• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

2,5 drogi Seas-HDS-2.5 - projekt by jaro4444 & pawel_luk1

Rejestracja
Sty 21, 2013
Postów
536
Reakcji
108
Lokalizacja
Wrocław
Cześć,

aby całkiem nie zwariować w tych dziwnych czasach wrzucam projekt kolumn 2,5 drożnych zbudowanych na głośnikach:
Scan Speak D2608/913000 2 szt.
Seas U16RCY/P 4 szt.

Kolumny (obudowa, głośniki, zwrotnicę) zasponsorował jaro4444, ja zrobiłem pomiary, zaprojektowałem zwrotnicę i ogarnąłem rysunki.
Są to nieduże kolumny wolnostojące przeznaczone do pom. o pow. 15 - 20 m2.

Koszt głośników: ok. 2600,- zł
Koszty elementów zwrotnicy, porty BR, terminale: ok. 400,- zł

Podstawowe dane:
Czułość: ok. 89 dB/2,83V
Impedancja: 4Ω
Pasmo przenoszenia: 50 Hz (-6db) - 20 kHz (-3db)
Punkty podziału: 800 Hz, 2,5kHz



Projekt obudowy


Zwrotnica


Schemat montażowy



Symulacje
SPL & Revers



Impedancja


Ch-ki kierunkowe



Zestawienie elementów zwrotnicy, port BR, terminal [TABLE="width: 592"]
[TR]
[TD="class: xl67"]Indeks[/TD]
[TD="class: xl67"]Nazwa[/TD]
[TD="class: xl67"]Ilość[/TD]
[TD="class: xl67"]J.m.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl68"]000-5286[/TD]
[TD="class: xl68"]Cewka ind. 2,700mH +/-3% 0,220Ω dr.1,20mm Fe 0,252kg. śr.45 dł.46mm[/TD]
[TD="class: xl68, align: right"]2[/TD]
[TD="class: xl68"]szt.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl68"]000-1897[/TD]
[TD="class: xl68"]Cewka ind. 0,820mH +/-3% 0,270Ω dr.1,40mm śr.52 dł.30mm[/TD]
[TD="class: xl68, align: right"]2[/TD]
[TD="class: xl68"]szt.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl68"]000-1170[/TD]
[TD="class: xl68"]Cewka ind. 0,300mH +/-3% 0,440Ω dr.0,70mm śr.27 dł.15mm[/TD]
[TD="class: xl68, align: right"]2[/TD]
[TD="class: xl68"]szt.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl68"]001-0258[/TD]
[TD="class: xl68"]Kon. 6,80F 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-22/ 36mm. poziomy[/TD]
[TD="class: xl68, align: right"]2[/TD]
[TD="class: xl68"]szt.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl68"]001-0264[/TD]
[TD="class: xl68"]Kon. 10,00F 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-26/ 36mm. poziomy[/TD]
[TD="class: xl68, align: right"]2[/TD]
[TD="class: xl68"]szt.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl68"]001-0266[/TD]
[TD="class: xl68"]Kon. 12,00F 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-26/ 44mm. poziomy[/TD]
[TD="class: xl68, align: right"]2[/TD]
[TD="class: xl68"]szt.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl68"]001-0273[/TD]
[TD="class: xl68"]Kon. 25,00uF / 400VDC / 5% / MKP Jantzen Cross-cap / 32x56mm[/TD]
[TD="class: xl68, align: right"]2[/TD]
[TD="class: xl68"]szt.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl68"]002-0295[/TD]
[TD="class: xl68"]Rez. 2,40Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący[/TD]
[TD="class: xl68, align: right"]2[/TD]
[TD="class: xl68"]szt.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl68"]002-0301[/TD]
[TD="class: xl68"]Rez. 3,00Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący[/TD]
[TD="class: xl68, align: right"]2[/TD]
[TD="class: xl68"]szt.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl68"]002-0328[/TD]
[TD="class: xl68"]Rez. 6,80Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący[/TD]
[TD="class: xl68, align: right"]2[/TD]
[TD="class: xl68"]szt.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl68"]002-0346[/TD]
[TD="class: xl68"]Rez. 15,00Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący[/TD]
[TD="class: xl68, align: right"]2[/TD]
[TD="class: xl68"]szt.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl68"]012-0280[/TD]
[TD="class: xl68"]Złącze / Punkt lutowniczy do połączeń do zwrotnic[/TD]
[TD="class: xl68, align: right"]14[/TD]
[TD="class: xl68"]szt.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl68"]051-0014[/TD]
[TD="class: xl68"]Port bass-reflex HP 900027 wew. 68 dł.120mm. Czarny polipropylen[/TD]
[TD="class: xl68, align: right"]2[/TD]
[TD="class: xl68"]szt.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: xl68"]012-0310[/TD]
[TD="class: xl68"]Terminal głoś. 716-2 - 2 złocone zaciski z plas. nakrętką[/TD]
[TD="class: xl68, align: right"]2[/TD]
[TD="class: xl68"]szt.[/TD]
[/TR]
[/TABLE]


Oczywiście, wg własnego uznania można zastosować elementy lepszej jakości.
Np. w torze wysokotonówki, np. Jantzen Superior Z-Cap, rezystory Superes, itd.
Można też zastosować droższy terminal niż ten w zestawieniu (trzeba wtedy zmienić wymiary otworu montażowego).

Zwrotnice zalecam zmontować metodą punkt-punkt, na deseczkach ze sklejki lub mdf, wg schematów montażowych.
Sekcję nisko-średniotonową należy zamontować za dolnym wooferem, wysokotonową za górnym wooferem

Skośna przegroda na spodzie obudowy jest zaprojektowana celowo, w celu eliminacji pionowej fali stojącej wzdłuż obudowy.
Pustą przestrzeń pod tą przegrodą można wykorzystać jako dodatkowy balast, wypełniając ją np. śrutem.

Tłumienie:
Boki i tył wewnątrz obudowy wykleić filcem poroso.
Na spód wyłożyć trzy warstwy owaty (o gęstości 300g/m2), na tył obudowy wyłożyć dwie warstwy owaty za głośnikami, przykrywając nią zwrotnice.

Krótko o brzmieniu (oczywiście to moja subiektywna ocena):
Kolumny grają zaskakująco dobra średnicą, podpartą dobrze kontrolowanym, rytmicznym i jak na 5" całkiem nisko schodzącym basem. Oczywiście jak na 5" :)
Góra jest detaliczna i przyjemna w odsłuchu, nawet przy słabych nagraniach nie sprawia problemów, co jest oczywiście zasługą zastosowanego tweetera :)
Wg mnie do tzw. stereofonii nie można mieć zastrzeżeń, źródła pozorne są dobrze nakreślone i odpowiednio zlokalizowane.


Fotka gotowej konstrukcji.
 
To teraz dodam coś od siebie. Pomysł na te kolumny chodził mi od dawna po głowie, chyba z nudów ponieważ ja mam swoje docelowe kolumny zrobione z Lusztim. Chciałem by były one nieduże, mialy łatwe do wykonania obudowy, posiadaly sensowne cenowo głośniki, dawały wysoki poziom dźwięku i zapewniały nagłośnienie większości typowych pokoi w blokach o powierzchni 15-25 mi.
Po długich zastanowieniach i rozmowach z kilkoma osobami, w tym przede wszystkim z ZAPem wybrałem głośniki. Obudowy zaprojektowałem i wykonał je Marcin czyli Loudspekers Manufacturer.



Uzgodnilem tez z Pawłem, że robimy projekt ale w pełni otwarty i dostępny na forum.
Chciałem być te kolumny miały możliwie najlepszą górę, średnicę i scenę. Żeby były takimi monitorami ze wzmocnionym dołem. Paweł wywiązał się świetnie z zadania. Zaprojektował prostą, tanią i bardzo udaną zwrotnicę.
Co do brzmienia to Seas U16 mega zaskoczył nas pozytywnie na srednicy. Śmiem twierdzić, że brzmi ciekawiej niż Satori MR16P. Jest lżejszy w barwie i bardziej rozdzielczy. Idealny głośnik na MR do 3way. Dołem tez gra fajnym i zróżnicowanym basem.
HDS zasługuje na konda szeregowego typu Carity Cap CSA, Mundorf Evo Oil albo czerwonego Jantzena.
Moim skromnym zdaniem kolumny te są naprawdę bardzo dobre pod względem sceny, średnicy, muzykalnosci i dynamiki. Zaskakują tym co potrafią pokazać z dobrym wzmacniaczem. Taki np. Denon PMA1500 nie potrafi z nich wycisnąć wszystkiego co dobre i mój I-amp po podłączeniu przeniósł system o klasę wyżej. Wiec dla wielu osób mogą to być docelowe kolumny w ich systemach.
Udostępniamy wiec z Pawłem ten projekt na pożytek forum i wszystkich potencjalnych budowniczych.
 
Ostatnia edycja:


Trochę z historii powstania projektu. Pochwała wzrokowa dla tego kto znajdzie różnicę między projektem a pewnym etapem wykonania. Oczywiscie zostało to później skorygowane.
 
Ostatnia edycja:
Na projekcie różne odległości między przegrodami. W obudowach sklejonych równe podziały między wzmocnieniami.
 
Na ostatnim zdjęciu odległość między wooferami jest mniejsza jak na tym, gdzie stoją na wprost i wszystkie głośniki są wyżej o kilka cm.
 
Ostatnia edycja:
Na ostatnim zdjęciu odległość między wooferami jest mniejsza jak na tym, gdzie stoją na wprost.

Brawo bo wkradlo się zdjęcie nie mojego projektu |;‑)
zaraz je usunę.
Co do odległości przegród to są zgodne z rysunkiem Pawła i są fizycznie różne. Wersja papierowa projektu była jeszcze korygowana ale zmianie nie uległ dół kolumny....
 
Wczoraj złożyłem zwrotnice na płytkach. Stosowałem takie ze sklejki 8 mm o wymiarach 160x118 mm (4 szt. po dwie na stronę) i takie polecam stosować bo wchodzą bezproblemowo przez otwory na głośniki z zamontowanymi elementami. Osobiście dałem na wysokim torze czerwonego Jantzena i oporniki 10W Superes.
 
Ostatnia edycja:
Cześć
Może ja swoje 2 grosze wtrące. Słuchałem ich zaraz po tym jak Paweł zlutował zwrotnice.

Nie chcę tu kadzić, ale nie miałem się do czego przyczepić oprócz basu, już tłumaczę.
Pomimo, że to jest 2.5way i powierzchnia membrany jest x2, to i tak jest to tylko 5 cali, i niestety zejścia do piekieł z takiego głośnika nie można oczekiwać. Bas jest różnorodny i dobrze kontrolowany, ale z racji małej średnicy nie zapuszcza się skrajnie nisko, ale jak na 5 cali radzi sobie całkiem dobrze.
Tweeter to jeden z moich ulubionych best buy, więc wiedziałem jak gra i czego się spodziewać, jak ktoś lubi tweeter który gra szczegółowo, a przy okazji delikatnie, bez robienia na 5min wow, a lubi odsłuchy kilku godzinne, to raczej się na nim nie zawiedzie. Mocna stroną konstrukcji jest stereofonia 3D, oraz średnica. Wokale są namacalne, kolumny znikają w pomieszczeniu. Do pełni szczęścia brakowało by mi tylko zejścia i więcej masy z woofera,całe tu fizyki się nie oszuka. Woofery zwyczajnie musiały by być większe.

Pozdrawiam Kamil

Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka
 
Do pełni szczęścia brakowało by mi tylko zejścia i więcej masy z woofera,całe tu fizyki się nie oszuka. Woofery zwyczajnie musiały by być większe

Wszystko ma swoje plusy dodatnie i ujemne :)
Z moim wzmakiem te kolumny mają znacznie więcej do pokazania dołem w porównaniu do Pawła PMA-1500. Zresztą nie tylko dołem... Za to jest niepodważalny plus - w moim niesamowicie wrednym akustycznie salonie, o bardzo wysokim wpływie room gain na brzmienie basu, kolumny te są bezproblemowe i bardzo dobrze dociążyły się dołem. Takie było założenie tego projektu - ułatwia to przystawienie kolumn do ściany w mniejszych pomieszczeniach. W Pawła firmie masz dużą kubaturę sali co "zjada" bas. Oczywiście z 15 cm głośnika nie będzie takiego basu jak z 22 albo 30 cm. Tylko, czy wszyscy potrzebują te 22 cm? Osobiście doszedłem do tego etapu dojrzałości akustycznej, że na długą metę nadmiar basu po prostu mnie męczy. Lubię, kiedy nic nie ginie mi w tym paśmie, ale nie lubię, kiedy przytłacza on resztę nagrania i jak określił to mój brat "męczy głowę".
 
Ostatnia edycja:
Masz rację u Pawła bas jest zjadany. Nie chodziło mi tu o ilość basu, a raczej jego zejście i takie dociążenie, nie umiem tego nazwać. Po prostu jestem przyzwyczajony do 18cm wooferow minimum. I nie chodzi tu o dominację czy ilość basu.
Kiedyś było tak, że to Paweł mi sciszał ilość basu w aucie jak u mnie słuchał, zawsze sub mi dawał -2 na vol sub, dziś jest na odwrót, ja go uświadamiam kiedy jego ilość jest za duża, zestarzałem się.

Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka
 
Dlatego zawsze można zrobić małe 3-way z HDS + U16 + 2xL16RNX lub na bogato z RNX3 ;) Tylko to już nie te pieniądze jak powyższe, proste 2,5 drogi.
 
Powrót
Góra