• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Budowanie na ekranie - czyli relacje z budowy na zywo :)

Zasadniczo to nie wysokotonówka, lecz coaxial - midrange i tweeter w jednym :)
 
Ale co ma piernik do wiatraka? Rezonanse mechaniczne obudowy do fal stojacych? Kompletnie myslisz pojęcia.
Rozumiem, że ty mieszysz drgania obudowy akcelerometrem i wiesz że w TL jest oczywiscie ten parametr lepszy. Czy może to ejst kolejny bezsensowny argument rzucony ad hoc żeby mądrze brzmiało?

Nie myle pojec. W 99% przypadkow, konstruktorzy nadaja taki ksztalt obudowie zamknietej, ze jest podatna na tworzenie sie rezonansow, jak rowniez rozkladanie drgan na sama obudowe. Sam ksztalt tunelu taper pozwala na redukcje drgan i fal stojacych. Wszystko na wplyw na brzmienie.


Wcale nie trudno, kupujesz głosnik o Qts = 0.3 i dajesz mu obudowę o parametrach takich aby Qtc = 0.5 . Widzisz w czymś problem? Bo ja nie.
Każda obudowa podnisci dobroć, wiec stosowanie głosników z dużym Qts i aplikowanie tego do TL w nadzieji że obniży sie dobroć wypadkowa jest gruntownie bez sensu.

Nieco pokretna logika. Nie chodzi o to, aby w jakis sposob obnizyc qtc ponizej qts glosnika, bo to niemozliwe. Chodzi o to, ze nie zawsze glosnik jaki bedzie nam pasowal z jakis wzgledow, bedzie mial rowniez odpowiednia dobroc. w TL to qts daje mi granice, ponizej ktorej nie zejde. W przypadku obudowy zamknietej zazwyczaj bywa tak, ze aby osiagnac dobra dobroc ( 0,5 - 0,7 ) trzeba isc na kompromisy w wielkosci obudowy i zejscia.


Podniesienie piku rezonansu nie jest zadnym problemem. Jeżeli stosujemy korekcje impedancji to czy rezonans jest na 150 czy na 100Hz zupełnie nie ma znaczenia. Prościej jest zaaplikować głośnik w OZ, zmierzyć impedancję i dopasować korektor aniżeli walczyć z TL tak aby uzyskać: primo rezonans nizej, secundo mieć jeden pik rezonansu , tertio rezonas na tyle niski zeby nie musieć go korygować.

Ale przeciez ja moge zrobic dokladnie tak samo. Przy zuzyciu programu przewidze jaki i gdzie bedzie rezonans i co z nim zrobi wytlumienie. Tu nie ma zadnych trudnosc, chyba ze dla Ciebie.


Oczywiście hardkorowi wyznawcy TL wybiorą trudniejsza drogę w nadzieji ze jak sie namęczą to im lepiej zagra. Nie, nie zagra.
Slyszales, sprawdziles? Oczywiscie kable tez nie graja, bo moze nigdy tego nie slyszales i nie sprawdziles?


To, że zmiana temperatury, wilgodnosci w większym stopniu odbije sie na parametrach TL niż OZ. Oczywiscie jest przypadek marginalny i zupełnie teoretyczny bo odstrojenie korektora od rezonansu obudowy nawet o 10% tak na prawde nic nie zmienia.
Dobrze, ze napisales, ze to przypadek marginalny, bo w istocie to ultra bzdury. Jak bedziesz mial drastyczne zmiany wigotnosci i temperatury, to bardziej one wplyna na sam glosnik i material obudowy niz na material tlumiacy w postaci welny mineralnej. Akurat ten material ma doskonala odpornosc na zmiany temperatur i wilgotnosc.
 
Nie myle pojec. W 99% przypadkow, konstruktorzy nadaja taki ksztalt obudowie zamknietej, ze jest podatna na tworzenie sie rezonansow, jak rowniez rozkladanie drgan na sama obudowe. Sam ksztalt tunelu taper pozwala na redukcje drgan i fal stojacych. Wszystko na wplyw na brzmienie

Nadal piszesz o rzeczach nieistotnych i niewystępujacych w praktyce. Matrixy stosowali dla sztywności a nie dla eliminacji fal stojacych. To są dwa rózne zjawiska, widać nie potrafisz tego zrozumieć. Fala stojąca moze powstać nawet w ultrasztywnej obudowie.

Nieco pokretna logika. Nie chodzi o to, aby w jakis sposob obnizyc qtc ponizej qts glosnika, bo to niemozliwe. Chodzi o to, ze nie zawsze glosnik jaki bedzie nam pasowal z jakis wzgledow, bedzie mial rowniez odpowiednia dobroc. w TL to qts daje mi granice, ponizej ktorej nie zejde. W przypadku obudowy zamknietej zazwyczaj bywa tak, ze aby osiagnac dobra dobroc ( 0,5 - 0,7 ) trzeba isc na kompromisy w wielkosci obudowy i zejscia.

Pokrętną logikę to zawsze stosujesz ty. Po prostu jak chce się mieć niskie Qtc do sie dobiera odpowiedni głośnik, co w tym pokrętnego? Większość współczesnych głośników ma Qts na poziomie 0.2-0.4 , wiec uzyskanie optymalnego Qtc w palikacji średniotonowej nie jest żadnym problemem.

Ale przeciez ja moge zrobic dokladnie tak samo. Przy zuzyciu programu przewidze jaki i gdzie bedzie rezonans i co z nim zrobi wytlumienie. Tu nie ma zadnych trudnosc, chyba ze dla Ciebie.

Jasne ale najpierw sie narobisz jak głupi w stolarni i przy porpawkach tej linii żeby uzyskać to samo na koniec co ja mam w OZ. W sumie jak lubisz tkai masochizm to czemu nie. Chciałbym zobaczyć jak projektujesz linie dla 18 cm srendiotonówki, weźmy np kolumny wienia26 i seasa excela w18ex001 na średnich. Jaką to by miało wielkość :D .

Slyszales, sprawdziles? Oczywiscie kable tez nie graja, bo moze nigdy tego nie slyszales i nie sprawdziles?

Mógłbym zadać to samo pytanie, słyszałeś, sprawdzałeś?
 
Nadal piszesz o rzeczach nieistotnych i niewystępujacych w praktyce. Matrixy stosowali dla sztywności a nie dla eliminacji fal stojacych. To są dwa rózne zjawiska, widać nie potrafisz tego zrozumieć. Fala stojąca moze powstać nawet w ultrasztywnej obudowie.
Gesta struktura Matrixa dziala rowniez na rozbicie fal stojacych obudowy. Dodatkowo stosuja owalne przekroje dla zminimalizowania fal stojacych i dyfrakcji. To w ogole troche smieszne dla mnie, bo wszyscy cmokaja jaki to matrix super i trzeba go stosowac, ale jak Bowers zastosowal linie transmisyjna na midbas srednie i wysokie to juz bee, kicha, bez sensu. Widac maja w tym cel i to stosuja zamiast zamknietej kostki, ktora Yoshiemu styka.




Jasne ale najpierw sie narobisz jak głupi w stolarni i przy porpawkach tej linii żeby uzyskać to samo na koniec co ja mam w OZ. W sumie jak lubisz tkai masochizm to czemu nie. Chciałbym zobaczyć jak projektujesz linie dla 18 cm srendiotonówki, weźmy np kolumny wienia26 i seasa excela w18ex001 na średnich. Jaką to by miało wielkość .

Wyslij mi taki komplet glosnikow to zobaczysz jak. A jak Ci sie nie chce to podpatrz u Troelsa jak sie z tym obchodzi. Ciekawe czemu Troels nie dal kwadrata OZ do swoich Jantznenow...



Mógłbym zadać to samo pytanie, słyszałeś, sprawdzałeś?

Troche tl juz nastrugalem wiec cos moge o tym powiedziec, co slyszalem i co sprawdzilem.
 
Postanowiłem polutować i zobaczyć co to za cudo ta ugoda. Posłuchałem, pobawiłem się trochę i... sprzedaję ;) Biorę się za lampy i MOSFETy
 

Załączniki

  • Zdjęcie0125.jpg
    Zdjęcie0125.jpg
    237.2 KB · Wyświetleń: 0
Co masz dokladnie na mysli?
To, że zmiana temperatury, wilgodnosci w większym stopniu odbije sie na parametrach TL niż OZ. Oczywiscie jest przypadek marginalny i zupełnie teoretyczny bo odstrojenie korektora od rezonansu obudowy nawet o 10% tak na prawde nic nie zmienia.

A wie ktoś jak bardzo zmieniają się parametry głośnika w czasie grania :) Nawet charakterystyka się zmienia .
 
ktory to planowal przerobic altusy na pozadne granie?
bo wlasnie dostalem altusy do regeneracji bez obudowy :p

---------- Post dodany o 21:39 ---------- Poprzedni post o 21:16 ----------


super wykonczenie! :D

ktos poznaje swoje zalegle plyty?
 
Dobrze, ze napisales, ze to przypadek marginalny, bo w istocie to ultra bzdury. Jak bedziesz mial drastyczne zmiany wigotnosci i temperatury, to bardziej one wplyna na sam glosnik i material obudowy niz na material tlumiacy w postaci welny mineralnej. Akurat ten material ma doskonala odpornosc na zmiany temperatur i wilgotnosc.

Nie wczytywałem się o czym pisaliście w poprzednich postach, ale może "rozchodziło się" o zmianę prędkości dźwięku w funkcji temperatury (od wilgotności czy ciśnienia ona nie zależy). Tak więc kolumny TL strojone w temp. 25st trochę rozjadą się ze strojeniem jak grają w 10 st., czy 35st (bardziej realne w tą stronę). Tabelka z wiki:

Effect of temperature on properties of air Temperature T in °C Speed of sound c in m·s−1 Density of air ρ in kg·m−3 Acoustic impedance Z in N·s·m−3
+35 351.88 1.1455 403.2
+30 349.02 1.1644 406.5
+25 346.13 1.1839 409.4
+20 343.21 1.2041 413.3
+15 340.27 1.2250 416.9
+10 337.31 1.2466 420.5
+5 334.32 1.2690 424.3
0 331.30 1.2922 428.0
−5 328.25 1.3163 432.1
−10 325.18 1.3413 436.1
−15 322.07 1.3673 440.3
−20 318.94 1.3943 444.6
−25 315.77 1.4224 449.1


A osobiście jestem za TL.
 
jednak nici z modyfikacji altusow - to nie sa altusy!
GDN 30/100/8
GDM 18/80
GDWT 10/80 - te sa nowe bo maja juz hologramy

zwrotnica to skladak na odpadach po tonsilach + wlasna robota (drut nawiniety na szpule po plastrze :D )

zastanawiam sie czy regenerowac je na oryginale czy jednak na budzetowce
calosc dla brata tescia

---------- Post dodany o 16:52 ---------- Poprzedni post o 16:14 ----------

dopiero po dluzszej chwili uswiadomilem sobie ze te glosniki graly w JEDNEJ KOMORZE! :D
 
lol,
ja mam te głośniki u siebie w kolumnach. Z tym że u mnie wysokotonówka to GDWT 10/80/T a zwrotnicę kupiłem jakąś gotową (wiem, wiem ale to była moja 1 konstrukcja i wtedy nic nie rozumiałem). Niskotonowiec ma na pewno niedobrany litraż na dodatek. JIGa już mam, karta dźwiękowa już do mnie leci jeszcze jakiś budżetowy komputerek to zrobię pomiary tych głośników to zaprojektuję do nich odpowiednią zwrotnicę i obudowę - mam nadzieję że tu mi pomożecie :D
No i również liczę na poprawę jakości dźwięku płynącego z tych głośników.
Także Pawle, jak już się weźmiesz za nie daj znac, załóż osobny temat bądź jakoś tak, chętnie zobaczę co z tego będzie.

Na marginesie, swoje chciał bym zrobi wysokie - około 110cm i wąskie. Tak by na froncie zmieścił się GDWT i GDM.
GDNa chciał bym dac z boku. Nie wiem tylko czy w przypadku tego GDMa trzeba osobno dla niego wyliczy litraż komory???
Z tego co pamiętam komora pod GDNa powinna miec coś koło 100l (i to ona dyktuje wymiary kolumny). Starając się zaprojektowac do niego komorę chciał bym się skupic na osiągnieciu szybkosci basu a nie na jego zejsciu. Od tego mam subwoofer...
 
Ostatnia edycja:
tesciowi musze zrobic szybko i tanio. tak sobie mysle ze szkoda marnowac potencjalu tych glosnikow.
zrobie mu kolumny na juz zregenerowanych glosnikach: GDN 25/60/1 + GDM 12/60 + GDWK 9/80
a te sobie z czasem zregeneruje zgodnie ze sztuka i zrobie pozadne kolumny ;)

Na marginesie, swoje chciał bym zrobi wysokie - około 110cm i wąskie. Tak by na froncie zmieścił się GDWT i GDM.
GDNa chciał bym dac z boku. Nie wiem tylko czy w przypadku tego GDMa trzeba osobno dla niego wyliczy litraż komory???
w takim przypadku musisz zmienic GDM na GDNa
 
Chce z nich zrobi kolumny 3 drożne z GDMem po środku.
Z tego co rozumiem, w moim przypadku nie mogę dac GDNa z boku?? Czemu miał bym zamienia GDNa na GDMa??
 
jak chcesz zastosowac GDNa z boku kolumny to podzial trzeba przeniesc duzo nizej. dlatego GDM trzeba zamienic na GDNa zeby dac realny podzial 100-200hz
nie wspominam nic nawet o problemach z pomiarami tego :D
 
chcialem miec smukle kolumny ale widze ze w moim przypadku jednak sie nie da... no coz, dalej beda duze ale trza je bedzie ladnie wykonac i z odpowiednim litrazem... bede chcial je cale pomalowac lakierem samochodowym czarnym. drewno trzeba potraktowac jakims podkladem przed malowaniem takim lakierem?
 
Powrót
Góra