• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Budowanie na ekranie - czyli relacje z budowy na zywo :)

Zależy czego oczekujemy, tu jest fajna frezarka do drewna o dużym polu roboczym, wrzeciono 1,5kW będzie piłowało aż miło.
W alu powoli też poleci.
Dzięki profilom jest tanio, szybko i można przebudować.

Ja ostatnio zatrzymałem mokrego chińczyka 1,5kW w aluminium, pomyliłem się z ustawieniami i zamiast 0,3mm z prędkością 50mm/s, zrobiło się 3mm z prędkością 50mm/s.
Frez za 80zł poleciał, uszkodziło materiał, przesunęło podkładkę ze sklejki 18mm po stole, przykręconą czterem śrubami.
Serwa nie wybaczają, zadany ruch ma być wykonany i idź pan gonić bizony.

@gothye
Jakie sterowani na rPi robisz? Bo mnie zainteresowało, mój sterownik jest dość ograniczony w wielu kwestiach.
 
Jeśli jednak brama będzie miała zbyt małą bezwładność własną , zawsze mogę profile wew. zalać żywicą epoksydową aby zwiększyć ciężar oraz bezwładność .

@gothye
Jakie sterowani na rPi robisz? Bo mnie zainteresowało, mój sterownik jest dość ograniczony w wielu kwestiach.

Na rPi napisałem od początku serwer do odbioru g-code po TCP (całość softu w gcc na wątkach) więc mogę nie zależnie od swojego PC sterować CNC ,mogę wysyłać pojedyńcze komendy g-code albo cały plik g-code przesłać z client'a TCP na windows podglądać status pracy itp .

Po zakończeniu już soft'u poleci na github za free :)

Samo rPi steruję TB6600 z podziałem kroku 1/16 bez pośrednio z GPIO .(nakładka arduino na rPi to dla mnie jakaś pomyłka).
Na PCB zmieściłem 16 wejść z opto / 16 wyjść / 2 kanały PWM / 1wire (dla DS18b20 dla pomiaru temp wrzeciona / sterowników) / RS485 do falownika (potem dojdzie panel LCD + klawiaturka do ręcznego sterowania) oraz kamerka na wrzeciono do podglądu real work CNC ;)

Do falownika w niedzielę napisałem modbus'a dla rPi, bez problemu go konfiguruje zdalnie ,mam podgląd częstotliwości ustawionej , napięcia oraz prądu na szynie wyjściowej .
Wrzeciono zmodyfikowałem , zdemontowałem orginalny wiatrak zamocowany do wału i zamontowałem wentylator 70x70mm wydajniejszy więc mogę pracować z niższymi obrotami jak na początku (fmin = 120Hz,obroty 7200/min) teraz mogę zejść niżej do 80Hz i 4800/min . Dodatkowo pod ramą doszła listwa 1m alu + 16szt 1W led do podświetlania blatu również sterowana z rPi.

Zostało mi jeszcze zamontowanie centralnego smarowania dla całości maszyny (nakrętki kulowe + łożyska liniowe które z czasem zmienię na szyny HIWIN'a) , czekam na resztę elementów jak pleksi / blat roboczy MDF 25mm /mufy do drewna i takie tam pierdoły .

Obecnie CNC stoi na poddaszu u mnie gdzie pracuję w ciągu dnia ,a wieczorami jak znajduje czas to dopisuje kolejne komendy g-code do niego wiec jego możliwości z każdym dniem wzrastają .

Potem zdemontuję bramę oraz podstawę i przeniosę do garażu gdzie już zamontowałem odciąg wiórów oraz osobną porządną "nitkę" zasilania i solidne uziemienie .
 
Ostatnia edycja:
Fajnie to wygląda z opisu, zwłaszcza sterowanie falownika przez modbus.
Ogółem projekt bardziej dopracowany niż początkowo wyglądało ^^
Na tak niskiej częstotliwości to wrzeciono nie jest trochę słabe?

Ja jakoś nigdy nie ruszyłem krokowców, drugie cnc też zaczynam na serwach ac.
 
Fajnie to wygląda z opisu, zwłaszcza sterowanie falownika przez modbus.
Ogółem projekt bardziej dopracowany niż początkowo wyglądało ^^
Na tak niskiej częstotliwości to wrzeciono nie jest trochę słabe?

Ja jakoś nigdy nie ruszyłem krokowców, drugie cnc też zaczynam na serwach ac.

Nie jest słabe ,testowa płyta wiórowa 16mm frezem 6mm udało się wyciąć formatkę w 2 przejściach , co do serwo to Ja mam na odwrót :) nigdy ich nie ruszyłem .
Wystarczają mi krokowce 4.2Nm na każdej osi
 
tak całkiem przypadkowo i z nie wiadomych mi przyczyn kupiłem głośniki :flapper: jakbym miał mało roboty z demonami kur.. jeb...jego mac:drool:
 
Jakby ktoś się zastanawiał jak fajnie zrobić mocny gwint w aluminiowym płaskowniku bez potrzeby gwintowania i co najważniejsze bez przewiercania to można zrobić coś takiego:

bd3f658bbe88213ed82ce90957143647_1550065867.jpg


aae8a47c97f48712e91a177921a550de_1550065870.jpg


https://allegro.pl/oferta/tulejka-wkladka-samogwintujaca-m3-naprawa-gwintow-7783949762

Samogwintujące wkładki, które świetnie się do tego nadają ;) W przypadku gwintu M3 taka wkładka ma zewnętrzny gwint M5, więc otwór wierci się wiertłem 4,5 mm i wkręca się wkładkę, która sama sobie gwintuje otwór :) Gwint cholernie mocny, ponieważ nie jest aluminiowy i nie trzeba już się martwić, że może się zerwać przy mocniejszym wkręcaniu.
 
Ale żeby to wkręcić musisz mieć otwór na przelot i dostęp z drugiej strony, czy ja czegoś nie rozumiem?
 
Nie musisz :) W praktyce potrzebujesz tylko zrobić sobie śrubę, która ci tą tulejkę wkręci. Ja to robię zwykłą śruba M3 z podkładkami:

5afa8683011c090923e002875cdab15b_1550067241.jpg
9fe5bacbbb72f7a846ac281defe3869a_1550067239.jpg
568e8121cb32ea63e4ecc01275d02125_1550067237.jpg


Wkręcasz całość i potem wykręcasz samą śrubę.
 
Kolejny dobry sposob na mocne gwinty M3 --> kupujac zestaw 3szt gwintownikow do gwintowania recznego, nie uzywac gwintownika wykanczajacego. Czyli uzywamy tylko dwa gwintowniki. Po takim gwintowaniu sruba wkreca sie z bardzo delikatnym oporem, bez jakiego kolwiek luzu. Gwintujemy oczywiscie wkretarka z sprzeglem + jakies smarowanko.

Opcja do ewentualnego rozwazenia --> nitonakretki.
 
"naprawianie na ekranie"

Kupiłem grata na obudowę, zupełnie nie reagował - trup, po odłączeniu modułu tunera uruchomił się wyświetlacz, więc postanowiłem naprawić - a myślałem, że procesor już nie żyje.
Było dwóch delikwentów: kondensator, któremu ESR urosło do ok 150 ohm przy okazji uszkodził zenerkę i jeden tranzystor w układzie zabezpieczenia przeciążeniowego - nieźle się nagłówkowałem z tym drugim, bo jak okazuje się pod jednym numerem produkują tranzystory npn i pnp różnią się tylko symbolami, nie pomagało to, że opisy na PCB mijały się z rzeczywistością.
Wzmacniacz na elementach dyskretnych.
80% kondensatorów wymienionych, ESR im podrosło, niektórym znacznie mimo, że to nichicony.
Jeden delikwent dość mocno zasmrodził wszystko co było w środku - poszło trochę izopropanolu na mycie.

A tu kolejny egzemplarz:

Pacjent spadł z komody, udało się podreperować go - uruchamia się ale poprzedni właściciel usmażył jeden kanał, więc nie wiem czy go dalej naprawiać czy na części - panel przedni jest w dość dobrym stanie.

Tyle udało mi się wyprostować domowym sposobem, najlepiej byłoby zrobić nową pokrywę.


Tu muszę pochwalić, że w tym wzmacniaczu stereo Denon pakuje kondensatory ELNA, nie zauważyłem innej marki, niestety w amplitunerach lądują już różne rzeczy niekoniecznie renomowane.
 
Ostatnia edycja:
"naprawianie na ekranie"

Kupiłem grata na obudowę, zupełnie nie reagował - trup, po odłączeniu modułu tunera uruchomił się wyświetlacz, więc postanowiłem naprawić - a myślałem, że procesor już nie żyje.
Było dwóch delikwentów: kondensator, któremu ESR urosło do ok 150 ohm przy okazji uszkodził zenerkę i jeden tranzystor w układzie zabezpieczenia przeciążeniowego - nieźle się nagłówkowałem z tym drugim, bo jak okazuje się pod jednym numerem produkują tranzystory npn i pnp różnią się tylko symbolami, nie pomagało to, że opisy na PCB mijały się z rzeczywistością.
Wzmacniacz na elementach dyskretnych.
80% kondensatorów wymienionych, ESR im podrosło, niektórym znacznie mimo, że to nichicony.
Jeden delikwent dość mocno zasmrodził wszystko co było w środku - poszło trochę izopropanolu na mycie.

A tu kolejny egzemplarz:

Pacjent spadł z komody, udało się podreperować go - uruchamia się ale poprzedni właściciel usmażył jeden kanał, więc nie wiem czy go dalej naprawiać czy na części - panel przedni jest w dość dobrym stanie.

Tyle udało mi się wyprostować domowym sposobem, najlepiej byłoby zrobić nową pokrywę.


Tu muszę pochwalić, że w tym wzmacniaczu stereo Denon pakuje kondensatory ELNA, nie zauważyłem innej marki, niestety w amplitunerach lądują już różne rzeczy niekoniecznie renomowane.
Powiem ci lepsza rzecz.
Mam pma1500ae. Zapłaciłem za niego z 10 lat temu 2100zł na allegro, przywożone były chyba z Anglii. U nas kosztował 3400zł. Potem było jego chyba z 2 wersje i kosztowały nawet 5500zł a co najlepsze porównywałem fotki mojego i tego za 5500 i nawet 1 elementu nie znalazłem innego układem czy kolorem.
Śmiem twierdzić, że się nazywa na na 1520 zmieniła i cena i to tyle [emoji3]
Wersja 1500 ma elna 2 trafa i zrobiona porządnie. Nie jak dzisiejsze wydmuszki.

Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka
 
Ostatnia edycja:
Niestety tak bywa ale nie mam serca niszczyć coś co ma szansę na życie. Miała być obudowa na wzmacniacz do komputera i w zasadzie mam wzmacniacz do komputera : D nawet tuner jest.

kondrax, seria AE jest względnie świeżą serią. Jak porównywałem 700 z 720 to zauważyłem że niektóre przekaźniki są jakiejś mniej znanej firmy. W 700 AE wszystkie sygnałów to takamisawa.
 
Ostatnia edycja:
Borys poskładaj wszystkie swoje wynalazki i patenty do zgrabnej obudowy i puszczaj to za grube funty bo naprawdę robisz super sprzęty, to widać i słychać .
Zdrówka, szczęścia, pomyślności .
 
Powrót
Góra