Elo, mam problem ponieważ mam dwa akumulatory 6v i chcę je naładować prostownikiem 12v (oczywiscie zlaczone szeregowo), problem w tym, że różnią sie one pojemnościa, jeden ma 4AH, a drugi 10AH, czy nic się nie stanie jeśli je podładuję wyżej opisanym sposobem?
Ogłoszenie
Collapse
No announcement yet.
Jak naładować dwa złączone akumulatory różnej pojemności
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
El Kapitan dostaje wirtualnego browca za trzeźwe myslenie. Brawo.
Niestety nie mozesz ładować wspolnie dwoch akumulatorów o różnej konstrukcji ,różnej rezystancji wewnętrznej czy różnej pojemnosci.
I tutaj napis na akumulatorze nie ma nic do rzeczy.
Liczy sie realna pojemność. To że akumulator "dziala" nie oznacza ze nadal posiada 100% deklarowanej przez priducenta pojemnosci. Dawniej aku spokojnie pracowało
kilkanascie lat, teraz po 2-3 latach prawie kazdy olowiowy akumulator nadaje sie do smieci
Skomentuj
-
Zamieszczone przez RAZOR026 Zobacz postate 4ah to sa żelowe, a ten 10 już kwasówa zwykła, oba działają i nie są stare.Juz mi sie nie chce...
Skomentuj
-
Oba masz pewnie do du*y. Pisałem Ci już na gęgę jak to jest z ładowaniem akumulatorów żelowych. Akumulator tego typu mający napięcie w okolicach 0V to z dużym prawdopodobieństwem złom. I to złom podlegający obowiązkowej utylizacji. A ładowanie takich akumulatorów to cała dziedzina elektroniki, trzeba pilnować prądu ładowania, napięcia rozładownia itd. Przez ostatnie 20 lat zezłomowałem setki akumulatorów żelowych. Nawet te najlepsze nie wytrzymują więcej niż 5 lat w idealnych warunkach pracy. (choćby te z UPS-ów) W systemach zabezpieczeń np. wymieniamy "w ciemno" po 3 latach i nie są to jakieś CSB (choć te jeszcze trafiają się ok) ale Sonnenscheiny - ale cena jest z kosmosu :)
Możesz oczywiście próbować, ale sensu to raczej nie ma.
- - - - - aktualizacja - - - - -
Zamieszczone przez utopia Zobacz postaBezpieczniej jest ładować dwa akumulatory polaczone równolegle.
Akumulator żelowy to "prawie zwyczajny" akumulator kwasowo-ołowiowy - jak w samochodzie, z tą różnicą, że elektrolit zastąpiony jest żelem i jest szczelny, stąd min. obniżony prąd ładowania.
Skomentuj
-
Infinity - obnizony prad ładowania nie jest spowodowany żelem ale wyższą rezystancją wewnętrzną. Pytasz dlaczego bezpieczniej jest ładować akumulatory połączone rownolegle ? Proste same pobiorą tyle energii ile beda potrzebowały w takim układzie zawsze będą dążyć do wyrownania napięć . Co innego gdy połączysz je szeregowo jak chcial kolega. Wtedy akumulator który szybciej osiągnie pełne naładowanie zacznie sie gotowac.
A dlaczego spięte równolegle podzielą sie energią po tyle po ile im trzeba a połączone szeregowo juz nie to jest pewnie teraz w 1klasie gimnazjum na fizyce.
Proponuję popatrzeć na układ zastępczy akumulatora i wszystko stanie się jasne...
Jacku - też wędkuję i powiem że przykład podajesz trochę nietrafiony . Silnik samochodu pobiera przy rozruchu kilkaset amper . Silnik do łódki max jakieś 70 i to już są potwory .
Mam Minnkotę Endura 55 na pełnej mocy silnik pobiera maksymalnie 43A na zasilaniu 12V . Jak ktoś nie trollinguje pod wiatr w jakiejś wielkiej i ciężkiej łodzi to 70-100Ah starczy na cały dzień pływania i wielokrotnych zmian miejscówek
Tematem jednak było czy można ładować akumulatory o różnych pojemnościach a po czasie okazało się że i o odmiennej konstrukcji .
Swoją drogą jestem ciekaw kto pierwszy zaczął używać określenia akumulator żelowy w stosunku do szczelnych akumulatorów AGM takich jakie są stosowane w UPS-ach ?
Nie mają one nic wspólnego z akumulatorami żelowymi . Wszystkie akumulatory opisał Jurek D z Essa Rzeszów a mimo to nadal ludzie nazywają żelówkami i o dziwo każdy akumulator zamknięty teraz jest akumulatorem żelowym ! Po co takie chwyty marketingowe - nie wiem chyba tylko po to by łapać naiwnych . Prawdziwe aku żelowe kosztują nadal ile kosztowały a chińskie podróby zamiast żelu mają matę z włókien szklanych nasączoną elektrolitem - tam się nic nie przelewa jak w typowym ołowiowym.
Pewnie z tego powodu wszyscy w owczym pędzie bezmyślnie nazywają jak nazywająLast edited by utopia; 29.04.2014, 05:23.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez infinity Zobacz postaelektrolit zastąpiony jest żelem i jest szczelny, stąd min. obniżony prąd ładowania.
Skomentuj
-
Na nauke nigdy nie jest za pozno :)
AKU SAMOCHODOWY
Ładowanie akumulatora kwasowego należy przeprowadzić prądem nie większym niż 10% pojemności (czyli dla akumulatora o pojemności 62 Ah prąd o maksymalnej 6,2 A tylko do momentu naładowania).
Czas ładowania zależy od stopnia rozładowania akumulatora, wielkości prądu i napięcia ładowania.
POPULARNE "ZELOWE"
Akumulatory szczelnie zamknięte lub VRLA (AGM, GEL) należy ładować przy stałym napięciu 14,4 V przez 20 godzin z ograniczeniem maksymalnego prądu do wartości = 0,25 x Pojemność Znamionowa (A) przez 20h i następnie prądem stałym o natężeniu = 0,025 x Pojemność Znamionowa (A) przez 4 godziny.
Przykład - akumulator 60 Ah.
1. Pierwszy etap : Uład = 14.4 V, Imax = 0,25x60=15 A, czas ładowania = 20 h
2. Drugi etap : Iład = 0,025x60 = 1,5A, czas ładowania = 4h
W sumie czas ładowania wynosi 24h.
Cytat ze strony:
http://www.akumulator.pl/ekspert-rad...ie-akumulatora
- - - - - aktualizacja - - - - -
Zamieszczone przez infinity Zobacz postaNo to chyba kończyliśmy inne szkoły
Napisalem wyraznie prad max 1/3 pojemnosci dla zelowego. Dla samochodowego jest to tylko 1/10 a wiec zelowe mozna ladowac wiekszym pradem a nie jak napisales mniejszym. W praktyce jednak duzy prad ladowania to tylko zalozenie bo przy ograniczeniu napiecia ladowania prad "sam" sie ograniczy. Starego typu "prostowniki" przywalaly akumulatorowi duze napiecie czesto 16-18V i wtedy prady byly faktycznie duze. Ale akumulator starsznie gazowal, konieczne bylo odkrecenie korkow. W obecnych akumulatorach bezobslugowych nie ma korkow i nie powinno sie ich ladowac starymi "prostownikami" To samo dotyczy "zelowek".
Skomentuj
-
Srutututu ... piękna teoria którą można wsadzić w 4 litery...czyli BAJKI no dobra - 5 liter
Skoro kwasiaki ładuje się prądem takim czy siakim to co z sytuacją gdy np aku w samochodzie zimą obciązone rozrusznikiem prąd kilkaset amper
napięcie spada do 10V i auto odpala w ostatniej chwili ....
Rozrusznik dajmy na to typowy jak u mnie (130 A prądu ciągłego) przy 2,5 tyś obr..
Skoro fura odpaliła to kierowca trzyma obroty by rozgrzać auto i co się dzieje ?
Jak rozumiem w magiczny sposób akumulator sam sobie ogranicza prąd .. tyle tylko że ładowanie takimi prądami powoduje gwałtowny wzrost temperatury ..skoro podskoczy temp to i prąd ładowania leci w górę..A może to kierowcy powodują szybkie umieranie akumulatorów bo alternator daje za dużo prądu ?
Żelówki ..o jakich mówimy może sprecyzujmy bo narazie to gdzieś dzwonią ale nikt nie wie gdzie i czy dzwonią ..
Co innego pseudo żelowe VIPOW kupowane w sklepie na rogu 4Ah 12V za 30 pln ( te do UPS-ów ) a co innego choćby Optima do DB dragu z prądami rozładowania rzędu tysiąca amper czy więcej która ładuje się równie szybko jak oddaje energię ..i kosztuje kilka Kpln...
Z wielu względów tego tematu nie będę drążyć bo uważam za wyczerpany . Pytanie brzmiało czy można szeregowo połaczyć akumulatory 6V o pojemnościach 4 i 10 Ah i ładować "prostownikiem" 12V i odpowiedź padła ...
Powiem tylko że mamy już kwasówki które są w stanie oddać energię w kilkanaście sekund i nie są oparte o ołów.Te kilkanaście sekund wystarcza by stabilnie wystartował już generator spalinowy
EOT .
temat wyczerpany zaczyna się długi weekend a Wy bijecie się o COŚ bez ustalenia ram konwersacji .Nie lepiej zrobić sobie wspólnego grilla???Obalić kilka browców i poznać się w realu zamiast pałować w sieci ?
Dla mnie Panowie to głupota .
Jako że zajmuję się systemami zasilania awaryjnego od lat spytam co z akumulatorami gdzie nie ma elektrod ?
Nie ma plusa nie ma minusa ...zmagazynowana czysta skondensowana energia - jak to działa ?
Acha -i nie ma kabli a jednak energia powoduje rozruch ..Ciekawe prawda ?
Nie jest to żaden rodzaj paliwa .Last edited by utopia; 30.04.2014, 20:39.
Skomentuj
Skomentuj