• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Co zamiast Tonsila ?

  • Autor wątku Autor wątku arwas
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
W końcu zrobiłem prototypowe obudowy do mojej 3,5 drożnej konstrukcji na kewlarowych Dexonach i Monacorze. Oba Dexony pracują w oz: IRB 20/100 w ok.30 litrach, IRB 16/60 w ok. 13 litrach. Mniejszy IRB 16 testowałem również w br o tej samej objętości z różnymi strojeniami, ale po jakimś tygodniu czasu testowania dałem sobie spokój z br i zatkałem rurę, bo nie byłem w stanie strawić brzmienia br (im niższe strojenie tym bardziej podobało mi się jego granie, bo było bardziej zbliżone do oz, ale raczej trudno będzie komuś upchnąć w małej kilkunastolitrowej obudowie długi tunel, ja robiłem próby z rurą średnicy 5 cm o długości nawet trzydziestu kilku cm). Dość długo słuchałem tej szesnastki bez żadnego filtra, głośnik był bezpośrednio podłączony do wzmacniacza. W takim połączeniu oczywiście były słyszalne wyraźne zniekształcenia na wyższej średnicy, ale sama średnica nie była jakoś nadzwyczaj natarczywa, jazgotliwa czy też wypchnięta, wyeksponowana, jak w przypadku Tonsila GDN 16/40/4 w wersji 8 Ohm (co utkwiło mi w pamięci), na którym kilka lat temu zrobiłem podstawkowe kolumienki. Bas z tego Dexona IRB 16 też jest inny niż z tego Tonsila, nie jest tak twardy, posiada pewne elementy miękkości w niższym zakresie basu. Oczywiście trzeba pamiętać, że to tylko głośnik 16 cm, więc niskiego basu jest bardzo mało, zwłaszcza w oz. Sprawdziłem tego IRB 16 również w jeszcze mniejszej objętości montując go w ok.9 litrową oz dla sprawdzenia opcji ewentualnego zastosowania go w starych kolumnach typu ZG 15C Tonsila i zagrał tu nadzwyczaj dobrze. Przy typowych dla dwudrożnych układów wartościach cewki szeregowej filtra (1 -1,5 mH) te nieczystości w brzmieniu na skraju średnich tonów nie są już praktycznie słyszalne, choć lepszy byłby niższy podział niż wyższy. Średnie tony są czyste, przejrzyste i nie przytłumione, nie są też natarczywe czy jazgotliwe, głośnik nie "drze ryja" na średnicy.

Monacora SPH-30X/8 nie testowałem jako typowej szerokopasmówki, nie mam w planach robienia jakiś małych kolumienek z tym głośnikiem. Od samego początku planowałem użycie go tylko jako średniotonowca w mojej koncepcji 3,5 drożnej kolumny. W tej roli sprawdza się znakomicie. Średnie tony są czyste, wyraźne, przejrzyste i jest sporo szczegółów, pojawiło się sporo dźwięków, których dotychczas nie słyszałem słuchając znanych płyt.

Dexony z serii IRB to dobre głośniki, choć mogłyby być lepsze (mogłyby mieć pierścienie Faradaya w napędzie, bo chyba nie mają sądząc po dość szybko wzrastającej impedancji), dość sporym mankamentem są mało eleganckie stalowe kosze w stylu Tonsila czyli wywinięte na zewnątrz co wymusza stosowanie jakiś osłon no chyba, że komuś to nie przeszkadza.
 

Załączniki

  • DSC00212p.jpg
    DSC00212p.jpg
    247.2 KB · Wyświetleń: 0
Po ponad roku postanowiłem ruszyć dalej z pracami nad tymi kolumnami. Przez ten czas właściwie nie miałem "okazji" się tym zajmować, nawet nie prowadziłem poważnych odsłuchów tych kolumn, a jedynie grały w tle w drugim pokoju, gdy spędzałem czas przy komputerze. Mając trochę lepsze możliwości techniczne porobiłem trochę pomiarów. Sprzęt to karta zintegrowana i nieznany mikrofon.

Do tej pory kolumny grały na prowizorycznej zwrotnicy.
Pomiar tej zwrotnicy z odległości 125 cm na wysokości głośnika wysokotonowego.

2u233zoam7vpcqqy84a5_1399224574.jpg


Kolejne pomiary w polu bliskim 0,5 cm od membrany:
czerwony - Dexon IRB 20/100/01 w ok. 30 litrowej oz wytłumionej bez filtra
niebieski - j.w. z filtrem
czarny - Dexon IRB 16/60/01 w ok.13 litrowej oz wytłumionej bez filtra
zielony - j.w. z filtrem.

e3vs5ses64npk7m63u9a_1399224596.jpg


Kolejne pomiary współpracy sekcji basowej. Mikrofon pomiędzy głośnikami basowymi w odległości 14 cm od przedniej ścianki.
czarny - oba Dexony razem
niebieski - IRB 20/100/01
czerwony - IRB 16/60/01

ujzvm1efkv5tioge58ig_1399224613.jpg


Kolejny pomiar szerokopasmowego SPH-30X/8 z odległości ok.70-80 cm, mikrofon na wysokości głośnika wysokotonowego.
czarny - SPH- 30X/8 bez filtra w obudowie ok.7 litrów oz
niebieski - j.w. z filtrem
czerwony - GDWK AWX z filtrem

l8vgna0nrbq0b027bdao_1399224641.jpg


Kolejne pomiary podział niskie/średnie, mikrofon na wysokości SPH-30X/8 w odległości 14 cm od przedniej ścianki.
czarny - całość w fazie i przeciwfazie Monacora
różowy - SPH-30X/8 z filtrem
niebieski - Dexony z filtrami

02z2c82dktaxor9wjea2_1399224671.jpg


Kolejne pomiary całej kolumny w fazie (Dexony połączone w zgodnej, Monacor i AWX w odwróconej polaryzacji) i przeciwfazie Monacora (w zgodnej polaryzacji). Pomiar z odległości 125 cm na wysokości AWXa.

sjdxbxuyiys3homl6igk_1399224692.jpg


Schemat pomierzonej zwrotnicy. Wartości małych cewek orientacyjne, muszę je pomierzyć.

yrhanbvmct2v35j4s3t0_1399224708.jpg


Po zakupie brakujących elementów złożę dwie zwrotnice i może zacznę odsłuchy, by ocenić jak to gra.

uce5bwrnl7hgfkaeh6e0_1399224545.jpg
 
Jak ten 8 calowy IRB sobie gra w tej 30l budce?

Nudzilo mi sie to zrobiłem Ci przejrzystszy schemat :)

 
Ostatnia edycja:
Po zmontowaniu dwóch zwrotnic zrobiłem kilka nowych pomiarów. Zwrotnice nieznacznie różnią się wartościami kilku elementów w filtrach średnio i wysokotonowym, ale charakterystyka jest praktycznie taka sama.
Pomiar kolumny pod różnymi kątami w poziomie z odległości 125 cm, mikrofon na wysokości AWX:
czarny - kąt 0 stopni
czerwony - kąt 10 stopni
niebieski - kąt 20 stopni
pomarańczowy - kąt 30 stopni.

i5b3jyd8kglxn3jjerfc_1399833534.jpg


Pomiar kolumny pod różnymi kątami w pionie przy odchyleniu kolumny do tyłu z odległości 125 cm, mikrofon na wys. AWX:
czarny - kąt 0 stopni
czerwony - kąt 5 stopni
niebieski - kąt 10 stopni.

o02bu509gsysgsj2vwfl_1399833549.jpg


Z pomiarów wynika, że nieznaczne zmiany kątów w pionie i poziomie pozwalają pozbyć się nierówności na charakterystyce kolumny, czyli to co wiadomo, że odpowiednie ustawienie kolumn względem miejsca odsłuch ma duże znaczenie przy słuchaniu muzyki.
Zrobiłem więc pomiar kolumny w zbliżonych warunkach w jakich słucham tzn. pod względem kątów a nie odległości (słucham z 2.5 m od kolumn).
Pomiar kolumny przy skręceniu o 10 stopni w bok i odchyleniu o 5 stopni z odległości 125 cm, mikrofon na wysokości przerwy pomiędzy Monacorem i AWX:
czarny - kąt 0 stopni w pionie i poziomie
czerwony - kąt tył 5 stopni, bok 10 stopni.

7en9c28stuz1p1uyqyw0_1399833565.jpg


Jedynym mankamentem pozostaje górka przy ok.2,5 kHz. To "coś" tkwi w Monacorze, co widać na pomiarach na stronie:

http://www.dibirama.altervista.org/home-page/full-extended-range/21-monacor-sph30x8.html

Nie wiem czy coś z tym zrobię, na razie próby z pułapką nie przyniosły satysfakcjonujących wyników. Muszę trochę posłuchać, by ocenić efekty.

Jeśli chodzi o bas z IRB20 w oz, tak jak pisałem wcześniej, nie ma go zbyt wiele, jeśli ktoś nie jest przyzwyczajony do oz może być rozczarowany.
 
Dla siebie zamówiłem Visatony W200S, maja być 2 sztuki na kolumne, w komorach 30L każda, na symulacjach super nie jest ale mam nadzieje ze jakos to zagra, przyzwyczajony jestem do krótkiego basu z OZ wiec moze nie bedzie tak zle.
 
Zrobiłem drobne korekty w zwrotnicy, w celu optymalizacji wartości elementów.
Pomiar kolumny w pozycji odsłuchowej z odległości ok. 125 cm. Kolumna skręcona o 10 stopni w bok i pochylona do tyłu o 5 stopni, mikrofon na wysokości przerwy między głośnikami AWX i SPH.

l2jn6jezeeybigfu2tbb_1402783954.jpg


Poniżej pomiar fazy w tej samej pozycji z opcją "Largest Peak(positive/negatiwe) i "Time zero locked".
Czarny - faza całej kolumny
niebieski - Dexony razem
zielony - Monacor
czerwony - STX

5leeg09zuvw5o5jlfnak_1402783984.jpg


Wykresy faz głośników ograniczone przy spadku amplitudy poniżej -60dB, żeby nie zaśmiecać wykresu. Przy podziale ok. 700Hz różnica wynosi ok. 10 stopni, a przy ok. 6,5kHz dochodzi do 40 stopni.
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra