• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Co zamiast Tonsila ?

  • Autor wątku Autor wątku arwas
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
ps. sprawdziłem już tej strony nie ma. Głosniki na KEPach były na stronie www.profon.xq.pl
Teraz firma robi coś innego ale sklep Trim Audio to jest ta sama osoba więc mozna dopytac jak to naprawdę było.

---------- Post dodany o 19:51 ---------- Poprzedni post o 19:46 ----------

A można zarzucić jakimś linkiem? chętnie poczytałbym takie artykuły, oraz dowiedział się jakie dobre głośniki można taniej kupić pod mniej chodliwą marką ;)
No teraz już żadne. Firma Profon Acoustic ma obecnie inna stronę. Zajmują się akustyką budowlaną. A jej właściciel prowadzi sklep z Monacorami o nazwie TrimAudio.
To on wasnie opisywał sytuacje rynkową gdzieś tak w latach 2002-2004 kiedy ludzie podniecali się głośnikami Scan Speak Classic i Revelator. Pamiętam ze wtedy ich 18-stka doszła do ceny 700 złotych :)
Pojawiła się wtedy jakiś tam Profon Acoustics profesjonalnie zajmjący się akustyką, który przekonywał ze tę samą jakość i zaawansowanie technologiczne można mieć z chińsko-niemieckich wynalazków Monacora, które wtedy kosztował poniżej 200 złotych. I na stronie prezentował zwoja konstrukcję na tych głośnikach.
 
Monacora SPH 165KEP nie odkrył Borys, tylko taki jeden człowiek który teraz ma sklep Internetowy www.trimaudio.pl. Tem człowiek prowadził firmę która zajmowała sie pomiarami akustycznymi i na stronie firmy www profon.pl albo podobnej stronie tej firmy opisywał właśnie jak nas "rabią" producenci głosników dla DIY. To on "odkrył" że obok lansowanych marek i kolejnych mód na przetworniki istnieja takze podwykonawcy i producenci OEMowi którzy sprzedają do hurtowników przetworniki no name w znacznie niższych cenach a konstrukcyjnie parametrycznie i brzmieniowo nie ustępujące najbardziej znanym markom.
Na jego stronie Internetowej był pierwszy zamieszczony zestaw na Monacorach KEP i LPG chyba w 2004 roku

Może i on był pierwszy, niem am zamiaru tego kwestionować. Chodzi mi o ramy naszego forum i elektrodę, ten głośnik pojawił się w podobnym czasie czyli ok 2005r i to Borys go wypróbował i na nim zaczął robić projekty, które go upowszechniły w internecie. Nie projekty tego kogoś kto podobno był pierwszy. Zresztą jakbyś nie zauważył słowo odkrył napisałem w " ". Gdyby nie Borys to może i ten prawowity odkrywca dalej by sobie był ale na forum diyaudio nikt by na monacorze nic prędko nie zrobił.
 
sorry - ZNALAZŁEM
http://www.profon.pl/glosniki.html
jest także zdjęcie konstrukcji
http://www.profon.pl/glosniki/glosnik2.html
pamiętajcie że to jest z 2002 roku! To się działo 10 lat temu!

---------- Post dodany o 19:55 ---------- Poprzedni post o 19:53 ----------

tutaj jest jego artykuł o sytuacji rynkowej na rynku DIY gdzieś około 2002-2004 roku
http://www.profon.pl/glosniki/art2.html
Art. nosi tytuł "Unio Ratuj" czyli było to jeszcze przed akcesja Polski do UE. Jak kto ciekawy może poczytać o co chodziło.

---------- Post dodany o 20:02 ---------- Poprzedni post o 19:55 ----------

Gdyby nie Borys to może i ten prawowity odkrywca dalej by sobie był ale na forum diyaudio nikt by na monacorze nic prędko nie zrobił.
Zlituj się z takimi tekstami. Diyaudio to nie pepek swiata. Wcześniej na KEPach robili monitory ludzie z innego forum, które już nie istnieje - DIY Akustyk albo DIY Akustyka się to nazywało - i nawet ktoś tam kto pisał recenzje sprzętu do "Estrada i Studio".
Jak się Borys za to wziął to KEP był już obgadany na wszystkich forach i były juz na nim konstrukcje. Nie mówiąc o Lautsprehershop.de Strassakera gdzie zamieszczano na nim konstrukcje publikowane w "Klang und Ton".

Borys to był pierwszy istotnie w ogóle nie wiem czy na tym forum pierwszy, który zauważył wartosć Tonsili GDN13/50/9. Zrobił na nich ładne kolumnienki podłogowe z Morelem chyba, w czasach kiedy Tonsil już nie produkował Excellence i wyprzedawał zapasy tych głośników. Wtedy mało kto wiedział co to jest za głośnik.
 
Od jakiegoś czasu poszukiwałem niedrogiego 20 cm głośnika do koncepcji kolumny trójdrożnej, który byłby porównywalny z Tonsilami lub STXami. Przy poszukiwaniu ustaliłem pewne priorytety:
1. żółta membrana z kevlaru lub włókna szklanego, by pasowała kolorystycznie do już posiadanych głosników,
2. średnica 20 - 21 cm,
3. dobrze działający w niezbyt dużej obudowie zamkniętej,
4. w cenie 100 - 200 zł.
Kilka miesięcy temu pojawił się nowy Dexon IRB 20/100/01 i zacząłem się nad nim zastanawiać, czy byłby dobrą alternatywą dla głośników w/w firm. W końcu parę dni temu kupiłem te Dexony, żeby przekonać się czy spełnią moje oczekiwania. Na razie wpakowałem jednego do testowej obudowy zamkniętej ok. 29 litrów, żeby posłuchać jak gra i na razie jestem umiarkowanym optymistą. Głośniki dobrze radzą sobie w zakresie średnich tonów (pod względem efektywności), więc może również spróbuje zrobić układ dwudrożny. W układzie trójdrożnym będzie kombinacja Dexon IRB 20/100/01 + STX 15AX + GDWK AWX.
 

Załączniki

  • Dexon1.jpg
    Dexon1.jpg
    14.2 KB · Wyświetleń: 0
  • Dexon2.jpg
    Dexon2.jpg
    17.8 KB · Wyświetleń: 0
  • IRB-AX-AWX.jpg
    IRB-AX-AWX.jpg
    23.7 KB · Wyświetleń: 0
Ciekawe kto teraz Czechom sklada te glosniki? Kiedys chyba Tonsil, a teraz? Juz kiedys sie zastanawialem nad tymi przetwornikami...
 
Seria IRB składa sie z 3 głosników - 16, 20, i kopułki wysokotonowej. Sadząc po wygladzie i takich trochę dziwnych parametrach to są Chiny. jesli pomiary dali rzetelne to nawet niezłe osiagi mają te głosniki. Ciekawe jak z wykonaniem - jakościa i powtarzalnością.

---------- Post dodany o 11:40 ---------- Poprzedni post o 11:12 ----------

W BR tak w 35 litrach i strojeniu na 35-40 hz też powinien dac radę.

IRB 16-60-01 tez wygląda dobrze. Mam stara obudowę po vifie może się skusze i go wypróbuję.
 
nnno ten Czech pomierzył troche więcej głosników. IRB 200-100-1 wyglada wyjątkowo dobrze na tle GND 18-140-AWX. I tak przy okazji po THD widać dlaczego Scan Speaki i Etony (przynajmniej niektóre z tych marek) są drogie.
 
Ostatnia edycja:
Jak patrze na te pomiary to na przykład Accuton ma niewiele lepsze THD jak SB Acoustic i oba sa znacznie lepsze od Vify DX pod tym względem. A Wavecor je i tak pokonuje w tej kategorii, tak samo jak Seasa TAF27. Ma nieznacznie bardziej poszarpana charakterystykę. Ale to chyba jest kopułka 1,25" ? Jak za 180 złotych warty uwagi. Tylko mało kto cos o nim może powiedzieć.
 
Tylko mało kto cos o nim może powiedzieć.

no wlasnie dlatego, ze jest malo popularny
kto go sluchal to wie co jest warty
ale ciezko kogos tu przyekonac swoja opinia
bo potem widac wysmiawanie moich postów "18awx lepszy od ushera 8935a"
tak mam oba, odsluchane wiec pisze swoja opinię (tym razem krótką)
 
lklukasz też planowałem tego Wavecora do swoich paczek, ale końcowo stanęło na Seasie. Za to na średnich Wavecory mam:).
 
ale ciezko kogos tu przyekonac swoja opinia
bo potem widac wysmiawanie moich postów "18awx lepszy od ushera 8935a"
Inercja opinii wywołanej przebiegłym marketingiem jest silniejsza niż prawo ciażenia ;)
Mnie od 8935a odstraszaja troche parametry. Głosnik gra w dużej obudowie z bardzo niskim strojeniem dajac podobno niski bas. A to oznacza problemy z intermodulacją w szerokim zakresie pasma w przypadku uzycia w 2 drożnym zestawie. Dlatego jestem do niego uprzedzony.
A na przykład taki Fountek FW168 budzi tylko z powodu parametrów pozytywne odczucia.
I nic na to nie poradzę.
 
Po paru miesiącach słuchania muzyki na Dexonie IRB 20/100/01 muszę stwierdzić, że głośnik dobrze spełnił moje oczekiwania. Grał w ok. 27 litrowej OZ. Niskiego basu z tej konfiguracji nie ma dużo, miłośnicy subwoferów pewnie byliby zawiedzeni. Ponieważ ta konstrukcja przedstawiona wyżej przeze mnie ma jedną zasadniczą wadę, a mianowicie brak dostępności głośnika STX 15AX, który już nie jest w sprzedaży, wymyśliłem inną koncepcję bazującą na głośnikach dostępnych w sprzedaży. Temu pomysłowi narzuciłem oczywiście pewne ograniczenia:
1. głośniki miały mieć żółte kewlarowe membrany
2. cena pojedyńczego głośnika w okolicy 100 zł.

Ze względu na dobrą grę Dexona IRB 20 postanowiłem wykorzystać drugi głośnik z tej serii tj. IRB 16/60/01. Ten Dexon ma wymiarowo identyczny kosz jak Tonsil GDN 16/40/4, który był użyty w kolumnach Bolero 200 Tonsila, pasuje nawet plastikowa ramka maskująca od tego Tonsila (na IRB 20 pasuje ramka z GDN 20/60/15 z Perfectów). W mojej koncepcji temu Dexonowi IRB 16 powierzyłem rolę głośnika niskośredniotonowego pracującego do ok. 800 - 1000 Hz, który wspierałby jednocześnie większego IRB 20 na basie dzięki czemu będzie można osiągnąć większą efektywność. Oczywiście taki układ spowodował konieczność znalezienia głośnika, który mógłby przetwarzać zakres średnich tonów od tych 800Hz. Do tej roli postanowiłem zastosować malutkiego neodymowego szerokopasmowego Monacora SPH-30X/8, który będzie pracował do ok. 5kHz. W paśmie wysokich tonów będzie grał STX AWX.
Będzie to taka czesko - niemiecko - polska koalicja 3,5 drożnej kolumny dla wysublimowanego audiofila, który nie ma alergii na żółty kolor membran.
 

Załączniki

  • DMS 3.5.jpg
    DMS 3.5.jpg
    70.8 KB · Wyświetleń: 0
brak dostępności głośnika STX 15AX, który już nie jest w sprzedaży

u mnie w miescie sa jeszcze 2szt
http://mikrokoszalin.pl/glosnik-gdn151008ax-p-5141414.html (AX czyli nazwa zanim pojawily sie pozostale modele)

W mojej koncepcji temu Dexonowi IRB 16 powierzyłem rolę głośnika niskośredniotonowego pracującego do ok. 800 - 1000 Hz, który wspierałby jednocześnie większego IRB 20 na basie dzięki czemu będzie można osiągnąć większą efektywność.
troche bez sensu


postanowiłem zastosować malutkiego neodymowego szerokopasmowego Monacora SPH-30X/8
jak sie ten glosniczek sprawdza?
sam jako full
 
Co jest bez sensu? Przecież takie rozwiązanie, gdy mniejszy głośnik pracuje wspólnie z większym w paśmie niskich tonów jest stosowane w wielu kolumnach.

Głośniki słuchałem zaledwie chwilę by sprawdzić czy są sprawne, więc o brzmieniu nic nie napiszę. Za jakiś czas jak zrobię prototypowe obudowy i zamontuje głośniki będę mógł coś na temat brzmienia powiedzieć.
 
ostanowiłem wykorzystać drugi głośnik z tej serii tj. IRB 16/60/01

Ciekawym jakby on zagrał po dołożeniu dodatkowego magnesu w odwrotnej polaryzacji. Z moich przewidywań Bl mogłoby wzrosnąć do 8 i głośnik stałby się przyjaznym dla małej obudowy.
Jak brzmią z niego tony średnie?
 
Powrót
Góra