowa z innym podejściem zamiast drążyć nietrafioną koncepcję.
Proszę zobaczcie sobię Rfck zasymulował jeden z układów RLC, które stosuje STX http://www.akustyk.ayz.pl/forum/viewtopic.php?t=622
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Yoshi_80takero, bez ciosów gołoty, rozmawiamy o zwrotnicach a nie o języku polskim. Może piku być nawet analfabetą ale nie ma to nic do rzeczy w przypadku rozmowy o zwrotnicach.
Zamieszczone przez Yoshi_80Przebieg impedancji jest dość ważny ale nie determinował bym go jako najważniejszego. Impedancja i tak musi się zmieniać bo zasada działania filtrów na tym polega. Można ją zlinearyzować z całym zakresie za pomoca odpowiednich korektorów, to by ułatwiło prace wzmacniaczowi (szczególnie lampowemu) ale nie miałoby znaczącego wpływu na dzwięk.
Osobna kwestią jest jednak to, że z impedancji mozna czasem sporo wyczytać nt całej konstrukcji np sposob strojenia portu BR, wykonanie zwrotnic, impedancje głośników. Jeżeli minimum nie jest na krytycznym poziomie to od biedy na reszte można przymknać oko. Moim zdaniem nie można popadać w przesadę i robić np z 4 ohmowej kopułki na siłę 8 ohmową dodajac szeregowo opornik tylko po to żeby było 8 ohm. Jeżeli takie rozwizanie jest optymalne to ok, ale jeżeli klasyczny L-pad wypada lepiej brzmieniowo to chyba lepiej wybrać tę opcję niż trzymać sie kurczowo tych 8 ohmów. Jak ktoś chce mieć 8 ohm to kupuje głośniki o odpowiedniej impedancji a nie podchodzi do sprawy od dupy strony.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez janekzetDopiero po zrobieniu zwrotnicy z http://img166.imageshack....dwk1025au0.gif/ kolumny zaczęły brzmieć jak należy (albo jak mi się podoba).
Chyba ze ta pierwsza nie byla od niego, choc zaraz poszukam czy byly inne zwrotki do tego zestawienia bo cos nie kojaze.
Skomentuj
-
Eee takero, nie blokuj każdego tematu który nie idzie po twojej myśli.
Zamieszczone przez dolphin123szkoda, bo fajne al130 ma/miał lubił katować małe głośniczki
Zwrotnice STX'a sa zastanawiające bo widać, że na siłe daży sie tam do uzyskania płaskiej ch-ki. Np dzieki korektorowi o którego działaniu wspomniał piku
Wiele dobrych konstrukcji fabrycznych akurat te kwiestię zupełnie pomija, czesto widać wybujałe obszary pasma np wysokich tonów a mogli by śladem stx'a je wyrównać a jednak tego nie robią.
Pytanie, czy bez tej korekcji kolumna grała kiepsko czy producent po prostu dąży do hi-endowości swojego produku takimi zabiegami. Chyba lepiej by było poprawic głośnik jak mają takie możliwości, wkońcu sami go produkują aniżeli poprawiać niedomagania głośnika dodatkowym filtrem.
Skomentuj
-
ten temat idzie bardzo po mojej myśli , no może pomijając posty o Budziku i całą tę sferę domniemań nt zwrotnicy.
Nie mam zamiaru bronić stxa, bo nie bardzo nawet korzystam z ich usług i produktów, ale zastanawia mnie fakt niesamowitej krytyki w ich stronę idącej.
Równie przekombinowane projekty zwrot z zaphaudio takiej fali krytyki nie przechodzą.
Skomentuj
-
Niesamowitej krytyki? Jeżeli chodzi o mnie to staram sie mówić to co myślę i uważam, że wiele konstrukcji jakie słyszałem jest kiepskich, nie tylko ten STX ale bardziej renomowane firmy .
Uważam, że monitorki WLM'a które zachwyciły tyle osób sa moim zdaniem dość przecietne jedynie umiejetnie wyeksponowano niektóre aspekty brzmienia. Nie przepadam za kolumnami paradigma gdyż wg mnie one po prostu maja katastrofalnie nastrojone wysokie tony. Kolumny pro-aca sa przereklamowane a zwrotnica ponodź świetnie brzmiacych mietków to jest kolejny przykład ignorancji gdyż funduje 6dB dziure na środku pasma a i tak ludzie na forum mlaskaja ze smakiem na samo wspomnienie tych monitorków.
Dlatego moja krytyka STXów nie jest wynikiem jakiejś nienawiści tylko konstryktywnymi sostrzeżeniami, sybiektywnymi ale żadna ocena nie jest obiektywna.
Różnice między dobrze a źle wykonaną robotą widać gołym okiem. Weźcie jako przykład akkusa gdzie nie ma żadnych wpadek brzmieniowych, wszystkie konstrukcje sa świetne, widać rękę prawdziwego konstruktora a nie fantasty który myśli ze swoim złotym uchem i ortodoksyjnym trzymaniem sie głupich zasad (np tylko filtr 1 rzedu), myśli że jego konstrukcja jest jakaś wyjątkowa.
Do prawdziwych wyników dochodzi sie drogą wiedzy a nie drogą wydumanych zjawisk. Żeby zdobyć wiedze to trzeba czasem z czegoś wypruć flaki i zobaczyć co jest w środku i ocenić. Przecież producent sprzętu nie jest wyrocznią, że jak tak zrobił to jest to najlepsza z możliwych opcji. Tam też pracują ludzie i potrafią się mylić lub mieć niedostateczną wiedzę.
Co do krytyki dotyczącej przekombinowanych zwrotnic. Otóż zwrotnica jest przekombinowana wówczas gdy zawiera duzo zbednych elementów lub elementów które z zasady niekorzystnie wplywają na dzwięk i są stosowane w sposób nadmierny lub nieuzasadniony (np nadmiar pułapek rezonansowych). W przypadku zwrotnicy STXa dla głośnika średnio i wysokotonowego jest tam kupa elementów które prawdopodobnie moznaby wywalić, troche przekonstruować zwrotnice i kosztem może mniejszej liniowosci pasma uzyskać podobny efekt. Uważam, że nadmiar elementów korygujących pasmo nie zawsze wymiernie wpływa na poprawę brzmienia.
Można zrobić zwrotnice która nie bedzie przekombinowana ale bedzie sie składać z duzej liczby części gdyż bedzie taki zamysł. Sam ostatnio zrobiłem filtr głsonika średniotonowego który miał ich sporo ale żaden element nie był nadmiarowy, zastosowałem minimum chociaż filtr składał sie z 9 czy 10 elementów. Można coś skomplikować jeżeli jest to celowe albo skomolikować bo się tego nie umiało zrobić prościej, chociaż można było.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Yoshi_80Można zrobić zwrotnice która nie bedzie przekombinowana ale bedzie sie składać z duzej liczby części gdyż bedzie taki zamysł. Sam ostatnio zrobiłem filtr głsonika średniotonowego który miał ich sporo ale żaden element nie był nadmiarowy, zastosowałem minimum chociaż filtr składał sie z 9 czy 10 elementów. Można coś skomplikować jeżeli jest to celowe albo skomolikować bo się tego nie umiało zrobić prościej, chociaż można było .
Było już nie raz udowadniane, że czasami "pokrzywiona" char-kę brzmi lepiej od tej płaskiej jak stół.
Takero Własnie po to jest forum, żeby wypowiadać się na temat konsrtukcji, i ich budowię, tak samo zwrotnic i właśnie to robię.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez piku16Zamieszczone przez Yoshi_80Można zrobić zwrotnice która nie bedzie przekombinowana ale bedzie sie składać z duzej liczby części gdyż bedzie taki zamysł. Sam ostatnio zrobiłem filtr głsonika średniotonowego który miał ich sporo ale żaden element nie był nadmiarowy, zastosowałem minimum chociaż filtr składał sie z 9 czy 10 elementów. Można coś skomplikować jeżeli jest to celowe albo skomolikować bo się tego nie umiało zrobić prościej, chociaż można było .
Skomentuj
-
Dokladnie tak jak piszesz, mozliwosci technicznych jest wiele. Kazdy konstruktor stosuje ma swoje zasady a dobrym konstruktorem jest ten co zna je wszystkie i potrafi osiagnac to co chce siedzacy i sluchajacy klient. Jesli nie masz ''celu'' (klienta) to poprawna zwrotka bedzie tez 2,2uF na wysokim.
Jesli ktos z was chce poprawiac zwrotki to najpierw musi posluchac oryginalu potem napisac co mu sie nie podoba a nastepnie to skorygowac. A to i tak nie jest recepta na sukces bo znajdzie sie wielu co bardziej im przypadnie do gustu oryginal.
Nie wiem o czym pisal piku, ze niby impedancja nie moze za wysoko wzrastac? Nie moze spadac za nisko ale wzrastac moze do woli. Nagle jej zmiany swiadcza o dzuej dobroci filtrow i wtedy trzeba obejrzec charakterystyke fazy elektrycznej ktora powinna miescic sie w zakresie +-60stopni.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez piku16Takero Własnie po to jest forum, żeby wypowiadać się na temat konsrtukcji, i ich budowię, tak samo zwrotnic i właśnie to robię.
Możesz pisać co chcesz,ale nie muszę się z tym zgadzać - na tym polega idea nie dość że forum to jeszcze tolerancji.
Zamieszczone przez irekJesli ktos z was chce poprawiac zwrotki to najpierw musi posluchac oryginalu potem napisac co mu sie nie podoba a nastepnie to skorygowac. A to i tak nie jest recepta na sukces bo znajdzie sie wielu co bardziej im przypadnie do gustu oryginal.
Skomentuj
-
Ja słuchałem jedynie monitorków i mi nie przypadly do gustu. Trudno mówić nim sie samemu nie spróbuje czy to jest zwrotnica czy to głosniki tak grają a moze jedno z drugim zrobiło taki pasztet, nie wiem.
Myśle, że pojęcie ostrego brzmienia bo taki był zamysł autora projektu w przypadku tej konstrukcji jest trochę naciągane bo na AS można było posluchać wielu ostro brzmiacych sprzetów ale ten był że tak powiem low endowo-ostry. Co innego jak ostrość jest powiązana z dobrym czystym brzmieniem a jedynie akcentuje niektóre charakterystyczne punkty a co innego jak z głosnika wylatuje ostra sieczka zupelnie jakby obok jakiś golfiarz odpalił swój "stunningowany" sprzet grajacy.
Skomentuj
-
Wg mnie wysokotonowka stx-a tak gra i mozna cos pokombinowac ze zwrotka co moze wplynac tylko na srodek pasma bo moze ten niski podzial tez cos psuje. Ale charakteru najwyzszych tonow to nie zmieni.
Jak projektowalem zwrotki do stx-a to zaraz potem dostalem wysokiego peerlesa i roznica w brzmieniu jest ogromna. Ale na tym to polega zeby znalezc swoje brzmienie.
A co do hi-endu to to pojecie obecnie jest mocno plynne i zlewa sie z hi-fi dlatego zaczyna powstawac ultra-end, krazy-end, top-end itd.
Kolumna wysokiej klasy to ta droga czyli ladnie wykonczona, glosniki przestaja byc teraz wazne, bo najwiecej kosztuje obudowa.
Skomentuj
Skomentuj