Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

rozmyślanie nt łączenia wstęgi i kopułki...

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    rozmyślanie nt łączenia wstęgi i kopułki...

    Bry,
    Z racji tego, że niedługo będę miał trochę wolnego czasu i pojawi się jakiś budżet, a chodzi za mną jakieś diy, zacząłem się zastanawiać nad połączeniem z tematu. Skąd pomysł? Kiedyś kiedyś, dawno temu, miałem okazję posłuchać kolumn Dali - był to model chyba Ikon 7, w każdym razie z, jak to ładnie nazwali, hybrydowym modułem wysokotonowym. Spodobało mi się brzmienie "góry" - w cudzysłowie dlatego, że być może graniczy to z autosugestią. Punktem odniesienia były KEF iQ5 lub iQ7. Może to była kwestia właśnie autosugestii, może czegoś innego - nie wiem, ale wydawało mi się, że wysokie tony brzmią inaczej. Ciężko mi to zdefiniować, natomiast wydaje mi się(tak, wiem, wszystko na wydaje się...), że brzmieniowo dzięki wstędze wychodziło to poza granicę częstotliwości odbieranej przez ucho, co zmieniało brzmienie - nie powiem, że słyszałem to co było mega wysoko, bo to nie były dźwięki słyszalne wyraźnie - ale być może tylko wrażenie, że góra kończy się wyżej niż jestem w stanie usłyszeć. Mniej więcej widzę to tak, że(wartości wymyślone):
    -nagranie zawiera instrumenty, których brzmienie mikrofon zarejestrował do np 30 kHz i nie zostało to utracone przy rejestrowaniu itd i występuje to faktycznie w nagraniu,
    -pasmo przenoszenia kopułki KEF kończy się na 20 kHz,
    -ja słyszę do 20 kHz,
    -wstęga przenosi do 35 kHz.
    Efekt połączenia tego był taki, jakby obecność tego co jest w nagraniu w zakresie 20-30 kHz zmieniała brzmienie. Minimalnie, bardzo delikatnie, subtelnie, ale zmieniała. Ciężka sprawa, bo graniczy to z audio-voodoo(którego notabene nie lubię), do tego średnio z pamięcią bo to było dawno temu, no i z racji wieku słyszałem wtedy więcej.

    Przechodząc do sedna sprawy - jest sens takich połączeń? Jeśli tak, to jak dobrać przetworniki? Od jakiej półki ma to sens? Czy może nie ma to sensu i lepiej kupić dobrą kopułkę w tym samym budżecie?

    Póki co, strzał pierwszy, Fountek NeoCD1.0 i Vifa DX25. Ot, pierwsze się pojawiało w projektach, drugie też kiedyś w projektach często widywałem i zapamiętałem.
    Last edited by siewcu; 02.12.2015, 15:04.

    #2
    W tym roku na AS graly Dali Opticon 6 i dzwiek byl naprawde dobry w wysokich zakresach. Pomysl napewno nie jest glupi, tylko pytanie czy da rade to tak latwo skopiowac na typowych glosnikach. Napewno trzeba do siebie zblizyc dwa zrodla, bedziesz potrzebowal kopulke z malym frontem.

    Skomentuj


      #3
      Odnośnie głupoty - samo zastanawianie się nad sensownością pomysłu nie jest złe, bo ja pojęcia o tym nie mam, a Dali rzekomo tnie to przy 3k(tak pisał ktoś na jakimś zagranicznym forum o hybrydzie z Mentor) i nie wiem, czy góra wynika z innego brzmienia wstęgi czy może z czegoś innego...

      Skomentuj


        #4
        Opticon ma ciecie wstegi przy 14khz, a kopulka gra od 2,2-2,4hz w zaleznosci od modelu.

        Skomentuj


          #5
          Dobra, to załóżmy wersję budżetową, że da się blisko siebie umieścić NeoCD1.0 i DX25. Koszt wyjdzie około 600 zł za 4 głośniki. I teraz właśnie staje sens opłacalności - da radę za 600 zł kupić 2 kopułki o jakości podobnej do tego, co wyjdzie z przykładowej kombinacji? Czy może za te pieniądze da radę kupić dużo lepsze kopułki?

          Skomentuj


            #6
            Zamieszczone przez siewcu Zobacz posta
            Bry,
            Z racji tego, że niedługo będę miał trochę wolnego czasu i pojawi się jakiś budżet, a chodzi za mną jakieś diy, zacząłem się zastanawiać nad połączeniem z tematu. Skąd pomysł? Kiedyś kiedyś, dawno temu, miałem okazję posłuchać kolumn Dali - był to model chyba Ikon 7, w każdym razie z, jak to ładnie nazwali, hybrydowym modułem wysokotonowym. Spodobało mi się brzmienie "góry" - w cudzysłowie dlatego, że być może graniczy to z autosugestią. Punktem odniesienia były KEF iQ5 lub iQ7. Może to była kwestia właśnie autosugestii, może czegoś innego - nie wiem, ale wydawało mi się, że wysokie tony brzmią inaczej. Ciężko mi to zdefiniować, natomiast wydaje mi się(tak, wiem, wszystko na wydaje się...), że brzmieniowo dzięki wstędze wychodziło to poza granicę częstotliwości odbieranej przez ucho, co zmieniało brzmienie - nie powiem, że słyszałem to co było mega wysoko, bo to nie były dźwięki słyszalne wyraźnie - ale być może tylko wrażenie, że góra kończy się wyżej niż jestem w stanie usłyszeć. Mniej więcej widzę to tak, że(wartości wymyślone):
            -nagranie zawiera instrumenty, których brzmienie mikrofon zarejestrował do np 30 kHz i nie zostało to utracone przy rejestrowaniu itd i występuje to faktycznie w nagraniu,
            -pasmo przenoszenia kopułki KEF kończy się na 20 kHz,
            -ja słyszę do 20 kHz,
            -wstęga przenosi do 35 kHz.
            Efekt połączenia tego był taki, jakby obecność tego co jest w nagraniu w zakresie 20-30 kHz zmieniała brzmienie. Minimalnie, bardzo delikatnie, subtelnie, ale zmieniała. Ciężka sprawa, bo graniczy to z audio-voodoo(którego notabene nie lubię), do tego średnio z pamięcią bo to było dawno temu, no i z racji wieku słyszałem wtedy więcej.

            Przechodząc do sedna sprawy - jest sens takich połączeń? Jeśli tak, to jak dobrać przetworniki? Od jakiej półki ma to sens? Czy może nie ma to sensu i lepiej kupić dobrą kopułkę w tym samym budżecie?

            Póki co, strzał pierwszy, Fountek NeoCD1.0 i Vifa DX25. Ot, pierwsze się pojawiało w projektach, drugie też kiedyś w projektach często widywałem i zapamiętałem.
            Jak jesteś po czterdziestce to te zabiegi o wyciągnięcie pasma poza 16kHz jest stratą czasu i pieniędzy.

            Skomentuj


              #7
              Zamieszczone przez siewcu Zobacz posta
              Dobra, to załóżmy wersję budżetową, że da się blisko siebie umieścić NeoCD1.0 i DX25. Koszt wyjdzie około 600 zł za 4 głośniki. I teraz właśnie staje sens opłacalności - da radę za 600 zł kupić 2 kopułki o jakości podobnej do tego, co wyjdzie z przykładowej kombinacji? Czy może za te pieniądze da radę kupić dużo lepsze kopułki?
              Nooo, za 499 kupisz CSS od Pharoh'a :) i one taki tandem bez problemu pozamiataja.

              Skomentuj


                #8
                Zamieszczone przez slawek213 Zobacz posta
                Jak jesteś po czterdziestce to te zabiegi o wyciągnięcie pasma poza 16kHz jest stratą czasu i pieniędzy.
                - mylisz się nawet jeśli danego dźwięku nie słyszymy to wpływa on pozytywnie na odbiór harmonicznych niższych :)
                Koncepcja ma jak najbardziej sens ale trzeba zrobić to dobrze aby więcej nie popsuć niż zyskać :) Podział pasma sugeruje robić relatywnie nisko 10-14kHz a głośniki wybrać z głową bo są wstęgi które powyżej 10Khz też mają już spore osłabienia.
                Nie głupim pomysłem byłby też głośnik typu AMT a kopułka do pary najlepiej duża 28-35mm i uzyskać w ten sposób niski podział z wooferem

                Skomentuj


                  #9
                  Zamieszczone przez slawek213 Zobacz posta
                  Jak jesteś po czterdziestce to te zabiegi o wyciągnięcie pasma poza 16kHz jest stratą czasu i pieniędzy.
                  nie, tydzień temu skończyłem 24 lata.

                  - - - - - aktualizacja - - - - -

                  Zamieszczone przez Branża Zobacz posta
                  - mylisz się nawet jeśli danego dźwięku nie słyszymy to wpływa on pozytywnie na odbiór harmonicznych niższych :)
                  Koncepcja ma jak najbardziej sens ale trzeba zrobić to dobrze aby więcej nie popsuć niż zyskać :) Podział pasma sugeruje robić relatywnie nisko 10-14kHz a głośniki wybrać z głową bo są wstęgi które powyżej 10Khz też mają już spore osłabienia.
                  Nie głupim pomysłem byłby też głośnik typu AMT a kopułka do pary najlepiej duża 28-35mm i uzyskać w ten sposób niski podział z wooferem
                  czyli jednak nie wydawało mi się, że słyszę różnicę :) tak czy siak to i tak tylko rozważania teoretyczne, bo możliwości zależą od kilku czynników i fundusze będą może za miesiąc, a może za pół roku...

                  Skomentuj


                    #10
                    Zamieszczone przez siewcu Zobacz posta
                    nie, tydzień temu skończyłem 24 lata.

                    - - - - - aktualizacja - - - - -



                    czyli jednak nie wydawało mi się, że słyszę różnicę :) tak czy siak to i tak tylko rozważania teoretyczne, bo możliwości zależą od kilku czynników i fundusze będą może za miesiąc, a może za pół roku...

                    To jestem za tym byś popróbował.
                    Wszystkiego najlepszego na następne 100lat i powodzenia w budowie superastych kolumn.

                    Skomentuj


                      #11
                      Witam,

                      Jako, że ze wstęgami miałem trochę do czynienia więc coś podpowiem.
                      Uzupełnianie małą wstęgą > 10kHz jest bez sensu. Producenci wymyślają dziwadła aby wyróżnić się wśród konkurencji i sprzedać więcej paczek. Natomiast uważam, że warto łączyć małe wstęgi ze średniotonowymi kopułkami, nawet kusząc się na 4 way. Mała kopułka 25mm czy nawet 30mm + wstęga to bezsens.
                      Ja w wolnych chwilach buduję taki wynalazek z Daytonem RS52 na średnicy i FW200 na dole bo to ma być tani innowacyjny zestaw. W tej chwili mam jedną paczkę sklejoną. Będą wyglądały mniej więcej tak:

                      Dopiero za kilka miesięcy je skończę (optymistycznie :)) Obiecuję udostępnić schemat zwrotnicy. Podziały wyniosą ok. 800Hz i 5kHz.
                      Gdybyś jednak chciał zrobić coś autorskiego to może na średnie Morel EM 1308:
                      http://www.morelhifi.com/product/em-1308/
                      Dayton RS270S + Fountek FW146 + CD3.0

                      Skomentuj


                        #12
                        Zamieszczone przez KonradRak Zobacz posta
                        Producenci wymyślają dziwadła aby wyróżnić się wśród konkurencji i sprzedać więcej paczek.
                        Faktycznie dzwiek z Dali byl wyrozniajacy sie, ale zdecydowanie na plus :)

                        Skomentuj


                          #13
                          Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                          Faktycznie dzwiek z Dali byl wyrozniajacy sie, ale zdecydowanie na plus :)
                          Chyba je przeoczyłem bo nie kojarzę. Przyznasz jednak, że gdyby dali większego średniaka to byłoby jeszcze lepiej i łatwiej w zwrotnicy?
                          Warto by posłuchać 3,5 way czyli Dali Opticon 8. W tej wersji widzę już jakiś sens:
                          http://www.dali-speakers.com/en-US/L...OPTICON-8.aspx
                          Szkoda, ze w Polsce nie można kupić HiVi TM1A, bo chętnie bym popracował z tymi przetwornikami:
                          http://www.swanspeaker.com/products/...sid=54&pid=179
                          Dayton RS270S + Fountek FW146 + CD3.0

                          Skomentuj


                            #14
                            Osobiscie nie poszedlbym taka droga jak Dali, choc przyznaje ze mi sie podobalo. Wolalbym dac na srednie pasmo duza kopulke sredniotonowa typu ATC, VOLT, ktora obsluzy pasmo od 400-500hz do 3.5 khz, a powyzej solidna wstega czy diafragme. Mam sredniotonowe kopulki Beymy i wlasnie chetnie bym je polaczyl z jakas nieduza wstega od 3.5-4khz zamiast tradycyjnej kopulki.

                            Dali ma te przewage, ze sami robia glosniki i mogli je dopasowac idealnie do swojej koncepcji.

                            Skomentuj


                              #15
                              Zamieszczone przez KonradRak Zobacz posta
                              Witam,

                              Jako, że ze wstęgami miałem trochę do czynienia więc coś podpowiem.
                              Uzupełnianie małą wstęgą > 10kHz jest bez sensu.
                              Co masz na myśli pisząc "mała wstęga"? Przetwornik o konkretnych wymiarach?


                              Zamieszczone przez KonradRak Zobacz posta
                              Producenci wymyślają dziwadła aby wyróżnić się wśród konkurencji i sprzedać więcej paczek.
                              Pomijam kwestie marketingowe, zamysł wziął się tylko i wyłącznie z własnych odczuć przy odsłuchu.


                              Zamieszczone przez KonradRak Zobacz posta
                              Natomiast uważam, że warto łączyć małe wstęgi ze średniotonowymi kopułkami, nawet kusząc się na 4 way.
                              Czyli w takim zestawie jak pisałem użyć średniotonowej kopułki w miejsce wysokotonowej, a do tego normalnie głośniki średniotonowy i niskotonowy? Nie wiem czy dobrze rozumiem zamysł, aby średniotonowy zagrał środek, średniotonowa kopułka coś pomiędzy wysokim środkiem a niską górą, a wstęga górę? Jeśli tak to nie widzę tu kompletnie sensu, bo jeśli mała wstęga nie uzupełni góry powyżej 10 kHz, a tu nagle pojawia się pomysł konstrukcji, gdzie miałaby grać powyżej 4 kHz czyli również powyżej 14 kHz, jak pierwotnie... To chyba lepiej zostać przy kopułce, skoro mała wstęga nie ma przewagi?


                              Zamieszczone przez KonradRak Zobacz posta
                              Mała kopułka 25mm czy nawet 30mm + wstęga to bezsens.
                              Dobra, ale żebyśmy się zrozumieli. Mowa jest o zestawie, gdzie średniotonowy gra środkiem, kopułka gra górą - czyli np połączenie FW168 + DX25 - z podziałem adekwatnym dla tych przetworników. Wstęga tylko jako uzupełnienie okolicy granic pasma słyszalnego i ponad nią z powodu:
                              Zamieszczone przez Branża Zobacz posta
                              - mylisz się nawet jeśli danego dźwięku nie słyszymy to wpływa on pozytywnie na odbiór harmonicznych niższych :)
                              Czyli zestaw FW168 + DX25 cięty jak powinien + dodatkowe cięcie DX25 przy 10/14 kHz i wstęga grająca wyżej.



                              Jeszcze raz powtórzę, temat jest rozważaniem teoretycznym z powodu jedynie własnych odczuć przy odsłuchu. W poważaniu mam przechwalanie producentów ile który głośnik zagra itd itp, i dlaczego reszta jest syfem...
                              Last edited by siewcu; 02.12.2015, 20:07.

                              Skomentuj


                                #16
                                Zamieszczone przez siewcu Zobacz posta
                                Dobra, ale żebyśmy się zrozumieli. Mowa jest o zestawie, gdzie średniotonowy gra środkiem, kopułka gra górą - czyli np połączenie FW168 + DX25 - z podziałem adekwatnym dla tych przetworników. Wstęga tylko jako uzupełnienie okolicy granic pasma słyszalnego i wyżej(odnoszę się do postu #8), z powodów jw. Czyli zestaw FW168 + DX25 cięty jak powinien + dodatkowe cięcie DX25 przy 10/14 kHz i wstęga grająca wyżej.
                                Bez sensu. Kupa przecietnych glosnikow, nie da w sumie dobrego brzmienia.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Pomysł spoko ale nie z tymi glosnikami ktore zakładasz
                                  Musisz wybrać jakaś dobra wstęge ktora ciągnie bardzo wysoko
                                  Ale wtedy lepiej zrobic zwykle 3 drogi z kopulkowym sredniakiem ktory gra do 6-7kHz

                                  KonradRak sa lepsze glosniki od swansa... zdecydowanie
                                  Popatrz na r1
                                  Niby coaxial ale sredniak jest naprawdę swietny
                                  Tweeter tez daje rade ale jest wg mnie za delikatny
                                  Juz mi sie nie chce...

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Zamieszczone przez lklukasz Zobacz posta
                                    Pomysł spoko ale nie z tymi glosnikami ktore zakładasz
                                    Musisz wybrać jakaś dobra wstęge ktora ciągnie bardzo wysoko
                                    Ale wtedy lepiej zrobic zwykle 3 drogi z kopulkowym sredniakiem ktory gra do 6-7kHz
                                    No to jak, spoko pomysł czy lepiej zwykłe 3way? 3 zdania i zawarte w nich 2 sprzeczne opinie...


                                    No ale dobra, skoro to co wypisałem to kupa średnich głośników, to co będzie rozsądnym minimum? W sumie i tak wypisałem losowe głośniki dla przykładu...

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Chodzi o to, ze stosując wstęge nie musisz latać niedoskonałości taniego tweetera tylko zamiast tego użyć kopulki sredniotonowego
                                      Juz mi sie nie chce...

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        W uproszczeniu. Mała wstęga to np: Founteki CD1.0 i CD3.0. Ładnie ciągną > 30kHz. Są ultra lekkie. Wymuszają wysoki podział >3kHz przy filtrowaniu 18dB/oktawę. Duża wstęga to np: NeoPro5i. Pozwala już na normalny podział w okolicach 2.5kHz ale też przy mocnym filtrowaniu. Średniotonowy, kopułkowy przetwornik to to teraz bida straszna bo prawie nikt takich nie produkuje a szkoda. Dawno temu to był standard a teraz na średnie daje się uniwersalne stożkowe nisko-średnio. Dobrym wyjątkiem są tu Tang Bandy:
                                        http://www.tb-speaker.com/en/products/detail/169
                                        i
                                        http://www.tb-speaker.com/en/products/detail/172

                                        Czyli prawdziwy średniotonowy powinien radzić sobie z zakresem 500Hz-5kHz
                                        Co się tak uparłeś na tą Vifę DX? Jeśli ją masz to połącz z małym 12cm średniakiem i np 2x FW168 choć w cenie dwóch będziesz miał lepsze 8" Seasa, Daytona czy SB.
                                        Jak duża kopułka na średnie to polecam Daytona RS52 do tego wstęga CD1.0. Na dół co tam już sobie wymyślisz. Tanio i sensownie.
                                        Dayton RS270S + Fountek FW146 + CD3.0

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X