Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Fs głośnika a brzmienie.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #21
    Zamieszczone przez ir0nhide Zobacz posta
    Bio odtwarza ale jak on te Hz odtwarza ? - zniekształcenia itd.
    Dokładnie to mam na myśli. Chce żeby ktoś mi wytłumaczył jak wygląda sprawa ogólnego brzmienia poniżej Fs. Jakie są zniekształcenia, czy bas brzmi wyżej niz powinien, czy nie jest podbarwiony częstotliwością fs itp. Dla mnie to nie jest oczywiste jak "dlaczego samochód jest czerwony". Piszecie, ze mam braki w wiedzy, a nikt nie potrafi mi tego wyjaśnić.

    Skomentuj


      #22
      Dla mnie to jest fizycznie nie możliwe żeby głośnik z fs 40Hz odtwarzał 20Hz liniowo.
      Zamieszczone przez BioCannabis Zobacz posta
      Nie jest tak, wiem to z praktyki. Głośniki przetwarzają pasmo poniżej fs. Głośnikiem o Fs 40hz idzie zejść do 20hz przy odpowiedniej mocy, obudowie i ew. korekcji. Pytanie tylko jak taki głośnik sie zachowuje poniżej fs w prównaniu z głośnikiem o fs=20hz...
      Dla mnie to jest fizycznie nie możliwe żeby głośnik z fs 40Hz odtwarzał liniowo 20Hz. Koniec kropka. Jeżeli nie wierzysz to odpowiedz sobie jakie wychylania membrany by musiał mieć ten głośnik: +/- 1m?:)

      Skomentuj


        #23
        Zamieszczone przez pharoh Zobacz posta
        Jak dla mnie strojenie pozniej FS glosnika nie ma zadnych zalet. Ani z tego basu nie ma i dodatkowo obnizamy wytrzymalosc mocowa glosnika
        Posłuchal byś suba, którego niedawno sie pozbyłem to byś zmienił zdanie. Przy 25hz było ciśnienie, gorzej już poniżej, ale wiadomo jak to jest ponizej strojenia.

        Zamieszczone przez pharoh Zobacz posta
        A jesli chodzi o jakosc takiego basu z niskiego strojenia to dobry temat na prace magisterska
        Pisz, chętnie poczytam

        ---------- Post dodany o 22:30 ---------- Poprzedni post o 22:29 ----------

        Zamieszczone przez jamess8 Zobacz posta
        Dla mnie to jest fizycznie nie możliwe żeby głośnik z fs 40Hz odtwarzał liniowo 20Hz. Koniec kropka.
        Czemu nie? Uzasadnij.

        Załóżmy, ze w nisko strojonym BR schodzi do 20hz przy -12db.

        Wtedy podbicie schodkowe z najwyższym punktem 20hz@+12db, i mamy liniowe pasmo od 20hz

        Pytanie tylko... Nie będę się powtarzał już

        ---------- Post dodany o 22:35 ---------- Poprzedni post o 22:30 ----------

        Zamieszczone przez jamess8 Zobacz posta
        Jeżeli nie wierzysz to odpowiedz sobie jakie wychylania membrany by musiał mieć ten głośnik: +/- 1m?
        Czyli uważasz, że liniowe 20hz przy wychyleniu 2-3cm jest nie możliwe? Wyższe modele Velodyne osiągają 15-18hz przy -3db, a głośniki nie mają 1m xmax. Osobiscie wyciągałem z suba 20hz, i jest to możliwe, ale trzeba bardzo dużych mocy.

        Skomentuj


          #24
          Zamieszczone przez BioCannabis Zobacz posta
          Wyższe modele Velodyne osiągają 15-18hz przy -3db,
          A skąd to wiesz?
          Zamieszczone przez BioCannabis Zobacz posta
          Osobiscie wyciągałem z suba 20hz,
          A skąd to wiesz?

          ---------- Post dodany o 22:41 ---------- Poprzedni post o 22:39 ----------

          Zamieszczone przez BioCannabis Zobacz posta
          Załóżmy, ze w nisko strojonym BR schodzi do 20hz przy -12db.

          Wtedy podbicie schodkowe z najwyższym punktem 20hz@+12db, i mamy liniowe pasmo od 20hz
          Ile wtedy mocy więcej musisz dostarczyć?
          Jakie będą wtedy wychylenia membrany, zniekształcenia, itd, itd.

          Skomentuj


            #25
            Zamieszczone przez jamess8 Zobacz posta
            A skąd to wiesz?
            Wystarczy poczytać ich parametry. Jeśli kupujesz suba za 60 000zł, i masz napisane, ze schodzi do 15hz przy -3db, to tak jest. Zwłaszcza jeśli wzmacniacz w tym subie osiąga kosmiczne moce, przetwornik ma cewke rodem z głośników DB Drag, a procesor DSP robi korekcje aktywną na podstawie pomiarów, które sam wykonuje dzięki mikrofonowi pomiarowemu, który jest w zestawie.

            Zamieszczone przez jamess8 Zobacz posta
            A skąd to wiesz?
            Nagrałem sobie sygnały sinusoidalne 20Hz i 60Hz, puściłem oba po kolei, i są tak samo głośne, wystarczy?

            ---------- Post dodany o 22:47 ---------- Poprzedni post o 22:45 ----------

            Zamieszczone przez jamess8 Zobacz posta
            Ile wtedy mocy więcej musisz dostarczyć?
            Jakie będą wtedy wychylenia membrany, zniekształcenia, itd, itd.
            16x więcej w punkcie 20hz

            Wychylenie przy 20hz nie będzie jakieś makabryczne, bo przy częstotliwości strojenia port głównie pracuje. Jednak będzie większe niż przy innych częstotliwościach.


            Temat powoli zamienia sie w pole bitwy, a ja chce tylko wiedzieć to, o co zapytałem w 1 poście. Nikt nie potrafi mi tego wyjaśnić?
            Last edited by BioCannabis; 09.07.2011, 21:54.

            Skomentuj


              #26
              Zamieszczone przez BioCannabis Zobacz posta
              Pisz, chętnie poczytam
              Chcialem pisac jakis temat z akustyki ale niestety u mnie na PG nie bylo nikogo kto moglby zostac moim promotorem

              Liniowe 20Hz jest mozliwe nawet z wychyleniem 0.5mm Kwestia tylko odpowiedniego glosnika, obudowy i.... efektywnosci przy ktorej ta liniowowsc bedzie

              Skomentuj


                #27
                Zamieszczone przez BioCannabis Zobacz posta
                Wychylenie przy 20hz nie będzie jakieś makabryczne, bo przy częstotliwości strojenia port głównie pracuje. Jednak będzie większe niż przy innych częstotliwościach.
                Zamieszczone przez jamess8 Zobacz posta
                Jednak będzie większe niż przy innych częstotliwościach.
                ???

                Chciałem dla przykładu za symulować w bassbox przykładowy głośnik z Fs 40Hz, ale niestety wychylenia są tak duże że się nie mieszczą w skali tego programu.
                Do tej pory nie wykazałeś się znajomością tematu i ciągnie brniesz wykazując znowu brak wiedzy chociażby jak wygląda wykres wychylenia membrany głośnika w skali "Hz". W związku z tym ja nie widzę sensu kontynuować tematu z mojej strony. Musze się wyspać:)

                Skomentuj


                  #28
                  Magnat XTC 1000 ma fs 37Hz, w 50l@20hz osiąga 20hz przy -9db. Po korekcji osiągnąłem 20hz liniowe. Tylko 8x większa moc musiała iść przy 20hz, no ale coś kosztem czegoś.

                  Zamieszczone przez jamess8 Zobacz posta
                  Chciałem dla przykładu za symulować w bassbox przykładowy głośnik z Fs 40Hz, ale niestety wychylenia są tak duże że się nie mieszczą w skali tego programu.
                  Może spróbuj z innym głośnikiem?

                  Zamieszczone przez jamess8 Zobacz posta
                  Do tej pory nie wykazałeś się znajomością tematu
                  Tak. Totalnie nic nie wiem na temat głośników, jestem laikiem

                  Zamieszczone przez jamess8 Zobacz posta
                  ciągnie brniesz wykazując znowu brak wiedzy chociażby jak wygląda wykres wychylenia membrany głośnika w skali "Hz"
                  Myślisz, ze nie wiem jak wygląda wykres wychylenie vs Hz?

                  Zamieszczone przez jamess8 Zobacz posta
                  ja nie widzę sensu kontynuować tematu z mojej strony
                  Ja też. Mądrzysz się, że osiągnięcie 20hz nie jest możliwe zamiast jasno odpowiedzieć na pytania z 1 postu. Nie pomagasz.
                  Last edited by BioCannabis; 09.07.2011, 22:11.

                  Skomentuj


                    #29
                    Ciągle piszecie o braku znajomości tematu w wykonaniu Bio a właściwie żadne sensowne argumenty ze strony przeciwnej nie pojawiają się. To tak trochę nieładnie...

                    Sam jestem ciekaw jak to wszystko wygląda. Z doświadczenia wiem, że uzyskanie liniowej efektywności w częstotliwościach poniżej Fs głośnika jest możliwe - nawet bez korekcji (choć oczywiście nie w przypadku częstotliwości 20Hz z głośnika o Fs 40Hz bo to za duży rozrzut ale 35Hz z głośnika o Fs 40Hz - dlaczego nie?). Piszecie o zniekształceniach - ale czym one się objawiają tak realnie? Bo prawdę mówiąc to nie wiem. Zawsze jak pojawia się temat pomiaru owych to z zastrzeżeniem, że "wiadomo, że warunki pomiaru, że moc i w ogóle więc nie należy tego brać za pewnik" - w takiej sytuacji to, jak dla mnie, to pic na wodę. Nie chodzi mi tutaj o sytuację, w której głośnikiem zaczyna telepać na wszystkie strony bo to już skrajny przypadek. Dlaczego strojenie poniżej Fs nie ma sensu, ba, czy może być niebezpieczne dla głośnika? Wydaje mi się, że problemy wynikające z niskiego strojenia nie mają do końca związku z samą akustyką (że od Fs głośnka zalicza spadek i jak coś tam podkręcimy we wzmaku to się zniekształci) a bardziej chodzi tutaj o parametry elektryczno-mechaniczne - czyli np o wytrzymałość mocową (która jak na moje warunki jest kompletnie nie mierzalna a co za tym idzie średnio namacalna, no ale...), o ewentualne uszkodzenie mechaniczne przy zbyt dużych wychyłach - jeśli takowe faktycznie wystąpią - a czy wystąpią?.

                    I jeszcze jedna sprawa. Po necie krąży taka mądrość: "jak qts 0,4 to strojenie w okolice fs. jak qts mniejszy od 0,4 to powyzej fs, jak qts wiekszy niz 0,4 to ponizej fs/obudowa zamknieta" - to jest cytat z jakiegoś arta (może nawet z tego portalu, nie pamiętam), który sobie kiedyś skopiowałem i zapisałem na dysku. Jak ma się to do omawianego tutaj problemu?
                    Last edited by dabyl; 09.07.2011, 22:33.

                    Skomentuj


                      #30
                      Cały czas buduje subwoofer przetwarzający liniowo od 20hz, i szukam odpowiedniego przetwornika. Za każdym razem coś mi nie pasuje, sprzedaje i szukam czegoś co bardziej będzie pasować. Póki co żaden z tych głośników nie miał Fs = ~20Hz. Chętnie kupił bym coś z Fs w okolicach 20hz, i założyłem temat żeby sie dowiedzieć, czy wtedy najniższy bas zabrzmi tak, jak oczekuje.

                      Skomentuj


                        #31
                        Jak chcesz mieć 20Hz bez korekcji to musisz iść jednoczśnie w jakość i wielkość. TLSUB30 jest wielki jak szafa ale według specyfikacji daje rade 18Hz bez większego spadku.

                        http://www.visaton.de/en/bauvorschla...b30/index.html

                        Za 500zł nie znajdziesz głośnika dającego porządne zejście. Wiem, że jesteś fanem korekcji ale bez niej osiągnięcie porządanych rezultatów wiąże się z wydaniem dużej gotówki... niestety.

                        Skomentuj


                          #32
                          Myślę o XXLS 12 + Irek 300. Fs 19,4hz, w 100l@20hz przy 20hz ma spadek -6db (84,5db skuteczności). Przy prawdziwych 300w 6db korekcji nie będzie zadnym problemem. Obudowa 100l też nie jest za duża, największa zalecana do tego przetwornika. Taniej tego chyba nie zrobie...

                          Myslałem o GDN AA + estradowa końcówka mocy 2x200w@4ohm, ale jeśli poniżej fs (33hz) nie będzie grać jak chce, to już lepiej wyłożyć kase na XXLS + Irek 300.

                          TL'ka powyżej to już dla mnie za drogi, i za duży pomysł. 2000zł na same głośniki, a co dopiero to napędzić

                          Skomentuj


                            #33
                            Zamieszczone przez BioCannabis Zobacz posta
                            czy wtedy najniższy bas zabrzmi tak, jak oczekuje.
                            Nie sądzę.
                            Myślę, że problem leży w pokoju i ustawieniu.

                            Skomentuj


                              #34
                              Nie na temat...
                              Bio, mam gdzieś jeszcze zwykły papierowy woofer Daytona DC300-8, zbudowałem mu kiedyś TL: zejście było b. duże(mam gdzieś na dysku jeszcze pomiar impedancji), a przy takich kawałkach jak Rihanna - Shut Up and Drive, Sobota- z buta wjeżdżam, itp. myślałem ze mi "wypieprzy" drzwi z futryny, w dubstepowych kawałkach zejście potrafiło kończyć się w okolicy 16Hz - na fotelu
                              Co ciekawe: miałem wrażenie jakby owy głośnik miał "dziurę" w paśmie poniżej fs26Hz do +/- 20Hz, poniżej 20Hz na generatorze nie wiem już co ja słyszałem/czułem ale jednak było coś słychać i na pewno nie było to trzepotanie membrany!, ewidentnie odczuwane było to jako ciśnienie...
                              Ale ja mieszkam na poddaszu a prawie 3/4 ścian w pokoju (25m^2) jest gr. 6cm zrobionych z supremy, 1/4 to dach (dachówka, folia, wełna, płyta k-g i już) także można by niemal rzec że bas może rozchodzić się po całym strychu i wychodzić na zew.
                              Więc z papierowego woofera za prawie 200zł też można mieć jakiegoś tam SUBa tylko trzeba mu dać warunki do "oddychania" podobnie jak z monitorami średnie tony także muszą mieć przestrzeni by móc zagrać poprawnie - czyż nie?
                              itd. Akustyka nie bez powodu jest akustyką - a co to jest akustyka ?

                              Skomentuj


                                #35
                                Na to zejście o którym mowa, składa się bardzo wiele czynników - to jest wynik ich wszystkich.
                                Przede wszystkim pomieszczenie i rozmieszczenie w pokoju.
                                Jak wiadomo - ściany ograniczają pole rozproszenia, wzmacniając efektywność. Każde zabudowanie z jakiejś strony, przejście o półprzestrzeń, powoduje zysk o 3db. Więc sub przy ścianie jest już podbity o 3db. w rogu o 6db.
                                Wymiary pokoju - dobrze by było, gdyby ćwierć fali o którą walczymy mieściła się po skosie pokoju. Wysokość - im niższy pokój, tym uzyskamy większe podbicie. W pustym powstaje coś jak echo - dobre do subów, bo się nakładają fale i potęgują doznania - ale pasma średniowysokiego praktycznie nie da się słuchać.
                                Noi ważną kwestią jest wytłumienie pokoju i budowa ścian - pomieszczenie też ma swój rezonans.
                                Potem głośnik dobrać do tego co wyżej napisałem, Xmax 10-20mm, fs z granicy 28-15hz, sd przynajmniej 300cm2, trzeba też dopasować BL do tego co chcemy sluchac, noi membrana musi być twarda. Np. xxls, hcm12t, phase thrailer.
                                Potem obudowa - albo pasywna korekcja przez obudowe - właśnie TL albo tappedhorn gdzie można walczyć o zejście kosztem wymiarów obudowy (długości tunelu)
                                lub aktywnie przez dobry wzmak z zapasem, dobrą kontrolą i korektorem DSP.

                                To TYLKO tyle potrzeba żeby mieć upragnione zejście i fajny basik o który walczymy.

                                Skomentuj


                                  #36
                                  Zamieszczone przez LightSound Zobacz posta
                                  Wymiary pokoju - dobrze by było, gdyby ćwierć fali o którą walczymy mieściła się po skosie pokoju. Wysokość - im niższy pokój, tym uzyskamy większe podbicie.
                                  Nie ćwierć a 1/2 fali...
                                  http://www.zsl.gda.pl/egzaminy/akustyka_pomieszczen.pdf

                                  Skomentuj


                                    #37
                                    Zgadza się, myślalem wtedy o ćwierćprzestrzeni i strzeliłem gapę.

                                    Skomentuj


                                      #38
                                      BioCannabis już ci kiedyś o tym pisałem i to dość obszernie. Wróć do tamtego tematu i przeczytaj go ponownie. Powtórzę jedynie najważniejsze rzeczy: Fs nie jest bezpośrednio związany z "barwą" brzmienia głośnika. Liczy się komplet ch-k: impulsowych (np. czas trwania oscylacji po impulsie, wielkość przerzutu), opóźnienia grupowego GD, oraz choćby takie kwestie jak tłumienie wewnętrzne materiału membrany, jej sztywność, oraz wzajemna tych wielkości korelacja. W okolicach częstotliwości rezonansowej układu/głośnika dzieje się tylko i aż tyle, że układ przechodzi z mechanicznego punktu widzenia z podatnościowego na bezwładnościowy i zaczyna cechować się innymi odpowiedziami na sygnał, ale końcowa "barwa" to pochodna związana z kompletem wielu wielkości, a nie wprost Fs bądź Fc, bo w końcu membrana dalej odtwarza dostarczany sygnał (np. sinusoidę), a nie robi sobie "co chce". Temat tamten może nie rozwiał twoich wątpliwości, ale to z uwagi na braki wiedzy z zakresu teorii drgań (zakres materiału uczelni wyższych technicznych, bez znajomości rachunku różniczkowego zwyczajnie nie da się tego zrozumieć) i wynikające stąd niedostatki interpretacji :).
                                      Słowem, jeśli uda ci się matematycznie dowieść, a potem potwierdzić pomiarami, że głośniki o takim i takim Fs grają w takim i takim zakresie częstotliwości lepiej niż głośniki o innym Fs izolując tę wielkość od innych wielkości opisujących układ, to możesz uczyć panów Dunlavy i D'Apollito :).
                                      Na koniec pytanie podchwytliwe, które powinno dać ci do myślenia i rozwiać pewne wątpliwości. Jak brzmi najniższy bas ze słuchawek i jak ma się to do ich częstotliwości rezonansowej? :).

                                      ---------- Post dodany o 13:13 ---------- Poprzedni post o 13:01 ----------

                                      Zamieszczone przez LightSound Zobacz posta
                                      w rogu o 6db.
                                      Przy dwóch płaszczyznach ograniczających będzie to 6dB, w rogu, czyli przy płaszczyznach trzech, to 9dB :)

                                      Skomentuj


                                        #39
                                        A w otwartej przestrzeni dla ludzkich warunków nie przyjmuje się że odbicie od podłoża jest naturalne?
                                        Bo tak na prawdę musielibyśmy wykosmosić nasz sub żeby był w otwartej przestrzeni, a w półprzestrzeni jest właśnie uwzględnione odbicie od podłogi, w ćwierć od podłogi i ściany a w zamknietej - od ścian i od podłogi?

                                        Przy okazji tubowania na estradzie dużo tego czytałem, ale dawno to było i mi się widać zaczęło mieszać.

                                        Boomer is very close, I think full space is actually measure with no surfaces nearby (i.e. flown 40 feet in the air or something). 1/2 space is sitting on the floor or in the middle of a wall, 1/4 is one wall near the floor or ceiling.... etc. This is how i understand it anyway.

                                        Skomentuj


                                          #40
                                          No przyjmując taki punkt odniesienia to i owszem :)

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X