Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

3 way poskładane i co dalej?

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #21
    Zamieszczone przez wiesiek9990 Zobacz posta
    wydaje mnie się że na tweeterze powinien byc wieksza filtracja - dołożyłbym jeszcze cewkę .
    Zlożenie faz na TW i Mid wg mnie ma wieksze znaczenie , bo długość fali akustycznej jest krótsza.
    Generalnie ja staram się uzyskać w filtracji przebiegi LR2 (lub ostatecznie LR4, gdy nie da rady LR2 )
    Marzyły mi się niskie rzędy filtrów. Czasami jak słucham kolumn tak idealnie poklejonych, mam wrażenie, że wyraźnie słyszę, który głośnik kiedy i co gra.
    Też mi się wydaje, że lepiej dobrze zgrać MID i TW fazowo. Zwiększenie rzędu filtru na TW, nie przyniosło oczekiwanych rezultatów, dlatego zostawiłem jak jest, faza nie była lepsza.

    Skomentuj


      #22
      Zamieszczone przez Smichal Zobacz posta


      Mam pytanie, co daje dodanie opornika dużej wartości równolegle z kondensatorem lub cewką? Widziałem kilka razy takie coś, nie rozumiem zasady działania

      Osłabia działanie omijanego elementu. Po prostu część prądu płynie dookoła elementu niefiltrowana, przez opornik. Im niższa wartość tym więcej przez niego płynie, a więc tym bardziej element filtrujący "znika".

      Skomentuj


        #23
        Za namową, zrobiłem pomiary near field i posklejałem je do kupy z FF. nie dodałem BR, bo po zsumowaniu, poziom niskich basów jest niewiarygodnie wysoki, podczas słuchania tego nie czułem. Zakładam, że coś źle robię.
        Po wklejeniu nowych pomiarów i pracy nad zgraniem fazy, poruszam się w trójkącie impedancja-faza-płaska charakterystyka. polepszenie jednego, pogarsza dwa pozostałe. W pewnym momencie miałem impedancje 0Ohm do ok 1kHz, jakoś z tego wybrnąłem. Ciągle mam w okolicach 100hz 3Ohmy. POza tym, mogę idealnie zgrać fazy TW i MID, ale kosztem pogorszenia charakterystyki amplitudowej.


        1. Czy 3 Ohmy w okolicach 100-200Hz są niebezpieczne?
        2. Czy lepiej walczyć o idealne zgranie fazowe czy tyle wystarczy?

        Skomentuj


          #24
          Ja bym przede-wszystkim nie dążył do idealnych wykresów. Po pierwsze nie wiadomo czy są do końca wiarygodne (sposób pomiaru, charakterystyka mikrofonu i urządzeń współpracujących). No a po drugie ważniejsze jest, żeby to dobrze grało.
          Oczywiście jeśli jest ewidentna dziura na 10dB, a mimo tego brzmienie się podoba no to trzeba się zastanowić kto będzie tego słuchał i czy na pewno jest to ok. Ale jeśli na wykresie wychodzą łagodne, szerokopasmowe nierówności rzędu 3dB, a mimo tego gra ładnie, to ja bym tego na siłę nie równał. Zwłaszcza w amatorskich warunkach.

          Czy 3 omy są niebezpieczne? Zależy od wzmacniacza. Ale dla 4 omowej kolumny, 3 omy w tak wąskim paśmie nie powinno stanowić problemu dla większości normalnych wzmacniaczy. Tak jak wyżej, tym się nie przejmuj.
          Last edited by Granat; 28.02.2023, 12:40.

          Skomentuj


            #25
            Zamieszczone przez Granat Zobacz posta
            .
            Dzięki za odpowiedź. Mierzyłem kilka kolumn, i nie zawsze pomiar odzwierciedlał wrażenia słuchowe.
            Do wyniku doszedłem metodą kręcenia kółkiem myszki, otrzymane wyniki nie mają nic wspólnego z jakąkolwiek teorią.
            Nie jestem pewien czy to dobre podejście. Widzę na przykład, że MID jest cięty bardzo wysoko, zalecenia producenta to praca do 3,5kHz, u mnie na tej wartości zaczyna dopiero działać filtr.
            Wykres płaski, ale jak to się zachowa? Co jeszcze może pójść nie tak?
            Czy nie lepiej policzyć coś zgodnie z teorią, a następnie ewentualnie lekko wygładzić gdzie się da?

            P.S. Jest jakaś instrukcja obsługi forum? cytowanie często zwraca jakieś błędy, nie umiem zamieścić tylko fragmentu czyjegoś postu, ręcznie trzeba usuwać. W cytacie są krzaki zamiast polskich znaków.

            Skomentuj


              #26
              Jesli producent podaje zakres uzyteczny czestotliwosci głosnika tp lepiej trzymać się tych wytycznych.
              Poza zakresem najczesciej mamy już duże zniekształcenia - nawet kilka razy wieksze niż w paśmie uzytkowym.
              Wg mnie optymalny podział Mid TW to około 3kHz.
              Druga sprawa to przy projektowaniu zwrotnicy nie powinno uzywać się przebiegów SPL wygładzonych - powinny być gładzone minimalnie - Smoothing 1/24
              pisał o tym kiedyś Pogromca Mitów .

              Skomentuj


                #27
                U mnie też jest problem z cytowaniem i tzw. krzakami. Zgłaszam to do administracji.

                Takie rzeczy jak ilość dróg i orientacyjny punkt podziału bierze się pod uwagę już na etapie myślenia o zestawie głośnikowym. Wiadomo mniej-więcej czego się spodziewać od głośnika 5", 6", itd. Jakie mogą mieć użyteczne pasmo przenoszenia w osi i pod kątem. Zazwyczaj wtedy trzymamy się daleko od teoretycznej granicy pasma przenoszenia podanego przez producenta. Ten zwykle podaje najlepszy możliwy wariant, czyli w spl osi, dla określonego spadku, bez względu na zniekształcenia i resztę parametrów. Później faktyczny punkt podziału i stromość można lekko korygować, żeby uzyskać najlepsze zgranie fazowe. Ja wychodzę z założenia, że im niższa stromość filtra tym lepiej. Ale to wymaga dobrych głośników z szerokim pasmem przenoszenia i dobrego zgrania wielu dróg w czasie.
                Także według mnie, im prościej tym lepiej. Nie ma sensu korygować wszystkich nierówności zestawu. Jedno poprawisz, drugie zepsujesz. Najlepiej tak zbudować kolumnę, żeby surowe przebiegi głośników na dzień dobry były gładkie, ale to trudne.

                Skomentuj


                  #28
                  Wygląda ten projekt lepiej, spróbuj pożonglować jeszcze filtrem na górze średniaka, żeby pozbyć się tej buły na wykresie odpowiedzi filtra, bo będzie ci tam dzwonił i rozjeżdża się tam nieco faza. Może uda ci się poprawić nawet bez zmiany miejsca podziału. Podział rzeczywiście możesz nieco niżej, ale jak działa w tej konfiguracji to zostaw.

                  Skomentuj


                    #29
                    A co sądzicie o takiej zwrotce ?



                    Skomentuj


                      #30
                      Połapałeś jakieś odbicia w większej ilości i słabo coś widać. Ta buła na filtrze na 100Hz na pewno nie dobrze, przez to spada ci impedancja na 100Hz. NIe powinno tak być. Łączyłeś NF z FF, czy skąd wziął ci się pomiar poniżej 200Hz?

                      Skomentuj


                        #31
                        Pomiar łaczony NF i FF, impedancja owszem spada ale do 3 ohm, natomiast w wersji SMichal spada do około 2,5 ohm.
                        Sieczka jest, bo pomiary nie są wygładzane.
                        Faza za to ładnie się schodzi w punkcie podziału Mid/TW

                        Skomentuj


                          #32
                          OK, ale ty masz ok. 6R w punkcie strojenia i tyle ma woofer, czyli ten kondensator do masy robi zwarcie. Nie trzeba wygrzewać kondensatorów

                          Skomentuj


                            #33
                            Eee nieprawda, jakie zwarcie ?. Są 2 woofery 8 ohm połączone równolegle, więc 3 ohm jest OK. Nic nie pisałem o wygrzewaniu kondensatorów

                            Skomentuj


                              #34
                              Poprzednio miałeś ładnie pomierzone charakterystyki, później wrzuciłeś mocno zaszumione. Gdzie robisz pomiary?

                              Koledzy powyżej dobrze Ci radzą, skup się na odpowiedzi filtra,
                              Impedancja jeśli nie spada poniżej 3R a masz wydajny wzmacniacz, który sobie poradzi z takim spadkiem to nie przejmuj się tym.
                              Charakterystyki nie głaskaj, bo masz praktycznie w osi +/- 2dB więc wynik wręcz wzorowy.

                              Skomentuj


                                #35
                                Zamieszczone przez wiesiek9990 Zobacz posta
                                Eee nieprawda, jakie zwarcie ?. Są 2 woofery 8 ohm połączone równolegle, więc 3 ohm jest OK. Nic nie pisałem o wygrzewaniu kondensatorów
                                No jak 2x8R, jak w punkcie strojenia masz 6R? IHMo dałeś jeden głośnik w symulację. I to zejście do 3R jest źle. Coś masz popierniczone albo ja czegoś nie rozumiem. A jak mierzyłeś, 2 woofery w jednej komorze spięte równolegle na raz, czy jakoś inaczej?

                                Skomentuj


                                  #36
                                  Zamieszczone przez Micwoj Zobacz posta
                                  Kolega bazuje na moich pomiarach. Wszystkie robiłem przy dwóch głośnikach połączonych równolegle.

                                  Skomentuj


                                    #37
                                    Więc tak, jeszcze pobawiłem się importem pomiarów i według mnie Arta jest lepsza do tego niż Vituix. NIe do końca rozumiem czemu są różnice, ale są.

                                    Klejąc NF i FF a w Arcie, otrzymałem poniższe wyniki.
                                    Pierwotna zwrotnica, która wyglądała źle, dodałem tylko pułapkę. W sumie płasko, niemniej faza jest słabo zgrana:



                                    Zmodyfikowałem trochę nową wersję, przesuwając pkt podziału MID i TW w bardziej bezpieczny obszar, pojawił się lekki dołek, w stosunku do poprzedniej wersji (przerywaną poprzednia), ale chyba spróbuję, jeżeli coś niepokojącego usłyszę, to będę modyfikował w kierunku gorszej fazy a lepszej charki amplitudowej:

                                    Skomentuj


                                      #38
                                      Ja już to przerabiałem, wg mnie im lepiej sklejona faza tym lepiej gra.
                                      Oczywiście wypadkowa charka amplitudowa też powinna być w miarę prosta (np +- 2dB)
                                      Zrobienie dobrej charakterystyki SPL oraz zgranie fazy w punktach podziału częstotliwości pomiędzy głośnikami wg mnie jest jednym z podstawowych zadań zwrotnicy.
                                      Najlepiej gdy faza jest sklejona w dość szerokim zakresie w okolicach punktu podziału.
                                      przykładowo w punkcie podziału głośnik A i głośnik B grają tak samo głośno więc , aby nie powstawały dodatkowe harmoniczne muszą grać w tej samej fazie.

                                      Skomentuj

                                      Czaruję...
                                      X