Mogę sie z tobą zasadniczo zgodzić bo praktycznie napisałeś to samo co ja, więc myślimy niemal podobnie z jedną drobą róznicą.
Należy ostalić na jakiej częstotliwosci następuje 6dB "wzmocnienie". Czy to jest 6 , 4, czy 3 dB nie będziemy wnikać. Chodzi o sam fakt wystąpienia efektu półprzestrzeni.
Efekt ten uzależniony jest od geometrii ścianki kolumny. Tu ma znaczenie szerokość , ale również wysokość. Przy typowej obudowie częstotliwość ta, przyjmując jej wartość dla punktu który jest średnią wartością wzmocnienia (czyli dla 6dB przyjmujemy 3dB jako punkt okreslając tę czestotliwosc), częstotliwośc efektu BS występuje w zakresie 200-600Hz. Naprawdę cięzko wyżej jak również dużo niżej bo geometria obudowy staje się mocno "niestandardowa".
Wynika z tego wprost, że głośnik wysokotonowy mozna pominąc w rozważaniach, a głośnik nisko-średniotonowy można rozpatrywać jako niemal źródło punktowe gdyż ch-ki kierunkowe daja o sobie znać wyżej na skali czestotliwosci.
Dlatego im szersza scianka tym efekt BS będzie bardziej zblizał się do idealnego , 6dB wzrostu. Przy węższych sciankach i wyższej czestotliwosci BS , efket moze być niepełny ale ok 4dB zwykle bezproblemowo są zauwazalne.
Tu nasuwa sie pewien wniosek dotyczący konstrukcji 2,5 droznej, ma ona te wade ze w załozeniu ma kompensowac BS ale czesto go przekompensowuje, gdyz nie zawsze jest wpomniany 6dB wzrost no i w 2,5dr jest nadmar basu.
Podsumowujac , efekt wystepuje i jest zauważalny, w każdej konstrukcji. Jako, że efekt jest zwiazany z odległosciami (geometria obudowy) należy również mierzyć kolumne z odpowiedniej odległosci aby go zaobserwować. Mierzac z 25cm nic sie nie zobaczy skoro scianka ma 20, wiec niby jakim sposobe mikrofon ma to złapać ?
Chcąc objac wzrokiem budynek trzeba stanac w duzej odległosci a nie 3m od sciany tegoż budynku, tu jest identycznie.
Irku, borys napisał , ze twoja zwrotnica nie kompensuje, i w sumie na oko mogę się z nim zgodzić. Wartosci elementów filtru są takie, że fitr działa dopiero na kilku kHz a nie setkach Hz gdzie występuje BS , wiec jakim cudem twój filtr go kompensuje. On go po prostu ignoruje

.
[ Dodano: 2008-02-28, 17:15 ]
Tak jak obiecałem dorzucam obrazek z paroma przykładami z życia wziętymi, żadne teorie i gdybania :
Od góry :
1. visaton w130 , przykład BS wręcz modelowy
2. b200 - BS lezy wysoko jak na tak duzy głsonik, taki drobny trick z obudową z mojej strony

3. tonsilek 13/50/9
4. tonsilek 16/50/6 - bs jest trudno zauwazalny bo lezy nisko - obudowa aż 22cm szer.
5. peerless sds 130 , też ładniutko widać

6. visaton sl 130 , ten dopiero pokazał co to bs hehe
Dementujac za wczasu nażekania co poniektórych że słabo widać BS itp, od razu mówię, ze to są pomiary nie wykonywane pod kątem bs tylko pod kątem dobrej jakosci pomairu na wyższej czestotliwosci. efekt BS i kompensacje po prostu sprawdzamosobnym pomiarem który de facto potrzebny jest tylko po to aby ocenić działanie/wpływ. Do projektu zwrotnicy używam takie pomairy jak wyzej a efekt bs mam na uwadze, zreszta na tych pomairach wysarczajaco dobrze go widać, po prostu wiem do jakiego poziomu SPL mam zrównać aby BS był skompensowany
