Jak wspomniałem wcześniej - zrobiłem kilka zdjęć, trochę opisu i tak oto powstał poradnik dla chcącego wygłuszyć drzwi przednie w samochodzie Alfa Romeo 159

względnie dostać się do ich środka.
Metoda ta nie wymaga wypinania pinów/zatrzasków z prowadnicy, co często kończy się łamaniem plastiku podtrzymującego szybę.
Niezbędne narzędzia:
- imbus 5
- śrubokręt "krzyżyk"
- torx T20
- klucz nasadowy 10
- szeroka taśma klejąca (może być paczkowa)
- benzyna ekstrakcyjna (lub inny środek podobnego działania) + szmata
- maty
- nożyk, nożyczki
- opalarka
Zaczynamy.
Najlepiej czymś plastikowym podważamy "trójkąt" przy lusterku w górnej części - tam trzyma zatrzask. Po jego wyskoczeniu odchylamy trójkąt na niby-zawiasie i go wyciągamy. Czymś cienkim i najlepiej plastikowym podważamy zaślepkę za klamką wkładając szpic w otwór. Należy się przygotować, bo zaślepka lubi latać po puszczeniu zatrzasków. Wyciągamy gumową zaślepkę z kieszonki przy sterowaniu szyb. Imbusem 5 odkręcamy: śrubę za klamką i śrubę trzymającą panel szyb, a po jego wyjęciu i wypięciu kabli również dwie śruby spajające boczek z drzwiami. Teraz krzyżak do ręki i odkręcamy trzy wkręty trzymające tapicerkę u dołu drzwi.
Tapicerkę należy teraz zacząć podważać od dołu i odrywać od drzwi - trzymają tylko kołki i listwa na górnej krawędzi drzwi. Można ją wyjąć razem z boczkiem w kierunku ku górze, albo wyszarpać boczek ciągnąc do siebie - wtedy listwa zostanie na drzwiach. Tak ona wygląda po demontażu:
Żeby nie było za łatwo; trzeba po oderwaniu boczka wyciągnąć klamkę razem z oprawką zsuwając ją w kierunku tyłu drzwi, następnie odpiąć przewody od diody centralnego zamka i od podświetlenia dołu drzwi. Ten ostatni zabieg najłatwiej wykonać wyciągając całą lampkę (jest na zatrzasku), bo dostęp do zatrzasku od przewodów jest tragiczny. Po ściągnięciu boczka wypinamy linkę od klamki.
Mamy gołe drzwi:
Szeroką taśmą klejącą przyklejamy w dwóch miejscach szybę do górnej ramki drzwi, aby szyba po wypięciu mechanizmu podnoszenia nie spadła. Bierzemy krzyżak i odkręcamy głośnik oraz go wypinamy. Imbusem nr 5 odkręcamy 3 śruby od sterownika szyb/centralki, wypinamy przewody. Torxem t20 odkręcamy silnik podnośnika szyb i do wypinamy. Zostały po nim 3 czarne kołki - wciskamy je do wnętrza drzwi, a drugą ręką przez otwór głośnika próbujemy je chwycić. Wyciągamy obie okrągłe zaślepki, wszystkie przewody ściągamy z trzymających je "zatrzasków ze skrzydełkami", oba przepusty kablowe wciskamy do wnętrza drzwi, tak samo przepust od linki klamki, wysuwamy ze spinki ku górze konektor w górnej, przedniej części drzwi.
Nasadką 10 odkręcamy: 10 śrub naokoło drzwi, dwie śruby z tylnej części drzwi i wciskamy zatrzask do środka drzwi. Boczna blacha już prawie puściła, zostały tylko nakrętki od wsporników systemu podnoszenia/opuszczania szyby. Jest ich 5.
Teraz powoli odciągamy blachę drzwi do siebie, zaglądamy za nią od góry i widzimy co ją jeszcze trzyma: na jednym zatrzasku jest linka mechanizmu podnoszenia - odpinamy, wyciągamy ze "skrzydlatej spinki" kabel od sterowania zamkiem.
Wyciągamy małą, okrągłą zaślepkę w okolicy zamka - ułatwia to wypięcie wtyczki od sterowania zamkiem. Zostaje jeszcze bodajże jeden zatrzask trzymający kabel od zamka. Następnie sukcesywnie wyciągamy przewody i voila! drzwi mamy rozbebeszone. Zostało wyszarpać z zatrzasków plastikowy element z prowadnicą szyby przy zamku.
Bierzemy się za "odkażanie" wnętrza drzwi. Ja kupiłem 5l baniak benzyny ekstrakcyjnej - starczy na kompletną dezynfekcję całego auta

Należy to robić dokładnie, bo do tak oczyszczonej powierzchni będziemy kleić maty. W tym miejscu napomknę, że nie warto zawracać sobie głowy matami bitumicznymi, ale wydać kilka zł więcej. Już od około 80zł za m[SUP]2[/SUP] są porządne maty butylowe, choćby GMS 05 czy nieco sztywniejsza GMS 07 (której użyłem).
Klejenie najlepiej przeprowadzać na zakładkę od dołu ku górze, by powstała zakładka pozwalała ściekać wodzie swobodnie i nie podmywać mat. Dobrze jest niezależnie od temperatury powietrza posłużyć się opalarką i podgrzać klej bezpośrednio przed przyklejeniem maty. Jeśli kleimy na zakładkę, powierzchnię maty również trzeba odtłuścić.
Nie należy się przejmować, że nie wszędzie dało się dojść matami, wystarczy jakieś 70-80% powierzchni blachy wykleić. Trza zwrócić uwagę na to aby otwory dla ściekania wody pozostały w pełni drożne - te u dołu drzwi i te na belce wzmacniającej drzwi.
Bierzemy się za zewnętrzną blachę - odtłuszczacz, szmata i dalejże pucować!

Ja zacząłem od wewnętrznej strony tej blachy.
Jest na niej kilka miejsc, których wykleić nie można. Zaznaczyłem je:
Przechodzimy na drugą stronę blachy
Tutaj również nie wyklejamy: miejsca osadzenia silnika szyb, bezpośrednich okolic przepustów, otworów dla zatrzasków/śrub.
Co do zatrzasków pozostałych na blasze - ja je zdemontowałem, oznaczyłem miejsca gdzie były a przy oklejaniu zostawiłem dla nich odpowiednią ilość miejsca. I polecam zrobić to samo. Przy składaniu najlepiej pozakładać te zatrzaski z powrotem na kable, a na koniec tylko wcisnąć w odpowiednią dziurę
Można zacząć składać drzwi. Przeciągamy kable i przepusty. Przykręcamy plastik z prowadnicą do blachy zewnętrznej i staramy się trafić zatrzaskami na miejsce. Spinamy wszystko od strony wnętrza drzwi: kabel zamka, linka podnoszenia szyby, przykładamy blachę i celujemy na śruby od prowadnicy. Jak one wskoczą, to prosta sprawa: skręcamy wszystko, wpinamy kable. Po drodze można podłączyć sterowanie szyby i sprawdzić czy działa

Oklejamy dostępne powierzchnie pianką.
Bierzemy się za boczek.
Ja przykleiłem na kieszeń kawałem maty butylowej, na to i na górny fragment boczku piankę 10mm (GMS 022), a na całość (czego zdjęcia już nie zrobiłem) piankę 6mm (GMS 02).
Zakładanie tapicerki zaczynamy od wsunięcia listwy na górną krawędź drzwi, a następnie montujemy klamkę, po czym celujemy zatrzaskami tapicerki w tą listwę, następnie celujemy spinkami i jak jesteśmy pewni, że wszystkie kołki trafiły do swoich dziurek dobijamy boczek w miejscach zatrzasku spinek. Zakładamy trójkąt przy lusterku. Zostały 4 śruby i 3 wkręty oraz ... okrągłe przepusty z klapką. Śruby i wkręty wkręcamy na swoje miejsce, a przepusty zostawiamy na pamiątkę.
Jest jeszcze jedna, ważna kwestia. Jeśli uszczelka pod blachą zewnętrzną jest stara,sparciała lub zachodzi podejrzenie, że przestanie spełniać swoją funkcję, należy ją wymienić, bo może okazać się, że po naszej ingerencji, po deszczu w aucie zrobi się mokro...
Ja nie miałem potrzeby wymieniać uszczelek, ale polecam samoprzylepne o profilu E i zrobić jak kolega tutaj:
http://www.forum.alfaholicy.org/159...staje_sie_do_wnetrza_auta-14.html#post1505990
Nie montowałem póki co głośników, na to przyjdzie czas jak dojdą wszystkie klocki i obmyślę niecny plan jak to wszystko poskładać
Zdjęcia oklejania nie są ostateczne, bo zawsze coś jeszcze doklejałem w trakcie składania drzwi, więc na 100% proszę się nimi nie sugerować.
Proszę o opinię o powyższej twórczości.