Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Jak naładować dwa złączone akumulatory różnej pojemności

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Jak naładować dwa złączone akumulatory różnej pojemności

    Elo, mam problem ponieważ mam dwa akumulatory 6v i chcę je naładować prostownikiem 12v (oczywiscie zlaczone szeregowo), problem w tym, że różnią sie one pojemnościa, jeden ma 4AH, a drugi 10AH, czy nic się nie stanie jeśli je podładuję wyżej opisanym sposobem?

    #2
    Niestety tym sposobem zniszczysz akumulator o mniejszej pojemności . Potrzebujesz ładowarki do akumulatorów 6V

    Skomentuj


      #3
      A jesli bym dal w szereg taki sam akku 4AH?

      Skomentuj


        #4
        Fabrycznie nowy ok . Ale używany akumulator w dzisiejszych czasach to juz ryzyko. Problem w tym że podawana pojemnosc ma sie nijak do rzeczywistosci.
        Bezpieczniej jest ładować dwa akumulatory polaczone równolegle.

        Skomentuj


          #5
          z tego co wiem to wszystko zależy od rodzaju materiału akumulatora, jak sie z nim obchodzic i jak ładować.

          Skomentuj


            #6
            te 4ah to sa żelowe, a ten 10 już kwasówa zwykła, oba działają i nie są stare.

            Skomentuj


              #7
              El Kapitan dostaje wirtualnego browca za trzeźwe myslenie. Brawo.
              Niestety nie mozesz ładować wspolnie dwoch akumulatorów o różnej konstrukcji ,różnej rezystancji wewnętrznej czy różnej pojemnosci.
              I tutaj napis na akumulatorze nie ma nic do rzeczy.
              Liczy sie realna pojemność. To że akumulator "dziala" nie oznacza ze nadal posiada 100% deklarowanej przez priducenta pojemnosci. Dawniej aku spokojnie pracowało
              kilkanascie lat, teraz po 2-3 latach prawie kazdy olowiowy akumulator nadaje sie do smieci

              Skomentuj


                #8
                Zamieszczone przez RAZOR026 Zobacz posta
                te 4ah to sa żelowe, a ten 10 już kwasówa zwykła, oba działają i nie są stare.
                nie możesz bo oba ładuje się różnym prądem
                Juz mi sie nie chce...

                Skomentuj


                  #9
                  Oba masz pewnie do du*y. Pisałem Ci już na gęgę jak to jest z ładowaniem akumulatorów żelowych. Akumulator tego typu mający napięcie w okolicach 0V to z dużym prawdopodobieństwem złom. I to złom podlegający obowiązkowej utylizacji. A ładowanie takich akumulatorów to cała dziedzina elektroniki, trzeba pilnować prądu ładowania, napięcia rozładownia itd. Przez ostatnie 20 lat zezłomowałem setki akumulatorów żelowych. Nawet te najlepsze nie wytrzymują więcej niż 5 lat w idealnych warunkach pracy. (choćby te z UPS-ów) W systemach zabezpieczeń np. wymieniamy "w ciemno" po 3 latach i nie są to jakieś CSB (choć te jeszcze trafiają się ok) ale Sonnenscheiny - ale cena jest z kosmosu :)

                  Możesz oczywiście próbować, ale sensu to raczej nie ma.

                  - - - - - aktualizacja - - - - -

                  Zamieszczone przez utopia Zobacz posta
                  Bezpieczniej jest ładować dwa akumulatory polaczone równolegle.
                  Nie wiem skąd masz takie info, ale akumulator żelowy to nie AAA do pilota czy mp-trzy!
                  Akumulator żelowy to "prawie zwyczajny" akumulator kwasowo-ołowiowy - jak w samochodzie, z tą różnicą, że elektrolit zastąpiony jest żelem i jest szczelny, stąd min. obniżony prąd ładowania.

                  Skomentuj


                    #10
                    A ja takie niby zuzyte aku kupuje od znajomego, do silnika elektrycznego do lodki i spokojnie da sie na nich jeszcze z 2 sezony poplywac.

                    Skomentuj


                      #11
                      Infinity - obnizony prad ładowania nie jest spowodowany żelem ale wyższą rezystancją wewnętrzną. Pytasz dlaczego bezpieczniej jest ładować akumulatory połączone rownolegle ? Proste same pobiorą tyle energii ile beda potrzebowały w takim układzie zawsze będą dążyć do wyrownania napięć . Co innego gdy połączysz je szeregowo jak chcial kolega. Wtedy akumulator który szybciej osiągnie pełne naładowanie zacznie sie gotowac.
                      A dlaczego spięte równolegle podzielą sie energią po tyle po ile im trzeba a połączone szeregowo juz nie to jest pewnie teraz w 1klasie gimnazjum na fizyce.
                      Proponuję popatrzeć na układ zastępczy akumulatora i wszystko stanie się jasne...

                      Jacku - też wędkuję i powiem że przykład podajesz trochę nietrafiony . Silnik samochodu pobiera przy rozruchu kilkaset amper . Silnik do łódki max jakieś 70 i to już są potwory .
                      Mam Minnkotę Endura 55 na pełnej mocy silnik pobiera maksymalnie 43A na zasilaniu 12V . Jak ktoś nie trollinguje pod wiatr w jakiejś wielkiej i ciężkiej łodzi to 70-100Ah starczy na cały dzień pływania i wielokrotnych zmian miejscówek


                      Tematem jednak było czy można ładować akumulatory o różnych pojemnościach a po czasie okazało się że i o odmiennej konstrukcji .

                      Swoją drogą jestem ciekaw kto pierwszy zaczął używać określenia akumulator żelowy w stosunku do szczelnych akumulatorów AGM takich jakie są stosowane w UPS-ach ?
                      Nie mają one nic wspólnego z akumulatorami żelowymi . Wszystkie akumulatory opisał Jurek D z Essa Rzeszów a mimo to nadal ludzie nazywają żelówkami i o dziwo każdy akumulator zamknięty teraz jest akumulatorem żelowym ! Po co takie chwyty marketingowe - nie wiem chyba tylko po to by łapać naiwnych . Prawdziwe aku żelowe kosztują nadal ile kosztowały a chińskie podróby zamiast żelu mają matę z włókien szklanych nasączoną elektrolitem - tam się nic nie przelewa jak w typowym ołowiowym.
                      Pewnie z tego powodu wszyscy w owczym pędzie bezmyślnie nazywają jak nazywają
                      Last edited by utopia; 29.04.2014, 05:23.

                      Skomentuj


                        #12
                        Nie na temat...
                        Poplątałeś pojęcia, ale niech tam. Żeby mnie sprowokować, musisz się bardziej postarać. Nie mam ani czasu, ani chęci polemizować z ludźmi którzy mają rację - zawsze.

                        Skomentuj


                          #13
                          Nie wiem dlaczego odbierasz to jako prowokacje. Nie tędy droga

                          Skomentuj


                            #14
                            Nie na temat...
                            Wyjaśniliśmy sobie na PW ( z kol. utopia) i na GG (z kol. RAZOR-em) i mam nadzieję, że sprawa jest zamknięta.
                            Piszę to tylko, żeby nie było, że się naparzamy :)

                            Skomentuj


                              #15
                              Zamieszczone przez infinity Zobacz posta
                              elektrolit zastąpiony jest żelem i jest szczelny, stąd min. obniżony prąd ładowania.
                              Chyba podwyzszony panie specjalisto od akumulatorow :) Aku zelowe chyba maja wieksze prady ladowania i sa ladowane "pradowo" a akumulatory samochodowe ladowane sa napieciowo, bo w samochodzie jest tylko regulator napiecia a nie pradu. Prad akumulator "ustala" sobie sam. Zelowe laduje sie zawsze metoda CC/CV pradem max ok 1/3 pojemnosci. Dla aku samochodowych jest to zwykle 1/10 pojemnosci z tym ze przy CV prady sa duzo mniejsze.

                              Skomentuj


                                #16
                                No to chyba kończyliśmy inne szkoły :) Nie dość, że zawsze to jeszcze 1/3? :lol:

                                Z mojej strony EOT :P

                                Skomentuj


                                  #17
                                  no ja titaj tez mam inne inforkmacje
                                  Juz mi sie nie chce...

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Na nauke nigdy nie jest za pozno :)

                                    AKU SAMOCHODOWY

                                    Ładowanie akumulatora kwasowego należy przeprowadzić prądem nie większym niż 10% pojemności (czyli dla akumulatora o pojemności 62 Ah prąd o maksymalnej 6,2 A tylko do momentu naładowania).

                                    Czas ładowania zależy od stopnia rozładowania akumulatora, wielkości prądu i napięcia ładowania.

                                    POPULARNE "ZELOWE"

                                    Akumulatory szczelnie zamknięte lub VRLA (AGM, GEL) należy ładować przy stałym napięciu 14,4 V przez 20 godzin z ograniczeniem maksymalnego prądu do wartości = 0,25 x Pojemność Znamionowa (A) przez 20h i następnie prądem stałym o natężeniu = 0,025 x Pojemność Znamionowa (A) przez 4 godziny.

                                    Przykład - akumulator 60 Ah.

                                    1. Pierwszy etap : Uład = 14.4 V, Imax = 0,25x60=15 A, czas ładowania = 20 h

                                    2. Drugi etap : Iład = 0,025x60 = 1,5A, czas ładowania = 4h

                                    W sumie czas ładowania wynosi 24h.

                                    Cytat ze strony:
                                    http://www.akumulator.pl/ekspert-rad...ie-akumulatora

                                    - - - - - aktualizacja - - - - -

                                    Zamieszczone przez infinity Zobacz posta
                                    No to chyba kończyliśmy inne szkoły
                                    Jak widac juz na poczatku miales problemy. Z czytaniem :)

                                    Napisalem wyraznie prad max 1/3 pojemnosci dla zelowego. Dla samochodowego jest to tylko 1/10 a wiec zelowe mozna ladowac wiekszym pradem a nie jak napisales mniejszym. W praktyce jednak duzy prad ladowania to tylko zalozenie bo przy ograniczeniu napiecia ladowania prad "sam" sie ograniczy. Starego typu "prostowniki" przywalaly akumulatorowi duze napiecie czesto 16-18V i wtedy prady byly faktycznie duze. Ale akumulator starsznie gazowal, konieczne bylo odkrecenie korkow. W obecnych akumulatorach bezobslugowych nie ma korkow i nie powinno sie ich ladowac starymi "prostownikami" To samo dotyczy "zelowek".

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Do zelowek sa inne prostowniki
                                      Moze z czasu ładowania właśnie powstało to powiedzenie mały prąd w przypadku żelu
                                      Juz mi sie nie chce...

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Srutututu ... piękna teoria którą można wsadzić w 4 litery...czyli BAJKI no dobra - 5 liter

                                        Skoro kwasiaki ładuje się prądem takim czy siakim to co z sytuacją gdy np aku w samochodzie zimą obciązone rozrusznikiem prąd kilkaset amper
                                        napięcie spada do 10V i auto odpala w ostatniej chwili ....
                                        Rozrusznik dajmy na to typowy jak u mnie (130 A prądu ciągłego) przy 2,5 tyś obr..
                                        Skoro fura odpaliła to kierowca trzyma obroty by rozgrzać auto i co się dzieje ?
                                        Jak rozumiem w magiczny sposób akumulator sam sobie ogranicza prąd .. tyle tylko że ładowanie takimi prądami powoduje gwałtowny wzrost temperatury ..skoro podskoczy temp to i prąd ładowania leci w górę..A może to kierowcy powodują szybkie umieranie akumulatorów bo alternator daje za dużo prądu ?


                                        Żelówki ..o jakich mówimy może sprecyzujmy bo narazie to gdzieś dzwonią ale nikt nie wie gdzie i czy dzwonią ..
                                        Co innego pseudo żelowe VIPOW kupowane w sklepie na rogu 4Ah 12V za 30 pln ( te do UPS-ów ) a co innego choćby Optima do DB dragu z prądami rozładowania rzędu tysiąca amper czy więcej która ładuje się równie szybko jak oddaje energię ..i kosztuje kilka Kpln...

                                        Z wielu względów tego tematu nie będę drążyć bo uważam za wyczerpany . Pytanie brzmiało czy można szeregowo połaczyć akumulatory 6V o pojemnościach 4 i 10 Ah i ładować "prostownikiem" 12V i odpowiedź padła ...

                                        Powiem tylko że mamy już kwasówki które są w stanie oddać energię w kilkanaście sekund i nie są oparte o ołów.Te kilkanaście sekund wystarcza by stabilnie wystartował już generator spalinowy
                                        EOT .
                                        temat wyczerpany zaczyna się długi weekend a Wy bijecie się o COŚ bez ustalenia ram konwersacji .Nie lepiej zrobić sobie wspólnego grilla???Obalić kilka browców i poznać się w realu zamiast pałować w sieci ?
                                        Dla mnie Panowie to głupota .


                                        Jako że zajmuję się systemami zasilania awaryjnego od lat spytam co z akumulatorami gdzie nie ma elektrod ?
                                        Nie ma plusa nie ma minusa ...zmagazynowana czysta skondensowana energia - jak to działa ?

                                        Acha -i nie ma kabli a jednak energia powoduje rozruch ..Ciekawe prawda ?
                                        Nie jest to żaden rodzaj paliwa .
                                        Last edited by utopia; 30.04.2014, 20:39.

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X