Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Stówka na głośnik do suba

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #21
    Basreflex szybszy od obudowy zamknietej? A to jakas nowosc dla mnie :) Nie czytalem jeszcze zadnej ksiazki o konstrukcjach glosnikowych, w ktorej byloby napisane, ze obudowa zamknieta ma gorsze wlasciwosci impulsowe od bas refleksu.
    Porzadnie wykonana buda zamknieta qtc 0.5, z mala korekcja na najnizszym basie to bas baardzo wysokiej jakosci, bez pierdzenia z rury i mulu stawu karpiowego. I nie ma to nic wspolnego z tym co sie komus wydaje, tylko jest to czysta fizyka-akustyka.

    O bandpasie 6th to juz wogole nie bede pisal, bo to rozwiazanie dla typowych hardkorowcow z kilogramem woskowiny w uszach...

    Skomentuj


      #22
      Zamieszczone przez Pogromca mitow
      Porzadnie wykonana buda zamknieta qtc 0.5, z mala korekcja na najnizszym basie to bas baardzo wysokiej jakosci, bez pierdzenia z rury i mulu stawu karpiowego.
      Qtc to już kwestia gustu, im niższe tym bardziej zbliżamy się do odgrody. Od ponad 7 lat pracuję nad obudową zamknietą dwugłośnikową/dwu komorową, w której kazda z komór ma różne dobroci. Muszę się pochawalić, że jak dobrze pójdzie to pod koniec bierzącego roku spodziewam się uzyskania wyłączności w PUP.
      Zajęło to aż 7 lat, bo sporo skrzynek trzabyło sklepać i sporo problemów rozwiazać żeby uzyskać spodziewane efekty.
      Prototypowa obudowa ma jedną komorę o dobroci Qtc= 0,9 druga komora Qtc= 0,5. Inteligentnie wykorzystując przemiany termodynamiczne wewnątrz obudowy, uzyskałem efekt jakby grało kilka obudów z Qtc z przedziałów 0,5....0,9. Czyli wypadkowa dobroć wypada 0,7
      Wyniki jakie udało mi się uzyskać to przenoszenie w pełni liniowe w zakresie 25-200Hz.
      Jednak nic nie jest idealne, wadą takiego rozwiązania jest to, że głośniki muszą specyficznie ze sobą współpracować i niestety w takim układzie "ten drugi głośnik" nie podnosi SPL o 3dB. Dodatkowa efektywność przezeń wnoszona jest jakby tracona na poszerzanie pasma.
      Sprytne umysły chyba wiedzą że z B-R się tak nie da, ale powstaje pierwszy prototyp na membranach biernych, jednak tutaj trzeba walczyć z dziwnymi zjawiskami fazowymi, które jak dziś spedzają mi sen z oczu i powodują gotowanie się mózgu od natłoku myśli :roll:

      Skomentuj


        #23
        Dobra Panowie, ale dyskutujemy tu o rozniacach miedzy budami..

        Skomentuj


          #24
          Polusek, skoro tak ci zalezy na szybkosci to po jaka cholere kupiles glosnik z ciezka membrana i wielkim x-max'em? :???:

          prawda jest tak ze NIE KAZDY glosnik nadaje sie do obudowy zamknietej...

          Skomentuj


            #25
            Panowie, nie o tym mielismy rozmawiac w tym temacie, a o wyborze glosnika. Ma ktos jeszcze jakies propozycje?

            Skomentuj


              #26
              a moze jakies uzywki samochodowe?

              Skomentuj


                #27
                Zamieszczone przez Pawel S.
                skoro tak ci zalezy na szybkosci to po jaka cholere kupiles glosnik z ciezka membrana i wielkim x-max'em?
                To dobroć całkowita podpowiada konstruktorowi jaka będzie spodziewana szybkość głosnika. Ciężar membrany jest odwrotnie proporcjonalny do Fs, więc nie wiem o co ci chodzi z tym ciężarem, im nizsze Fs tym lepiej. X-max kompletnie nic nie mowi konstruktorowi na temat typu obudowy. Chyba zapomninasz na jakiej zasadzie działa OZ, jest coś takiego jak podatność powietrza w obudowie i zawieszeń głośnika. Membrana porusza się na poduszce powietrznej, której podatność kontroluje pracę głośnika i to ona ma głowny wpływ na takie parametry jak Fc i Qtc.
                I prawda jest własnie taka, że KAŻDY głośnik do obudowy zamknietej się nadaje!
                I myslałem że KAŻDY na tym forum takie proste rzeczy po prostu wie!
                Panowie, nie o tym mielismy rozmawiac w tym temacie, a o wyborze glosnika. Ma ktos jeszcze jakies propozycje?
                Mam takiego tonsila 30/60/1, podjedź do mnie, posłuchasz go w closed i sam stwierdzisz, że z głośnika ktory kosztuje właśnie cos około oczekiwanych przez ciebie 100zł można mieć na długie lata zadowalajacy, w pełni kontrolowany bas. Ludzie zejdzcie na ziemię i zacznijcie robić coś dla ucha a nie opierać się tylko na symulatorach i pchać wszystko co się tylko da do obudów z tunelami które tylko kaleczą głośniki i słuch.
                Szczerze to nigdy się jeszcze nie spotkałem, zeby głosnik 8'' w B-R zagrał na przyzwoitym poziomie. No ale je jestem przecież głuchy bo nawet nie potrafię usłyszeć że zamknieta jest wolniejsza i gorzej radzi sobie z szybkimi impulsami od "sztucznie grajacego rezonatora" :lol:

                Skomentuj


                  #28
                  Pawel S., co masz na mysli?

                  Skomentuj


                    #29
                    http://www.allegro.pl/item882740191_...01s_20_cm.html
                    http://www.allegro.pl/item884467964_...owy_25_cm.html
                    nie wiem co to jest ale pasuje cena i wymagania (moc i maly glosnik)

                    [ Dodano: 2010-01-20, 13:52 ]
                    Zamieszczone przez Polusek
                    X-max kompletnie nic nie mowi konstruktorowi na temat typu obudowy.
                    o typie obudowy nie - ale o szyvbkosci i brzmieniu tak

                    Zamieszczone przez Polusek
                    Chyba zapomninasz na jakiej zasadzie działa OZ
                    dobrze wiem jak ona dziala... ale ja nie pisze o obudowie tylko o glosniku. jak wsadzisz dowolny glosnik w obudowe zamknieta to nie zawsze uzyskasz dobre brzmienie
                    Zamieszczone przez Polusek
                    I prawda jest własnie taka, że KAŻDY głośnik do obudowy zamknietej się nadaje!
                    tak, ale nie kazdy zagra w niej basem ;]

                    Skomentuj


                      #30
                      Zamieszczone przez Pawel S.
                      o typie obudowy nie - ale o szyvbkosci i brzmieniu tak
                      Żarty na bok, to obudowa decyduje o brzmieniu i szybkości z resztą sam o tym piszesz:
                      Zamieszczone przez Pawel S.
                      jak wsadzisz dowolny glosnik w obudowe zamknieta to nie zawsze uzyskasz dobre brzmienie
                      Zamieszczone przez Pawel S.
                      nie kazdy zagra w niej basem ;]
                      Przecież własnie pisałem że dla głosników o Qts > 0,3 głosnik gra lepiej w closed a wsadzanie takich do B-R to marnowanie ich dobroci.
                      Pozatym zatkanie tunelu kawałkiem styropianu to wcale nie jest uzyskanie obudowy zamkniętej i nie ma sie co opierać na tego typu eksperymentach, bo zapewne w ten sposób porownujesz róznice między głosnikiem w B-R i OZ
                      Tym postem kończe pisanie w tym temacie bo chyba nikt tu i tak nic nie zrozumie, więc "róbta co chceta" :lol: , radziłem dobrze...

                      Skomentuj


                        #31
                        Zamieszczone przez Polusek
                        Żarty na bok, to obudowa decyduje o brzmieniu i szybkości
                        :shock:
                        czyli twierdzisz ze jak wsadze mulatego XXLSa w obudowe zamknieta to zagra szybciej?
                        glosnik jest mul i tyle...
                        zla obudowa mozesz pogorszyc brzmienie glosnika. ale nie poprawisz zlego glosnika obudowa...

                        Skomentuj


                          #32
                          Hmmm Teoretycznie jest to mozliwe aby "poprawic" obudowa glosnik, ktory jest slaby. Do tego potrzebna jest nam obudowa Tubowa ladowana od przodu, bez komory sprzegajacej z tylu.

                          Skomentuj


                            #33
                            Zamieszczone przez Pogromca mitow
                            Basreflex szybszy od obudowy zamknietej? A to jakas nowosc dla mnie :) Nie czytalem jeszcze zadnej ksiazki o konstrukcjach glosnikowych, w ktorej byloby napisane, ze obudowa zamknieta ma gorsze wlasciwosci impulsowe od bas refleksu.
                            Porzadnie wykonana buda zamknieta qtc 0.5, z mala korekcja na najnizszym basie to bas baardzo wysokiej jakosci, bez pierdzenia z rury i mulu stawu karpiowego. I nie ma to nic wspolnego z tym co sie komus wydaje, tylko jest to czysta fizyka-akustyka.

                            O bandpasie 6th to juz wogole nie bede pisal, bo to rozwiazanie dla typowych hardkorowcow z kilogramem woskowiny w uszach...
                            Przeczytałeś mojego posta w całości ?
                            BTW - taka aktywna korekcja ładnie pierdzieli odpowiedź impulsową , tak samo jak filtry dp, szczególnie że wszyscy teraz lubią 24db/oct.
                            Tylko że tego nikt pod uwagę nie bierze , pomimo że tak prosty symulator jak winisd ma już takie możliwości.

                            [ Dodano: 2010-01-20, 21:03 ]
                            Zamieszczone przez Polusek
                            Żarty na bok, to obudowa decyduje o brzmieniu i szybkości z resztą sam o tym piszesz:
                            no i nie mam więcej pytań.

                            Skomentuj


                              #34
                              Dziwne ze sam Linkwitz poleca OZ z mala korekcja bo wg niego gra to na bardzo wysokim poziomie. Chyba, ze Zygfryd ma w tym temacie male doswiadczenie i nie wie o czym pisze...

                              Dlaczego wszyscy lubia teraz strome filtry? Bo daja wysokiej jakosci dzwiek. W sprzecie profesjonalnym uzywa sie wylacznie stromych zboczy nawet rzedu 48db/oct i wiecej, nie przez jakies widzi mi sie, tylko dlatego, ze daja one wymierne korzysci. A ze amatorzy maja problem ze zwrotnicami 12db to juz inna bajka.

                              Aktywne strome filtrowanie do przepis na swietna jakosc, choc nie twierdze, ze nie da sie zrobic dobrego dzwieku na filtrach pierwszego rzedu.

                              No ale mielismy mowic o glosniku za stowke. Ja bym kupil tonsila 25cm i wrzucil do budy TL, chyba ze konieczna jest niewielka obudowa to...

                              Skomentuj


                                #35
                                Najśmieszniejsze jest to, że ludzie którzy są takimi wielkimi przeciwnikami B-R proponują takie chały jak GDN 30/60/1... Chociaż to by pasowało - słaby głośnik to trzeba "podratować" zamknięta skrzynką.
                                B-R podwyzsza wytrzymałość mocowa? To chyba nie masz pojęcia co się dzieje z głosnikiem i jakie odgłosy wydaje membrana i otwór poniżej rezonansu a to tam mamy doczynienia z najwiekszymi mocami. No chyba że stosujesz wzmacniacze ktore nie przenosza poniżej 30Hz co raczej nawet jako Hi-Fi nie mozna zaliczac a co dopiero Hi-End.
                                A co to za różnica co się dzieje z głośnikiem poniżej 30 Hz? Muzyka rockowa opiera się na basie najniżej około 40 Hz i w ten też zakres stroi się obudowy B-R - wytrzymałość mocowa w tym zakresie jest więc tym zakresie największa i głośnik wyprodukuje mniej zniekształceń podczas głośnego grania.
                                Dlaczego wszyscy lubia teraz strome filtry? Bo daja wysokiej jakosci dzwiek. W sprzecie profesjonalnym uzywa sie wylacznie stromych zboczy nawet rzedu 48db/oct i wiecej, nie przez jakies widzi mi sie, tylko dlatego, ze daja one wymierne korzysci. A ze amatorzy maja problem ze zwrotnicami 12db to juz inna bajka.
                                Kto, wszyscy? Profesjonaliści to inna bajka. Na estradzie jakość nie jest najważniejsza, tylko to żeby było głośno i nic się przy tym nie sfajfczyło. BTW nie widziałem tam też obudów zamkniętych . Home Audio rządzi się innymi zasadami i tutaj filtry niższego rzędu są na porządku dziennym.

                                Skomentuj


                                  #36
                                  Pogromca mitow, no to skoro piszemy o odpowiedzi impulsowej - jako o parametrze elektrycznym - łatwo mierzalnym i symulowalnym, to zasymuluj sobie głośnik w closed , z korekcją na dole i filtrem dp 48db/oct, a najlepiej do tego jeszcze z subsonicem na 20hz

                                  Skomentuj


                                    #37
                                    Zamieszczone przez Caleb
                                    A co to za różnica co się dzieje z głośnikiem poniżej 30 Hz? Muzyka rockowa opiera się na basie najniżej około 40 Hz i w ten też zakres stroi się obudowy B-R - wytrzymałość mocowa w tym zakresie jest więc tym zakresie największa i głośnik wyprodukuje mniej zniekształceń podczas głośnego grania.
                                    No ale nie wszyscy słuchają tylko rocka )

                                    Co do idei budy zamkniętej to mało który głośnik się tak na prawdę do tego nada, a co do stromych filtrów to raczej jest odwrotnie, raczej im stromszy tym gorzej, no chyba że ktos robi na prawdę jakiś eksperymentalny projekt 4/5way z wyspecjalizowanymi głosnikami i aktywną zwrotnicą.

                                    Skomentuj


                                      #38
                                      Zamieszczone przez takero
                                      no i nie mam więcej pytań.
                                      Normalnie ręce opadają. To że ty nie słyszysz różnicy między kolumną która ma Qtc=0,5 a kolumna o Qtc=0,7 czy Qtc=1 albo brzmieniem głosnika o wysokiej dobroci w basrefleksowej pierdziawce to naprawdę współczuję. Żeby pisać że obudowa nie zmienia brzmienia to już ze słuchem bardzo źle być musi.

                                      Odnosnie filtrów aktywnych to idealnym filtrem jest taki, który ma nieskończenie duże tłumienie poniżej fc, czyli im filtr bardziej stromy tym bardziej zbliżamy się do ideału! A że nie jest łatwo taki filtr zaprojektować i komuś się to nie udało i pisze brednie że takie filtry są złe (własnie przez to że mu się nie udało) to widac poziom jego wiedzy.
                                      Każda stroma filtracja aktywna nawet tanich przetworników gwarantuje lepszy dźwiek (i to o kilka klas) od filtracji pasywnej głośników kilkukrotnie drozszych!
                                      Zamieszczone przez Caleb
                                      A co to za różnica co się dzieje z głośnikiem poniżej 30 Hz? Muzyka rockowa opiera się na basie najniżej około 40 Hz i w ten też zakres stroi się obudowy B-R - wytrzymałość mocowa w tym zakresie jest więc tym zakresie największa
                                      Dla Ciebie żadna. A dla mnie róznica taka że piszesz bzdury, bo jak głosniej puszcze sobie np. Korn'a to w B-R głośnik pierdzi, tunel "głośno oddycha" a membrana się trzepie jak ryba na patelni bo głosnik jest maltretowany składowymi poniżej 30Hz a tam i nizej głosnik ma wytrzymałość mocową rzedu kilku watów i tylko sie trzesie w ogole już nie grając!
                                      Wiec uogólnianie że w muzyce rokowej niema nic ponizej 40Hz jest po prostu farsą.
                                      Pozatym głośnik ma być liniowy w całym zakresie w którym pracuje wzmacniacz. Aha, nawet jakby nic nie było w roku ponizej 50Hz to co to za bezsensowne stwierdzenie? Czy tylko jest jeden rodzaj muzyki, a filmy sa bez dźwieków?
                                      Powtarzam po raz kolejny, głosnik w b-r gra prawidłowo jak jego dobroć całkowita nie przekracza 0,3. W przypadku subwoofera B-R należałoby stosować filtr subsoniczny.

                                      Skomentuj


                                        #39
                                        Zamieszczone przez Polusek
                                        Odnosnie filtrów aktywnych to idealnym filtrem jest taki, który ma nieskończenie duże tłumienie poniżej fc, czyli im filtr bardziej stromy tym bardziej zbliżamy się do ideału! A że nie jest łatwo taki filtr zaprojektować i komuś się to nie udało i pisze brednie że takie filtry są złe (własnie przez to że mu się nie udało) to widac poziom jego wiedzy.
                                        Każda stroma filtracja aktywna nawet tanich przetworników gwarantuje lepszy dźwiek (i to o kilka klas) od filtracji pasywnej głośników kilkukrotnie drozszych!
                                        czasami mam wrazenie ze naczytales sie teori a nawet nie wiesz jak to tak naprawde dziala...
                                        wez poczytaj o tym jak sa realizowane takie filtry W PRAKTYCE i zobacz jakie wady ze soba niosa...
                                        niestety ale fizyki sie nie obejdzie i im bardziej stromy filtr tym wieksza degradacja sygnalu

                                        Zamieszczone przez Polusek
                                        Wiec uogólnianie że w muzyce rokowej niema nic ponizej 40Hz jest po prostu farsą.
                                        tutaj sie zgodze. nie po to XYS budowal swoj system 2.2 :P

                                        Skomentuj


                                          #40
                                          Zamieszczone przez Polusek
                                          Żeby pisać że obudowa nie zmienia brzmienia to już ze słuchem bardzo źle być musi.
                                          A u Ciebie widzę że najwyraźniej z myśleniem / czytaniem ze zrozumienem.
                                          O brzmieniu decyduje i głośnik i jego aplikacja w obudowie danego typu.
                                          Ale jeśli głośnik jest wolny, bo ma taką konstrukcję - przykład XLS czyli typowy long throw , to nie zagra on szybko nawet w zamkniętej.
                                          Zamieszczone przez Polusek
                                          Odnosnie filtrów aktywnych to idealnym filtrem jest taki, który ma nieskończenie duże tłumienie poniżej fc, czyli im filtr bardziej stromy tym bardziej zbliżamy się do ideału! A że nie jest łatwo taki filtr zaprojektować i komuś się to nie udało i pisze brednie że takie filtry są złe (własnie przez to że mu się nie udało) to widac poziom jego wiedzy.
                                          Każda stroma filtracja aktywna nawet tanich przetworników gwarantuje lepszy dźwiek (i to o kilka klas) od filtracji pasywnej głośników kilkukrotnie drozszych!
                                          To idealny filtr, ale w teorii sygnałów , a nie w audio. Ciekaw jestem jakich ty filtrów używasz , którego ? 10 rzędu ?
                                          Pewna niekonsekwencja - obudowy zamkniętę są takie haj endowe bo są szybkie = mają dobrą odpowiedź impulsową, filtry te najlepsze mają ogromną dobroć, a więc pieprzą największy atut closed - odpowiedź impulsową!
                                          Zdecydujesz się ?


                                          No i jak zwykle - pyskówka oraz brak argumentów poza zarzucaniem innym że są głupi, mają do dupy słuch, nic nie wiedzą oraz wkłądanie im w usta coś czego nie powiedzili.
                                          Gratuluję.

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X