Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Co zamiast Tonsila ?

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #61
    W końcu zrobiłem prototypowe obudowy do mojej 3,5 drożnej konstrukcji na kewlarowych Dexonach i Monacorze. Oba Dexony pracują w oz: IRB 20/100 w ok.30 litrach, IRB 16/60 w ok. 13 litrach. Mniejszy IRB 16 testowałem również w br o tej samej objętości z różnymi strojeniami, ale po jakimś tygodniu czasu testowania dałem sobie spokój z br i zatkałem rurę, bo nie byłem w stanie strawić brzmienia br (im niższe strojenie tym bardziej podobało mi się jego granie, bo było bardziej zbliżone do oz, ale raczej trudno będzie komuś upchnąć w małej kilkunastolitrowej obudowie długi tunel, ja robiłem próby z rurą średnicy 5 cm o długości nawet trzydziestu kilku cm). Dość długo słuchałem tej szesnastki bez żadnego filtra, głośnik był bezpośrednio podłączony do wzmacniacza. W takim połączeniu oczywiście były słyszalne wyraźne zniekształcenia na wyższej średnicy, ale sama średnica nie była jakoś nadzwyczaj natarczywa, jazgotliwa czy też wypchnięta, wyeksponowana, jak w przypadku Tonsila GDN 16/40/4 w wersji 8 Ohm (co utkwiło mi w pamięci), na którym kilka lat temu zrobiłem podstawkowe kolumienki. Bas z tego Dexona IRB 16 też jest inny niż z tego Tonsila, nie jest tak twardy, posiada pewne elementy miękkości w niższym zakresie basu. Oczywiście trzeba pamiętać, że to tylko głośnik 16 cm, więc niskiego basu jest bardzo mało, zwłaszcza w oz. Sprawdziłem tego IRB 16 również w jeszcze mniejszej objętości montując go w ok.9 litrową oz dla sprawdzenia opcji ewentualnego zastosowania go w starych kolumnach typu ZG 15C Tonsila i zagrał tu nadzwyczaj dobrze. Przy typowych dla dwudrożnych układów wartościach cewki szeregowej filtra (1 -1,5 mH) te nieczystości w brzmieniu na skraju średnich tonów nie są już praktycznie słyszalne, choć lepszy byłby niższy podział niż wyższy. Średnie tony są czyste, przejrzyste i nie przytłumione, nie są też natarczywe czy jazgotliwe, głośnik nie "drze ryja" na średnicy.

    Monacora SPH-30X/8 nie testowałem jako typowej szerokopasmówki, nie mam w planach robienia jakiś małych kolumienek z tym głośnikiem. Od samego początku planowałem użycie go tylko jako średniotonowca w mojej koncepcji 3,5 drożnej kolumny. W tej roli sprawdza się znakomicie. Średnie tony są czyste, wyraźne, przejrzyste i jest sporo szczegółów, pojawiło się sporo dźwięków, których dotychczas nie słyszałem słuchając znanych płyt.

    Dexony z serii IRB to dobre głośniki, choć mogłyby być lepsze (mogłyby mieć pierścienie Faradaya w napędzie, bo chyba nie mają sądząc po dość szybko wzrastającej impedancji), dość sporym mankamentem są mało eleganckie stalowe kosze w stylu Tonsila czyli wywinięte na zewnątrz co wymusza stosowanie jakiś osłon no chyba, że komuś to nie przeszkadza.
    Załączone pliki

    Skomentuj


      #62
      Po ponad roku postanowiłem ruszyć dalej z pracami nad tymi kolumnami. Przez ten czas właściwie nie miałem "okazji" się tym zajmować, nawet nie prowadziłem poważnych odsłuchów tych kolumn, a jedynie grały w tle w drugim pokoju, gdy spędzałem czas przy komputerze. Mając trochę lepsze możliwości techniczne porobiłem trochę pomiarów. Sprzęt to karta zintegrowana i nieznany mikrofon.

      Do tej pory kolumny grały na prowizorycznej zwrotnicy.
      Pomiar tej zwrotnicy z odległości 125 cm na wysokości głośnika wysokotonowego.



      Kolejne pomiary w polu bliskim 0,5 cm od membrany:
      czerwony - Dexon IRB 20/100/01 w ok. 30 litrowej oz wytłumionej bez filtra
      niebieski - j.w. z filtrem
      czarny - Dexon IRB 16/60/01 w ok.13 litrowej oz wytłumionej bez filtra
      zielony - j.w. z filtrem.



      Kolejne pomiary współpracy sekcji basowej. Mikrofon pomiędzy głośnikami basowymi w odległości 14 cm od przedniej ścianki.
      czarny - oba Dexony razem
      niebieski - IRB 20/100/01
      czerwony - IRB 16/60/01



      Kolejny pomiar szerokopasmowego SPH-30X/8 z odległości ok.70-80 cm, mikrofon na wysokości głośnika wysokotonowego.
      czarny - SPH- 30X/8 bez filtra w obudowie ok.7 litrów oz
      niebieski - j.w. z filtrem
      czerwony - GDWK AWX z filtrem



      Kolejne pomiary podział niskie/średnie, mikrofon na wysokości SPH-30X/8 w odległości 14 cm od przedniej ścianki.
      czarny - całość w fazie i przeciwfazie Monacora
      różowy - SPH-30X/8 z filtrem
      niebieski - Dexony z filtrami



      Kolejne pomiary całej kolumny w fazie (Dexony połączone w zgodnej, Monacor i AWX w odwróconej polaryzacji) i przeciwfazie Monacora (w zgodnej polaryzacji). Pomiar z odległości 125 cm na wysokości AWXa.



      Schemat pomierzonej zwrotnicy. Wartości małych cewek orientacyjne, muszę je pomierzyć.



      Po zakupie brakujących elementów złożę dwie zwrotnice i może zacznę odsłuchy, by ocenić jak to gra.

      Skomentuj


        #63
        Jak ten 8 calowy IRB sobie gra w tej 30l budce?

        Nudzilo mi sie to zrobiłem Ci przejrzystszy schemat :)

        Last edited by Bumpalump; 04.05.2014, 20:07.
        Sansui AU-α 907MR, Sony CDP-557ESD, T+A Criterion TCI 3R

        youtube.com/user/Mr1Raziel

        Skomentuj


          #64
          Wymień cewkę 0,33mh w torze SPH-30X na 0,7-0,9mh, zmniejszy się ta mega góra na 6khz.

          Skomentuj


            #65
            Po zmontowaniu dwóch zwrotnic zrobiłem kilka nowych pomiarów. Zwrotnice nieznacznie różnią się wartościami kilku elementów w filtrach średnio i wysokotonowym, ale charakterystyka jest praktycznie taka sama.
            Pomiar kolumny pod różnymi kątami w poziomie z odległości 125 cm, mikrofon na wysokości AWX:
            czarny - kąt 0 stopni
            czerwony - kąt 10 stopni
            niebieski - kąt 20 stopni
            pomarańczowy - kąt 30 stopni.



            Pomiar kolumny pod różnymi kątami w pionie przy odchyleniu kolumny do tyłu z odległości 125 cm, mikrofon na wys. AWX:
            czarny - kąt 0 stopni
            czerwony - kąt 5 stopni
            niebieski - kąt 10 stopni.



            Z pomiarów wynika, że nieznaczne zmiany kątów w pionie i poziomie pozwalają pozbyć się nierówności na charakterystyce kolumny, czyli to co wiadomo, że odpowiednie ustawienie kolumn względem miejsca odsłuch ma duże znaczenie przy słuchaniu muzyki.
            Zrobiłem więc pomiar kolumny w zbliżonych warunkach w jakich słucham tzn. pod względem kątów a nie odległości (słucham z 2.5 m od kolumn).
            Pomiar kolumny przy skręceniu o 10 stopni w bok i odchyleniu o 5 stopni z odległości 125 cm, mikrofon na wysokości przerwy pomiędzy Monacorem i AWX:
            czarny - kąt 0 stopni w pionie i poziomie
            czerwony - kąt tył 5 stopni, bok 10 stopni.



            Jedynym mankamentem pozostaje górka przy ok.2,5 kHz. To "coś" tkwi w Monacorze, co widać na pomiarach na stronie:

            http://www.dibirama.altervista.org/h...r-sph30x8.html

            Nie wiem czy coś z tym zrobię, na razie próby z pułapką nie przyniosły satysfakcjonujących wyników. Muszę trochę posłuchać, by ocenić efekty.

            Jeśli chodzi o bas z IRB20 w oz, tak jak pisałem wcześniej, nie ma go zbyt wiele, jeśli ktoś nie jest przyzwyczajony do oz może być rozczarowany.

            Skomentuj


              #66
              Dla siebie zamówiłem Visatony W200S, maja być 2 sztuki na kolumne, w komorach 30L każda, na symulacjach super nie jest ale mam nadzieje ze jakos to zagra, przyzwyczajony jestem do krótkiego basu z OZ wiec moze nie bedzie tak zle.
              Sansui AU-α 907MR, Sony CDP-557ESD, T+A Criterion TCI 3R

              youtube.com/user/Mr1Raziel

              Skomentuj


                #67
                Zrobiłem drobne korekty w zwrotnicy, w celu optymalizacji wartości elementów.
                Pomiar kolumny w pozycji odsłuchowej z odległości ok. 125 cm. Kolumna skręcona o 10 stopni w bok i pochylona do tyłu o 5 stopni, mikrofon na wysokości przerwy między głośnikami AWX i SPH.



                Poniżej pomiar fazy w tej samej pozycji z opcją "Largest Peak(positive/negatiwe) i "Time zero locked".
                Czarny - faza całej kolumny
                niebieski - Dexony razem
                zielony - Monacor
                czerwony - STX



                Wykresy faz głośników ograniczone przy spadku amplitudy poniżej -60dB, żeby nie zaśmiecać wykresu. Przy podziale ok. 700Hz różnica wynosi ok. 10 stopni, a przy ok. 6,5kHz dochodzi do 40 stopni.
                Last edited by Patefil; 14.06.2014, 23:31.

                Skomentuj

                Czaruję...
                X