• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Usher 8935A + Usher 9930-20 ----> Konstrukcja dla Was

Ushery dostaniesz w loudspeakershop.eu czyli u Albeckiego. Ja mam swoje źródła ;)

Jadę ze zwrotką .... narazie nie jest ciekawie : 3rd butt 8935a oraz 4rd butt 9930-20 (phase invert) --> niestety ewidentnie problemy fazowe stały na przeszkodzie ,ale narazie wychodzi chaka poza baffle step +- 2dB. Wybiore zdecydowanie inną drogę, nie jestem zwolennikiem tak wysokich filtrów.

Paweł S. ---> wymiary obudowy podałem na początku, głośniki rozmieszczone centralnie bez offsetu, odstęp pomiędzy nimi 1cm , odstęp tweteera od górnej krawędzi 2 do 3cm . Nie radzę zmieniać koncepcji, cały zespół jest bardzo czuły na zmiany , z tego powodu jak podam schemat zwrotnicy to należy się go ściśle trzymać biorąc pod uwagę parowanie elementów RLC (z tolerancją do 1%).
 
mysle, ze powinienes pokazywac na biezaco swoje pomiary i filtracje
kazdy z nasz moglby cos podpowiedziec i wniesc do projektu

i pokaz jak wyglada projekt akkusa
1,8mH, 4,7uF i rez w roli l-pada
jest bardzo ciekawy
 
odstęp tweteera od górnej krawędzi 2 do 3cm . Nie radzę zmieniać koncepcji, cały zespół jest bardzo czuły na zmiany , z tego powodu jak podam schemat zwrotnicy to należy się go ściśle trzymać biorąc pod uwagę parowanie elementów RLC (z tolerancją do 1%).

Z ciekawości: Ty to słyszysz czy tylko widzisz na wykresie? Ja już kiedyś poruszałem ten temat...
 
W ktorym miejscu laczyles charki nearfiled oraz farfield ? Rozumiem, ze nie nakladales na pomiar NF korekty BS ?
Czy mozesz udostepnic pomiary ?
Ja bym jednak dla tego t9930 zastosowal niesymetryczne polozenie w obudowie. Zdecydowanie lepiej wychodzi to w pomiarach i jest latwiej wykonac zwrotnice. Ja po charkach widze, ze trzeba zastosowac albo cewke co najmniej 2.5mH na woofer albo RLC na srednie tony. Ja nie wiem jak akustyk zrobil zwrotnice 1 rzedu na takich charkach :D Toz tam musi byc wypchenita srednica i to niezle ( i chyba dlatego wszyscy lubia tak ushery :p )
 
Paweł S. ---> wymiary obudowy podałem na początku, głośniki rozmieszczone centralnie bez offsetu, odstęp pomiędzy nimi 1cm , odstęp tweteera od górnej krawędzi 2 do 3cm



20x35x30cm
przy plycie 18mm wyszlo ~13,6 litra
odstep od gory 25mm

nie wyglada to zle ale zrobilbym tez plytsza wersje dla tych ktorzy stawiaja je na regalach
 
1,8mH, 4,7uF i rez w roli l-pada

Prawie trafiłeś :)

Ja po charkach widze, ze trzeba zastosowac albo cewke co najmniej 2.5mH na woofer albo RLC na srednie tony. Ja nie wiem jak akustyk zrobil zwrotnice 1 rzedu na takich charkach :D Toz tam musi byc wypchenita srednica i to niezle ( i chyba dlatego wszyscy lubia tak ushery :p )

No i zaczyna się babulenie o Szopenie. Charki nie grają! gra głośnik,a skoro Ushery grają dobrze to ciul mnie obchodzi z jakich elementów jest zrobiona zwrotnica! Wbijcie sobie to do głowy.
 
Realnie i sensownie patrzac, to nalezaloby przesluchac wszystkie warianty zwrotnic. Od prostych filtrow po mocno ciete. Kto wie czy jesli glosnik nie gra dobrze, to czy nie moze grac jeszcze lepiej?
 
Projekt Akkusa ewidentnie nie pasuje, Panowie toż to inna koncepcja! W BR wygląda to nieco inaczej.

Pharoh -> BF i obudowa Closed początkowo były wymodelowane w Soundeasy. Pomiar 100% potwierdził symulacje (jak wspomniałem pomiar całego 8935a tu podany na forum jest w docelowej obudowie) . Łączenie było na 300hz , pomiar farfield jest prawdziwy od 263hz (na większych snapshotach z Clio jest to akurat dopisane) , opcja 'merge' przebiega automatycznie (dzięki możliwości odniesienia i 'kontroli' nad całym dBSPL). Fakt zastosowania większej cewki byłby trafny w BR -> dobrze kombinujesz, tu niestety BF jest 'ciaśniejsze' zaś jego kompensacja jest bezsensu, 'łamiący' Lpad ponownie byłby trafny w BR - tu zdecydowanie powiększa dziurę przed 800hz choć za - dogładza do ładnego 2rd Linkwitz Xo 2600hz . Cewka 2,5 mH w 2rd działa jak odkurzacz :P , za duża :) W zasadzie całość tu knoci tylko 9930 :) . Offset sprawdzałem, niewiele niestety pomaga, tak szczerze to dużo dałaby pochylona ścianka (wyrównanie czasowe) jednakże spójrzcie na końcówkę chaki 9930 u mnie i u akkusa -> także średnio dobre rozwiązanie. W każdym razie dzięki za sugestie, wszystkie Twoje rady wypróbowałem, sprawdzę jeszcze układ RLC, symulki postaram się jaknajszybciej przesłać, w tym i Twoje pomysły. Dałeś jeden z nielicznych postów coś wznoszących :)

Marian -> to nie elektroda, daruj sobie komentarze.

Paweł -> dokładnie to jest to , obecnie mam te obudowy i będę kładł na nie lakier fortepianowy, jak zrobię podeślę tu na forum w celach podglądowych na live.

Pogromca mitów -> miałem okazje zrobić bodajże 7 lub 8 zestawów opartych na 8935a i jego tendencje brzmieniowe doskonale znam :) , 9930 też używałem jednakże z czymś zupełnie innym. Akurat 'technicznie' lepiej 8935a zgrywa się z 9950 (lecz ta kopułka mnie drażni - mimo poprawy od paru lat). Drogę docelową w zwrotnicy zasadzie znam, ale moja idea całego tego tematu tu założonego jest inna. Niewiem czy ktoś się ze mną zgodzi, ale chcę powrotu starych czasów (tak jak było na starym forum audiostereo i forum akkusa) z merytorycznymi wypowiedziami (zachaczających czasem o absurd - ale ciekawych) . Poprostu taka mi idea przyświeca :). Z resztą , stary wyjadacz jestes to wiesz o co chodzi.

Zaczyna się dziać to o co mi chodziło -> burza mózgów :) . I to mi się podoba. Później dodam shooty z lspcada.
 
Ostatnia edycja:
pomysł nie głupi lecz szpetny :) Z resztą jak znajdę trochę czasu to opiszę bardzo dokładnie te zjawiska w bardzo przystępny sposób (tak myśle :P)

ps. Arton jeszcze istnieje?
 
Łączenie było na 300hz , pomiar farfield jest prawdziwy od 263hz (na większych snapshotach z Clio jest to akurat dopisane)

Uwazam, ze zrobiles zdecydowanie za nisko te polaczenie. Przy bramce 4ms pomiar nie moze byc prawdziwy nawet od 300Hz ( pomimo, ze na to wskazuja wyliczenia ). Uwazam, ze powinienes laczyc gdzies w okolicach 500-700Hz. Rozumiem, ze do pomiaru NF dodales port response ?

Fakt zastosowania większej cewki byłby trafny w BR -> dobrze kombinujesz, tu niestety BF jest 'ciaśniejsze' zaś jego kompensacja jest bezsensu,

Ja nie mysle tutaj o kompensacji basu lecz srednicy. Oczywiscie taka cewka odchudzi nam zestaw z 4-5dB ale byc moze jakos wytnie efekt BS w pasmie 1-2Khz ( Sam uzywam np 3.0mH dla 5dB podbicia na 1.5Khz :p ) Chodz trzeba wziac pod uwage to, ze glosnik ma dosc niska efektywnosc i taka cewka skutecznie obnizy SPL zestawu.

'łamiący' Lpad
A to co to za ustrojstwo w torze DP ?:D

A probowales filtrow 3 rzedu z opornikiem szeregowo na kondzie w torze DP i opornikiem przy cewce w GP ?
Mozesz mi wyjasnic dlaczego uzyles roznych miejsc przechwytywniania charek przez program ( chodzi o polozenie pierwszego markera ) Czy pozniej uwzgledniasz w zwrotnicy offset glosnikow, czy "opozniasz" poszczegolne charki ? Zastanawiam sie, bo nie wiem jak zrobic pomiary dzieki ktorym symulacje pokrylyby sie z rzeczywistoscia w 100% :p

co sadzisz o akustycznym wyrownaniu czasowym?
Po co komu te wyrownanie czasowe ? To byloby dobre pod warunkiem, ze ZAWSZE bys sluchal w tzw. "sweetspocie" Wystarczy ze przesuniesz troche glowe na dol lub do gory i czar pryska.
 
No wlasnie mi bardzo nie pasuje ten pomiar z tak opadajaca charka po 100Hz w obudowie zamknietej
 
Po co komu te wyrownanie czasowe ? To byloby dobre pod warunkiem, ze ZAWSZE bys sluchal w tzw. "sweetspocie" Wystarczy ze przesuniesz troche glowe na dol lub do gory i czar pryska.
Rownie dobrze mozna powiedziec, po co robic pomiary skoro i tak prawie nigdy nie slucha sie tak jak analizuje czestotliwosci mikrofon? Haflery to monitory studyjne bliskiego pola, wiec takie rozwiazanie jest jak najbardziej sensowne. Wada jest estetyka. Podobne rozwiaznia wyrownania czasowego stosowal Dunlavy swoich konstrukcjach. Jak ktos nie zna zestawow Dunlavy to moze przypomne, ze sa to glosniki, ktorych do dzis chyba zadna konstrukcja nie przebila w pomiarach. Dzwiek to juz kwestia gustu, o tym sie nie pisze. Z kolei na pracy Dunlavy opieral sie pan Lipinski projektujac swoje monitory studyjne z akustycznym wyrownaniem czasowym.
http://www.gearslutz.com/board/atta...d1275688846-feeler-dunlavy-sc-vi-photo-2-.jpg
http://usr.audioasylum.com/images/y2008/11/15921/Dunlavy1.jpg

http://www.hi-fi.com.pl/testy_hifi_kolumny_txt.php4?id=247 warto poczytac
 
Witam.
Bardzo się cieszę że powstał taki temat na forum. Między innymi dlatego, że sam zmagam się od pewnego czasu z tymi głośnikami.
Pomiary wykonuję za pomocą Speaker Workshop i dobrze, że mogę je porównać z pomiarami w Clio. Poniżej zamieszczam wykonane przeze mnie.
Kolumny są wolnostojące z otworem bass-reflex, przednia ścianka ma wymiary: 21 cm x 85 cm. Głośniki ustawione są w osi. Wysokotonowy znajduje się 2,5 cm od górnej krawędzi, odległość między głośnikami wynosi ok 1,5 cm.
Pojemność dla midwoofera wynosi ok 28L.
Przetestowałem trzy zwrotnice znalezione w internecie (jedna z tego forum), lecz nie mogłem uzyskać zgrania fazowego, być może dlatego że wymiary przedniej ścianki są inne oraz inne jest ustawienie głośników względem siebie. Wydaje mi się że już opracowałem optymalną zwrotnicę do swojej kolumny.
Mam pytanie do gipsy2, czy może już posiada projekt zwrotki, chętnie bym obejrzał i porównał do swojej, być może okaże się lepsza od mojej. Projekt swojej zwrotnicy mogę udostępnić, jeśli ktoś będzie chciał.
Mam jeszcze pytanie, ponieważ na forum przeczytałem coś na temat zwrotnicy 1 rzędu, czy aby na pewno została ona zaprojektowana do tych głośników?
Pozdrawiam
 
Przetestowałem trzy zwrotnice znalezione w internecie (jedna z tego forum), lecz nie mogłem uzyskać zgrania fazowego, być może dlatego że wymiary przedniej ścianki są inne oraz inne jest ustawienie głośników względem siebie. Wydaje mi się że już opracowałem optymalną zwrotnicę do swojej kolumny.
pokaz ktore przetestowales?
glosniki sa w podfrezowaniach?
 
Powrót
Góra