• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Budowanie na ekranie - czyli relacje z budowy na zywo :)

Ja myję mleczkiem kuchennym, miedź musi być lekko matowa. Nie można miedzi później dotknąć palcem, wydruku także. Dogrzewanie żelazkiem zwłaszcza przy krawędziach jest problematyczne. Od kiedy mam laminator to nie mam z takimi rzeczami problemów :) Dogrzewa równo, nawet bez przerabiania.
 
Ja mam przerobiony laminator i grzeje chyba do ok 160-170 stopni z tego co pamietam.
Wiem, że ludzie robią płytki laminatorami bez przeróbek tylko płytkę trzeba przepuścić np. 20 razy.
Ale nie każdy toner w takiej temperaturze zmięknie wystarczająco.
 
To moja metoda. Dla płytek 1-stronnych. Koniecznie oryginalny toner.
1. Wyczyść laminat papierem 1500.
2. Umyj pod kranem z płynem do naczyń
3. Odtłuść izopropanolem i nie dotykaj miedzi.
4. Rozgrzej żelazko, ja mam stare, to daję pomiędzy 2., a 3. kreską, bliżej 2. Połóż laminat na nie, poczekaj z pół minuty i połóż mozaikę. Pamiętaj, że druku nie można dotykać, jak i nie może za długo leżeć(godzina, dwie). O prasowaniu nie mówię, bo ja mam ok. pół minuty, a u innych więcej.
5. Włóż do jakiejś kuwetki i odmocz papier, tak z 5 minut. Zerwij papier, jak coś tam zostanie pomiędzy ścieżkami, to nasyp kwasu cytrynowego E330 i włóż na chwilę do wody.
6. Kwas, wiercenie, lutowanie i sprawić, żeby bum nie było :)
 
A gramatura papieru? Spróbuj kredowy 80g.

Iaminat wypoleruj 1000 wodnym. Bez problemu acetonem wyczysc i zaczekaj az odparuje.

Jak juz papier bedzie na laminacie to wrzuc do cieplej wody z plynem do naczyn i zaczekaj z 5min. Powinien sam odejsc, ale duzo zalezy od gramatury papieru.
 
Ostatnia edycja:
Ja osobiście wolę i robię na folii fotograficznej trzeba tylko uważać z temperaturą aby nie przegrzać wydruku bo się rozpłynie po miedzi , na początku próbowałem z papierem kredowym ale efekty były mizerne być może papier jak i sam toner były kiepskiej jakości bo druk nie siadał w całości na płytkę były widoczne prześwity tak jak u kolegi Piotr F.
 
Jak dla mnie najlepszym i najszybszym sposobem jest acetotransfer, tzn mieszanka acetonu z spirytusem i dociskam małym walkiem do malowania. Płytki wychodzą idealnie. Termotransferem slabo mi wychodziło, za dużo zabawy ;-)
 
Przykręciłem BD-ka do radiatora, rozgrzałem porządnie i wzrosło tylko o 10mA. Potem zaczęło spadać do 46mA i wróciło do tego co ustawiłem czyli 50mA. Zostawić tak, czy poprawiamy?
 
marcin
Zostaw tak jak masz teraz.
Tranzystory firmy ST i firmy Fairchild maja troche rozne korelacje temperaturowa takze moga byc pewne roznice. W sankenach rezystancja termiczna obudowy moze byc znacznie inna niz w toshibach dlatego kompensacja moze nie dzialac do konca poprawnie. Zostaw tak jak masz teraz. Zeby dokompensowac te kilka mA pradu to mozna skorygowac rezystorki w dzieliniku VBE ale nie jest to konieczne.

No to teraz bedzie sie mozna brac za porzadne odsluchanie sprzetu.
Pozdr
 
Ok. Zostawię :) Na samym początku mogę powiedzieć, że środek jest dość wysunięty. Bas nisko schodzi, całkiem fajnie to gra. I-amp na sankenach trzymał krótko bas, tu schodzi niżej, ale wciąż lepiej niż na toshibach. Chleb z tego na bank będzie :D
A rezystorkami można skorygować aż 100% nadwyżkę?
 
Ostatnia edycja:
Borys, prąd jeszcze lepiej się ustabilizował. Wcześniej rozgrzewałem radiator bardzo mocno odcinając mu dostęp do powietrza, chowając go do pudełka. Teraz jak mam na wolnym powietrzu nie grzeje się tam mocno, ok. 65 stopni i jest +/- 5mA, czyli całkiem dobrze, co?
 
Ostatnia edycja:
marcin

Rezystorkami nie da sie skorygowac az takiej duzej nadwyzki. Wyobraz sobie uklad ktorego zadaniem jest generowac napiecie stale o okreslonej wartosci, niech to bedzie 2.6VDC jak w twoim przypadku.
Wartosc wielkosci tego napiecia bedzie biasowac stopien koncowy (tak naprawde bedzie to prad ale w tym momecie przelanczamy sie na myslenie napieciowe).
Prad z stopnia napieciowego bedzie przeplywal przez dwoma sciezkami: 1-> tranzystor czujnikujacy 2-> dzielnik rezystorowy, jedyne co mozna podcyganic w takim prostym ukladzie to ilosc pradu przeplywajacego przez dwie rownolegle sciezki (tranik-rezy). Niestety nie jest to takie proste jak by sie wydawalo i czasami trzeba sie podeprzec innym ukladem kompensujacym, w ktorym ilosc kompensacji bedzie inna.

Np jezeli ten sam ukladzik, ktory masz teraz i dobrze dziala w EF2 to juz w EF3 bedzie znacznie przekompensowany.
Rozne tranzystory maja rozna korelacje temperaturowa. BD139-16F ma dosc spora, MPA42 (Diotec) ma nieco mniejsza a BC546B (Diotec) ma jeszcze mniejsza (dosc podobna do 2N5401), BC546B wypada dosc podobnie jak MJE340, ktore posiadam.

EDIT:
Wlasnie koncze plytke do SR amplifiera w wersji EF3, czyli z poteznym przelozeniem pradowym. Zamontowalem prototyp na plaskowniku aluminiowym 5mm x 50mm x 150mm i rozgrzewalem do 80 stopni, biasik sie trzymie bardzo ladnie, jednakze moze sie to nieco zmienic po wsadzeniu w obudowe (nie ma trackingu z predriverow).

Radiator, podkladka, obudowa tranzystora, krzem --> wszystko to mozna rozpatrywac jak uklad elektryczny - pojemnosc termiczna + rezystanca termiczna, pojemnosci trzeba naladowac/rozladowac a rezystancje termiczne w tym nie pomagaja (RC).
 
Na szybko wyrzeźbiłem taki schemat do SBków, jest sens to kleić? (Jeśli tak, to pożyczam z domowych kolumny elementy i można słuchać.)
Podział 1.5kHz, 29SDAC ma fs mierzone około 600Hz, więc chyba to zniesie.



PS Nie mam super warunków do mierzenia, ale przypominają te pomiary cokolwiek?
(Garb przy kilkunastu kHz to plik kalibracyjny mikrofonu, ale tym nie ma się sensu przejmować).
 
Ostatnia edycja:
Słabo ta zwrotka wygląda. Masz może pomiar midwoofera w polu dalekim? Po wygładzeniu oktawą da się wydedukować gdzie jest poziom basu i do czego trzeba równać resztę pasma.
 
Moje próby zmierzenia tego z odległości większej niż 30cm na razie poległy, jak uda mi się zrobić lepsze pomiary, to może coś wrzucę, na razie poskładałem zwrotkę z bliskich wartości jak na tym schemacie i jest odrobinę lepiej niż na poprzednich kolumnach (jakiś zbytek Seas AlNiCo oraz 14SCX), ale raczej da się z tych przetworników jeszcze więcej wyciągnąć.

Nie wiem czy o to chodziło, midwoofer oddalony na blisko metr i wygładzanie 1/1, potem oczywiście jeszcze podniesiona amplituda wykresu, żeby jakoś to się łączyło wizualnie.

 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra