• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Budowanie na ekranie - czyli relacje z budowy na zywo :)

https://diyaudio.pl/showthread.php/16515-Nasze-poczynania-z-ARTĄ?p=469761&viewfull=1#post469761

Borys jest metoda, że arta mierzy jak SW i sam oblicza Delta Z ale wypada to wpisywać ręcznie. Bez wartości, wpisywanie z automatu to dla amatorów jest [emoji6]
Na oko widzę przecież, że nie masz cofniętego tweetera do woofera to jak możesz miec Z=0. Chyba, że wpisałeś opóźnienie w pierwszej zakładce.

Jak masz sprawdzony system pomiarowy to nie musisz sie bawic w delta Z, usuwasz tylko odpowiednio predelay w tej samej probce. Mozesz to bardzo latwo sprawdzic robiac pomiar sumy glosnikow i porownac go z symulowana suma glosnikow.
Jezeli obydwa przebiegi sie pokrywaja jak na obrazku ponizej (ocyzwiscie na sam dol nie patrz bo to przyklad z monitorkiem 2way) :
b6ea6aa65ef4ae17db7fb2291d786312_1546256296.jpg


To jestes w domu i delta Z juz cie nie interesuje. Symulacja ma sie zgadzac z rzeczywistym pomiarem i o to przeciez chodzi.

Zeby sobie rzycie ulatwic nie musisz tego wszystkiego robic w arcie. Jest do tego odpowiednie narzedzie, poczytaj sobie manual od vituixcada, polecam:
c28da7c4de3d59f8bac65c88a56ef00c_1546256593.jpg


https://diyaudio.pl/showthread.php/16515-Nasze-poczynania-z-ARTĄ?p=469761&viewfull=1#post469761
Wiem, że MTM ale nie wpisując Y program zakłada, że mierzysz głośnik coaxialny a tak nie jest przecież. Masz woofer oddalony o te 135mm od pomiaru na wysokości TW.
Niby niuanse ale jak robić to zgodnie ze sztuką

Bardzo prosze uzupelnilem DeltaY
f330fc9e6aa505580590fd8c4f3af244_1546256877.jpg




To zestaw 4R wiec bedzie spadac ponizej 4R, zeszlo do 2,9R.

https://diyaudio.pl/showthread.php/16515-Nasze-poczynania-z-ARTĄ?p=469761&viewfull=1#post469761
Nie odbierz moich postów jako wymądrzanie się, ale jako rady, które udało mi się wydobyć od Łukasza (Pogromcy Mitów) - można było też czytać dokładnie manuale ale po co.

Spoko.
Moim zdaniem nalezy czytac wszystkie madre rzeczy, manuale w pierwszej kolejnosci.
 
Ostatnia edycja:
Borys, jeśli możesz, to wrzuć pliki pir z arty ( midbasy, tweeter, suma ) plus plik kalibracji mikrofonu ( jeśli takowego używasz ).
 
O tym mówiłem, że można własnie bez wpisywania Delta Z, że ta druga metoda jak w SW, usuwanie predelay (znaczy w SW program robi to sam) :D

Ta... przyznaj się ile razy czytałeś instrukcje po fakcie :D :D :D Znam manuale :D

Uczuliłem tylko na te Z i Y, bo dużo osób to pomija, sam to niestety na początku robiłem, a jak widzę tym majstrów z SW... Tak, sam zaczynałem od Speakerworkshop, "...ale świat poszedł do przodu, pojawiły się komputery, amfetamina, samoloty..." :D
Niestety SW się zatrzymał parę lat temu, nie pokazuje fazy akustycznej, brak mu wpisywania własnie Z i Y, oraz nie potrafi symulować pomiaru z większej odległości niż był wykonany, pomiar.
Nawet miałem o to lekką sprzeczkę z Lusztim, ale każdy tam swoje filozofie ma i ja trzymam się swojej, a innych szanuje.
 
Pogromca
Wrzuce w srode rano caly zestawik bo z ostatniej sesji sumy nie mam. Dzisiaj moge wrzucic stary pomiar z przykladowego monitorka.


kondrax
No to jest wlasnie fajne ze mozna symulacje robic z innej odleglosci (wyliczana na podstawie deltaY).

Teraz nasuwa sie pytanie na ile metoda z pomiarem centr akustycznych jest lepsza od metody z dokladnym usuwaniem predelay skoro przy wywalonym predelay wyniki symulacji sie pokrywaja.
 

Załączniki

Pogromca
Wrzuce w srode rano caly zestawik bo z ostatniej sesji sumy nie mam. Dzisiaj moge wrzucic stary pomiar z przykladowego monitorka.


kondrax
No to jest wlasnie fajne ze mozna symulacje robic z innej odleglosci (wyliczana na podstawie deltaY).

Teraz nasuwa sie pytanie na ile metoda z pomiarem centr akustycznych jest lepsza od metody z dokladnym usuwaniem predelay skoro przy wywalonym predelay wyniki symulacji sie pokrywaja.
Chyba się źle zrozumieliśmy.
Czy się wpisuje Z czy usuwa predelay, bez różnicy. Ważne żeby wiedzieć z której metody się korzysta.
 
Teraz nasuwa sie pytanie na ile metoda z pomiarem centr akustycznych jest lepsza od metody z dokladnym usuwaniem predelay skoro przy wywalonym predelay wyniki symulacji sie pokrywaja.

To dwie rozne rzeczy, o czym napisalem w tutorialu. Nie mozesz symulowac innych odleglosci, jesli kazdy z glosnikow nie posiada swoich parametrow XYZ ( no poza tweeterem jesli jest punktem referencyjnym ). Pisza w skrocie, usuwasz predalay z pomiarow, najlepiej usuwajac go z punktu 300 arty. Nastepnie wpisujesz Y dla midbasu czyli np -130mm jesli midbas jest 130mm pod tweeterem. Teraz wrzucasz sume referencji, ustawiasz odleglosc symulacji jak w pomiarze ( powiedzmy 1m pomiar, 1m symulacja ) i zmieniasz wartosc Z dla midwoofera, az pokryje sie z pomiarem sumy. Dopiero tak bedziesz mial mozliwosc symulacji z dowolnej odleglosci, na osi tweetera ( bo w tweetrze nie zmieniasz parametrow XYZ ).
 
Chyba się źle zrozumieliśmy.
Czy się wpisuje Z czy usuwa predelay, bez różnicy. Ważne żeby wiedzieć z której metody się korzysta.

Ja wale na slepo :D Stosuje metode UDO. Albo sie UDO albo sie nie UDO.

Od kad uzywam arty zawsze wywalem predelay i pomiary wychodza 100%.


To dwie rozne rzeczy, o czym napisalem w tutorialu. Nie mozesz symulowac innych odleglosci, jesli kazdy z glosnikow nie posiada swoich parametrow XYZ ( no poza tweeterem jesli jest punktem referencyjnym ). Pisza w skrocie, usuwasz predalay z pomiarow, najlepiej usuwajac go z punktu 300 arty. Nastepnie wpisujesz Y dla midbasu czyli np -130mm jesli midbas jest 130mm pod tweeterem. Teraz wrzucasz sume referencji, ustawiasz odleglosc symulacji jak w pomiarze ( powiedzmy 1m pomiar, 1m symulacja ) i zmieniasz wartosc Z dla midwoofera, az pokryje sie z pomiarem sumy. Dopiero tak bedziesz mial mozliwosc symulacji z dowolnej odleglosci, na osi tweetera ( bo w tweetrze nie zmieniasz parametrow XYZ ).


No wlasnie dzisiaj kolega kondrax uswiadomil mi sprawe z delta Y.
Dziekowac
 
Pogromca
Wrzuce w srode rano caly zestawik bo z ostatniej sesji sumy nie mam. Dzisiaj moge wrzucic stary pomiar z przykladowego monitorka.


kondrax
No to jest wlasnie fajne ze mozna symulacje robic z innej odleglosci (wyliczana na podstawie deltaY).

Teraz nasuwa sie pytanie na ile metoda z pomiarem centr akustycznych jest lepsza od metody z dokladnym usuwaniem predelay skoro przy wywalonym predelay wyniki symulacji sie pokrywaja.

Pokrywają się pod warunkiem, że zrobiłeś pomiar sprawdzający z tej samej odległości, co pomiary cząstkowe głośników, z których zrobiłeś symulację.
Jeśli w Vituxie masz wpisane X,Y,Z = 0, to możesz sobie dowolnie wpisać wartość w polu "listening distance". Wtedy to i tak nic nie zmieni.
Dopiero jak wpiszesz rzeczywiste wartości X, Y, Z, to program uwględni przesunięcie fazowe z innej odległości, niż był wykonywany pomiar.

Siła Vituixa polega na tym, że robisz pomiar z 1m, a możesz sobie zasymulować co się dzieje z fazą z 2,5 czy 3,0m i każdej innej odległości.

Słuchaj Kondraxa i Pogromcy ;)
 
pawel
Ja ci powiem nawet tak, rzezbiac dawniej w SW czlowiek myslal ze jak tylko revers i charakterystyka bedzie sie zgadzac to juz jest po zawodach (z technicznego punktu widzenia). Majac nowe narzedzia mozna naprawde tworzyc zupelnie nowa lepsza jakosc. Ja wiem ze to tylko narzedzia i tak naprawde najwiecej zalezy od osoby, ktora je uzywa. Ale prawda jest taka ze majac lepsze narzedzia ma sie wieksze mozliwosci. Ulepilem zaledwie kilka projekcikow bez uzycia SW i sa to zdecydowanie lepsze projekty.
 
Majac nowe narzedzia mozna naprawde tworzyc zupelnie nowa lepsza jakosc.

Niestety nie korzystasz z jednego z najważniejszych narzędzi programu fińskiego autora. Chodzi o pokazywanie charakterystyk kierunkowych, które mają nie mniejszy wpływ na odbiór muzyki niż charakterystyka na osi.
 
Płytka freedsp SMD b ma babola, tak wiec przestrzegam.
Producent zapomniał o pinach MP4/MP5 - lrclk_in/bck_in ;-)
 
Niestety nie korzystasz z jednego z najważniejszych narzędzi programu fińskiego autora. Chodzi o pokazywanie charakterystyk kierunkowych, które mają nie mniejszy wpływ na odbiór muzyki niż charakterystyka na osi.

Charakterystyki kierunkowe robie ale to dopiero na gotowym zestawie.

Nie mam jeszcze dorobionego odpowiedniego stolika obrotowego, bedzie stolik to beda dochodzily kolejne *.pir'y (bo i tak sie je obrabia pakietowo w sofcie).
Myslalem zeby zrobic ten sterowany z arty ale chyba mi to nie jest potrzebne do zycia, bede sobie lapka krecil.

tomekk
I jak to DSP daje rade ?? Pytam bo moze bede musial zrobic aktywny podzial na woferze i tak bylo by mi po prostu najlatwiej.
Mozna wejsc w ta plytke SMD B I2S'em moze ??
 
Ostatnia edycja:
Jedynie jak przylutujesz się do nóżek procka 48pin.
Ja już kończę swoją płytkę typowo pod i2s to będę wtedy testy robił.
 
Aluminiowy (w całości) horn do kompresora na który w sumie jeszcze pewnie trochę poczekam:

805d55d3a9d74805bbd25928a63de942_1546519024.jpg


2b1a90aab360b238e8b8a0fb674280fb_1546519032.jpg


cac1a968b2179544dc967c4bf369ddac_1546519030.jpg


Wkrótce powinny pojawić się 4x 10 calowce do kompletu i zostanie tylko czekanie na kompresor aby można było wreszcie coś całościowego posklejać ;)

Wysokość z wszystkimi głośnikami w pionie wyjdzie przy dobrych wiatrach około 2,25 m...
 
przecież to też szeroko pojęte Twoje hobby, chyba, że już nie:))
przyjemniej jakaś kasa wpadnie na Twoje pomysły;)
 
Powrót
Góra