Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

O sprzężeniu zwrotnym słów kilka.

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    O sprzężeniu zwrotnym słów kilka.

    Pojawił się ostatnio świetny artykuł Bruno Putzeys wyjaśniający w przystępny sposób całą sprawę i gromiący kilka mitów.
    Zapraszam do lektury:
    http://www.linearaudio.nl/linearaudi...olume_1_BP.pdf

    :)
    Last edited by raven1985; 14.04.2013, 17:18.

    #2
    Myslisz, że ktos tu sie interesuje przezeniem? :)

    Skomentuj


      #3
      Hehe. Widać 2 zainteresowanych :) Nie jest źle :)

      Skomentuj


        #4
        Ja się ostatnio interesowałem I podrzucono mi też ciekawy link na ten temat:
        http://www.fonar.com.pl/audio/projek...ia/wzm/wzm.htm

        Skomentuj


          #5
          Mozna duzo pisac a i tak najlepsze opampy pomairowe czy audio i do zastosowan profesjonalnych maja bardzo glebokie sprzezenie zwrotne i dzieki niemu dobre parametry :)

          Skomentuj


            #6
            Problem w tym że wiele osób kwestionuje ten fakt :) W arcie jest celnie wypunktowane dlaczego racji nie mają i skąd się wzięło to całe zamieszanie :)

            Skomentuj


              #7
              Na tym polega ''audiofilizm'' na podwazaniu podstaw i dorabianiu swojej ideologii. Zawsze znajda sie tacy co mysla ze fizyka w ich przypadku nie dziala a dopiero pozniej okazuje sie ze oni nie wiedza jak ona dziala. Zreszta audiofile chce magii i to im daja audiofilskie firmy a te rzadko poruszaja kwestie czysto techniczne bo przeciez dzwiek jest najwazniejszy :)

              Skomentuj


                #8
                Ciekawa definicja 'audiofilizm-u'' :) Trafiona.

                Skomentuj


                  #9
                  A w tych mitach jest coś o wyższości braku sprzężenia lub jego złym wpływie na dźwięk? Kiedyś maiłem jeden ze wzmaków N.Passa bez sprzężenia i brzmiał bardzo fajnie. To był tak trochę na analogii do lampy, wszyscy wiedzą, ze lampiaki mają kijowe parametry ale jednocześnie tak fajnie grają

                  Skomentuj


                    #10
                    No ale porównywanie klasy A do AB jest niesprawiedliwe. W klasie A:
                    - nie ma zniekształceń skrośnych (no nie ma w SE w PP są zawsze)
                    - nie ma nieliniowych prądów zasilania
                    Więc nie trzeba dużo NFB do redukcji tych wszystkich zniekształceń klasy AB.
                    Nie sztuka zrobić dobry wzmak w klasie A :)

                    Lampy to inna historia :)

                    Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                    A w tych mitach jest coś o wyższości braku sprzężenia lub jego złym wpływie na dźwięk?
                    Przeczytaj arta :P
                    - mit 1 - dużo nfb == dużo TIM, PIM, IIM, DIM
                    - mit 2 Sprzężenie zwrotne nie "nadąża" z korekcją bo sygnał nfb jest opóźniony.
                    - mit 3 Sprzężenie zwrotne redukuje zniekształcenia mniejszego rzędu ale ziwększa te wyższego.

                    Skomentuj


                      #11
                      Jakby nie patrzeć jest w tym nieco racji, tylko że w przy dzisiejszych elementach trzeba by słuchać muzyki na 500khz aby doświadczyć tych wad.
                      Jak były 2n3055 to faktycznie, ze wzmacniaczami się walczyło , teraz każdy sprawny wzmacniacz gra na ucho tak samo.

                      Skomentuj


                        #12
                        Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
                        Pojawił się ostatnio świetny artykuł Bruno Putzeys wyjaśniający w przystępny sposób całą sprawę i gromiący kilka mitów.
                        Zapraszam do lektury:
                        http://www.linearaudio.net/userfiles...olume_1_BP.pdf

                        :)
                        Not Found

                        The requested URL /userfiles/file/letters/Volume_1_BP.pdf was not found on this server.

                        Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
                        Apache Server at www.linearaudio.net Port 80

                        Skomentuj


                          #13
                          Podziękował.
                          Uaktualniłem linka.

                          Skomentuj


                            #14
                            Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
                            Pojawił się ostatnio świetny artykuł Bruno Putzeys wyjaśniający w przystępny sposób całą sprawę i gromiący kilka mitów.
                            Zapraszam do lektury:
                            http://www.linearaudio.nl/linearaudi...olume_1_BP.pdf

                            :)
                            Wszystko bardzo fajnie ale to uproszczona teoria bez odnoszenia do praktyki.
                            Jak on ośmiesza twierdzenia że "niższe THD może brzmieć gorzej" jako bez podstaw, to pokazuje że sam ma braki w niektórych podstawach.

                            Przykład
                            W praktyce zwykle robi się klasę AB bo klasa A zżera za dużo prądu, ale to pstryknięcie do klasy-B nie jest łagodna nieliniowość którą można tak sobie skompensować. W trakcie przełączenia tranzystora wyjściowego, pojemności się zmieniają, niszcząc tę niby 20dB na dekadę zejście. System może ostro oscylować w pobliżu zmiany między A i B, i mocne sprzężenie właśnie tamto pogarsza.

                            Jak ten skok między A i B nie da się ominąć to można przynajmniej stawiać na jakość i zrobić żeby wzmacniacz zwykle działał w klasie A do nieco dużej mocy. Ale zwykle się mierzy THD, IMD itd. przy dużej niecodziennej mocy i takie wzmacniacze właśnie na tym tracą bo rzeczywiście brzmią lepiej ale dostaną gorsze wyniki na pomiarach niż podobne które bardziej działają w klasie B.

                            Skomentuj


                              #15
                              Zamieszczone przez abstrakt Zobacz posta
                              Wszystko bardzo fajnie ale to uproszczona teoria bez odnoszenia do praktyki.
                              Uproszczana żeby każdy zrozumiał w czym rzecz .

                              Zamieszczone przez abstrakt Zobacz posta
                              W praktyce
                              A robiłeś coś praktycznie ?

                              Zamieszczone przez abstrakt Zobacz posta
                              niektórych podstawach.
                              Na razie Ty masz takie braki .
                              Napisz do niego w i mu wyjaśnij .

                              Skomentuj


                                #16
                                Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
                                A robiłeś coś praktycznie ?
                                Duże wzmacniacze to nie, a małe do słuchawek i mikrofonów, tak. Co mi przypomina że sprzężenie zwrotne też zwiększa szum, natomiast większa ranga dynamiczna -- kosztem małym % nieliniowości -- może być netto zysk. To wszystko zależy od potrzeb, a p. Putzeysa wypowiedź że "więcej n-feedback to zawsze lepiej" jest przecież prowokacja :flapper:

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Zamieszczone przez abstrakt Zobacz posta
                                  Co mi przypomina że sprzężenie zwrotne też zwiększa szum,
                                  Pierwsze słyszę skąd taka teoria ?

                                  Zamieszczone przez abstrakt Zobacz posta
                                  natomiast większa ranga dynamiczna
                                  nie mam pojęcia co to jest" ranga dynamiczna" nie spotkałem się jeszcze nigdzie z takim określeniem .

                                  Zamieszczone przez abstrakt Zobacz posta
                                  p. Putzeysa wypowiedź że "więcej n-feedback to zawsze lepiej" jest przecież prowokacja
                                  Moja znajomość angielskiego może nie jest jakaś wybitna ale wydaje mi się że brzmi to tak :
                                  "Nie ma czegoś takiego jak za dużo sprzężenia zwrotnego "
                                  Ale może się mylę .
                                  Last edited by raven1985; 26.06.2014, 10:31.

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
                                    Pierwsze słyszę skąd taka teoria ?


                                    nie mam pojęcia co to jest" ranga dynamiczna" nie spotkałem się jeszcze nigdzie z takim określeniem .
                                    ...zapożyczyłem sobie słówko z angielskiego...
                                    Chodziło o "zakres dynamiczny", z grubsza: ilość dB pomiędzy maksymalną amplitudą sygnału a szumem przy wyjściu.

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Zaiste, prawdą analityczną jest, iż ... "Nie ma czegoś takiego jak za dużo sprzężenia zwrotnego "
                                      Tłumaczenie artykułu na język polski - znajdziecie Tutaj:
                                      http://hiend-audio.com/2013/08/27/brzydkie-slowo-na-s

                                      Wystarczy prześledzić dokładnie prosty model matematyczny, opisujący model wzmacniacza nieliniowego opasanego pętlą sprzężenia zwrotnego.
                                      Trochę matematyki, Panowie, a stanie się wszystko jasne.

                                      Z niej bardzo jasno wynika, że nie ma czegoś takiego, jak zbyt duże sprzężenie zwrotne. Idealnie, to np. większe niż 40 czy nawet 50 dB.
                                      Natomiast zupełnie inną sprawą jest, jak osiągnąć duże jego poziomy, aby wzmacniacz pozostał wzmacniaczem, a nie oscylatorem.
                                      Ale to już jest zagwozdka dla tych, co potrafią projektować ekstremalne konstrukcje z pogranicza niemożliwego, a jednak wciąż bezwarunkowo stabilne.

                                      Natomiast dla pozostałych .... Najgorszym, co możecie zastosować (patrz rys. 14 oraz 15), to jest "Płytkie" sprzężenie zwrotne, np. 20 dB (tfu, tfu, tfu !!!).
                                      Jeśli macie podążać tropem "płytkiego sprzężenia", to już lepiej nie robić go w ogóle.

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        To by się zgadzało :)

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X