Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Single Warrior SB20FRPC30-8 Szerokopasmowy aplikacja

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #21
    1. Można zrobić podłogową wersję z innym tunelem.

    2. Ta konstrukcja wcale nie jest prosta. Wręcz przeciwnie, wygląda prosto, ale jej opracowanie ma kilka podchwytliwych miejsc. Poza tym Twój głośnik nie bardzo nadaje się do takiego tunelu.

    3. Ta obudowa nie jest hornem. To jest linia transmisyjna o rozszerzającym się tunelu.

    4. O obliczaniu zakrętów tunelu poczytasz tutaj: http://www.quarter-wave.com/TLs/Adva...r_Modeling.pdf

    Skomentuj


      #22
      podchwytliwe miejsca, które do tej pory ustalilem w tym składanym voigt pipe to:

      1. każdy inaczej liczy "wysokość" tej obudowy z tego co widzę i są projekty w których "strojenie" na 1/4 długości fali liczone jest jak w pkt 1. na moim rysunku ale też takie z dużo bardziej skomplikowanym sposobem liczenia tego (sądząc po wymiarach przedstawionych na projekcie). Są też takie w których ktoś chyba we wzorze podstawił złą predkość dźwięku bo nijak mi to nie wychodzi. Strojenie większości wychodzi dobrze kiedy jest równe lub nieco większe niż Fs głośnika. Dzięki za link. poczytam.

      2. powierzchnia "wylotu" podobno gra sporą rolę w tym jak taka kolumna działa w danym pomieszczeniu. Tu do zabawy i słuchania. Podobno zależy w dużym stopniu od powierzchni czynnej membrany.

      3. wytłumienie. Zarówno materiał jak i ilość. Bo większość ludzi widzę że wkłada wytlumienie w podobnych miejscach.

      4. objętość całkowita musi być dobrana do Vas głośnika. "rule of thumb" to równa albo większa od Vas.

      5. szerokość ścianki. Tutaj mam największy zgrzyt. bo zarówno szerokością jak i głębokością kolumny można sterować żeby osiągnąć daną objętość już po ustaleniu wysokości=strojenia. Ale szerokość ścianki jak wiadomo wpływa na baffle step i głupio by hyło gdyby się to zgrało z jakimiś (i tak dużymi) wahaniami na wykresie tego głośnika pogłębiając jeszcze problem.

      P.S. tak, uparłem się na taką obudowę. Ale tak dokładnie: które parametry tego głośnika sugerują, że nie zadziała najlepiej w linii transmisyjnej tego typu (dzięki za zwrócenie uwagi na nazewnictwo).

      Skomentuj


        #23
        1. każdy inaczej liczy "wysokość" tej obudowy z tego co widzę i są projekty w których "strojenie" na 1/4 długości fali liczone jest jak w pkt 1. na moim rysunku ale też takie z dużo bardziej skomplikowanym sposobem liczenia tego (sądząc po wymiarach przedstawionych na projekcie). Są też takie w których ktoś chyba we wzorze podstawił złą predkość dźwięku bo nijak mi to nie wychodzi. Strojenie większości wychodzi dobrze kiedy jest równe lub nieco większe niż Fs głośnika. Dzięki za link. poczytam.
        Takich obudow nie liczy sie ze wzorow, bo prosty wzor nie bierze pod uwage wielu istotnych parametrow, ktore sa niezbedne do poprawnej symulacji. Prosty wzor na rezonans cwiarki fali dziala wylacznie dla tuneli o stalym przekroju. Kazda zmiana tunelu wplywa na jego rezonans i rezonanse harmoniczne. Tego typu obudowy wymagaja zaawansowanych symulacji komputerowych.

        2. powierzchnia "wylotu" podobno gra sporą rolę w tym jak taka kolumna działa w danym pomieszczeniu. Tu do zabawy i słuchania. Podobno zależy w dużym stopniu od powierzchni czynnej membrany.
        Powierzchnie wylotu dobiera sie na etapie symulacji, biorac pod uwage strojenie rezonatora, tlumienie harmonicznych, efektywnosc promieniowania i efektywnosc tlumienia materialu pochlaniajacego.

        3. wytłumienie. Zarówno materiał jak i ilość. Bo większość ludzi widzę że wkłada wytlumienie w podobnych miejscach.
        Wiekszosc ludzie nie ma pojecia co projektuje, kopiujac innych ludzi, ktorzy zerzneli jakis projekt z tajemnej biblii o liniach transmisyjnych wydanej w XIX wieku.

        4. objętość całkowita musi być dobrana do Vas głośnika. "rule of thumb" to równa albo większa od Vas.
        Nic podobnego, bzdura do kwadratu.

        5. szerokość ścianki. Tutaj mam największy zgrzyt. bo zarówno szerokością jak i głębokością kolumny można sterować żeby osiągnąć daną objętość już po ustaleniu wysokości=strojenia. Ale szerokość ścianki jak wiadomo wpływa na baffle step i głupio by hyło gdyby się to zgrało z jakimiś (i tak dużymi) wahaniami na wykresie tego głośnika pogłębiając jeszcze problem.
        W obudowach z falowodami nie da sie tak dowolnie ksztaltowac obudowy, poniewaz poprawnie zaprojektowany tunel, narzuca scisle okreslone wymiary obudowy, umieszczenie glosnika i wyloty tunelu. Nie zawsze wyniki symulacji beda zgodne z naszymi wyobrazeniami o finalnym wygladzie projektu.

        P.S. tak, uparłem się na taką obudowę. Ale tak dokładnie: które parametry tego głośnika sugerują, że nie zadziała najlepiej w linii transmisyjnej tego typu (dzięki za zwrócenie uwagi na nazewnictwo).
        Uparles sie, bo nie masz zielonego pojecia jak ona, dziala, jak ja zaprojektowac i czy w ogole jest sen zawracac sobie tym glowe. Narazie wygrywa podalenie sie czyms, co wydaje Ci sie super proste, ale i nietypowe, wrecz zaczarowane magiczna reka audiofilskiej jakosci brzmienia :)

        Glosnik jaki posiadasz dobrze nadaje sie do zwyklej obudowy BR, lub TL. Nie ma ZADNEJ korzysci w pakowaniu go w tego typu obudowe, jaka sobie wymysliles, czy tam zobaczyles gdzies na internecie.

        Tuby - piszac ogolnie - stosuje sie przy glosnikach z bardzo silnymi napedami, o niskiej dobroci, wysokiej efektywnosci, a co za tym idzie malym wychyleniu objetosciowym. Czyli cos zupelnie przeciwne do Twojej szerokopasmowki SBA.


        Skomentuj


          #24
          No dobra. Chyba nie bez kozery większość odnośników do stron z okolic lat 2000-2005 już nie działa. Pewnie masz rację, że ludzie się wtedy tym zachłysnęli i po latach porzucili temat.
          Nie będę się upieral jak osioł.
          No więc: linia transmisyjna typu tapered.
          Opcje dwie:
          1. 1/4 długości fali, spore podstawkowce składane na 180+90st z wylotem do przodu z głośnikiem umieszczonym dzięki temu w 1/3 długości linii (podobno dobre biorac pod uwagę opisy zamieszczone w twoich linkach), to wszystko stojące na gustownych szafeczkach na winyle. Jaka objętość tak z grubsza byłaby najlepsza? Od jakiego przekroju zaczynamu taką linie i na jakim kończymy biorąc pod uwagę najprostsze założenia początkowe? 2xSd->1xSd?
          2. 1/3 długości fali? wolnostojące składane podobnie lub z wylotem do góry (żeby zwiększyć jeszcze wysokość) ale wtedy głośnik jest na grubym koncu linii i więcej zabaw z tłumieniem rezonansów. czy to ma sens?
          Widzę że z prostych kalkulatorów ogólnie linia typu tapered jest krótsza dla tej samej długości fali ze względu na obniżenie prędkości dźwięku?


          Uwaga, będę to wszystko liczył pewnie "na piechotę" albo przy użyciu prostych kalkulatorow typu https://www.lautsprechershop.de/tools/t_box_tml_en.htm biorąc pod uwagę podpowiedzi z takich steon jak ta:
          http://www.t-linespeakers.org/design...ies/index.html
          bo nie wiem czy chce mi się odkrywać od zera hornresp.
          Aha, żeby była jasność: ja chcę żeby ta konstrukcja finalnie nie kaleczyła uszu, grała z grubsza naturalnie. Nie spodziewam się audiofilskich uniesień. Serio, filtrami, pułapkami i baffle step zajmę się (albo i się nie zajmę) później. Dla porównania: Monacor sp-205/8 w odgrodzie grał mi tak... nie najgorzej poza niedostatkami niskich tonów. Więc po prostu lubię szerokopasmowce. Wróciłem do słuchania muzy częściej i mam już dość słuchania na tym co zrobiłem bardzo dawno temu czyli ARN150 plus ARV. Słuchanie tych tweeterów to jakaś kara. Zgłębianie wiedzy i doktoryzowanie się z danego tematu jest moim problemem a chciałbym to ukończyć przed emeryturą więc po prostu chciałbym to zacząć robić zamiast gapić się na wykresy które rozumiem w 50% albo i mniej

          Skomentuj

          Czaruję...
          X